Klasseverhoging
Klasseverhoging
Hallo,
ik krijg al een hele tijd een gratis 1ste klasseabonnement van mijn werkgever. Spijtig genoeg wil ons management besparen en voor mijn niveau wordt vanaf volgend jaar enkel nog een gratis 2de klasse abonnement aangeboden.
Ik spoor van Mechelen naar Brussel en die treinen zitten meestal goed vol als ik opstap.
Eerlijk gezegd wil ik niet terug naar 2de klasse, ik ben het nu zodanig gewoon om op "mijn gemak" te kunnen zitten en bovendien sukkel ik met een kapotte knie dus rechtstaan zie ik niet zitten, ook al is het een kort traject.
Dus zoek ik naar een oplossing.
Ik ben even gaan informeren aan het loket en voor mijn traject zou ik voor 24 euro een kaart met 10 klasseverhogingen kunnen kopen. Nu is het zo dat ik van mijn werkgever (tegen betaling) ook een kortingskaart(C05) van 50% krijg voor de NMBS (samen met een hoop zelf in te vullen "couponnekes").
Ik vroeg aan de man aan het loket of ik die kortingskaart ook kon gebruiken voor die kaart met 10 klasseverhogingen. Dat kon zei hij en dan kwam het op 20euro? Ik ben nooit een held geweest in wiskunde maar volgens mij is 50% van 24 euro nog altijd 12 euro? Hij heeft het wel proberen uitleggen waarom maar eerlijk gezegd heb ik er niet veel van gesnapt...
Een andere optie zou zijn om elke maand bij de verlenging van mijn abonnement bij te betalen om in 1ste klasse te mogen zitten.
Maar volgens hem zou ik hier mijn kortingskaart C05 niet voor kunnen gebruiken. Hij vertelde me wel dat hier een andere korting van toepassing op zou zijn en dat dit in principe goedkoper zou uitkomen dan de kaart met 10 klasseverhogingen... Hoeveel dit me dan zou kosten per maand kon hij niet echt uitleggen...
Ik vind het allemaal nogal serieus verwarrend. Kan iemand me hier wat meer info of advies over geven aub?
Alvast bedankt,
Tommy
ik krijg al een hele tijd een gratis 1ste klasseabonnement van mijn werkgever. Spijtig genoeg wil ons management besparen en voor mijn niveau wordt vanaf volgend jaar enkel nog een gratis 2de klasse abonnement aangeboden.
Ik spoor van Mechelen naar Brussel en die treinen zitten meestal goed vol als ik opstap.
Eerlijk gezegd wil ik niet terug naar 2de klasse, ik ben het nu zodanig gewoon om op "mijn gemak" te kunnen zitten en bovendien sukkel ik met een kapotte knie dus rechtstaan zie ik niet zitten, ook al is het een kort traject.
Dus zoek ik naar een oplossing.
Ik ben even gaan informeren aan het loket en voor mijn traject zou ik voor 24 euro een kaart met 10 klasseverhogingen kunnen kopen. Nu is het zo dat ik van mijn werkgever (tegen betaling) ook een kortingskaart(C05) van 50% krijg voor de NMBS (samen met een hoop zelf in te vullen "couponnekes").
Ik vroeg aan de man aan het loket of ik die kortingskaart ook kon gebruiken voor die kaart met 10 klasseverhogingen. Dat kon zei hij en dan kwam het op 20euro? Ik ben nooit een held geweest in wiskunde maar volgens mij is 50% van 24 euro nog altijd 12 euro? Hij heeft het wel proberen uitleggen waarom maar eerlijk gezegd heb ik er niet veel van gesnapt...
Een andere optie zou zijn om elke maand bij de verlenging van mijn abonnement bij te betalen om in 1ste klasse te mogen zitten.
Maar volgens hem zou ik hier mijn kortingskaart C05 niet voor kunnen gebruiken. Hij vertelde me wel dat hier een andere korting van toepassing op zou zijn en dat dit in principe goedkoper zou uitkomen dan de kaart met 10 klasseverhogingen... Hoeveel dit me dan zou kosten per maand kon hij niet echt uitleggen...
Ik vind het allemaal nogal serieus verwarrend. Kan iemand me hier wat meer info of advies over geven aub?
