Ticketautomaten NMBS

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5461
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steve »

Vandaag wat tijd gehad om een van de automaten in Brussel-Centraal wat beter te bekijken... en ik was niet bepaald overtuigd. :?

- Aanraakgevoeligheid van het scherm laat te wensen over: de ene keer neemt hij het vlot, de andere keer totaal niet. Er lijkt geen systeem in te zitten: het is geen kwestie van te hoog / te laag drukken, harder of zachter, niets... het lijkt meer toeval te zijn dan iets anders.

- Betaling met bankkaart was onmogelijk (staat gelukkig aangegeven op het beginscherm), ook al was het scherm van de kaartterminal gewoon opgelicht en leek alles op het eerste gezicht normaal. Gevolg is dat je een heel aantal producten niet kunt kopen, ofwel omdat het bedrag te hoog is met kleingeld, ofwel omdat je gewoon niet zoveel kleingeld op zak hebt. Desondanks was de led wel gewoon groen: ik zie de discussies in de trein met de TBG al ontstaan, als de klant (terecht) geen maakloon aangerekend wil zien terwijl de TBG een automaat met groene led ziet...

- Dan maar eens getest wat het zou geven om een product te bestellen waarvan de waarde hoger ligt dan wat je met kleingeld kunt betalen. Ik kon een Rail Pass bestellen enzovoort, maar bij het overgaan tot de betaling was het plots over en keerde hij naar het beginscherm terug, zonder specifieke melding.

- Een gewoon biljet nemen. Hij gaat er gelukkig automatisch van uit dat het vanuit Brussel-Centraal is, onderaan staan een aantal suggesties voor bestemmingen... maar vreemd genoeg staat daar ook Brussel-Centraal in! Dat dan maar genomen, ik kon tot m'n verbazing verder tot de bevestiging, maar dan kwam er een melding dat het ticket om technische redenen niet gekocht kon worden o.i.d. (stel je voor dat er echt een biljet Brussel-Centraal - Brussel-Centraal uitkwam...)

- De Brusselse stations ontbreken volledig in het overzicht van bestemmingsstations. Geen melding dat je in dat geval een JUMP moet gebruiken, laat staan dat de automaat zelf een JUMP-ticketje zou kunnen afleveren (al valt dat ergens natuurlijk te begrijpen aangezien dat over 1 à 2 jaar afgelopen zou moeten zijn, dan wordt het ook MOBIB). Bijzonder onduidelijk voor wie niet perfect vertrouwd is met het systeem!

- Wil je iets op je MOBIB-kaart zetten, dan moet je eerst "Abonnementen" kiezen. Heel erg duidelijk is dat opnieuw niet: akkoord dat er momenteel enkel abonnementen op de MOBIB-kaart kunnen, maar je moet er zelf weer achter komen. Enfin, ik leg er m'n MIVB-MOBIB-kaart in: steeds een melding dat er een probleem is met de kaart. Vermoedelijk moet hij nog "geïnitialiseerd" worden aan het loket voor gebruik met NMBS-producten (of is dat intussen niet meer zo?), maar opnieuw geen enkele melding, je moet het er zelf maar uit afleiden.

Toch wel jammer: de komst van de automaten is nu zo lang voorbereid, veel exemplaren staan er al bijna een jaar te blinken, maar toch nog zoveel elementaire missers, slechte/ontbrekende communicatie, en bugs aanwezig. Veel van de bovengenoemde situaties zijn echt niet zo uitzonderlijk, en ik vind het zeer verbazend dat men kennelijk geen uitgebreide ronde "wat als" gedaan heeft om minstens een duidelijke melding weer te geven bij alle dergelijke scenario's. Hopelijk zijn we niet vertrokken voor een nieuwe jarenlange knoeiboel met "huisgemaakte" software. :|
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Kristofke »

Het startscherm op zich is al een misser van formaat met "Klik hier voor..." Maar er is nergens een muis om te klikken ;)
mervyn
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 nov 2010, 18:58

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door mervyn »

De ticket automaat in Merchtem heeft enkele dagen gewerkt (de eerste dagen werkte betalen met munten wel niet).
Nu staat hij al sinds vorige week donderdag of vrijdag geblokkeerd op een betaling.

Hopelijk slechts kinderziekten (alhoewel die er nu misschien al uit zouden moeten zijn).
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5493
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door overweg13 »

Het grootste nadeel van (alle) automaten is nog dat je er niet kunt op schelden, niet agressief kunt tegen doen en ook niet kunt dreigen met een klacht bij hun baas...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steven »

Schelden kan perfect. Ze ondergaan het gewoon zonder reactie te geven :mrgreen: :mrgreen:
apestaart
Berichten: 311
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door apestaart »

Je kan daar ook tegen schoppen, wel oppassen dat je geen gebroken tenen aan overhoudt. :mrgreen: :mrgreen:
apestaart
Berichten: 311
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door apestaart »

In Oostende staan er drietal nieuwe automaten in de hall waarvan er twee in werking zijn, natuurlijk hebben ze die ene oude automaat buiten werking gesteld en er een bord opgezet met de verwijzing naar de nieuwe automaten.
thejay
Berichten: 470
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Poort der Kempen
Contacteer:

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door thejay »

In Gent-Sint-Pieters hebben ze de oude automaten ook allemaal afgedekt, in Antwerpen-Berchem dan weer niet. Daar kun je de oude automaat bij de lokettenzaal nog gebruiken... als ze eens werkt tenminste. De nieuwe staan in de perrontunnel aan de kant van de Statiestraat, maar de rechtse was alweer defect.
Lukas
Berichten: 1691
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Lukas »

Hoi,

In Brussel Zuid kan je de oude automaten en de nieuwe automaten gebruiken(Altijd handig voor een vergelijkende studie). Ook zag ik dat men in Antwerpen Centraal 2 nieuwe automaten geplaatst heeft aan de 2 loketten in het atrium.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
apestaart
Berichten: 311
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door apestaart »

Eigenaardig genoeg staan er in Brugge nergens nieuwe automaten, in de hall staan nog de 4 oude automaten volop in werking.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5493
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door overweg13 »

apestaart schreef:Eigenaardig genoeg staan er in Brugge nergens nieuwe automaten, in de hall staan nog de 4 oude automaten volop in werking.
Die passen beter bij het middeleeuwse karakter van de stad...
Met vriendelijke groet

overweg13
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Asterix »

In de tunnel van het Leuvense station staat nog altijd maar één, oude automaat kant centrum en die was vandaag nog altijd buiten dienst. Toch fijn om te lezen dat Merchtem wel genoeg (nieuwe) automaten heeft gekregen :roll:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Steven »

Merchtem heeft 1 automaat gekregen net zoals verschillende andere stopplaatsen in de regio, maar er zijn minstens nog evenveel plaatsen waar nog geen automaten staan (geen oude en geen nieuwe). Kortweg er is nog heel wat werk voor elk station en stopplaats zal voorzien zijn van een functionele degelijke automaat.
jotie
Berichten: 380
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door jotie »

Jeroen, er staan in Leuven wel degelijk twee oude automaten in de onderdoorgang,... maar veel maakt het niet uit, want ze zijn allebei al meerdere dagen buiten dienst. Van nieuwe automaten geen spoor en aan de loketten is het wachten, aanschuiven en uiteindelijk zonder kaartje weglopen in de hoop om je trein nog net te kunnen halen. Een trieste situatie.

In Gent-Sint-Pieters was het gisterenavond niet veel beter. De oude buiten dienst, sommige nieuwe ook. Op het moment dat ik er aankwam (+/- 23u) was dat geen probleem, maar ik kan me voorstellen dat het daar overdag op sommige momenten ook geen makkelijke klus is om aan een ticket te geraken.

Nog afgezien van de relatieve gebruiks(on)vriendelijkheid van de nieuwe automaten, is het in ieder geval geen verstandige keuze geweest om die oude meteen buiten dienst te stellen. Met die gebruiks(on)vriendelijkheid vind ik het trouwens wel best meevallen. Het is nog altijd niet het snelste systeem, de reactie van het aanraakscherm is soms wat vreemd (maar minder erg dan de oude), en je moet effectief weten welk kaartje je wil, want in plaats van eerst vertrek- en beginpunt in te kunnen geven, moet je nog steeds eerst het kaarttype selecteren. Hoe dom is dat?

Maar ja, wat verwacht je dan ook: TreinTramBus biedt aan om de nieuwe toestellen te testen en dat wordt door de NMBS geweigerd. De reiziger centraal stellen? Misschien een ideetje voor 2065? Voortdurend en zoveel mogelijk kansen missen om de reiziger nauwer te betrekken bij het spoorwegbedrijf lijkt wel de 'grote missie' van NMBS Mobility.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Ticket automaten NMBS

Bericht door Retard »

apestaart schreef:Eigenaardig genoeg staan er in Brugge nergens nieuwe automaten, in de hall staan nog de 4 oude automaten volop in werking.
Je moet eens goed kijken in die hal:
IMG_3297.JPG
Plaats reactie