Bovenleidingen kusttram
Bovenleidingen kusttram
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/r ... s_kusttram
Weer zo een argument van mensen die er niets van kennen en die een beproefde technologie willen vervangen door dure alternatieven met twijfelachtig voordeel...
Weer zo een argument van mensen die er niets van kennen en die een beproefde technologie willen vervangen door dure alternatieven met twijfelachtig voordeel...
Re: Bovenleidingen kusttram
Ik stel voor dat we dan al die lelijke appartementsblokken aan de Belgische kust ook platgooien, want die ontsieren ook het zicht...
Re: Bovenleidingen kusttram
Als die kuststeden dat willen mogen ze dat zelf betalen, is zien of ze die rekening dan wel willen betalen...
Re: Bovenleidingen kusttram
Heel eenvoudig: die" ontsierende kabels " in de grond stoppen, vervolgens de rails op palen zetten en die trams omdraaien.... 't spijt me te zeggen, maar sommige magistraten geven een geheel nieuwe inhoud aan het aloude begrip "Belgenmop"... Zullen zichzelf voor dit geweldige idee wel weer een vette bonus toekennen!
Re: Bovenleidingen kusttram
Wel, omschakelen van bovenleiding naar derde rail was in Londen de normaalste zaak van de wereld. Ik denk wel dat de commerciele snelheid van de Kusttram dan 'enigszins' negatief beinvloed gaat worden. Maar voor een betere uitstraling heb je dat er natuurlijk wel voor over.
Re: Bovenleidingen kusttram
Die Belgen willen wat meer toeristen frituren met een derde rail die ze even snel willen oversteken?
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Re: Bovenleidingen kusttram
Blankenbergse burgemeester Patrick De Klerck (Open VLD): Weer ne leuter die van niets weet die zijn politieke vriendjes naar de mond praat. We kennen intussen de werking van de blauwe partij op het openbaar vervoer (voorbeeld: jaren 80 met De Croo senior) Hoe kan je aan de kust nu nog iets ontsieren? alles volgebouwd en verbrod, in functie van het 'toerisme' (=geld)
Re: Bovenleidingen kusttram
Op http://www.youtube.com/watch?v=rc9gtJndKE4 is een filmpje te zien van de laatste dagen van de tram in London, met in het begin trams die rijden via de derde rail (the 'çonduit') en rond 1.20 het proces van overschakelen van trolley naar derde rail en omgekeerd.kika schreef:Die Belgen willen wat meer toeristen frituren met een derde rail die ze even snel willen oversteken?
Zie ook nog http://en.wikipedia.org/wiki/Conduit_current_collection
Re: Bovenleidingen kusttram
Volledig eens. Helaas...e49memling schreef: Hoe kan je aan de kust nu nog iets ontsieren? alles volgebouwd en verbrod, in functie van het 'toerisme' (=geld)
Re: Bovenleidingen kusttram
Maar het gaat hier niet echt om een derde rail vermoed ik. In sommige franse steden (Bordeaux, Nice,...) zijn er systemen met inductie. Dat geeft een magnetisch veld tussen de tram en het spoor, geen elektrische verbinding.kika schreef:Die Belgen willen wat meer toeristen frituren met een derde rail die ze even snel willen oversteken?
Het systeem is dus helemaal niet gevaarlijk.
Daarentegen is het wel een enorm duur systeem, je moet immers alle trams vervangen...
Re: Bovenleidingen kusttram
Het systeem in Bordeaux is wel degelijk een derde rail, waar echter enkel spanning op komt als de tram erboven staat.Shrek schreef:Maar het gaat hier niet echt om een derde rail vermoed ik. In sommige franse steden (Bordeaux, Nice,...) zijn er systemen met inductie. Dat geeft een magnetisch veld tussen de tram en het spoor, geen elektrische verbinding.kika schreef:Die Belgen willen wat meer toeristen frituren met een derde rail die ze even snel willen oversteken?
Het systeem is dus helemaal niet gevaarlijk.
Daarentegen is het wel een enorm duur systeem, je moet immers alle trams vervangen...
Inductiesystemen worden thans ontwikkeld door Bombardier, in Duitsland is er al een testlijn, men wil dit systeem trouwens ook gebruiken voor wegvoertuigen zoals autobussen. Het inductiesysteem is te vergelijken met een transformator waar de primaire op de grond staat en de secundaire aan boord van het voertuig.
Dat alle trams moeten vervangen worden is ook niet het geval, er moeten gewoon spoelen onder worden geplaatst om het vermogen te ontvangen.
Re: Bovenleidingen kusttram
inductie .. tegen dat dat zoveel vermogen kan leveren is dit allang neergesabeld door de zelfde lobby die nu tegen GSM-masten is. En ditmaal met reden: electromagnetische straling, maar dan met megawatts ipv milliwats
Re: Bovenleidingen kusttram
Oeps, inderdaad vergist met Augsburg.LHOON schreef:Het systeem in Bordeaux is wel degelijk een derde rail, waar echter enkel spanning op komt als de tram erboven staat.
Inductiesystemen worden thans ontwikkeld door Bombardier, in Duitsland is er al een testlijn, men wil dit systeem trouwens ook gebruiken voor wegvoertuigen zoals autobussen. Het inductiesysteem is te vergelijken met een transformator waar de primaire op de grond staat en de secundaire aan boord van het voertuig.
Dat alle trams moeten vervangen worden is ook niet het geval, er moeten gewoon spoelen onder worden geplaatst om het vermogen te ontvangen.
Maar spoelen plaatsen onder trams uit de jaren 80 lijkt mij niet simpel en zeer kostelijk. Dan kan je beter meteen nieuw spul bestellen.
Een echte 3e rail zoals in bordeaux lijkt mij dan eenvoudig te retrofitten. Maar nog steeds: is dat nu echt nodig?
Re: Bovenleidingen kusttram
Er wordt hier gedoeld op het "Primove" systeem van Bombardier, dat in principe net zo werkt als Uw elektrische tandenborstel. ( of wat dacht U van bewegende auto's op een modelbaan??). Het is een eenvoudig systeem, waar geen straling als in een GSM bij vrijkomt. Nadeel is dat het (nog) heel duur is, want nog in een testfase en nog nergens in gebruik op grote schaal. Ook de inbouw van dit systeem onder een tram is weliswaar goedkoop, maar in de baan zeer duur... Al met al roept hier een politiek figuur weer eens iets in het wilde weg ( misschien familiebelangen/ aandeelhouder in de OV fabricage??), zonder ook maar iets van kennis te hebben. Doen wat het beste is: Negeren, en het weer eens over serieuze zaken hebben. Geldsmijterij is er al genoeg in deze contreien...
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Re: Bovenleidingen kusttram
Naar het schijnt zou er in Brussel in het eerste gedeelte van de vorige eeuw een systeem hebben bestaan met stroomafname in een sleuf tussen de 2 sporen in. Buiten het voordeel van 'geen bovenleiding' heeft/had dit systeem, mijn inziens, alleen maar nadelen.