Alvast bedankt,
Tommy
Re: Klasseverhoging
Een biljet Brussel-Mechelen kost € 4,50 in tweede klasse, € 6,90 in eerste klasse, een klasseverhoging kost dus € 2,40, een kaart met 10 klasseverhogingen dus € 24.TommyG schreef:Ik ben even gaan informeren aan het loket en voor mijn traject zou ik voor 24 euro een kaart met 10 klasseverhogingen kunnen kopen. Nu is het zo dat ik van mijn werkgever (tegen betaling) ook een kortingskaart(C05) van 50% krijg voor de NMBS (samen met een hoop zelf in te vullen "couponnekes").
Ik vroeg aan de man aan het loket of ik die kortingskaart ook kon gebruiken voor die kaart met 10 klasseverhogingen. Dat kon zei hij en dan kwam het op 20euro? Ik ben nooit een held geweest in wiskunde maar volgens mij is 50% van 24 euro nog altijd 12 euro? Hij heeft het wel proberen uitleggen waarom maar eerlijk gezegd heb ik er niet veel van gesnapt...
Met een kortingkaart 50% kost een biljet Brussel-Mechelen € 2,70 in tweede klasse, € 4,20 in eerste klasse, een klasseverhoging kost dus € 1,50, een kaart met 10 klasseverhogingen zou dus € 15 moeten kosten (en geen 20 euro zoals men u aan het loket verteld heeft).
N.B. Een biljet aan 'halve prijs' kost altijd iets meer dan 50%, omdat er een vast basisbedrag is waarop geen korting wordt berekend.
Re: Klasseverhoging
Als je inderdaad systematisch in eerste klas wilt reizen, is het dan niet gewoon eenvoudiger om gewoon bij te betalen om het abonnement in 1e klasse te kunnen nemen? Scheelt een stuk gedoe en zal volgens mij ook nog eens goedkoper uitkomen.
Re: Klasseverhoging
Inderdaad dat zal wellicht ook goedkoper uitkomen dan altijd in stukjes en brokjes te betalen ..
Re: Klasseverhoging
Dat zou in elk geval een stuk praktischer zijn dan altijd die kaart te moeten invullen...Steve schreef:Als je inderdaad systematisch in eerste klas wilt reizen, is het dan niet gewoon eenvoudiger om gewoon bij te betalen om het abonnement in 1e klasse te kunnen nemen? Scheelt een stuk gedoe en zal volgens mij ook nog eens goedkoper uitkomen.
Maar systematisch is misschien wat overdreven, als er genoeg plaats is om te zitten in 2de zou ik eventueel zo wat centen kunnen uitsparen.
Ach ja, eigenlijk is het een luxeprobleem, ik zou niet mogen klagen, maar ik vind het toch klote!
Re: Klasseverhoging
Het hangt natuurlijk allemaal af van de treinen die je neemt vanaf morgen... Als het een Desiro is, ben je goedkoper af met tweede klasse want eerste klasse op zich bestaat niet in deze treinstellen. Het lawaai en de oncomfortabele zitruimte is identiek aan 2de klasse.TommyG schreef:Maar systematisch is misschien wat overdreven, als er genoeg plaats is om te zitten in 2de zou ik eventueel zo wat centen kunnen uitsparen.
Ach ja, eigenlijk is het een luxeprobleem, ik zou niet mogen klagen, maar ik vind het toch klote!
Re: Klasseverhoging
En worden de bedrijfswagens binnen het bedrijf ook allemaal gedownsized?
Alle gekheid op een stokje: ik zou ook voor een abo 1ste klasse opteren, want zoals gezegd: die klasverhogingen kosten ook geld, en het is een sleur. Met hetzelfde voorbehoud als am62 trouwens...
Alle gekheid op een stokje: ik zou ook voor een abo 1ste klasse opteren, want zoals gezegd: die klasverhogingen kosten ook geld, en het is een sleur. Met hetzelfde voorbehoud als am62 trouwens...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Klasseverhoging
Daar gebeuren naar het schijnt ook "inspanningen" maar daar weet ik niet veel over, ik heb zelf geen bedrijfswagen...overweg13 schreef:En worden de bedrijfswagens binnen het bedrijf ook allemaal gedownsized?
