Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13083
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Shrek »

In een trein van 6 rijtuigen verwacht ik toch 2 rijtuigen half/half. Dan creëer je in het materieel een zekere redundantie: 1 rijtuig stuk uit een samenstelling betekent dan niet meer dat de trein enkel 2e klasse heeft, zoals dat nu helaas soms is.
kika
Berichten: 2866
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door kika »

Ik zie het grootste voordeel dan eerder in reizigersbewegingen: als iedereen achteraan opstapt in Antwerpen Centraal, Oostende of Antwerpen Berchem, kan je bij een volgende halte toch nog ergens vooraan een 1e klasse-stoel veroveren. Enkel boven- of beneden 1e lijkt me dan weer maar niks: als je rondkijkt in de trein zijn er 3 soorten mensen: diegenen die heel graag boven zitten, onder zitten en diegene die het niks kan schelen…
FrederikD
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 jan 2014, 00:31

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door FrederikD »

Men zou misschien de helft van de wagons 1e klasse boven en de andere helft 1e klasse beneden kunnen maken? Nu ga ik wel uit van een indeling gelijk aan de M6 waar je niet op de verdiepingen kan doorlopen.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Stijn91 »

Moesten de constructeurs al een offerte of dergelijke binnengebracht hebben of is er nog tijd?
bobby

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door bobby »

pietmol schreef:
nahoj schreef:
Momenteel wordt het volgende concreet uitgewerkt. Hieraan kunnen nog wijzigingen aangebracht worden, in functie van de evolutie van het project (o.m. de technische mogelijkheden).
> 1000 dubbeldekrijtuigen M7, in 4 varianten:
- 2de klasse;
- 1e/2e klasse;
- 2e klasse + multifunctionele ruimte + stuurpost;
- 2e klasse + stuurpost + zelfstandige tractie-uitrusting.
Ze zullen in min of meer vaste configuratie rijden van 4 of 6 eenheden (uitbating type motorstel), maar dit kan ook gemengd gebeuren met gesleepte M5*/M6/M7, tractie door M7/HLE(13/)18/19, en besturing vanuit M6/M7/HLE(13/)18/19 (via MUX).
De GF-koppeling moet dus functioneel compatibel zijn tussen HLE19, M6 en M7. Bij de andere GF beperkt zich dit tot evacuatiemogelijkheden (en bij MR96 zelfs dat niet wegens de hoogte van de koppeling).

* bij M5 zal het enkel gaan om door M7/HLE omsloten homogene M5-stellen, met de stuurposten van de stuurrijtuigen M5 buiten dienst, om reden van de energievoorziening van M5.

Waarom enkel rijtuigen 1e/2e klasse en geen rijtuigen 1e klasse (volledig)?

ik zie wel nut in zo'n volledige rijtuigen M7A:

ik vanuit de redenering, dat men M5 met M7 wil combineren.

waarschijnlijk zal M7 airco hebben en M5 niet.

Waarom dan geen extra M7A rijtuigen bestellen (waarin een M5 bypass kabel zit voor de voeding), zodat alle M5 treinen een M7 rijtuig 1ste klasse kunnen hebben...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13083
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Shrek »

bobby schreef:Waarom dan geen extra M7A rijtuigen bestellen (waarin een M5 bypass kabel zit voor de voeding), zodat alle M5 treinen een M7 rijtuig 1ste klasse kunnen hebben...
Omdat dat extra kosten zijn die niets te maken hebben met het beoogde doel: de M4/21/27 vervangen.
M5 staat gepland om voorlopig te blijven. Dan moet je geen miljoenen uitgeven om ze toch (deels) te vervangen.
bobby

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door bobby »

Shrek schreef:
bobby schreef:Waarom dan geen extra M7A rijtuigen bestellen (waarin een M5 bypass kabel zit voor de voeding), zodat alle M5 treinen een M7 rijtuig 1ste klasse kunnen hebben...
Omdat dat extra kosten zijn die niets te maken hebben met het beoogde doel: de M4/21/27 vervangen.
M5 staat gepland om voorlopig te blijven. Dan moet je geen miljoenen uitgeven om ze toch (deels) te vervangen.

