Steven schreef:Maar bobby heb je dan al gezien wat de afstand is?? en de opmerking onderaan niet onderschatten die als volgt luid
Range is subject to factors including battery size, driving style, road gradients, GVW and
payload. For friendly and impartial advice on the right vehicle for you, please consult a
member of the Smith Electric sales team.
en met een range van 50-240 km ben je voor een tram niet veel, in het eerste geval zou je zelfs nog niet van Knokke naar De Panne kunnen rijden zonder extra laden. Bijkomende moet een tram veel (kort) stoppen en optrekken wat dus meer energie zal verspillen dan wat die vrachtwagen moet doen.
Steven,
vooreerst: het thema in het artikel was dat de burgemeester van Blankenberge vond dat de bovenleidingen in de woonkernen weg moesten (daar buiten mochten ze blijven).
Dus als we buiten de woonkernen bovenleiding houden kunnen we laden tijdens het rijden, zodat je toekomt met een veel kleinere batterij. Dit kan zelfs met de hedendaagse technologie
nu over die vrachtwagen: de batterij met de grootste capaciteit die ze vandaag aanbieden is 120 kWh (dus maar 50% groter dan die van de Tesla), maar niets zegt dat dat je geen 200 kWh mag installeren in een tram
gewicht van zo'n hedendaagse batterij zo'n 500 kg voor 100kWh
maar tegen het tempo waar tegen dat deze technologie zich ontwikkeld mag je verwachten dat over een jaar of 2 zo'n batterij nog maar 300 kg zal wegen.
(maar zoals gezegd, als de bovenleiding buiten de woonkernen blijft, dan kom je toe met een veel kleiner batterij)