Verwarrende situatie Mechelen
Verwarrende situatie Mechelen
Afgelopen zondag ben ik heen en terug gereden tussen Mechelen en Brussel Zuid. Het viel me op dat er, voor een zondag, veel vertragingen en (gedeeltelijke) afschaffingen waren.
Toen ik terug aankwam in Mechelen met de IC 2014, die notabene met een desiro werd gereden, was de situatie op spoor 8 enorm chaotisch en verwarrend.
Reizigers liepen van voor naar achter op het perron en visa versa. Reden? De L 3586, +6 (2 duikbrillen) en de 4236 (desiro met verblindende koplampen aan) stonden allebei op perron 8.
Daar bijkomend stond de 2037, +7 op spoor 9.... om maar aan te tonen wat een vertraging allemaal te weeg kan brengen voor een (weekend)treinreiziger die naar Brussel gaat en plots drie treinen ziet staan die allen naar Brussel gaan.
Toen ik terug aankwam in Mechelen met de IC 2014, die notabene met een desiro werd gereden, was de situatie op spoor 8 enorm chaotisch en verwarrend.
Reizigers liepen van voor naar achter op het perron en visa versa. Reden? De L 3586, +6 (2 duikbrillen) en de 4236 (desiro met verblindende koplampen aan) stonden allebei op perron 8.
Daar bijkomend stond de 2037, +7 op spoor 9.... om maar aan te tonen wat een vertraging allemaal te weeg kan brengen voor een (weekend)treinreiziger die naar Brussel gaat en plots drie treinen ziet staan die allen naar Brussel gaan.
Re: Verwarrende situatie Mechelen
Dat is al een hele tijd zo tijdens de weekend. Het probleem is dat sinds spoor 10 buiten dienst is door de werken aan het station de treinen naar de luchthaven en de stoptrein naar Brussel elk uur allebei op hetzelfde spoor 8 moeten keren. Die van de luchthaven komt eerst binnen en vertrekt terug laatst, dus die staat steeds kant Nekkerspoel. Maar met maar één aankondigingsscherm op het perron kan dat wel al eens verwarring geven...
Re: Verwarrende situatie Mechelen
En ook die Desiro's die je aanhaalt, zijn (helaas) voorzien op de IC Antwerpen-Charleroi.
Re: Verwarrende situatie Mechelen
Door de week rijdt er M6. Je zou toch denken dat dat in het weekend ook beschikbaar zou moeten zijn.Terminus schreef:En ook die Desiro's die je aanhaalt, zijn (helaas) voorzien op de IC Antwerpen-Charleroi.
Groetjes,
Rian
Re: Verwarrende situatie Mechelen
De aankondiging over de luidsprekers maken wel melding van 8A en 8B.Eimai schreef:Dat is al een hele tijd zo tijdens de weekend. Het probleem is dat sinds spoor 10 buiten dienst is door de werken aan het station de treinen naar de luchthaven en de stoptrein naar Brussel elk uur allebei op hetzelfde spoor 8 moeten keren. Die van de luchthaven komt eerst binnen en vertrekt terug laatst, dus die staat steeds kant Nekkerspoel. Maar met maar één aankondigingsscherm op het perron kan dat wel al eens verwarring geven...
De stationschef zou eigenlijk altijd aanwezig moeten zijn op het desbetreffende perron.
Re: Verwarrende situatie Mechelen
Of ne 'varkensneus'!rvdborgt schreef:Door de week rijdt er M6. Je zou toch denken dat dat in het weekend ook beschikbaar zou moeten zijn.Terminus schreef:En ook die Desiro's die je aanhaalt, zijn (helaas) voorzien op de IC Antwerpen-Charleroi.
Groetjes,
Rian
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:25
Re: Verwarrende situatie Mechelen
Dat het omroepsysteem EMMA dat onderscheid maakt, wil niet zeggen dat de infrastructuur volgt. Er is maar één perronbord aanwezig en geen idee of er een aanduiding is van zones A en B in Mechelen...franksken schreef:De aankondiging over de luidsprekers maken wel melding van 8A en 8B.
De stationschef zou eigenlijk altijd aanwezig moeten zijn op het desbetreffende perron.
Re: Verwarrende situatie Mechelen
Als ik die stoptreintjes van Mechelen naar Brussel deed heb ik die toch quasi altijd gezien denk ik. Hij moet er ook minstens even staan want hij moet de blokpost laten weten dat die van de luchthaven zeker ver genoeg is gaan staan zodat de stoptrein voldoende plaats heeft om aan het perron te komen (anders mag blokpost die trein het station zelfs niet laten binnenrijden). Maar het is natuurlijk wel mogelijk dat hij er niet de volle tien minuten daar kan blijven staan als hij nog iets anders moet doen, maar je hebt ook nog steeds de treinbegeleiders natuurlijk.franksken schreef:De aankondiging over de luidsprekers maken wel melding van 8A en 8B.
