Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
AlexNL

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door AlexNL »

Bombardier en Alstom gaan nieuwe dubbeldekkers leveren aan de NMBS. Ze zullen worden geleverd vanaf 2018 en zien er zo uit:

Afbeelding Bron: NMBS
Shrek

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef:Bron: NMBS
Iets preciezer? Is het (eindelijk) effectief getekend? Dat Bombardier maar al te graag wil leveren is geen geheim, maar de NMBS heeft geen geld.
dentheo

Bericht door dentheo »

Staat ook op website van kranten Shrek
Theo
Groeten vanop de Heide
byter

Bericht door byter »

Shrek

Bericht door Shrek »

Ow ja, het is dan toch rond geraakt. Dit is natuurlijk heel goed nieuws voor het spoorvervoer in België. Het zal er allemaal wat meer standaard gaan uitzien: veel meer dan Desiro, M6 en M7 zal je niet meer tegenkomen op veel plaatsen. Maar voor de stiptheid, efficiëntie en veiligheid zal dit alleen maar voordelig zijn :)
Steven

Bericht door Steven »

even opsommen in het algemeen Nederlands.
In een eerste deel van de bestelling gaat het dus om:

* 65 stuurrijtuigen
* 90 gemotoriseerde stuurrijtuigen
* 290 rijtuigen

samen dus 445 rijtuigen.

men kan de bestelling verder laten oplopen tot 1362 rijtuigen.
groentje

Bericht door groentje »

Niet zeker dat de M7, zoals hij geconcipieerd is, de beste keuze is voor wat toch het standaardmaterieel zal worden voor de komende decennia... Nog steeds geen gelijkvloerse instap waardoor minder mobiele reizigers nog steeds afhankelijk blijven van externe hulp, er wordt maar 1 type gekocht dat zowel IC- als L-treindiensten zal doen (ik geloof niet dat ze alleen maar IC-diensten gaan rijden, en het comfort is me toch wat beperkt voor een echte IC)... Heel erg toekomstgericht is het niet.
Shrek

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Niet zeker dat de M7, zoals hij geconcipieerd is, de beste keuze is voor wat toch het standaardmaterieel zal worden voor de komende decennia... Nog steeds geen gelijkvloerse instap waardoor minder mobiele reizigers nog steeds afhankelijk blijven van externe hulp, er wordt maar 1 type gekocht dat zowel IC- als L-treindiensten zal doen (ik geloof niet dat ze alleen maar IC-diensten gaan rijden, en het comfort is me toch wat beperkt voor een echte IC)... Heel erg toekomstgericht is het niet.
Waarom denk je dat deze treinen L-verbindingen zullen doen? Er blijven nog steeds 305 Desiros rondrijden he :wink:
Het comfortniveau ziet er minstens gelijk uit aan de M6 en dat is zeker aanvaardbaar. Bovendien: zijn er nog veel opties om comfort te verhogen zonder zitplaatsen te verliezen?
Steven

Bericht door Steven »

TJa Belgische perrons en gelijkvloers opstappen dan gaat er nog veel moeten veranderen. Want dan kan je beter alle perrons van 76cm uitbreken en alles standaar op 55 cm steken. Dan gaat het redelijk vlot om dat te doen met een dubbeldekker.
msts.be

Bericht door msts.be »

Met de Desiro's had men dan eens de goede stap gezet door een product direct af het schap te kopen, nu koopt men weer zo'n hopeloos afwijkend product waar elk bijkomend foefje bakken geld gaat kosten.

Men had een Twindexx (SBB-versie) moeten kopen, dat zijn pas dubbeldekmotorstellen die naam waardig. En die had ook aan alle eisen voldaan, behalve dat idiote motorrijtuig en compatibiliteit met M5/M6. Dat waren in mijn ogen al 2 redenen om de hele offertevraag opnieuw te doen. In dat geval had Stadler of Bombardier hands-down gewonnen. Nu heeft men de offerte op maat van A en B geschreven, met alle gevolgen van dien (lees: brol).
groentje

Bericht door groentje »

Die Twindexx zijn wel gemaakt voor 55cm, dacht ik, wat de meeste stations in België niet hebben.
Maar ik ben het globaal wel met je eens, de M7 mag nog een vooruitgang zijn in vergelijking met het huidige materieel, ik twijfel er ook aan dat dit de beste trein is op de markt, of de juiste keuze voor de toekomst. Het zit er immers aan te komen, dat ook in Europa openbaar vervoer toegankelijk MOET worden voor iedereen aan dezelfde voorwaarden als mobiele reizigers. De M7 zal dan een dure aanpassing moeten krijgen...
thejay
Contacteer:

Bericht door thejay »

byter schreef:http://www.alstom.com/press-centre/2015 ... sncb-nmbs/

Hier wat specifiekere informatie.
Bedankt! Opvallend: ze moeten ook naar Nederland kunnen. Dus einde in zicht voor de Varkensneus naar Roosendaal?
dentheo

Bericht door dentheo »

thejay schreef: Bedankt! Opvallend: ze moeten ook naar Nederland kunnen. Dus einde in zicht voor de Varkensneus naar Roosendaal?
Is het dan toch niet die beek onder het spoor, net voor de brug over de spoorweg :lol: :lol:
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef:
thejay schreef:Bedankt! Opvallend: ze moeten ook naar Nederland kunnen. Dus einde in zicht voor de Varkensneus naar Roosendaal?
Is het dan toch niet die beek onder het spoor, net voor de brug over de spoorweg :lol: :lol:
Ik ben inderdaad benieuwd hoe hoog de M7 zal zijn. Want als ze net zo hoog zijn als M6 dan zie ik ze nog niet direct naar Roosendaal komen.

Groetjes,
Rian
rdv

Bericht door rdv »

thejay schreef:
byter schreef:http://www.alstom.com/press-centre/2015 ... sncb-nmbs/

Hier wat specifiekere informatie.
Bedankt! Opvallend: ze moeten ook naar Nederland kunnen. Dus einde in zicht voor de Varkensneus naar Roosendaal?
Kan ook voor andere lijnen zijn: Breda, Maastricht, of mss zelfs ter vervanging van de BeNeLux?

Ik vind het wel een vreemde gang van zaken, zo een voorafname van het meerjarenplan en de nieuwe samenwerkingsovereenkomst. Het is te hopen dat er tegen dat ze geleverd worden er nog geld zal zijn om treinen te laten rijden.
Plaats reactie