Mijn naam ik Kris Van Dyck en ik heb een kleine firma in historische miniatuurfiguren link. Nu de eerste wereldoorlog volgend jaar 100 jaar geleden is gaan wij tegen volgend jaar rond dit onderwerp ook enkele figuren en voertuigen op de markt brengen.
In 1914 heeft het Belgische leger opdracht gegeven drie lichte en drie zware pantsertreinen te bouwen, twee van de lichte en twee van de zware treinen zijn met zekerheid ook effectief gebouwd en in gebruik geweest.
Alles wat ik tot nogtoe aan informatie heb kunnen vergaren over de lichte pantsertreinen is onderstaande foto( voorste wagon van de lichte pantsertrein) en een schetstekening uit "Les trains blindés légers" door kolonel Van Daele juli 1932.
Ik heb ook een klein artikel over de Belgische pantsertreinen in "Militaria Belgica 1998, het jaarboek over uniformologie en krijgsgeschiedenis.
Kan iemand mij zeggen of er van deze treinen eventueel bouwplannen bestaan, op welke onderstellen ze zijn gebouwd en of hiervan eventueel bouwplannen bestaan, welke locomotieven er werden gebruikt, kortom alle informatie omtrent dit onderwerp zou zeer welkom zijn?
Alles wat ik niet kan achterhalen moet ik bij het maken van een miniatuurmodel er op het einde van de rit zelf bij verzinnen, ik tracht dit voor zover mogelijk te vermijden, vandaar al deze vragen.
Vriendelijke groet en alvast bedankt!!!
Kristiaan Van Dyck

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us