Allez, dus wéér maar eens dezelfde grijze operatiekamer!AlexNL schreef:Bombardier en Alstom gaan nieuwe dubbeldekkers leveren aan de NMBS. Ze zullen worden geleverd vanaf 2018 en zien er zo uit:

Allez, dus wéér maar eens dezelfde grijze operatiekamer!AlexNL schreef:Bombardier en Alstom gaan nieuwe dubbeldekkers leveren aan de NMBS. Ze zullen worden geleverd vanaf 2018 en zien er zo uit:
Wat is er dan mis met de M7? Een (hopelijk) verbeterde versie van de M6 klinkt niet slecht, de M6 is naar mijn mening het beste materiaal voor niet-L diensten dat de NMBS heeft, en kan ook de vergelijking met pakweg de gemoderniseerde IC-R van de Nederlandse spoorwegen doorstaan. Wat is er zoveel beter aan een Twindexx? Volgens de foto's die ik kon opzoeken van de SBB versie zien de deuren er relatief smal uit, niet al te best voor materiaal dat de spits op Brussel moet kunnen bedienen.msts.be schreef:Met de Desiro's had men dan eens de goede stap gezet door een product direct af het schap te kopen, nu koopt men weer zo'n hopeloos afwijkend product waar elk bijkomend foefje bakken geld gaat kosten.
Men had een Twindexx (SBB-versie) moeten kopen, dat zijn pas dubbeldekmotorstellen die naam waardig. En die had ook aan alle eisen voldaan, behalve dat idiote motorrijtuig en compatibiliteit met M5/M6. Dat waren in mijn ogen al 2 redenen om de hele offertevraag opnieuw te doen. In dat geval had Stadler of Bombardier hands-down gewonnen. Nu heeft men de offerte op maat van A en B geschreven, met alle gevolgen van dien (lees: brol).
Spreekt het regeerakkoord ook over een daling van de dotatie van 20%? En wat zal de volgende regering doen? Alle secundaire lijnen schrappen en nog eens 20% van de dotatie doen?Shrek schreef:Dit zal wel in overeenstemming zijn met de regering. Het regeerakkoord spreekt trouwens over een stijging van het aantal zitplaatsen, dus veel keuze hebben ze niet. En vooral: de grote facturen vallen in de volgende regeerperiode
Anderzijds, ik heb op dit forum eens van een rangeerder gelezen dat ze één uur nodig hebben om één rijtuig uit een stam te halen. Dan is dat rijtuig mogelijks nog niet in de werkplaats. Dus ofwel moet je het opzenden met een andere trein (wat met treinstellen niet kan, en met trek-duw stammen ook niet vanzelfsprekend is), ofwel moet je een loc zoeken om het rijtuig naar zijn werkplaats te brengen. Een motorstel kan je veel gemakkelijker mee opzenden denk ik dan (of de rangeerder laten over en weer rijden met het stel). Maar waarschijnlijk bekijk ik dat allemaal te naïef. Zolang we natuurlijk met de situatie zitten dat de verblijfstijden in de werkplaatsen zo lang zijn, is al dat rangeer- en opzendwerk wrsch maar klein bier tegenover de niet-inzetbaarheid door de lange verblijfstijden.260689 schreef:Als er 1 rijtuig kapot gaat, kan m'n die vervangen door een reserve rijtuigen en in nood gevallen met 1 rijtuig minder rijden. Met motorstellen moet je minimum al 3 rijtuigen aan de kant stellen wat toch een grotere impact heeft!
* Super gemotoriseerd: 7.5MW voor 8-delig stel, met nieuwe synchrone PMSM (zoals AGV, Régiolis, ..). Wedden dat onze M7 met IGBT blijven zitten ?Wouterh12 schreef:Wat is er zoveel beter aan een Twindexx? Volgens de foto's die ik kon opzoeken van de SBB versie zien de deuren er relatief smal uit, niet al te best voor materiaal dat de spits op Brussel moet kunnen bedienen.
