Kiekjes van Wattman
Reeks 51 te La Louvière-Centre
19861007 La Louvière-Centre (B) by Wattman (Museum van mijn 20e eeuw), on Flickr
Toelichting overbodig.
Re: Kiekjes van Wattman
Na lange tijd weer eens wat plaatjes uit het verleden. Dat is ... 30 jaar geleden... Meer bepaald 18 april 1985.
Een goede vriend en collega-tramfan en ik maakten die dag een onvergetelijke tocht langs delen van de buurttramnetwerk in Henegouwen.
Eerst met een (toen nog vrije nieuwe) gelede tram van lijn 89 van het station van Charleroi naar Anderlues Jonction, en toen lopend langs lijn 30 via Morlanwelz naar Mariemont.
19850418 Anderlues (B) by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
Vertrekpunt van ons uitstapje: Anderlues Jonction. Eindpunt van lijn 89.
19850418 Anderlues (Rue Jospeh Wauters / Rue Jules Destrée) by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
19850418 Buurttram tussen Anderlues en Morlanwelz by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
Wandelend van Anderlues naar Morlanwelz zien we de buurttram door de velden passeren.
Wat gingen deze twee knapen van 20 jaar daar doen? Een van de redenen om naar deze streken of te reizen was de allerlaatste bijwagendienst van België die op deze lijn gereden gereden werd. Een versterking die voornamelijk diende voor het vervoer van scholieren. Het materieel op deze dienst was weinig verrassend. Er was immers nog maar één bijwagen beschikbaar (genummerd 9316). Wel was het altijd afwachten of er daadwerkelijk met een bijwagen werd gereden danwel de betreffende ritten met een ‘normale’ S motorwagen werden gereden.
19850418 Morlanwelz (B) by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
19850418 Morlanwelz (B) by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
We hebben geluk. De 9071+9316 arriveert op het dorpsplein van Morlanwelz
19850418 Mariemont by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
Naast de bijwagendienst op lijn 30, kwam versterking op de baan (lijn 30 & 80) in de vorm van lijn 87 en 88. Elk betrof dit één dienst.
19850418 Mariemont SNCB (B) by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
Lijn 80 richting Charleroi
In elk geval zal die dag alles mee. En uiteindelijk zijn we zelfs aan het einde van de middag in de 9316 gereden naar La Louvière. Daar hebben we de rest van de tijd doorgebracht aan de poort van de stelplaats.
19850418 Mariemont SNCB (B) by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
19850418 by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
19850418 La Louvière, Rue Gustave Boël (ter hoogte van SNCV depot) by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
19850418 La Louvière Depot by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
Twee motorwagens aan elkaar is niet alledaags. De S9079 was naar buiten gekomen om de defecte S9069 (lijn 88) naar binnen te slepen
Het zal bijna 6 uur zijn geweest dat het tramstel weer naar de stelplaats terugkeerde. De chef van de stelplaats die in zijn tuintje bezig was kon het geloof ik weinig waarderen dat wij in ons enthousiasme het tramstel volgden tot zijn laatste meters op het terrein. De verklaring van het personeel dat de betreffende jongelingen “Hollandais” waren, deed hem in elk geval al zijn pogingen om ons tot de orde te roepen staken.
19850418 La Louvière, spitsdienst lijn 30 by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
19850418 La Louvière, spitsdienst lijn 30 by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
En zo verlieten we na een zeer aangename dag het plaatsje La Louvière in de trein terug naar Brussel en zagen we de zon zijn laatste stralen schijnen boven het Waalse land.
19850418 La Louvière Depot SNCV by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
De afsluiting van een lange dag.
Ja, dat ben ik, die daar op die zandkist zit, bij de ingang van de stelplaats. Deze inrukkende tram had die middag de versterkingsdienst onder lijn 87 gereden.
Een goede vriend en collega-tramfan en ik maakten die dag een onvergetelijke tocht langs delen van de buurttramnetwerk in Henegouwen.
Eerst met een (toen nog vrije nieuwe) gelede tram van lijn 89 van het station van Charleroi naar Anderlues Jonction, en toen lopend langs lijn 30 via Morlanwelz naar Mariemont.
