'Boordtarief' in Duitsland
'Boordtarief' in Duitsland
Naar aanleiding van trainlovertjes opmerking over het 'boordtarief' van 40€. jotie merkte op dat het verschillend is (kan zijn) per verkehrsunternehmen en sowieso ook of het regionaal of interlokaal verkeer betreft. Maar klopt dat nog wel? Ik herinner me vaag een krantenkop van vorige herfst dat het gestegen is naar 60€? Ik heb hier duidelijk te weinig ervaring mee.
-
- Berichten: 2403
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: 'Boordtarief' in Duitsland
Inderdaad, kika, het Erhöhtes Beförderungsentgelt zou dit voorjaar worden opgetrokken tot 60 euro. Vooralsnog is het echter 40. Bovendien blijkt het te gaan om een bedrag dat door de Bond wordt bepaald, dus voor heel Duitsland identiek. Dus zwartrijden = 40/60 euro.
Maar... de oorspronkelijke vraag was: wat als je niet de intentie had om zwart te rijden, maar redelijkerwijze geen kaartje kon kopen voor vertrek.
In de jongste editie van BB Personenverkehr staat daarover:
Mijn raad: als er op de treinen aan de buitenzijde duidelijk staat aangegeven: "Nur mit gültige Fahrkarte" (of iets dergelijks), houd je daar dan ook strikt aan. Zélfs als de enige automaat in de buurt stuk is, want als je pech hebt, krijg je die 40 euro aan je broek.
Maar... de oorspronkelijke vraag was: wat als je niet de intentie had om zwart te rijden, maar redelijkerwijze geen kaartje kon kopen voor vertrek.
In de jongste editie van BB Personenverkehr staat daarover:
In tegenstelling tot wat ik dacht, is de Bordpreis in IC/ICE vast 7,50 euro, en is die variabel in productklasse C. Maar...! Om daarop aanspraak te kunnen maken, moeten er aan boord van de trein dus wel tickets verkocht worden ("in Zügen, in denen ein Verkauf von Fahrkarten stattfindet"). Als er geen (officieel) geen tickets in de trein worden verkocht, zoals binnen heel veel Verbunde (officieel) het geval is, mag je op je hoofd gaan staan: die 40/60 euro zal je in dat geval hoe dan ook moeten betalen - tenzij de Schaffner weer eens goed gezind is, en je toch (officieus) een (officieel) ticket verkoopt.3.9.2 Statt des erhöhten Fahrpreises kann der Reisende in Zügen, in denen ein Verkauf von
Fahrkarten (einschließlich Übergang/Umweg) stattfindet, den festgesetzten Bordpreis zahlen,
wenn er dem Zugbegleitpersonal bei der Prüfung der Fahrkarten unaufgefordert meldet, dass er
keine gültige Fahrkarte besitzt und sofort eine Fahrkarte erwirbt. Diese Regelung gilt nicht,
wenn der Reisende seiner Verpflichtung zum Kauf der Fahrkarte beim Triebfahrzeugführer vor
Abfahrt des Zuges bzw. nach Betreten des Fahrzeuges an den Automaten gemäß Nr. 2.1 be-
stimmter Nahverkehrszüge oder zum Kauf der „Fahrkarte Anfangsstrecke“ gemäß Nr. 2.2 nicht
nachgekommen ist. Der Bordpreis entspricht der Summe (i) des Normalpreises nach Berück-
sichtigung eines etwaigen BahnCard-Rabattes und (ii) eines Aufschlags auf diesen Normal-
preis. Für Fahrkarten der Produktklassen ICE und IC/EC beträgt der Aufschlag nach (ii) 7,50 €.
Für Fahrkarten der Produktklasse C beträgt der Aufschlag nach (ii) 10 %, mindestens 2 €,
höchstens 10 €. War bei Fahrtantritt weder ein Fahrkartenschalter geöffnet noch ein zur An-
nahme von Bargeld geeigneter betriebsbereiter Automat vorhanden, hat der Reisende statt des
Bordpreises nur den Normalpreis unter Berücksichtigung etwaiger im Zug erhältlicher Ermäßi-
gungen zu zahlen.
Mijn raad: als er op de treinen aan de buitenzijde duidelijk staat aangegeven: "Nur mit gültige Fahrkarte" (of iets dergelijks), houd je daar dan ook strikt aan. Zélfs als de enige automaat in de buurt stuk is, want als je pech hebt, krijg je die 40 euro aan je broek.
Re: 'Boordtarief' in Duitsland
Als de automaat stuk is en er dus niets te koop is, dan is je niets te verwijten. Tegen legitimatie krijg je een Fahrpreisnacherhebung (in de trein betaal je nog niets) en achteraf regel je het verder met de klantenservice. Ongeveer zoals in Nederland.jotie schreef:Mijn raad: als er op de treinen aan de buitenzijde duidelijk staat aangegeven: "Nur mit gültige Fahrkarte" (of iets dergelijks), houd je daar dan ook strikt aan. Zélfs als de enige automaat in de buurt stuk is, want als je pech hebt, krijg je die 40 euro aan je broek.
Groetjes,
Rian
Re: 'Boordtarief' in Duitsland
Bestaat zo'n mogelijkheid in Belgie eigenlijk ?
Anderzijds in de Duitse tekst :
Anderzijds in de Duitse tekst :
En "betriebsbereiter" Automat, een kapotte is dus wel een excuus !!!War bei Fahrtantritt weder ein Fahrkartenschalter geöffnet noch ein zur An-
nahme von Bargeld geeigneter betriebsbereiter Automat vorhanden, hat der Reisende statt des
Bordpreises nur den Normalpreis unter Berücksichtigung etwaiger im Zug erhältlicher Ermäßi-
gungen zu zahlen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: 'Boordtarief' in Duitsland
Bovendien moet het een automaat zijn die cash ('zur Annahme von Bargeld geeigneter') aanvaardt. In Duitsland een normale zaak (ook biljetten!), maar in België zie je veel automaten die alleen kaarten aannemen. Zeker in de grote stations. Ik weet niet hoe het zit als er maar één automaat staat in een Belgisch station. Neemt die dan altijd munten aan?dentheo schreef:Bestaat zo'n mogelijkheid in Belgie eigenlijk ?
Anderzijds in de Duitse tekst :En "betriebsbereiter" Automat, een kapotte is dus wel een excuus !!!War bei Fahrtantritt weder ein Fahrkartenschalter geöffnet noch ein zur An-
nahme von Bargeld geeigneter betriebsbereiter Automat vorhanden, hat der Reisende statt des
Bordpreises nur den Normalpreis unter Berücksichtigung etwaiger im Zug erhältlicher Ermäßi-
gungen zu zahlen.
-
- Berichten: 2403
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: 'Boordtarief' in Duitsland
Ja, alle automaten die ik al tegengekomen in stations waar maar 1 automaat staat, neemt altijd munten aan. Volgens mij is zo dat biljetten niet worden geaccepteerd bij ons, omdat NMBS schrik heeft dat er automaten zouden opengebroken/opgeblazen worden om het cash-geld eruit te vissen, wat in Duitsland wel al eens gebeurt en wat de DB véél geld kost.Henk schreef:Bovendien moet het een automaat zijn die cash ('zur Annahme von Bargeld geeigneter') aanvaardt. In Duitsland een normale zaak (ook biljetten!), maar in België zie je veel automaten die alleen kaarten aannemen. Zeker in de grote stations. Ik weet niet hoe het zit als er maar één automaat staat in een Belgisch station. Neemt die dan altijd munten aan?
Re: 'Boordtarief' in Duitsland
Bedankt voor de antwoorden, Rian en Jotie.
Ook parkeerautomaten worden wel eens geforceerd voor de muntjes, ik vind dat geen overtuigend argument. Wat een veel groter probleem was (is?) zijn automaten die *niet* zijn opgeblazen maar wel vol gas zitten (alle kieren werden afgeplakt, met gas vullen en dan boem). Je kan je voorstellen dat dat best gevaarlijk kan zijn voor een argeloze reiziger die net een peuk opsteekt.trainlovertje schreef:opengebroken/opgeblazen worden om het cash-geld eruit te vissen, wat in Duitsland wel al eens gebeurt en wat de DB véél geld kost.
Re: 'Boordtarief' in Duitsland
Je geeft zelf een beetje het antwoord: als het enkel over muntjes gaat, is het geen enorm verlies... maar als er ook bankbiljetten bij zitten (en daar ging het specifiek over), dan wordt het al een heel ander verhaal.kika schreef:Bedankt voor de antwoorden, Rian en Jotie.Ook parkeerautomaten worden wel eens geforceerd voor de muntjes, ik vind dat geen overtuigend argument. Wat een veel groter probleem was (is?) zijn automaten die *niet* zijn opgeblazen maar wel vol gas zitten (alle kieren werden afgeplakt, met gas vullen en dan boem). Je kan je voorstellen dat dat best gevaarlijk kan zijn voor een argeloze reiziger die net een peuk opsteekt.trainlovertje schreef:opengebroken/opgeblazen worden om het cash-geld eruit te vissen, wat in Duitsland wel al eens gebeurt en wat de DB véél geld kost.
Buiten de problematiek van opengebroken automaten schijnt zo'n module om bankbiljetten te aanvaarden ook behoorlijk duur en storingsgevoelig te zijn (ook al door de slechte staat waarin sommige bankbiljetten verkeren). Dan kan ik het in deze tijden waarbij bijna iedereen elektronisch kan betalen, perfect gerechtvaardigd om geen bankbiljetten te aanvaarden in die automaten.
-
- Berichten: 2403
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: 'Boordtarief' in Duitsland
net gezien in Drehscheibe 261: melding dat het idd 60 euro zal worden in 2015, en dat 'bundesweit'.
niets nieuws dus, maar wou het ff melden ;p
er staat wel niet bij dat het specifiek voor regionalverkehr is.
niets nieuws dus, maar wou het ff melden ;p
er staat wel niet bij dat het specifiek voor regionalverkehr is.
Re: 'Boordtarief' in Duitsland
Ik denk dat de dader dan meestal de zaak wel in de gaten houdt, hij staat achter een hoekje klaar om de biljetten "op te ruimen".kika schreef:Bedankt voor de antwoorden, Rian en Jotie.Ook parkeerautomaten worden wel eens geforceerd voor de muntjes, ik vind dat geen overtuigend argument. Wat een veel groter probleem was (is?) zijn automaten die *niet* zijn opgeblazen maar wel vol gas zitten (alle kieren werden afgeplakt, met gas vullen en dan boem). Je kan je voorstellen dat dat best gevaarlijk kan zijn voor een argeloze reiziger die net een peuk opsteekt.trainlovertje schreef:opengebroken/opgeblazen worden om het cash-geld eruit te vissen, wat in Duitsland wel al eens gebeurt en wat de DB véél geld kost.
Er zijn webcams van beschikbaar, veel afplakken deden ze niet ...slang in bekje van automaat en gaan...gasfles en slang laten ze wel staan
Ik meen dat ze binnen de minuut al terug verdwenen waren... maar we dwalen af.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide