Hadden Crossrail en hun collega-goederenoperatoren enkele jaren gelden ook gekozen voor TBL1+, bij voorkeur onder druk van een overheid die, net zoals voor NMBS, mee sponsort (ik maak even abstractie van eventuele buraucratische Europese bezwaren), dan zouden een aantal zware ongevallen van de laatste jaren vermeden zijn, en was de komende periode 2014-2016 ook al een pak veiliger geweest.Shrek schreef:Jamaar, alle treinen zonder TBL1+ hebben sowieso ETCS vanaf 2016. Daartegen zullen wij heel wat lijnen hebben uitgerust met ETCS waardoor de winst van een TBL1+ installatie helemaal in het niets verdwijnt.HLE 2302 schreef:Niet met akkoord. De totale invoering van ETCS kan nog gemakkelijk een decennium duren. In die tijd is de kans op een spoorwegramp groter op treinen die niet uitgerust zijn met TBL1+. (Denk aan een trein die onterecht op hoofdspoor terecht komt waar net een reizigerstrein komt aangereden met een snelheid van 160 km/h.)
Crossrail zal vanaf 2016 veiliger zijn dan de NMBS (En voor die 2 jaar is het soep de kool echt niet waard)
De lage kost en eenvoudige implementatie van TBL1+ -boordaparatuur, en de veiligheidswinst die daarmee geboekt wordt, laat volgens mij geen ruimte voor de excuses 'mag niet van Europa' en 'ETCS komt er toch tussen nu en 2025'. Enig pragmatisme was en is hier zeker op zijn plaats.