TGV/Thalys: Geluid motoren in rijtuig waarneembaar?
TGV/Thalys: Geluid motoren in rijtuig waarneembaar?
Als treinfanaat ken ik de verschillende fantastische geluiden die HST-stellen voortbrengen. Het is me meerdere malen opgevallen dat men in het 1ste rijtuig achter de power unit en soms zelfs tot het derde (!) t.h.v. het deurenplatform duidelijk het gezoem van de motoren tijdens het afremmen hoort bij lagere snelheden en bij gebruik van de rheostatische rem. Hoe komt het dat dit zo goed hoorbaar is in het rijtuig zelf en merkwaardig genoeg enkel aan het 'deurenplatform' of in de ruimte net achter de power unit (thalys: salon)? via ventilatieschachten? Weerkaatsing van het geluid langs de buitenzijde is alvast uitgesloten.
Re: TGV/Thalys: Geluid motoren in rijtuig waarneembaar?
Nu...aan de buitenzijde hoor je het ook goed .... ik woon toevallig kort bij een sein waar hij geregeld dubbel geel kreeg
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Langs de buitenzijde kan je geluiden vanzelfsprekend ook waarnemen en zeker bij snelheden op dubbel geel
maar ik vraag me af hoe het komt dat je het binnenin het rijtuig kan waarnemen..is mij een raadsel

Zou het niet het geluid van de ventilator bij het reostatisch remmen kunnen zijn ?
Heeft hij het ook op 25kV ?
Heeft hij het ook op 25kV ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
Voor wie graag naar de motoren luistert: wat helemaal het einde is, is een reis meemaken in het eerste of laatste reizigersrijtuig van een Eurostar TMST. Het eerste en laatste draaistel van de reeks rijtuigen is namelijk ook aangedreven (omdat een Eurostar flink langer is dan een gewone TGV of Thalys).
En dat kun je onderweg mooi horen.
En voor wie het geluid thuis in zijn eigen gereserveerde zetel mee wil beleven, zijn er video’s van cabineritten in de Thalys. Vooral de PBKA stellen schijnen “heerlijk” lawaaiig te zijn in de motorwagen.
Ik ken één filmpje wat beter omdat ik het helemaal uitgewerkt heb met tijdstippen van doorkomsten op verschillende goed herkenbare plaatsen.
Let maar eens op hoe de tandwieloverbrenging verschillend klinkt tijdens rustig voortbollen resp. versnellen of rheostatisch (cq recuperatief) remmen. Wat Thalyssteward zegt over het geluid bij het rijden aan lage snelheden (op Twee Geel) kan ik alleen maar bevestigen.
Ik geef hier een link waarmee het filmpje ruim zes minuten later begint, bij het uitrijden van de NZV juist voor de doorrit van Brussel Noord:
http://youtu.be/gT0SSq06RqE?t=6m10s
(De gewone volledige opname klik je aan met http://youtu.be/gT0SSq06RqE ) .
Verloop van gefilmde rit van een Thalys Brussel Zuid – Amsterdam CS
6:10 we naderen Brussel Noord
De route voert via braakliggende c.q. recent vrijgemaakte spoorwegterreinen naar de nieuwe spoorlijn 25N die in de middenberm van de autoweg E19 ligt.
19:00 we naderen Mechelen.
27:00 ter hoogte van Kontich: acceleratie naar 160 km/h met af en toe hoorbaar doorslippen van de wielen in de lichte regen
28:30 af en toe licht doorglijden wanneer de motorwagen tijdens remmen gedeeltelijk op de motoren afremt
30:00 trage dooorrit Antwerpen Berchem i.v.m. werkzaamheden
33:00 aankomen in Antwerpen Centraal waar de trein vrij lang stilstaat
38:50 vertrek Antwerpen Centraal
42:30 tractie uitschakelen en freewheelend de spanningssluis naast de Bocht van Ekeren nemen
43:27 de spanning van de hogesnelheidslijn (25 kV) inschakelen en af en toe doorslippen
44:23 inrijden Peerdsbostunnel (en hier dus droge rails)
45:26 einde van de tunnel
48:15 passage station Noorderkempen; snelheid van 300 km/h is nu vrijwel bereikt en blijft dan behouden tot vlak voor de Oude Maas
51:22 grens België – Nederland; overschakelen van communicatiesysteem GSM-R naar Nederland
52:05 wegenknooppunt Galder
54:20 hoge hoofdkwartier van Nederlandse Luchtmacht in zicht (met dus “hoge omes”)
56:27 passage van station Lage Zwaluwe (rechts)
57:04 Moerdijkbrug
58:35 begin van het afremmen
1:00:00 vertragend ter hoogte van Kijfhoek (rechts)
1:00:40 spanningssluis
1:03:39 passage van de halte Rotterdam Stadion (Feijenoord)
1:07:25 Rotterdam CS, weer een lange stop
1:13:20 vertrek Rotterdam CS
1:15:40 spanningssluis
1:18:00 passage van de geluidgevoelige woonwijken van Lansingerland (halfverdiepte open tunnelbak)
1:21:24 inrijden van de Groene Hart tunnel
1:22:56 einde van Groene Hart tunnel bij Leiderdorp met kruisen van snelweg A4 (de “Pergola”)
1:25:49 passage Nieuw-Vennep (links)
1:26:30 spanningssluis
1:27:49 doorrit station Hoofddorp
1:30:40 aankomst station Schiphol (waar we op de foto gaan)
1:33:37 vertrek Schiphol
1:37:37 bocht naar de zgn. “Westelijke Tak”
1:39:05 doorrit Amsterdam Lelylaan
1:41:19 doorrit Amsterdam Sloterdijk
1:43:22 passage Lijnwerkplaats Amsterdam Zaanstraat
1:47:05 einde van de opname in Amsterdam CS.