De stationschef zou eigenlijk altijd aanwezig moeten zijn op het desbetreffende perron.
Re: Verwarrende situatie Mechelen
Ik meen me te herinneren dat in Mechelen enkel de sporen 1 tot 4 een A- en B-aanduiding hebben en de andere sporen niet. Als ik op afbeeldingen zoek van de sporen van Mechelen lijkt dit te kloppen.speakervoice schreef:Dat het omroepsysteem EMMA dat onderscheid maakt, wil niet zeggen dat de infrastructuur volgt. Er is maar één perronbord aanwezig en geen idee of er een aanduiding is van zones A en B in Mechelen...
Om te onthouden waar deel A en B liggen denk ik gewoon aan waar Antwerpen en Brussel liggen. Ik denk niet dat dit de redenering was bij de plaatsing, maar zo werkt het wel voor mij
Re: Verwarrende situatie Mechelen
Op spoor 5 & 6 zijn die aanduidingen 2-3 jaar geleden toegevoegd toen om de L/P3366 die vanop 6A vertrok aan te kunnen kondigen. Op 7-10 staan ze volgens mij nog niet. (of toch niet de laatste keer dat ik er was)Glodenox schreef:Ik meen me te herinneren dat in Mechelen enkel de sporen 1 tot 4 een A- en B-aanduiding hebben en de andere sporen niet.speakervoice schreef:Dat het omroepsysteem EMMA dat onderscheid maakt, wil niet zeggen dat de infrastructuur volgt. Er is maar één perronbord aanwezig en geen idee of er een aanduiding is van zones A en B in Mechelen...
Re: Verwarrende situatie Mechelen
Ik heb mijn foto's nagekeken. Ook op de sporen 8-10 is er een A en een B deel.
20130531 Mechelen (B) by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
Op het originele formaat is 6A, 7A en 8A te lezen.
20130531 Mechelen (B) by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
Spoor 9b te Mechelen (31 mei 2013)
20130531 Mechelen (B) by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
Spoor 10b te Mechelen (31 mei 2013)
Terzijde: van het rijtje huizen aan de overzijde van het kanaal resteren er nog drie.
20130531 Mechelen (B) by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
Op het originele formaat is 6A, 7A en 8A te lezen.
20130531 Mechelen (B) by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
Spoor 9b te Mechelen (31 mei 2013)
20130531 Mechelen (B) by Museum van mijn Twintigste eeuw, on Flickr
Spoor 10b te Mechelen (31 mei 2013)
Terzijde: van het rijtje huizen aan de overzijde van het kanaal resteren er nog drie.
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
Re: Verwarrende situatie Mechelen
Ah, mijn excuses dan. Het is alweer enkele jaren geleden dat ik nog de trein nam in Mechelen en toen ik foto's ging nemen van de werken rond het station heb ik er niet op gelet (en jammer genoeg waren de nummers nergens in beeld).
Zo verwarrend zou de situatie dan toch niet mogen zijn? Ok, we zijn het in België niet echt gewoon, maar de aankondigingen waren volgens mij dan wel duidelijk genoeg.
Zo verwarrend zou de situatie dan toch niet mogen zijn? Ok, we zijn het in België niet echt gewoon, maar de aankondigingen waren volgens mij dan wel duidelijk genoeg.
Re: Verwarrende situatie Mechelen
Komen die twee bijkomende sporen zo "ver" van de andere dat al die huizen ervoor weg moeten ?wattman schreef:I
Terzijde: van het rijtje huizen aan de overzijde van het kanaal resteren er nog drie.
Meter of 20 moet toch genoeg zijn ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Verwarrende situatie Mechelen
Op die plek gaat ook de tangentweg lopen (onder het kanaal door). De bestaande brug voor auto's naast de spoorbruggen gaat verdwijnen.dentheo schreef:Komen die twee bijkomende sporen zo "ver" van de andere dat al die huizen ervoor weg moeten ?
Meter of 20 moet toch genoeg zijn ?
Re: Verwarrende situatie Mechelen
Niet vergeten dat men die sporen geschikt wil maken voor 160, als je de twee nieuwe sporen op die plaats te kort tegen L25 legt gaat dat nooit goedkomen om 160 te rijden (de boog van L25 is op die plaats maar geschikt voor 100 km/u op dit moment).