Je kan de lamp op het rechter sein zien, boven de telefoonkast:
![Afbeelding](http://www.tomputtemans.com/images/station-weerde/Seinen.jpg)
![Afbeelding](http://www.tomputtemans.com/images/station-weerde/Ondersein.jpg)
Ze kunnen als het echt moet wel bediend worden hoor, maar dat gebeurt inderdaad eigenlijk nooitBordensteker schreef:Op deze niet-beheerde seinen (ze zijn zelfs helemaal niet bedienbaar, want ze werken uitsluitend automatisch, en er is geen knop voor op een seinhuis)
Neen, helemaal niet !Glodenox schreef:Ah, dan toch het overschrijdingslicht dus. Ik vond het vreemd aangezien ik zou verwachten dat die altijd in het sein zelf staan onder het onderste gele licht in de vorm van een wit licht. Ik ga ervan uit dat dit hetzelfde seinbeeld is?
Is zo een sein twijfelachtig of duidt het een overgang naar KB aan?Bordensteker schreef:Mocht men dit ooit toch ergens zien, dan is het mijns inziens een zogeheten Twijfelachtig Sein, en dat moet men beschouwen alsof het zijn meest beperkende seinbeeld toont, en voor een stopsein is dat rood, met alleen een rood licht!
Nochtans is menig buitenlands collega tevreden over de eenvoud van ons seinpaneel, de scheiding tussen links en rechtsstaande seinen. Het is enkel de extra regels die ons systeem soms lastig te vatten maakt voor buitenstaanders.Peter Eijkman schreef:Tjonge! Ben ik even blij 'Ollander te zijn....
Dat snap ik niet. Want bij gewone onbeheerde permissieve seinen is dat witte plaatje met zwarte cirkel toch ook altijd zichtbaar, welke ook de stand van het sein is. Ik neem dus aan dat bij beheerde seinen, die tijdelijk onbeheerd en permissief worden (bv. wanneer die blokpost buiten dienst is), dat overschrijdingslicht dan ook permanent brandt. Of niet?Bordensteker schreef: Zó komen we nooit van de misverstanden af, want zolang een sein open staat (dus: Twee Geel of een minder beperkend seinbeeld) is het beslist niet de bedoeling om onder het hoofdpaneel tevens een brandend overschrijdingslicht te laten oplichten!
Mocht men dit ooit toch ergens zien, dan is het mijns inziens een zogeheten Twijfelachtig Sein, en dat moet men beschouwen alsof het zijn meest beperkende seinbeeld toont, en voor een stopsein is dat rood, met alleen een rood licht!
Een gedoofd sein, of slechts één geel licht ipv. twee.Bordensteker schreef:Tussen haakjes: wie van de lezers weet nu welk onreglementair seinbeeld - bij een storing wel te verstaan - überhaupt denkbaar is op een onafhankelijk verwittigingssein (dat dus sowieso al helemaal geen rood of wit seinlicht heeft)?
Het bestaan van knipperende seinen maakt het vinden van het voor u bestemde sein op sommige plaatsen inderdaad een stuk eenvoudiger, maar inderdaad zit er wél een hoop regelgeving aan vast, want als je naar knipperende seinen moet kijken hoor je in het "regime" tegenspoor te rijden, iets complicerends wat men in Nederland bijvoorbeeld niet als zodanig hanteert bij rijden op zogeheten "Verkeerd Spoor".Steven schreef:Nochtans is menig buitenlands collega tevreden over de eenvoud van ons seinpaneel, de scheiding tussen links en rechtsstaande seinen. Het is enkel de extra regels die ons systeem soms lastig te vatten maakt voor buitenstaanders.Peter Eijkman schreef:Tjonge! Ben ik even blij 'Ollander te zijn....