BENELUX

Eimai

Re: BENELUX

Bericht door Eimai »

Op lijn 4 zijn er al eens testritten met traxxen geweest om de etcs te testen, 's nachts.
Shrek

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: Praktisch vraagje: hoe moet ik mij die homologatie voorstellen ?
Is er ergens een labo waar er een boel racks staan en waar men de signalen kan injecteren zoals ze uit de balises komen ?
En dat dan voor alle software versies ?

Ik kan mij slecht voorstellen dat het op de baan gebeurt, noch dat het een administratieve oefening is.
Hoe Bombardier dat juist doet mogen ze min of meer zelf kiezen. De assessor (en het ministerie) zullen vragen aan te tonen dat met de gebruikte methode men 100% zeker is dat alles werkt.
In de praktijk zal het altijd gaan om een combinatie van labotesten en echte ritten op het terrein.
Eimai schreef:Op lijn 4 zijn er al eens testritten met traxxen geweest om de etcs te testen, 's nachts.
Al meer dan eens daar, maar vooral L36 Brussel-Leuven wordt 's nachts regelmatig gebruikt om materieel te testen.
Robin

Bericht door Robin »

Nog niet zolang geleden op de lijn naar Brussel midden op de dag :)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Is er ook bekend wat er niet werkt? Is de ETCS op HSL4 dermate anders dan op de Nederlandse HSL?

Op lijn 25N wordt er ook niet onder ETCS gereden dus?
Steven

Bericht door Steven »

L25 (Antwerpen - Mechelen) en L25N (Mechelen - Brussel) zijn ETCS en TBL1+.
de etcs zones beginnen telkens buiten de genoemde stations, het is te zeggen voorbij Antwerpen Berchem, tot juist voor Mechelen en herbegint net na Mechelen bij het oprijden van L25N tot net voor Brussel. Het station Brussel Nationaal Luchthaven en alle omliggende aansluitingen zijn ook al voorzien van ETCS.
Shrek

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef:Is er ook bekend wat er niet werkt? Is de ETCS op HSL4 dermate anders dan op de Nederlandse HSL?

Op lijn 25N wordt er ook niet onder ETCS gereden dus?
HSL4 is niet het probleem, het zijn de andere stukken. HSL 4 is, net als HSL-zuid in NL, nog in de oude ETCS versie 2.2 uitgevoerd. L25, L25N, L36C,... zijn uitgevoerd in 2.3.0d (de huidige standaar zeg maar).
De ETCS van de traxxen is nog niet geupdate naar 2.3.0d, ook al is deze versie inmiddels al 7 jaar stabiel. De compatibiliteit van ETCS is duidelijk: een nieuwe trein kan op oude sporen rijden, maar niet omgekeerd. In België rijdt er dus nergens een Traxx in ETCS.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Ok... als ik het goed begrijp ligt er op lijnen 25 en 25N dus een nieuwere ETCS-versie dan waar de Traxx-locs mee om kunnen gaan? Weet je toevallig welke softwareversie er dan op de HSL-Zuid draait?
Steven

Bericht door Steven »

Alex de versie 2.2 zoals shrek in zijn laatste bericht al schreef, in het eerste stukje :wink: :wink: :wink:
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Haha, dat ik dat gemist heb :shock:

Weten jullie zeker dat de HSL-Zuid (in Nederland tenminste) nog op 2.2 draait? Uit informatie die ik op de site van de Rijksoverheid vind lees ik dat men naar versie 2.3.0c is gegaan (of in ieder geval wilde). Ik kan weinig vinden over 2.3.0d, dus ik neem gemakshalve maar even aan dat die versie niet op de HSL-Zuid is geïnstalleerd.

Maar: zijn er dan zulke grote verschillen tussen 2.3.0c- en 2.3.0d-specificaties dat Bombardier dit niet werkend krijgt?
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Het lijkt erop dat de plannen voor de Benelux weer eens worden omgegooid:
(...)
Vier keer per dag zal er een Intercity vanuit Den Haag naar Brussel vertrekken. Dat is een schraal alternatief voor een echte hogesnelheidsverbinding met Brussel. Die zou reizigers in minder dan twee uur van Amsterdam naar Brussel moeten brengen. Met de nieuwe, tijdelijke oplossing gaat de reistijd naar tweeëneenhalf uur. Gewone Intercity’s gaan vanaf 2018 over de Hogesnelheidslein (HSL) rijden, maar die halen slechts 160 kilometer per uur maximaal. Op de HSL kunnen treinen rijden die 300 kilometer per uur halen.

In de concept-kabinetsreactie op de Parlementaire Enquete Fyra staat letterlijk: “Om de rijtijd van de IC Amsterdam-Brussel te verkorten, zal de HSL-infrastructuur beter worden benut door de intercity Amsterdam-Brussel 12 keer per dag volledig over de HSL-Zuid te rijden. Hierdoor wordt de rijtijd tussen Amsterdam en Brussel circa een half uur korter”. De NS-treinen doen er nu nog ruim 3 uur over.
(...)
:cry:
Shrek

Bericht door Shrek »

"Vooraleer er een echte hogesnelheidstrein over de HSL rijdt". Hebben die mensen nog nooit gehoord van Thalys?
Ik snap al het gemekker van die parlementsleden niet goed. Als de Benelux "binnenkort" aan 160 km/h over de HSL rijdt zitten we toch met de gewenste situatie? Of is dat nu opeens ook niet goed meer??
dentheo

Bericht door dentheo »

Ik begrijp dit verhaaltje van RTL ook niet zo goed.
Het plan ligt al even op tafel, er zijn wel indicaties dat Benelux en Eurostar wel wat vertraagd zijn, maar dat gebeurd wel meer.
Dat Nederland Den Haag NIET aangesloten heeft op de HSL is een oud probleem, maar ja wat wil je, als je twee hoofdsteden hebt, eentje voor de toeristen en eentje voor de politiek.
Theo
Groeten vanop de Heide
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

RTL is wat voorbarig, er zijn plannen, maar nog geen beslissing. Persoonlijk kan ik goed leven met de 12+4-oplossing. In de praktijk zal iedereen in Rotterdam uit- of overstappen en zal dit politieke compromis snel achterhaald zijn.

Eerst maar eens afwachten vanaf wanneer de Benelux via Breda zal worden gestuurd. Ik vang geluiden op dat er wat vertraging op het project zit.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

FLV-FGSP schreef:Eerst maar eens afwachten vanaf wanneer de Benelux via Breda zal worden gestuurd. Ik vang geluiden op dat er wat vertraging op het project zit.
Goh, alweer? Ooit zou die trein rijden vanaf eind 2011, toen werd het september 2012, april 2013, december 2016 en de kans bestaat dus dat het nóg later wordt?

Wauw.
Shrek

Bericht door Shrek »

Als Bombardier zijn locos niet in orde krijgt zal het niet lukken.
Trouwens: als er niet snel iets veranderd aan de traxxen is er vanaf december helemaal geen benelux meer. De krokodil gaat (eindelijk !) verdwijnen, dus die traxxen hun ETCS moet in orde zijn.
Plaats reactie