19850418 Anderlues (B) by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
Vertrekpunt van ons uitstapje: Anderlues Jonction. Eindpunt van lijn 89.
19850418 Anderlues (Rue Jospeh Wauters / Rue Jules Destrée) by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
19850418 Buurttram tussen Anderlues en Morlanwelz by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
Wandelend van Anderlues naar Morlanwelz zien we de buurttram door de velden passeren.
Wat gingen deze twee knapen van 20 jaar daar doen? Een van de redenen om naar deze streken of te reizen was de allerlaatste bijwagendienst van België die op deze lijn gereden gereden werd. Een versterking die voornamelijk diende voor het vervoer van scholieren. Het materieel op deze dienst was weinig verrassend. Er was immers nog maar één bijwagen beschikbaar (genummerd 9316). Wel was het altijd afwachten of er daadwerkelijk met een bijwagen werd gereden danwel de betreffende ritten met een ‘normale’ S motorwagen werden gereden.
19850418 Morlanwelz (B) by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
19850418 Morlanwelz (B) by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
We hebben geluk. De 9071+9316 arriveert op het dorpsplein van Morlanwelz
19850418 Mariemont by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
Naast de bijwagendienst op lijn 30, kwam versterking op de baan (lijn 30 & 80) in de vorm van lijn 87 en 88. Elk betrof dit één dienst.
19850418 Mariemont SNCB (B) by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
Lijn 80 richting Charleroi
In elk geval zal die dag alles mee. En uiteindelijk zijn we zelfs aan het einde van de middag in de 9316 gereden naar La Louvière. Daar hebben we de rest van de tijd doorgebracht aan de poort van de stelplaats.
19850418 Mariemont SNCB (B) by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
19850418 by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
19850418 La Louvière, Rue Gustave Boël (ter hoogte van SNCV depot) by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
19850418 La Louvière Depot by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
Twee motorwagens aan elkaar is niet alledaags. De S9079 was naar buiten gekomen om de defecte S9069 (lijn 88) naar binnen te slepen
Het zal bijna 6 uur zijn geweest dat het tramstel weer naar de stelplaats terugkeerde. De chef van de stelplaats die in zijn tuintje bezig was kon het geloof ik weinig waarderen dat wij in ons enthousiasme het tramstel volgden tot zijn laatste meters op het terrein. De verklaring van het personeel dat de betreffende jongelingen “Hollandais” waren, deed hem in elk geval al zijn pogingen om ons tot de orde te roepen staken.
19850418 La Louvière, spitsdienst lijn 30 by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
19850418 La Louvière, spitsdienst lijn 30 by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
En zo verlieten we na een zeer aangename dag het plaatsje La Louvière in de trein terug naar Brussel en zagen we de zon zijn laatste stralen schijnen boven het Waalse land.
19850418 La Louvière Depot SNCV by Wattman (trams, treinen, etc), on Flickr
De afsluiting van een lange dag.
Ja, dat ben ik, die daar op die zandkist zit, bij de ingang van de stelplaats. Deze inrukkende tram had die middag de versterkingsdienst onder lijn 87 gereden.
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
Re: Kiekjes van Wattman
Het inscannen van mijn dia's ligt al geruime tijd stil wegens andere prioriteiten. In de tussentijd wat recente foto's uit Anderlues, waaruit blijkt dat de sfeer van de oude buurttram zeker nog niet is verdwenen. Weliswaar niet meer dan een paar kilometer nog klassieke tram, maar voor mij het ware "Buurttramreservaat".
Het deel in de Rue de la Station waar lijn M1/M2 enkelspoor nog klassiek aan één kant van de straat rijdt, staat op de nominatie om een reconstructie te ondergaan. Dit is echter voor onbepaalde tijd uitgesteld (naar verluid: geldgebrek).
Het deel in de Rue de la Station waar lijn M1/M2 enkelspoor nog klassiek aan één kant van de straat rijdt, staat op de nominatie om een reconstructie te ondergaan. Dit is echter voor onbepaalde tijd uitgesteld (naar verluid: geldgebrek).