Shrek, je moet dit niet bekijken vanuit het standpunt vervangen, maar als een investering in comfort verhoging en capaciteitsuitbreiding (de oude M5A rijtuigen blijven immers bestaan en kunnen perfect "gedegradeerd" worden tot rijtuigen 2de klasse).

als je dus 14 à 16 rijtuigen M7A koopt om in M5 treinen te stoppen, dan heb je dus 15 2de klasse rijtuigen meer (M5A)

deze M7A rijtuigen blijven nog steeds beschikbaar als over 25 jaar de M5 buiten gaat; en de kostprijs voor zo'n bypass kabel zal ook wel betaalbaar zijn (slechts koper, geen goud :wink: )
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13083
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Shrek »

bobby schreef: Shrek, je moet dit niet bekijken vanuit het standpunt vervangen, maar als een investering in comfort verhoging en capaciteitsuitbreiding (de oude M5A rijtuigen blijven immers bestaan en kunnen perfect "gedegradeerd" worden tot rijtuigen 2de klasse

als je dus 14 à 16 rijtuigen M7A koopt om in M5 treinen te stoppen, dan heb je dus 15 2de klasse rijtuigen meer (M5A)

deze M7A rijtuigen blijven nog steeds beschikbaar als over 25 jaar de M5 buiten gaat; en de kostprijs voor zo'n bypass kabel zal ook wel betaalbaar zijn (slechts koper, geen goud :wink: )
Jamaar daar is helemaal geen geld voor. Extra M7A aankopen wilt zeggen minder M7B.
Dus dan zou je ipv een M7B een gedegradeerde M5A in de samenstelling moeten steken. Daar wint niemand iets mee...
bobby

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door bobby »

Shrek schreef:
bobby schreef: Shrek, je moet dit niet bekijken vanuit het standpunt vervangen, maar als een investering in comfort verhoging en capaciteitsuitbreiding (de oude M5A rijtuigen blijven immers bestaan en kunnen perfect "gedegradeerd" worden tot rijtuigen 2de klasse

als je dus 14 à 16 rijtuigen M7A koopt om in M5 treinen te stoppen, dan heb je dus 15 2de klasse rijtuigen meer (M5A)

deze M7A rijtuigen blijven nog steeds beschikbaar als over 25 jaar de M5 buiten gaat; en de kostprijs voor zo'n bypass kabel zal ook wel betaalbaar zijn (slechts koper, geen goud :wink: )
Jamaar daar is helemaal geen geld voor. Extra M7A aankopen wilt zeggen minder M7B.
Dus dan zou je ipv een M7B een gedegradeerde M5A in de samenstelling moeten steken. Daar wint niemand iets mee...


M7B rijtuig in een M5 trein...

tweede klasse rijtuig met airco en eerste klasse (M5A) niet...enkel voor NMBS is zoiets logisch...


dit "probleem" zal zich ook voordoen als je een M7B(D)X als stuurrijtuig toevoegt aan een M5 trein.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13083
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Shrek »

bobby schreef: M7B rijtuig in een M5 trein...

tweede klasse rijtuig met airco en eerste (M5A) niet....
M7Bx wordt dat dan. Maar inderdaad, het ziet ernaar uit dat het zo zal zijn.
bobby

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door bobby »

Shrek schreef:
bobby schreef: M7B rijtuig in een M5 trein...

tweede klasse rijtuig met airco en eerste (M5A) niet....
M7Bx wordt dat dan. Maar inderdaad, het ziet ernaar uit dat het zo zal zijn.


ik herhaal in dezelfde trein tweede klasse rijtuig met airco en eerste klasse (M5A) zonder airco...

enkel voor NMBS is zoiets logisch...
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door dentheo »

Met "compatibel" eisen moet je altijd opletten, want je dreigt altijd evolutie af te remmen.
Wil het zeggen dat men in elk treinstel een oude dubbeldekker kan tussensteken en alle functies blijven ?
Ook comfortfuncties die de oude dubbeldekker NIET heeft: Wifi bv?

Dat zal bij de uiteindelijke prijsvraag wel duidelijk moeten worden.
Nu is er toch alleen een uitnodiging aan geinteresseerden om zich kenbaar te maken, om na een voorselectie kandidaat te zijn ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Steven »

Het kan uiteindelijk toch nog uitkomen op 4 en 6 ledige motorstellen. De NMBS heeft een vraag gesteld aan de fabrikanten en nu is het afwachten wat deze er mee doen. Al de rest zijn suggesties die in alle gevallen duurder uitvallen voor wat het waard is. De meerprijs is te hoog tov de winst voor de reiziger. Heel dat gedoe met M7A bij M5 mengen is zijn geld niet waard. Hou het simpel. Koppelbaar met als zijnde een trein met M5 die je koppelt met een treindeel M7. Zoals je heden een deel Knokke en een deel Blankenberge hebt. Dat zal al lastig genoeg zijn. Trouwens dat koppelen met M5 vind ik niet zo belangrijk. Koppelbaar met M6 is belangrijke aangezien deze twee veel langer zullen samenwerken. Hoe lang gaat de M5 nog blijven? 10-15 jaar??
pietmol

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door pietmol »

Steven schreef:Het kan uiteindelijk toch nog uitkomen op 4 en 6 ledige motorstellen. De NMBS heeft een vraag gesteld aan de fabrikanten en nu is het afwachten wat deze er mee doen. Al de rest zijn suggesties die in alle gevallen duurder uitvallen voor wat het waard is. De meerprijs is te hoog tov de winst voor de reiziger. Heel dat gedoe met M7A bij M5 mengen is zijn geld niet waard. Hou het simpel. Koppelbaar met als zijnde een trein met M5 die je koppelt met een treindeel M7. Zoals je heden een deel Knokke en een deel Blankenberge hebt. Dat zal al lastig genoeg zijn. Trouwens dat koppelen met M5 vind ik niet zo belangrijk. Koppelbaar met M6 is belangrijke aangezien deze twee veel langer zullen samenwerken. Hoe lang gaat de M5 nog blijven? 10-15 jaar??

Steven vandaag hebben tal van p-treinen gereden met materieel te kampen met capaciteitstekort.
de meest voor de hand liggende oplossing is een extra rijtuigen per trein.
maar enerzijds, kan een trein M5 max 9 rijtuigen lang zijn omwille van de centrale omvormer in BDX
anderzijds, zijn er geen rijtuigen M5 op overschot

de oplossing om deze treinen langer te maken = extra rijtuigen die over een eigen voeding beschikken.

zoals Shrek reeds zei het meest logische is een extra rijtuig M7BX: dan heb je extra capaciteit en een modern stuurrijtuig

voornaamste nadeel van deze opstelling airco in 2de klasse rijtuig, terwijl 1ste klasse geen airco heeft.
en daar geeft Bobby een valabele oplossing, nl vervang in alle M5 treinen het 1ste klasse rijtuig door een M7A, en recupereer het M5A rijtuig als rijtuig 2de klasse (degradatie)

een rekensom:
vandaag 130 rijtuigen M5:
18x BDX
15 x A
97 x B dus A+B = 112

dus mogelijkheid om max 14 treinen van 9 rijtuigen te hebben (waarbij het 15de A rijtuig als gedegradeerd gebruikt wordt)



met toevoeging van M7 rijtuigen treinen van 10 rijtuigen

loc T18 + M5BDX +3x M5B + M7A +4xM5b + M7BX
112/7 = 16 treinen


je koopt dus 32 rijtuigen,
je krijgt 2 extra treinen van elk 10 rijtuigen
en je verlengt 14 bestaande treinen met 1 rijtuig.

daarenboven verhoog je het comfort in 1ste klasse van deze treinen

de enige echte meerkost is die bypass voedingskabel in M7A, het gebruik van M7BX in treinen M5 is toch al min of meer voorzien in de planning
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Steven »

Een paar fouten, de limiet voor de omvormer M5 is 10 rijtuigen en niet 9. Dat de meeste van die P treinen niet langer gemaakt worden heeft ook nog andere reden, kijk alle haltes na en de bijhorende lengte van het perron. Als je merkt dat in de meeste gevallen de perrons maar lang genoeg zijn voor 8-9 rijtuigen heeft het geen zien te zoeken welk uw tiende rijtuig gaan zijn (en zo zijn er echt nog wel veel perrons).
Plaats reactie