En dat kun je onderweg mooi horen.
En voor wie het geluid thuis in zijn eigen gereserveerde zetel mee wil beleven, zijn er video’s van cabineritten in de Thalys. Vooral de PBKA stellen schijnen “heerlijk” lawaaiig te zijn in de motorwagen.
Ik ken één filmpje wat beter omdat ik het helemaal uitgewerkt heb met tijdstippen van doorkomsten op verschillende goed herkenbare plaatsen.
Let maar eens op hoe de tandwieloverbrenging verschillend klinkt tijdens rustig voortbollen resp. versnellen of rheostatisch (cq recuperatief) remmen. Wat Thalyssteward zegt over het geluid bij het rijden aan lage snelheden (op Twee Geel) kan ik alleen maar bevestigen.
Ik geef hier een link waarmee het filmpje ruim zes minuten later begint, bij het uitrijden van de NZV juist voor de doorrit van Brussel Noord:
http://youtu.be/gT0SSq06RqE?t=6m10s
(De gewone volledige opname klik je aan met http://youtu.be/gT0SSq06RqE ) .
Verloop van gefilmde rit van een Thalys Brussel Zuid – Amsterdam CS
6:10 we naderen Brussel Noord
De route voert via braakliggende c.q. recent vrijgemaakte spoorwegterreinen naar de nieuwe spoorlijn 25N die in de middenberm van de autoweg E19 ligt.
19:00 we naderen Mechelen.
27:00 ter hoogte van Kontich: acceleratie naar 160 km/h met af en toe hoorbaar doorslippen van de wielen in de lichte regen
28:30 af en toe licht doorglijden wanneer de motorwagen tijdens remmen gedeeltelijk op de motoren afremt
30:00 trage dooorrit Antwerpen Berchem i.v.m. werkzaamheden
33:00 aankomen in Antwerpen Centraal waar de trein vrij lang stilstaat
38:50 vertrek Antwerpen Centraal
42:30 tractie uitschakelen en freewheelend de spanningssluis naast de Bocht van Ekeren nemen
43:27 de spanning van de hogesnelheidslijn (25 kV) inschakelen en af en toe doorslippen
44:23 inrijden Peerdsbostunnel (en hier dus droge rails)
45:26 einde van de tunnel
48:15 passage station Noorderkempen; snelheid van 300 km/h is nu vrijwel bereikt en blijft dan behouden tot vlak voor de Oude Maas
51:22 grens België – Nederland; overschakelen van communicatiesysteem GSM-R naar Nederland
52:05 wegenknooppunt Galder
54:20 hoge hoofdkwartier van Nederlandse Luchtmacht in zicht (met dus “hoge omes”)
56:27 passage van station Lage Zwaluwe (rechts)
57:04 Moerdijkbrug
58:35 begin van het afremmen
1:00:00 vertragend ter hoogte van Kijfhoek (rechts)
1:00:40 spanningssluis
1:03:39 passage van de halte Rotterdam Stadion (Feijenoord)
1:07:25 Rotterdam CS, weer een lange stop
1:13:20 vertrek Rotterdam CS
1:15:40 spanningssluis
1:18:00 passage van de geluidgevoelige woonwijken van Lansingerland (halfverdiepte open tunnelbak)
1:21:24 inrijden van de Groene Hart tunnel
1:22:56 einde van Groene Hart tunnel bij Leiderdorp met kruisen van snelweg A4 (de “Pergola”)
1:25:49 passage Nieuw-Vennep (links)
1:26:30 spanningssluis
1:27:49 doorrit station Hoofddorp
1:30:40 aankomst station Schiphol (waar we op de foto gaan)
1:33:37 vertrek Schiphol
1:37:37 bocht naar de zgn. “Westelijke Tak”
1:39:05 doorrit Amsterdam Lelylaan
1:41:19 doorrit Amsterdam Sloterdijk
1:43:22 passage Lijnwerkplaats Amsterdam Zaanstraat
1:47:05 einde van de opname in Amsterdam CS.