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
Re: Kiekjes van Wattman
Plaatje uit het archief: inzet van de gloednieuwe 1181 voor de D-trein D1286 Amsterdam - Brussel - Port Bou passeert op 1 augustus 1986 de welbekende wipmolen langs de spoorbaan Haarlem - Leiden.
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
Neerpelt - Roermond per trein
Het was dinsdag 13 mei 1986 en daar stonden wij (mijn vader en ik) dan.
Onderweg bleek dat de staking zich achter onze rug om aan het uitbreiden was over Vlaanderen. Nu bevonden we ons op 3 kilometer van de Belgisch-Nederlandse grens. Nu nog even zien hoe we thuis in Nederland zouden komen... Het werd een gedenkwaardige dag.
Dieseldrukte in Neerpelt, met rechts de lege zinkertstrein uit Budel
Vertrek van de 5162
En daar arriveerde vervolgens de huckepack-trein uit Duitsland. Het feit dat de Duitse loc weer terug zou moeten keren via de IJzeren Rijn bood een gouden kans...Een baanvak waar we nog niet eerder waren geweest.
Een gesprekje met de Duitse Lokführer, onder de indruk van het argument dat wij hier vast waren komen te zitten door de staking, leverde op dat wij een lift terug naar Nederland kregen.
In afwachting van de huckepack-trein uit Antwerpen, welke door de Duitse loc in Neerpelt overgenomen zou worden, komen wij ons bezig houden met de rangerende 6077.
De huckepack uit Antwerpen is aangekomen, en de DB 215.022 zal voor de trein gezet worden. Veel tijd voor foto's is er niet meer. Na het aankoppelen en het nemen van de remproef zal direct vertrokken worden.
We hebben groen en de rit naar Budel en verder gaat beginnen.
De grens is bereikt. Het voorsein van Budel.
Het spoor naar Weert is vrij: inrijsein van Budel, met voorsein voor het uitrijsein.
Door de (toenmalige) Budelse woestijn. Een fascinerend stukje spoorlijn, maar wel het resultaat van ernstige milieuverontreiniging door de zinkfabriek.
Aansluiting met de spoorlijn Eindhoven - Roermond te Weert.
Aanvankelijk hadden we de afspraak dat we in Weert zouden afstappen. Nu de trein groen had was de keuze om maar door te rijden naar Roermond gemakkelijk gemaakt.
Aangekomen in Roermond. De trein moet hier toch een dienststop maken. Wij bedanken onze gastheer hartelijk voor de lift terug naar Nederland. De aanwezige NS'er kijkt enigszins verbaasd als twee personen de loc verlaten. Even later zal de huckepack Roermond verlaten richting Vlodrop en Dalheim voor het laatste stuk naar eindbestemming Neuss. De verkenning van dit laatste baanvak zal iets voor een andere dag zijn.
Op weg van Den Haag naar Brussel stopte onze trein, de D282, in Mechelen om niet meer te vertrekken. De oorzaak was een onaangekondigde staking die was uitgebroken onder NMBS-personeel, en te beginnen in de Belgische hoofdstad. Wij besloten de reis maar te verleggen terug naar het noorden, en wel richting Neerpelt. Om eerlijk te zijn kan ik mij na al die jaren niet meer herinneren waarom we niet terug zijn gegaan via Antwerpen. Wellicht dat er al geen treinen meer reden op de lijn Brussel - Antwerpen. De keuze voor Neerpelt zou dan bepaald kunnen zijn door het feit dat dat station relatief dicht bij Nederland gelegen is. Onderweg bleek dat de staking zich achter onze rug om aan het uitbreiden was over Vlaanderen. Nu bevonden we ons op 3 kilometer van de Belgisch-Nederlandse grens. Nu nog even zien hoe we thuis in Nederland zouden komen... Het werd een gedenkwaardige dag.
Dieseldrukte in Neerpelt, met rechts de lege zinkertstrein uit Budel
Vertrek van de 5162
En daar arriveerde vervolgens de huckepack-trein uit Duitsland. Het feit dat de Duitse loc weer terug zou moeten keren via de IJzeren Rijn bood een gouden kans...Een baanvak waar we nog niet eerder waren geweest.
