Het is een overwinning in de zin dat dit nog nooit eerder gebeurd is, vermoed ik. Maar - mits uitgebreidere openingstijden en misschien een ruimer aanbod aan dienstverlening of verkoop - is het toch wel het proberen waard.kika schreef:2,5 uur open per dag? Presenteren als een overwinning? Ik sta perplex.
Ticketautomaten NMBS
Re: Ticket automaten NMBS
L'union fait la force.
Re: Ticket automaten NMBS
Laat ons hopen dat de forensen in Merchtem zich er voortdurend van bewust zijn dat Swaiken geen NMBS-medewerker is, of hij zal mee kunnen genieten van alle mogelijke verwensingen als de treinen weer eens met vertraging rijden of als de automaat het begeeft...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Ticket automaten NMBS
Toen ik keek zaten er alléén NMBS tariefpunten in. Geen Lille of Luxemburg dus.thejay schreef:Ik ben nog vergeten te kijken of Lille en Luxemburgse stations erin zaten.
- trainfreak
- Berichten: 2660
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: Ticket automaten NMBS
Andere niet NMBS producten staan er ook niet in.
Als ik nu een lijnkaart wil kopen moet ik altijd in Leuven tijd vrijmaken.
Op zich is dat niet zo erg, maar nu kon je naar een station gaan en kon je alle biljetten/tickets kopen voor het vervolg van je reis.
Nu moet je nog altijd alles apart kopen. In mijn insziens is dit meer een achteruitgang dan vooruitgang.
Als ik nu een lijnkaart wil kopen moet ik altijd in Leuven tijd vrijmaken.
Op zich is dat niet zo erg, maar nu kon je naar een station gaan en kon je alle biljetten/tickets kopen voor het vervolg van je reis.
Nu moet je nog altijd alles apart kopen. In mijn insziens is dit meer een achteruitgang dan vooruitgang.
Re: Ticket automaten NMBS
Producten van De Lijn zie ik pas gebeuren als De Lijn ook volop mobib gebruikt.trainfreak schreef:Andere niet NMBS producten staan er ook niet in.
Als ik nu een lijnkaart wil kopen moet ik altijd in Leuven tijd vrijmaken.
Op zich is dat niet zo erg, maar nu kon je naar een station gaan en kon je alle biljetten/tickets kopen voor het vervolg van je reis.
Nu moet je nog altijd alles apart kopen. In mijn insziens is dit meer een achteruitgang dan vooruitgang.
De oude Prodata nu nog ondersteunen zou een beetje weggegooid geld zijn he.
- trainfreak
- Berichten: 2660
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: Ticket automaten NMBS
Mobib is toch enkel voor abonnementen?Shrek schreef:Producten van De Lijn zie ik pas gebeuren als De Lijn ook volop mobib gebruikt.trainfreak schreef:Andere niet NMBS producten staan er ook niet in.
Als ik nu een lijnkaart wil kopen moet ik altijd in Leuven tijd vrijmaken.
Op zich is dat niet zo erg, maar nu kon je naar een station gaan en kon je alle biljetten/tickets kopen voor het vervolg van je reis.
Nu moet je nog altijd alles apart kopen. In mijn insziens is dit meer een achteruitgang dan vooruitgang.
De oude Prodata nu nog ondersteunen zou een beetje weggegooid geld zijn he.
Voor de mensen die maar heel af en toe met De Lijn reizen, zullen wel losse tickets/lijnkaarten beschikbaar blijven zeker?
Nuja, de automaten werken in elk geval wel snel.
Enkel jammer dat de loketten dichtgaan, nu moet ik met mijn volle Key Cards nog altijd in Leuven langsgaan

Re: Ticket automaten NMBS
Helemaal niet, MOBIB is perfect bruikbaar voor vervoerbewijzen "per prestatie" en wordt nota bene bij de MIVB al vlot daarvoor gebruikt (1 ritten, 10 ritten, 24/48/72 uur, enzovoort). Bij de NMBS zal het wellicht ook niet al te lang duren voor dat mogelijk wordt (zeker voor niet-invultoestanden zoals klassieke biljetten moet dat perfect haalbaar zijn), en ook De Lijn zal daar ooit mee beginnen. Al hebben beide natuurlijk nog een lange weg af te leggen voor ze überhaupt al hun abonnementen omgezet hebben (wat echter niet uitsluit dat men parallel ook al iets doet voor de andere vervoerbewijzen).trainfreak schreef:Mobib is toch enkel voor abonnementen?Shrek schreef:Producten van De Lijn zie ik pas gebeuren als De Lijn ook volop mobib gebruikt.trainfreak schreef:Andere niet NMBS producten staan er ook niet in.
Als ik nu een lijnkaart wil kopen moet ik altijd in Leuven tijd vrijmaken.
Op zich is dat niet zo erg, maar nu kon je naar een station gaan en kon je alle biljetten/tickets kopen voor het vervolg van je reis.
Nu moet je nog altijd alles apart kopen. In mijn insziens is dit meer een achteruitgang dan vooruitgang.
De oude Prodata nu nog ondersteunen zou een beetje weggegooid geld zijn he.
Voor de mensen die maar heel af en toe met De Lijn reizen, zullen wel losse tickets/lijnkaarten beschikbaar blijven zeker?
Nuja, de automaten werken in elk geval wel snel.