Re: Klasseverhoging
Want ja, laat ons eerlijk zijn, als jij 50 % moet inleveren (eigenlijk 54 - het verschil tussen eerste en tweede) dan zou een bedrijfswagen van €30.000 er plots een van minder dan €20.000 moeten worden. Zie je het al gebeuren? Dat zal niet met een simpel ingrijpen in de luxe-opties mogelijk zijn...TommyG schreef:Daar gebeuren naar het schijnt ook "inspanningen" maar daar weet ik niet veel over, ik heb zelf geen bedrijfswagen...overweg13 schreef:En worden de bedrijfswagens binnen het bedrijf ook allemaal gedownsized?
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Klasseverhoging
Tweede klasse kost ongeveer 65% van eerste klasse. Dus hij moet geen 50% inleveren, maar 35%. Toch?overweg13 schreef:Want ja, laat ons eerlijk zijn, als jij 50 % moet inleveren (eigenlijk 54 - het verschil tussen eerste en tweede)...
Je bedoelt waarschijnlijk dat eerste klasse 54% duurder is dan tweede klasse...
Re: Klasseverhoging
Op abonnementen is bij mijn weten geen extra korting mogelijk. Een abonnement Mechelen - Brussel kost (2e/1e klas):TommyG schreef:Een andere optie zou zijn om elke maand bij de verlenging van mijn abonnement bij te betalen om in 1ste klasse te mogen zitten.
Maar volgens hem zou ik hier mijn kortingskaart C05 niet voor kunnen gebruiken. Hij vertelde me wel dat hier een andere korting van toepassing op zou zijn en dat dit in principe goedkoper zou uitkomen dan de kaart met 10 klasseverhogingen... Hoeveel dit me dan zou kosten per maand kon hij niet echt uitleggen...
1 maand: 92/141 euro
3 maanden: 257/395 euro
1 jaar: 916/1411 euro
Als je consequent in de eerste klas wilt reizen, dan ga ik van een jaarabonnement uit; maandabonnementen zijn immers duurder. Het verschil op jaarbasis is dan 495 euro, dus ruim 2 euro per werkdag. Losse klasverhogingen zijn duurder, ook als ze met 50% korting zijn (1,50 per rit ofwel 3 euro per dag).
Groetjes,
Rian
Re: Klasseverhoging
Krijgen bedrijven die abonnementen niet met korting ...natuurlijk met minimum aantal, geen stuk of drie.
Heeft NMBS geen "business" verkoop afdeling ?
Heeft NMBS geen "business" verkoop afdeling ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Klasseverhoging
Pffff... Ik snap er niks meer van...
Ofwel is het een mysterie ofwel zit er serieus incompetent personeel achter die loketten... Overal waar ik ga informeren hoeveel ik per maand zou moeten opleggen krijg ik een ander antwoord...
Volgens mij zou dit het verschil tussen 1ste en 2de moeten zijn, dus iets minder dan 50 euro...
Gisteren ben ik hier in Brussel Noord eens gaan informeren en die man zei me dat het me 140euro per maand zou kosten aan opleg... Ik heb hem twee keer gevraagd of hij wel zeker was, maar hij was 100% zeker zei hij...
Ofwel is het een mysterie ofwel zit er serieus incompetent personeel achter die loketten... Overal waar ik ga informeren hoeveel ik per maand zou moeten opleggen krijg ik een ander antwoord...
Volgens mij zou dit het verschil tussen 1ste en 2de moeten zijn, dus iets minder dan 50 euro...
Gisteren ben ik hier in Brussel Noord eens gaan informeren en die man zei me dat het me 140euro per maand zou kosten aan opleg... Ik heb hem twee keer gevraagd of hij wel zeker was, maar hij was 100% zeker zei hij...
Re: Klasseverhoging
Wie koopt op jullie bedrijf de abonnementen in ?
Praat even met hem, hij krijgt 1e klasse misschien ook goedkoper.
Misschien kun je de opleg ook via hem regelen.
Praat even met hem, hij krijgt 1e klasse misschien ook goedkoper.
Misschien kun je de opleg ook via hem regelen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide