En toch wegen die rijpadvergoedingen niet op tegen de kosten om een werf te moeten verplaatsen of uitstellen. In tegendeel, Infrabel zou eigenlijk nog veel meer geld moeten vragen voor nachtelijke rijpaden (en minder voor die overdag) om de reële kosten meer te benaderen.traxie schreef:Het grote probleem in België is en blijft het zeer dure rijpad.
Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?
Re: Vanaf december opnieuw slaaptreinen in België?
Akkoord dat je in een 1- of 2-persoonscompartiment wellicht vrij goed zult slapen, maar die kosten meestal stukken van mensen in West-Europa! Wil je het een klein beetje betaalbaar houden, dan ben je meestal verplicht om een plaatsje in een compartiment van 4 of 6 te reserveren (een couchette dus), opeengepakt met allemaal onbekenden dus. Een echt goede nachtrust zul je dan ook niet hebben...rdv schreef: In theorie is de nachttrein ideaal. Nog laat doorwerken op kantoor, of zelfs nog de kinderen in bed stoppen en dan vertrekken. In een 1persoonskabine slaap ik heel goed, beter dan thuis als ik weet dat ik niet door de wekker mag doorslapen om mijn vlucht niet te missen. Enige nadeel van de huidige regeling is dat laatste Thalys/ICE te vroeg naar Keulen gaat (laatste aankomst 21u15). De meeste nachttreinen vertrekken niet voor 22u (Wenen is een uitzondering).
Voor zakenreizen en als je wat op voorhand boekt is de prijs lager dan wat je voor een nacht op hotel + vervoer betaalt. Ook voor gezinnen is het haalbaar om goedkoper te zijn met de nachttrein dan met het vliegtuig (we betaalden vorig jaar 250 EUR voor 2 volwassenen + baby + peuter in een 3p-kabine van Rome naar Köln - dat was goedkoper dan Ryanair).Steve schreef:Akkoord dat je in een 1- of 2-persoonscompartiment wellicht vrij goed zult slapen, maar die kosten meestal stukken van mensen in West-Europa! Wil je het een klein beetje betaalbaar houden, dan ben je meestal verplicht om een plaatsje in een compartiment van 4 of 6 te reserveren (een couchette dus), opeengepakt met allemaal onbekenden dus. Een echt goede nachtrust zul je dan ook niet hebben...rdv schreef: In theorie is de nachttrein ideaal. Nog laat doorwerken op kantoor, of zelfs nog de kinderen in bed stoppen en dan vertrekken. In een 1persoonskabine slaap ik heel goed, beter dan thuis als ik weet dat ik niet door de wekker mag doorslapen om mijn vlucht niet te missen. Enige nadeel van de huidige regeling is dat laatste Thalys/ICE te vroeg naar Keulen gaat (laatste aankomst 21u15). De meeste nachttreinen vertrekken niet voor 22u (Wenen is een uitzondering).
Of iemand goed kan slapen in een trein is zeer persoonlijk, ik slaap meestal wel goed in een nachttrein, zelfs in een volle couchette. En ik ben duidelijk niet de enige, ik slaap zelden alleen in een coupé, er is duidelijk nog steeds vraag naar. En ook al heb ik er een hekel aan, ook de vele nachtbussen bewijzen dat er wel degelijk vraag is naar verbindingen waarmee je 's ochtends ergens kan aankomen.
Overigens is er nu al een onderzoeker die zegt dat al dat nachtelijk onderhoud toch niet zo geweldig is, en dus weer meer werken naar overdag wil. Na de volledige lijnsluitingen voor werken, zit het er dus in dat binnenkort ook weer meer dagwerven worden ingevoerd, de nacht opnieuw open latend voor verkeer, zoals voor de vele goederentreinen die dan rijden. Of gewoon wat meer pragmatisme, er zijn procedures voor werken met indringing in het vrije ruimteprofiel, er zijn mogelijkheden om de arbeiders te beveiligen tegen verkeer op nevenspoor, behalve bij werken aan wisselverbindingen moet het dus mogelijk zijn om onderhoud en verkeer te combineren. Zn zoniet, je kan nog altijd omrijden. Als de werken op tijd in de planner zitten, is daar ook geen bezwaar tegen.
Overigens is er nu al een onderzoeker die zegt dat al dat nachtelijk onderhoud toch niet zo geweldig is, en dus weer meer werken naar overdag wil. Na de volledige lijnsluitingen voor werken, zit het er dus in dat binnenkort ook weer meer dagwerven worden ingevoerd, de nacht opnieuw open latend voor verkeer, zoals voor de vele goederentreinen die dan rijden. Of gewoon wat meer pragmatisme, er zijn procedures voor werken met indringing in het vrije ruimteprofiel, er zijn mogelijkheden om de arbeiders te beveiligen tegen verkeer op nevenspoor, behalve bij werken aan wisselverbindingen moet het dus mogelijk zijn om onderhoud en verkeer te combineren. Zn zoniet, je kan nog altijd omrijden. Als de werken op tijd in de planner zitten, is daar ook geen bezwaar tegen.
Denk dat er een nieuwe studie moet komen die met al het bovenstaande rekening houdt.Steven schreef:Trouwens weet je dat een goede treinbestuurder er in slaagt heel wat energie te besparen als hij zijn route goed kent. Je kan op vele plaatsen ettelijke km's rijden (soms meer dan 15 km) zonder dat de motoren energie nodig hebben. Ook zijn er meer en meer treinen (hle13, 18, desiro, dmt) die hun energie vlot terug in de bovenleiding steken bij het remmen. Dit laatste levert naast energiewinst voor andere treinen ook nog een economische winst op want de remmen slijten minder snel.
Kan me echt niet voorstellen dat een bus het dan nog kan winnen, zeker niet als de trein elektrisch rijdt (zoals op de routes van de ski-treinen)
Mja.Steven schreef:Tuurlijk moet de trein inzetten op dat wat een bus nooit kan bieden op dezelfde manier. Beenruimte. Comfortabele wc's. Catering.
Comfortabele WC's die na enkele uren al onbegaanbaar zijn.
Catering zeer beperkt en dikwijls niet meer aanwezig : geen restauratiewagens meer bij Citynightline / Snacks die in een barrijtuig verkocht worden zijn geen volwaardige maaltijden/...
In bussen worden in de meeste gevallen warme en koude dranken verkocht. Tevens stopt de bus minstens tweemaal aan een tankstation waar het baanrestaurant en/of de mini-supermarkt voor een volwaardige uitgebreide catering zorgt (tegen veel lagere prijzen als wat op de trein gebruikelijk is) en waar de toiletten altijd proper zijn (kost weliswaar dikwijls iets extra).
Ik wil maar zeggen : laat ons de voordelen van een trein niet overdrijven...
Als duidelijke voordelen zie ik : het feit dat je kan neerliggen (slapen is nog iets anders), het feit dat je kan rondlopen en het feit dat je verplaatsing ecologischer is (voor zover die nieuwe studie er ooit komt

Maar die voordelen zijn niet belangrijk genoeg om de treintickets duurder te verkopen als bustickets.
Ik hield en hou er ook vanSteven schreef:Nu best terug naar de slaaptrein. Iets dat ik wel mis. Was eenvoudig om zo te reizen. Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland. Allemaal landen die ik al 1 of meermaals met de nachttrein deed in het verleden. Volgens mij ben ik niet de enige die daar van hield.

Het vliegtuig heeft in elk geval reizigers die tussen grote steden reizen kunnen afsnoepen.Steven schreef:Klanten genoeg maar wat met het aanbod. Zijn alle spoorwegen dan bedrijven die even snel de handdoek in de ring smijten in strijd tegen het vliegtuig?
Bvb. de nachttrein 299/8 Brussel-Milaan en vv.
Ik geloof best dat de verplaatsingen tussen Brussel en Milaan verminderden zodra Virgin en Ryanair met hun vluchten naar Bergamo begonnen. Toch vraag ik me af of er niet genoeg reizigers overbleven die gebruik maakten van tussenstations. bvb. voor nachtreizen van Brussel naar Lugano, van Luxemburg naar Milaan,...
Was het niet eerder zo dat de NMBS aan nachtreizigers liever een plaatsje op de Thalys naar Parijs of Köln verkocht (waar - toen nog - overgestapt kon worden op een nachttrein) ?
...is die afschaffing gebeurd omwille van werken ? Dus deze trein komt misschien terug na de werken ?K V B schreef:De nachttrein van Kopenhagen naar Basel is geschrapt omdat, had men hem niet geschrapt hij de meeste nachten toch deels verbust zou zijn.
Voor mij is dit een belangrijk argument om een strikte scheiding (dus meer dan enkel boekhoudkundig) te eisen tussen infrastructuurbeheerders en vervoerders.K V B schreef:De nachttreinen naar/door Frankrijk hebben te maken met een tarief structuur in de netgebruiksvergoeding die als doel heeft buitenstaanders die maar een paar treinen doen rijden buiten te houden...
...en omdat Infrabel veel teveel geld vroeg voor een rijpad ?K V B schreef:In België zijn nachttreinen verdwenen onder andere omdat de vakbonden niet wouden aanvaarden dat DB treinen in België zonder NMBS personeel zouden rijden...
Neen !K V B schreef:Bijvoorbeeld moet er echt in elke wagen een wagenbegeleider?
Lijkt me al moeilijker te regelen. Wat in geval van vertraging van één van de twee treinen ?K V B schreef:Als je een trein van A naar B hebt, dan heb je ook een van B naar A: Ergens kruisen die. Als je daar dan het personeel tussen de twee treinen laat overstappen dan eindigt iedereen zijn dienst in hetzelfde station waar hij begon. Dat bespaart ook geld.
Wat mij betreft dient het personeel per trein beperkt te worden maar het rijdt wel best mee van begin tot einde.
Niet iedereen reist van Brussel naar Milano of van Paris naar Nice of van Wien naar Roma...Asterix schreef:Wie weinig tijd heeft, neemt relatief goedkoop het vliegtuig en zit enkele uren later al in zijn hotelkamer.
Indien de uurregeling en bediende stations goed uitgekiend worden levert de nachttrein op veel verbindingen een veel betere service. Luxembourg-Milano, Metz-Milano, Dijon-Nice, Sens-Toulon, Villach-Roma, (Graz-)Bruck an der Mur-Firenze enz... enz...
Op termijn wil SNCF enkel nog TGV tussen de grote steden en TER rond de grote steden. Alle "tussensoort"-verbindingen willen zij afbouwen. Als er voor andere spelers dan SNCF een eerlijke toegang tot het netwerk van RFF zou bestaan zou een andere operator in het gapende gat kunnen springen voor de bussen van SNCF de markt hebben overgenomen.Asterix schreef:SNCF heeft er trouwens voor gekozen om meer te gaan inzetten op hun IDBus (dat wordt omgevormd tot Ouibus) en dat netwerk sterk te gaan uitbreiden. Lijkt mij wederom een teken aan de wand.
Ik begrijp dit voorbeeld niet zo goed. Een eventuele nachttrein op de 162 kan toch perfect omgeleid worden via de Athus-Meuse ? Dit hoeft geen vertraging op te leveren want de reistijden van nachttreinen kunnen ruim genomen worden zodat omleidingen geabsorbeerd worden.Shrek schreef:Vanuit de Infrastructuurbeheerders gezien zijn nachttreinen een ware pest. Om het netwerk overdag zo efficiënt mogelijk te gebruiken moet je bepaalde werken nu eenmaal 's nachts uitvoeren. Als er dan -buiten de klassieke goederenassen- toch nog treinen rijden kan dat de zaken zwaar bemoeilijken.
Op lijn 162 bijvoorbeeld zijn er dit jaar al op ongeveer 1 op 4 zaterdagnachten complete buitendienstellingen geweest. Wij zijn dus zeer blij dat er daar 's nachts niets rijdt.