Of door die deuren op de benedenverdieping te plaatsen waardoor je geen trappen hebt. Ik heb er vele jaren eens op gelet in Zürich HB. het duurde toen amper een paar minuten om het hele rijtuig leeg te maken bij zo een IC2000. Een M6 heeft dan wel brede dubbele deuren, ook een heel pak trappen.msts.be schreef:
Het nadeel van die smalle deuren moet altijd in zo'n geval opgeheven worden door voldoende acceleratievermogen, en als we dan 1MW per rijtuig nemen zal dat veel beter lukken dan met een M7-motorwagen die waarschijnlijk maar 3.5MW zal hebben voor 6 rijtuigen. Dát is het grootste pijnpunt: te weinig vermogen, en geconcentreerd in 1 zwaar motorrijtuig. Als je dan nog een tractiemotor verliest heb je nog 2625kW over. Veel succes om dan die 6-delige compositie met de power van een wijlen 26 snel uit de NZV te krijgen ..
De reizigers van de bovenverdieping zullen toch op één of andere manier moeten uitstappen; hoe ga je dat op onze perrons regelen zonder trappen? De trappen in een M6 lijken mij niet het probleem te zijn; mensen stromen immers tegelijk door naar de beneden- en bovenverdieping en het trapje naar beneden werkt nauwelijks vertragend. Het contrast met op- en afstappen in een MS96 is groot.Joris schreef:Of door die deuren op de benedenverdieping te plaatsen waardoor je geen trappen hebt. Ik heb er vele jaren eens op gelet in Zürich HB. het duurde toen amper een paar minuten om het hele rijtuig leeg te maken bij zo een IC2000. Een M6 heeft dan wel brede dubbele deuren, ook een heel pak trappen.msts.be schreef:
Het nadeel van die smalle deuren moet altijd in zo'n geval opgeheven worden door voldoende acceleratievermogen, en als we dan 1MW per rijtuig nemen zal dat veel beter lukken dan met een M7-motorwagen die waarschijnlijk maar 3.5MW zal hebben voor 6 rijtuigen. Dát is het grootste pijnpunt: te weinig vermogen, en geconcentreerd in 1 zwaar motorrijtuig. Als je dan nog een tractiemotor verliest heb je nog 2625kW over. Veel succes om dan die 6-delige compositie met de power van een wijlen 26 snel uit de NZV te krijgen ..
Een minibar gaat er op onze treinen toch niet (meer) komen en dat kleine trapje naar beneden gaat de zaak ook niet maken, denk ik. De nieuwe rijtuigen zouden meer beenruimte moeten krijgen voor de plaatsen die tegenover elkaar staan; dat zou wel een welkome verbetering zijn. Verder kies ik toch voor meer zitplaatsen eerder dan een barafdeling of een kinderhoek. Voor de afstanden die onze treinen afleggen, en gezien het aantal reizigers in de spitsuren, is dit volgens mij beter.Steven schreef:Joris bedoelde gelijkvloers instappen voor het onderste niveau net zoals de SBB deed bij de IC2000 dubbeldekkers. Deze rijtuigen hebben natuurlijk ook trappen maar dan enkel om naar boven te gaan. Het bovenste verdiep van die rijtuigen heeft de mogelijkheid om zelf een minibar door te laten rijden want van het ene naar het andere rijtuig is er geen niveauverschil. Men kan via het bovenste niveau dus doorlopen over heel de trein zonder een trap te nemen.
Heel prachtige en leuk ingedeelde treinen. Met iets minder zitplaatsen dan onze M6 maar wel meer plaats voor bagage, ruimer sanitair aanbod, een barafdeling en in bepaalde stuurrijtuigen zelfs een kinderhoek.
Zit die lage fiets-instap niet ongeveer op de nieuwe perronhoogte 76 cm (?)Wouterh12 schreef: Overigens zouden de stuurrijtuigen wel een lage instap krijgen, net zoals dit nu (op aanvraag) mogelijk is bij de M6 variant met de fietsenruimte.