Een gesprekje met de Duitse Lokführer, onder de indruk van het argument dat wij hier vast waren komen te zitten door de staking, leverde op dat wij een lift terug naar Nederland kregen.
In afwachting van de huckepack-trein uit Antwerpen, welke door de Duitse loc in Neerpelt overgenomen zou worden, komen wij ons bezig houden met de rangerende 6077.
De huckepack uit Antwerpen is aangekomen, en de DB 215.022 zal voor de trein gezet worden. Veel tijd voor foto's is er niet meer. Na het aankoppelen en het nemen van de remproef zal direct vertrokken worden.
We hebben groen en de rit naar Budel en verder gaat beginnen.
De grens is bereikt. Het voorsein van Budel.
Het spoor naar Weert is vrij: inrijsein van Budel, met voorsein voor het uitrijsein.
Door de (toenmalige) Budelse woestijn. Een fascinerend stukje spoorlijn, maar wel het resultaat van ernstige milieuverontreiniging door de zinkfabriek.
Aansluiting met de spoorlijn Eindhoven - Roermond te Weert.
Aanvankelijk hadden we de afspraak dat we in Weert zouden afstappen. Nu de trein groen had was de keuze om maar door te rijden naar Roermond gemakkelijk gemaakt.
Aangekomen in Roermond. De trein moet hier toch een dienststop maken. Wij bedanken onze gastheer hartelijk voor de lift terug naar Nederland. De aanwezige NS'er kijkt enigszins verbaasd als twee personen de loc verlaten. Even later zal de huckepack Roermond verlaten richting Vlodrop en Dalheim voor het laatste stuk naar eindbestemming Neuss. De verkenning van dit laatste baanvak zal iets voor een andere dag zijn.
Re: Kiekjes van Wattman
Deze keer een recente reportage met het spoorlijntje Zwolle - Kampen als onderwerp. Aanvankelijk onderdeel van de hoofdspoorlijn Utrecht - Kampen van de Nederlandsche Centraal Spoorwegmaatschappij, werd het al spoedig een zijlijntje, en sinds 1969 met de sluiting van het station Zwolle Veerallee het enige treintje dat met evenveel passagiers in het eindstation aankomst als waarmee het in het beginstation is vertrokken. Omdat er geen passeerspoor onderweg is, houdt de strakke halfuursdienst (ma-za) in dat er vrij weinig tijd voor het kopmaken na het einde van de rit. In Zwolle staat de trein zes minuten stil. In Kampen wordt na vier minuten al de terugweg ingezet.
De exploitatie is nog in handen van NS (in opdracht van de provincie Overijssel) en er wordt gereden met een of twee treinstellen van het type DM '90 ("Buffel"). Daar komt in december 2017 een einde aan. De exploitatie wordt na aanbesteding (die in juni 2015 is afgerond) overgenomen door Syntus, en tevens zal er dan elektrisch worden gereden.
De 3449 als reserve treinstel in Zwolle. Deze zal in de loop van de dag worden aangekoppeld, waarna de 3440+3449 verder gaan pendelen
3440 arriveert in Zwolle. Rechts lag vroeger de halte Zwolle Veeralle, op een steenworp afstand van het hoofdstation van Zwolle. Na de afbraak van het haltegebouwtje herinnert eigenlijk niets meer aan de stopplaats.
Aankomst te Kampen. Spoor 2 met perron bestaat ook nog steeds, maar wordt door de treinen niet meer gebruikt.
Kilometeraanduiding op het stationsgebouw, die herinnert aan het verleden als hoofdspoorlijn. Bijna 102 kilometer naar Utrecht.
Het klassieke plaatje dat iedere liefhebber die hier is aangekomen wel heeft gemaakt. Trein gereed voor vertrek terug naar Zwolle.
Interessant is dat Kampen nog beschikt over een klassiek emplacement. Hier komen echter al bijna 20 jaar geen goederentreinen meer. De goederenloods is inmiddels afgebroken, maar voor de rest ligt het er nog behoorlijk compleet bij. Zicht op de trein uit Zwolle vanaf de koplading.
Direct na deze scherpe boog ligt het station Kampen.
Trein op de terugweg naar Zwolle.
Vanaf hier ben ik te voet richting Zwolle terug gegaan. Een route langs de Zwolseweg, de oude straatweg die beide plaatsen met elkaar verbindt. Openbaar vervoer is er hier in de vakantieperiode niet. Alle bushaltes die ik op mijn 6 kilometer lange wandeling passeerde zijn dus verlaten. In de verte komt regelmatig het treintje (de 3440 nu versterkt met de 3449) voorbij gereden.
Het begint nu behoorlijk warm te worden in het polderlandschap...
"In the Dutch Mountains" (Zie, The Nits. https://www.youtube.com/watch?v=tPyiZI_WrXw )
Overweg op km 94,9: 's-Heerenbroek. De laatste kilometers polderland, voor de nieuwbouw van Zwolle begint.
De exploitatie is nog in handen van NS (in opdracht van de provincie Overijssel) en er wordt gereden met een of twee treinstellen van het type DM '90 ("Buffel"). Daar komt in december 2017 een einde aan. De exploitatie wordt na aanbesteding (die in juni 2015 is afgerond) overgenomen door Syntus, en tevens zal er dan elektrisch worden gereden.
De 3449 als reserve treinstel in Zwolle. Deze zal in de loop van de dag worden aangekoppeld, waarna de 3440+3449 verder gaan pendelen
3440 arriveert in Zwolle. Rechts lag vroeger de halte Zwolle Veeralle, op een steenworp afstand van het hoofdstation van Zwolle. Na de afbraak van het haltegebouwtje herinnert eigenlijk niets meer aan de stopplaats.
Aankomst te Kampen. Spoor 2 met perron bestaat ook nog steeds, maar wordt door de treinen niet meer gebruikt.
Kilometeraanduiding op het stationsgebouw, die herinnert aan het verleden als hoofdspoorlijn. Bijna 102 kilometer naar Utrecht.
Het klassieke plaatje dat iedere liefhebber die hier is aangekomen wel heeft gemaakt. Trein gereed voor vertrek terug naar Zwolle.
Interessant is dat Kampen nog beschikt over een klassiek emplacement. Hier komen echter al bijna 20 jaar geen goederentreinen meer. De goederenloods is inmiddels afgebroken, maar voor de rest ligt het er nog behoorlijk compleet bij. Zicht op de trein uit Zwolle vanaf de koplading.
Direct na deze scherpe boog ligt het station Kampen.
Trein op de terugweg naar Zwolle.
Vanaf hier ben ik te voet richting Zwolle terug gegaan. Een route langs de Zwolseweg, de oude straatweg die beide plaatsen met elkaar verbindt. Openbaar vervoer is er hier in de vakantieperiode niet. Alle bushaltes die ik op mijn 6 kilometer lange wandeling passeerde zijn dus verlaten. In de verte komt regelmatig het treintje (de 3440 nu versterkt met de 3449) voorbij gereden.
Het begint nu behoorlijk warm te worden in het polderlandschap...
"In the Dutch Mountains" (Zie, The Nits. https://www.youtube.com/watch?v=tPyiZI_WrXw )
Overweg op km 94,9: 's-Heerenbroek. De laatste kilometers polderland, voor de nieuwbouw van Zwolle begint.
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
Re: Kiekjes van Wattman
Uit het video archief:
Nederland 16 januari 1996 Treinstel 761 rijdt de laatste geplande rit van het type mat '54 (hondekop). Dit betrof een spitsrit van Leeuwarden naar Heerenveen, welke vervolgens uitzonderlijk met passagiers (en tussenstops) doorreed naar Zwolle. Ongemonteerde film van 22 minuten.
https://youtu.be/fWJ_UICkcqs
Nederland 16 januari 1996 Treinstel 761 rijdt de laatste geplande rit van het type mat '54 (hondekop). Dit betrof een spitsrit van Leeuwarden naar Heerenveen, welke vervolgens uitzonderlijk met passagiers (en tussenstops) doorreed naar Zwolle. Ongemonteerde film van 22 minuten.
https://youtu.be/fWJ_UICkcqs
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
Re: Kiekjes van Wattman
Eindelijk weer tijd gevonden om enkele dia's in te scannen.
7 juli 1984, In Saint Ghislain staat de 6006 gereed met een goederentrein.
7 juli 1984, In Saint Ghislain staat de 6006 gereed met een goederentrein.
Re: Kiekjes van Wattman
Een dieselloc met 2 panto's omhoog, de illusie.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Kiekjes van Wattman
Buurttram-romantiek uit de jaren '80. Op 6 september 1984 een kruising te Souvret tussen de tram naar Charleroi (links) en de tram naar Fontaine-l'Évêque.
Locatie is meer bepaald de Rue Alfred Lombard, genaamd naar de in Souvret geboren socialistische politicus: https://nl.wikipedia.org/wiki/Alfred_Lombard
Locatie is meer bepaald de Rue Alfred Lombard, genaamd naar de in Souvret geboren socialistische politicus: https://nl.wikipedia.org/wiki/Alfred_Lombard
Re: Kiekjes van Wattman
[url=https://flic.kr/p/MFTUXq]
De laatste fase van het leven van de reeks 25.5 in Nederland: het slepen van goederentreinen naar en van de Kijfhoek.
Zwijdrecht 6 augustus 1998.
Zwijdrecht 6 augustus 1998.
Re: Kiekjes van Wattman
Dia uit 1980 (nadere datum onbekend). De 1235 op het Spui in Den Haag op weg van Voorburg Station naar Statenkwartier.
Hoewel het Spui toen voor het doorgaand verkeer via de binnenstad een van de hoofdassen was, ademt deze opname met alleen de tram, een Mercedes en wat voetgangers enorme rust uit.
De foto laat een stukje verdwenen stadsgezicht zien. De weg inmiddels afgesloten voor het particuliere autoverkeer. Het blokje vervallen bebouwing op de achtergrond werd door een appartementencomplex met daaronder het Haags Filmhuis vervangen. Het kantoor van Gemeentewerken dat op de achtergrond uitsteekt is ook al jaren weg. Gelukkig is het blokje huizen tussen Bierkade en Amsterdamse Veerkade, na een ingrijpende renovatie, wel blijven bestaan.
Den Haag, Spui (1980) by Wattman, on Flickr
Hoewel het Spui toen voor het doorgaand verkeer via de binnenstad een van de hoofdassen was, ademt deze opname met alleen de tram, een Mercedes en wat voetgangers enorme rust uit.
De foto laat een stukje verdwenen stadsgezicht zien. De weg inmiddels afgesloten voor het particuliere autoverkeer. Het blokje vervallen bebouwing op de achtergrond werd door een appartementencomplex met daaronder het Haags Filmhuis vervangen. Het kantoor van Gemeentewerken dat op de achtergrond uitsteekt is ook al jaren weg. Gelukkig is het blokje huizen tussen Bierkade en Amsterdamse Veerkade, na een ingrijpende renovatie, wel blijven bestaan.
Den Haag, Spui (1980) by Wattman, on Flickr
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
Re: Kiekjes van Wattman
Een foto van inmiddels ook weer bijna 19 jaar geleden. Morlanwelz 10 augustus 2012.
Ik was net met deze trein aangekomen uit Charleroi. Morlanwelz was een bekend stationnetje voor mij; diverse malen was het beginpunt of eindpunt van een wandeltocht langs de buurttram van Henegouwen.
Toen ik hier op die zeer zonnige en zeer warme dag in augustus terugkeerde, bleek alles zeer vertrouwd. Zelfs het type treinstel van toen (immers bouwjaar 1962, van voor mijn eigen geboortejaar) was niet veranderd. Toen ik daar stond was het eigenlijk ondenkbaar dat er boven aan de halte geen S-motorwagen van lijn 80 (of spitslijn 87) zou staan te wachten op mij.