Voor de meeste werknemers in onze maatschappij geldt dat op afstand werken niet mogelijk is.K V B schreef:Echt verkwikkend ervaar ik de slaap in de nachttrein meestal niet. En veel mensen doen geen oog dicht. Dus ja, ook met een nachttrein kom ik vaak als een "zombie" aan. De tijdwinst is relatief.
Ik reis regelmatig naar mijn familie in België. Toen er nog een nachttrein was heb ik die genomen, maar meestal was het eerste wat ik deed na aankomst weer het bed induiken voor een paar uur. Tegenwoordig neem ik gewoon de ICE via Duitsland. Een van de redenen is dat de reistijd op een trein voor mij zelden verloren tijd is. En dat is voor meer mensen zo. Ik kan mijn werk letterlijk overal doen waar ik een internet verbinding heb. Als ik dus een weekeindje naar België wil dan neem ik daar geen vrij voor. Ik zeg gewoon dat ik vrijdag en maandag op afstand werk. En ik neem dan gewoon vrijdag ochtend de trein, en kom 's avonds op tijd voor het diner aan. Ondertussen ben ik zop'n 8 uren productief geweest. Een nachtrein bespaart mij hier eigenlijk geen tijd.
Voor hen (nog steeds de meerderheid) bespaart de nachttrein dus wel tijd. Er moet wel gezorgd worden voor beter slaapcomfort tegen een haalbare prijs. Akkoord ?
Inderdaadrdv schreef:Een groot probleem is volgens mij dat een trein boeken zo complex en ontoegankelijk is.

Websites als loco2 beginnen het gat te vullen maar we zijn er nog lang niet.
Inderdaad. Dit soort onderkomen is niet meer van deze tijd.Steve schreef:Wil je het een klein beetje betaalbaar houden, dan ben je meestal verplicht om een plaatsje in een compartiment van 4 of 6 te reserveren (een couchette dus), opeengepakt met allemaal onbekenden dus. Een echt goede nachtrust zul je dan ook niet hebben...
Dat is ook wat ik aan Railpromo verwijt. Hun goedkoopste tarief is al zo duur als een busticket en daarvoor krijg je dan een plaatsje in een hok van 6.
Het zou al een hele verbetering zijn indien de reserveringssystemen de apart reserverende mensen over de beschikbare compartimenten & rijtuigen zou verspreiden. Nu gebeurt het op rustiger dagen dikwijls dat er 24 mensen over vijf compartimenten verdeeld zitten en dat er vijf compartimenten leeg blijven. In zitrijtuigen mogen de reizigers zich dan verspreiden maar in ligrijtuigen niet. Dit lijkt toch wel erg op reizigers pesten.
(en je kan dit invoeren zonder wat dan ook aan de rijtuigen te moeten veranderen)
Gevolg is wel dat je eigenlijk een halve dag verlof moet nemen om vrijdagavond op tijd in Brussel te raken... en dat er van de zondag na je terugreis ook niet veel meer overblijft. Ook op dat vlak doen de bussen het stukken beter...Shrek schreef:De Treski lost het wel mooi op: zie dat je het land uit bent voor het sluitingsuur van de spoorlijnen, dan is er geen enkel probleem :wink:
De Athus-Meuse is volledig gesloten in de nacht zaterdag-zondag. Regelmatig gaat zelfs de spanning van de bovenleiding.Portbou schreef: Ik begrijp dit voorbeeld niet zo goed. Een eventuele nachttrein op de 162 kan toch perfect omgeleid worden via de Athus-Meuse ? Dit hoeft geen vertraging op te leveren want de reistijden van nachttreinen kunnen ruim genomen worden zodat omleidingen geabsorbeerd worden.
Uiteraard kan je de werven anders inplannen zodat er telkens én van beide routes vrij is, maar dat kost handenvol geld. Veel meer dan de omzet van een nachttrein ooit kan zijn.