Enkel jammer dat de loketten dichtgaan, nu moet ik met mijn volle Key Cards nog altijd in Leuven langsgaan
Re: Ticket automaten NMBS
MOBIB per prestatie heeft enkel zin als dit geïntegreerd wordt aangeboden door alle betrokken vervoerders, zoals de Oyster kaart in Londen (die kan gebruikt worden op metro, bus en trein, een beduidend lager tarief aanrekent dan losse biljetten en die bovendien aftopt op de prijs van een dagkaart). Verschillende pay-en-go rekeningen op één kaart (MIVB, NMBS, Lijn) is een veel te omslachtige oplossing.Steve schreef: Helemaal niet, MOBIB is perfect bruikbaar voor vervoerbewijzen "per prestatie" en wordt nota bene bij de MIVB al vlot daarvoor gebruikt (1 ritten, 10 ritten, 24/48/72 uur, enzovoort). Bij de NMBS zal het wellicht ook niet al te lang duren voor dat mogelijk wordt (zeker voor niet-invultoestanden zoals klassieke biljetten moet dat perfect haalbaar zijn), en ook De Lijn zal daar ooit mee beginnen. Al hebben beide natuurlijk nog een lange weg af te leggen voor ze überhaupt al hun abonnementen omgezet hebben (wat echter niet uitsluit dat men parallel ook al iets doet voor de andere vervoerbewijzen).
Re: Ticket automaten NMBS
Momenteel is Mobib enkel een drager, waar je al die verschillende tickets kan opladen. Er is nog geen tariefintegratie mee gemoeid, al is dat technisch wel makkelijk te doen.
Re: Ticket automaten NMBS
Ik denk dat dat ook de juiste volgorde is. Tariefintegratie met verschillende soorten biljetten is moeilijk waar te maken.groentje schreef:Momenteel is Mobib enkel een drager, waar je al die verschillende tickets kan opladen. Er is nog geen tariefintegratie mee gemoeid, al is dat technisch wel makkelijk te doen.
Re: Ticket automaten NMBS
Tariefintegratie vraagt vooral politieke afspraken. Het is dan ook al decennia doodgewoon in grote gebieden in Duitsland, in Zwitserland, etc. Een chipkaart is zelfs niet nodig voor tariefintegratie, zoals die landen het bewijzen. Het helpt alleen bij de afrekening op het einde, in pakweg Zwitserland wordt dat met steekproeven berekend.
Oyster is overigens evenmin een tariefintegratie, je rit kost je meer afhankelijk of je met de bus, de metro of de Overground reist. Die laatste is geloof ik 10 pence duurder dan de metro.
Oyster is overigens evenmin een tariefintegratie, je rit kost je meer afhankelijk of je met de bus, de metro of de Overground reist. Die laatste is geloof ik 10 pence duurder dan de metro.
Re: Ticket automaten NMBS
Niet altijd zo, het is ingewikkelder dan dat: afhankelijk van aantal zones, tijdstip, enz. Bovendien zijn er bepaalde spoorlijnen waar een (lichtjes) verschillend tarief van toepassing kan zijn. Voor de bus, daar is er een vast tarief per opstap (£1.40, gewoon biljet is £2.20 meen ik)groentje schreef: Oyster is overigens evenmin een tariefintegratie, je rit kost je meer afhankelijk of je met de bus, de metro of de Overground reist. Die laatste is geloof ik 10 pence duurder dan de metro.
Maar het is wel het eenvoudigste voor de reiziger dat deze alles uit één pot betaalt, en handig dat de Oyster aftopt op de prijs van een dagkaart (waarbij ook nog rekening gehouden wordt als de eerste rit voor 0930 werd verricht, indien niet is de prijs van de dagkaart lager).
Als men op een Oyster een abonnement zet, is dit trouwens ook één enkel document geldig voor alle vervoersmodi in de betrokken zones. Men kan nog altijd daarnaast er geld opzetten voor ritten buiten die zones.
Ter info: Londen is in concentrische zones 1 tot 6 verdeeld, met nog enkele perifere zones 7 tot 9. Reizen van of naar of via zone 1 (centrum) zijn steeds iets duurder dan in de buitenzones. In bepaalde overstapstations in de buitenzones staat er dan ook een extra Oyster machine om te punten dat men effectief daar is overgestapt en geen duurdere rit via zone 1 aangerekend krijgt.
Re: Ticket automaten NMBS
We hebben toch ook al een beetje tariefintegratie in Brussel, en zonder chipkaart. Met de oude JUMP-kaart kan je op het net van MIVB, De Lijn, TEC en NMBS binnen het Brusselse Gewest. Ik vraag me wel af hoe ze hier de afrekening doen.groentje schreef:Tariefintegratie vraagt vooral politieke afspraken. Het is dan ook al decennia doodgewoon in grote gebieden in Duitsland, in Zwitserland, etc. Een chipkaart is zelfs niet nodig voor tariefintegratie, zoals die landen het bewijzen. Het helpt alleen bij de afrekening op het einde, in pakweg Zwitserland wordt dat met steekproeven berekend.
Re: Ticket automaten NMBS
Hoi,
In Charleroi Sud is de nieuwe automaat ook in dienst.
Lukas
In Charleroi Sud is de nieuwe automaat ook in dienst.
Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!