De werkelijkheid is natuurlijk anders. Mijn laatste tramfoto's heb ik hier geschoten op een fraaie avond begin oktober 1986. Binnen een maand was het volledig gedaan met de tramromantiek. Zogenaamd een tijdelijke stillegging in afwachting van (verdere) spoorvernieuwing, waarna de exploitatie zou worden overgenomen door BN-trams. Hoewel de vooruitzichten toch al niet goed waren was het met name de staatshervorming, gevolgd door de opdeling van de nationale NMVB/SNCV, die een streep trok door alle fraaie plannen. De aangevangen reconstructie van de trambaan werd definitief stilgelegd.
Enfin, de deuren van de 160 slaan dicht en het treinstel rijdt weg. En tijdens het beklimmen van de trap naar de voetbrug over het spoor toch stilletjes dromen dat de geest van één of andere Wattman met zijn magische tram (als in het gelijknamige Suske en Wiske album) net weg rijdt over het uitgebroken spoor. Hoor je nog die twee tonige toeter in de verte?
Dromen mag.
Ik was net met deze trein aangekomen uit Charleroi. Morlanwelz was een bekend stationnetje voor mij; diverse malen was het beginpunt of eindpunt van een wandeltocht langs de buurttram van Henegouwen.
Toen ik hier op die zeer zonnige en zeer warme dag in augustus terugkeerde, bleek alles zeer vertrouwd. Zelfs het type treinstel van toen (immers bouwjaar 1962, van voor mijn eigen geboortejaar) was niet veranderd. Toen ik daar stond was het eigenlijk ondenkbaar dat er boven aan de halte geen S-motorwagen van lijn 80 (of spitslijn 87) zou staan te wachten op mij.
De werkelijkheid is natuurlijk anders. Mijn laatste tramfoto's heb ik hier geschoten op een fraaie avond begin oktober 1986. Binnen een maand was het volledig gedaan met de tramromantiek. Zogenaamd een tijdelijke stillegging in afwachting van (verdere) spoorvernieuwing, waarna de exploitatie zou worden overgenomen door BN-trams. Hoewel de vooruitzichten toch al niet goed waren was het met name de staatshervorming, gevolgd door de opdeling van de nationale NMVB/SNCV, die een streep trok door alle fraaie plannen. De aangevangen reconstructie van de trambaan werd definitief stilgelegd.
Enfin, de deuren van de 160 slaan dicht en het treinstel rijdt weg. En tijdens het beklimmen van de trap naar de voetbrug over het spoor toch stilletjes dromen dat de geest van één of andere Wattman met zijn magische tram (als in het gelijknamige Suske en Wiske album) net weg rijdt over het uitgebroken spoor. Hoor je nog die twee tonige toeter in de verte?
Dromen mag.
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
Re: Kiekjes van Wattman
Een bescheiden begin van het digitaliseren van mijn videobanden uit de jaren 1987-2002. Niet alleen monteren, maar ook beeldbewerking. Ik ben wat dat laatste betreft nog aan het experimenteren, en hoop t.z.t. via software die de bescheiden resolutie uit die tijd kan 'upscalen' wat verdere stappen te kunnen zetten.
Hierbij de resultaten van een bezoek per fiets aan de IJzeren Rijn tussen Roermond en Wegberg in 1991. De befaamde huckepacktrein blijkt op de heenweg naar Antwerpen wel heel erg kort... Na meer beelden van de Accumotorwagens op de lijn tot Dalheim, vertoont zich de verlofgangerstrein naar legerplaats Budel. Deze maakte ooit gebruik van de grensovergang Dalheim, maar ten tijde van het maken van deze video reed hij via Venlo naar Eindhoven (om kop te maken) en dan naar de legerplaats.
https://youtu.be/oeGHYtk53-U
Hierbij de resultaten van een bezoek per fiets aan de IJzeren Rijn tussen Roermond en Wegberg in 1991. De befaamde huckepacktrein blijkt op de heenweg naar Antwerpen wel heel erg kort... Na meer beelden van de Accumotorwagens op de lijn tot Dalheim, vertoont zich de verlofgangerstrein naar legerplaats Budel. Deze maakte ooit gebruik van de grensovergang Dalheim, maar ten tijde van het maken van deze video reed hij via Venlo naar Eindhoven (om kop te maken) en dan naar de legerplaats.
https://youtu.be/oeGHYtk53-U
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.