de slimheid van de reiziger
de slimheid van de reiziger
Als je bijvoorbeeld in Oostende opstapt op de trein naar eupen.( zeker met de i11 rijtuigen) en je loopt helemaal tot de eerste wagon. Is de kans groot dat je bijna een privéwagon hebt voor jezelf.
Heb onlangs in de gaten gehouden hoeveel reizigers er niet aan denken om toch maar een stukje te voet te gaan om te kunnen zitten.
Eens Station Brugge voorbij is het in het midden van de trein goed vol . terwijl je voorin nog bijna helemaal alleen zit.
---------
Wie doet dat ook soms? bijna tactisch op een trein stappen
Heb onlangs in de gaten gehouden hoeveel reizigers er niet aan denken om toch maar een stukje te voet te gaan om te kunnen zitten.
Eens Station Brugge voorbij is het in het midden van de trein goed vol . terwijl je voorin nog bijna helemaal alleen zit.
---------
Wie doet dat ook soms? bijna tactisch op een trein stappen
Re: de slimheid van de reiziger
Ik denk altijd na over de plaats in de trein waar ik ga zitten. Maar dat meestal om op het eindstation zo snel mogelijk buiten te zijn of snel de overstap te kunnen maken. Dan kom je zelden uit op het rustigste gedeelte van de treinmichael1105 schreef:Wie doet dat ook soms? bijna tactisch op een trein stappen
Re: de slimheid van de reiziger
Ik doe dat ook, in bijvoorbeeld Den Haag Centraal (kopstation) loop ik altijd naar minstens de 3e of 4e bak. Als ik in Den Haag HS opstap zorg ik dat ik vooraan sta zodat ik weet dat het nog rustig is.
Re: de slimheid van de reiziger
Ik stap bijna altijd strategisch op, voor een goede zitplaats en om goed geplaatst te zijn voor het uitstappen. Maar de meeste anderen (en zéker iets minder regelmatige reizigers) trekken zich daar totaal niets van aan en staan om het even waar, bij voorkeur dan nog pal in het midden van de trein. Het ergste is dan nog dat ze dan bij gebrek aan een goede zitplaats in de trein beginnen door te schuiven, wat totaal zinloos is omdat er langs al die andere deuren natuurlijk ook evenveel mensen opgestapt zijn.
Re: de slimheid van de reiziger
Sssssjt, straks doet iedereen dat en is de luxe voorbij...michael1105 schreef:Als je bijvoorbeeld in Oostende opstapt op de trein naar eupen.( zeker met de i11 rijtuigen) en je loopt helemaal tot de eerste wagon. Is de kans groot dat je bijna een privéwagon hebt voor jezelf.
Re: de slimheid van de reiziger
Antwerpen-Centraal ook vaak. Achteraan staan ze soms recht terwijl er vooraan nog plaats zat is.
Re: de slimheid van de reiziger
Daarom dat het geen slechte zaak zou zijn, mocht op het perron de samenstelling van de trein staan aangegeven. Het klopt dat in veel gevallen reizigers gewoon niet kijken, en naar gewoonte in het midden, of dicht bij de trappen, op de trein staan wachten. Maar nu durven zelfs heel wat "slimme" reizigers zich niet te ver van het midden verwijderen, bang dat de trein niet lang genoeg zal zijn omdat iedereen daar blijft staan... Mits het correct zou staan aangegeven, zouden toch iets meer reizigers zich verspreiden over het perron, wat ook het instappen efficiënter zou maken.
Re: de slimheid van de reiziger
Ik vrees dat je op zo'n dingen nooit kan vertrouwen bij de NMBS...
Een concreet voorbeeld: IC2939 op vrijdagavond van Leuven naar Antwerpen-Centraal om 18u36. Die komt altijd met twee Desiro's aangereden en ik stap altijd in het achterste stel. 30 % van de tijd word ik daar dan uitgestuurd omdat ze dat achterste stel gaan afkoppelen (wat op vrijdagavond tijdens het academiejaar overigens complete waanzin is), en 70 % van de tijd rijdt die trein dan gewoon met twee Desiro's naar Antwerpen.
Een concreet voorbeeld: IC2939 op vrijdagavond van Leuven naar Antwerpen-Centraal om 18u36. Die komt altijd met twee Desiro's aangereden en ik stap altijd in het achterste stel. 30 % van de tijd word ik daar dan uitgestuurd omdat ze dat achterste stel gaan afkoppelen (wat op vrijdagavond tijdens het academiejaar overigens complete waanzin is), en 70 % van de tijd rijdt die trein dan gewoon met twee Desiro's naar Antwerpen.
Re: de slimheid van de reiziger
Daarom is het ook nodig dat de samenstelling vooraf gekend is, en correct gecommuniceerd word. En daarvoor delen we onze perrons wellicht beter in in meer zones dan alleen A en B. Duitsland, Zwitserland en andere landen tonen hoe het kan...
-
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
- Contacteer:
Re: de slimheid van de reiziger
http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/ ... einen.html
Bij de NS zijn ze aan het experimenteren met weergeven van de drukte per wagon.
Bij de NS zijn ze aan het experimenteren met weergeven van de drukte per wagon.
-
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
- Contacteer:
de slimheid van de reiziger
Nog meer info op http://www.ovpro.nl/special/2014/02/04/ ... uitrollen/
En op http://www.edenspiekermann.com/projects ... h-railways
Enkele foto's op http://www.omroepbrabant.nl/?news/22951 ... osch+.aspx
En een filmpje via https://vimeo.com/128353666
En op http://www.edenspiekermann.com/projects ... h-railways
Enkele foto's op http://www.omroepbrabant.nl/?news/22951 ... osch+.aspx
En een filmpje via https://vimeo.com/128353666
Re: de slimheid van de reiziger
Ik dacht dat (een deel van) die proef in Nederland was stopgezet, omwille van de kostprijs. Het werkte overigens heel behoorlijk...
Re: de slimheid van de reiziger
De Nederlandse reiziger kan inmiddels wel beschikken over de actuele materieelsamenstelling, mits hij/zij een smartphone op zak heeft. Er zijn verschillende websites en apps (OVinfo, ovtijden.com, enz) die de realtime samenstelling tonen op basis van informatie die NS zelf beschikbaar stelt. Inmiddels toont ook de Reisplanner Xtra-app van NS deze samenstelling.
Re: de slimheid van de reiziger
Als ik op diezelfde trein in Brussel-Noord opstap om terug te keren naar Oostende dan is het beter om achteraan de trein op te stappen daar heb ik meer kans dat er plaatsen zijn, trouwens de conducteur roept dan om dat er achteraan nog plaatsen zijn.michael1105 schreef:Als je bijvoorbeeld in Oostende opstapt op de trein naar eupen.( zeker met de i11 rijtuigen) en je loopt helemaal tot de eerste wagon. Is de kans groot dat je bijna een privéwagon hebt voor jezelf.
Heb onlangs in de gaten gehouden hoeveel reizigers er niet aan denken om toch maar een stukje te voet te gaan om te kunnen zitten.
Eens Station Brugge voorbij is het in het midden van de trein goed vol . terwijl je voorin nog bijna helemaal alleen zit.
---------
Wie doet dat ook soms? bijna tactisch op een trein stappen
Ik probeer wel in Brussel-Noord op te stappen en niet in de 2 andere stations anders zijn de plaatsen al grotendeels weg zeker als men opstapt in Brussel-Zuid.
Re: de slimheid van de reiziger
Is het echt de actuele samenstelling? Ik dacht dat NS via zijn API de geplande samenstelling leverde.AlexNL schreef:De Nederlandse reiziger kan inmiddels wel beschikken over de actuele materieelsamenstelling, mits hij/zij een smartphone op zak heeft. Er zijn verschillende websites en apps (OVinfo, ovtijden.com, enz) die de realtime samenstelling tonen op basis van informatie die NS zelf beschikbaar stelt. Inmiddels toont ook de Reisplanner Xtra-app van NS deze samenstelling.
Groetjes,
Rian