Nog meer jaren geleden, in 1978, was ik mee met een groep luchtvaartcollega's naar de Farnborough Air Show. De trip was op touw gezet door o.a. een copiloot van NLM CityHopper. Op Farnborough zelf kun je op zulke dagen niet terecht, maar hij had van zijn chef-vlieger toestemming gekregen om naar een vrij klein vliegveld Blackbushe te vliegen, en vandaar met een kort busritje naar Farnborough.
Blackbushe ligt lekker dichtbij, maar ze verwachtten daar die dag nog meer bezoekende kisten. Dus de kist stond in de weg en moest nadat iedereen uitgestapt was naar de rand van het platform geduwd worden – ehm, maar op dat vliegveld was wel een trekkertje, maar geen passende towbar (trekstang) om het vliegtuig mee weg te duwen. Toen hebben we met enkele tientallen luchtvaartwerkers dus zélf de kist achteruit geduwd tot-ie met zijn staart een stukje over een afrastering heen stak.
Ik heb even gezocht, en er staat zowaar een foto van die niet-alledaagse bezoeker op het internet:
http://www.myaviation.net/search/photo_ ... size=large
Je kunt aan deze foto aardig zien dat de kist daar op eigen kracht nooit zo dicht bij dat hek had kunnen parkeren!
Dus ja, een vliegtuig van die grootte op rubber luchtbanden (op beton) kun je ook met handkracht verplaatsen. De kist zat natuurlijk bij aankomst vol, maar een deel van de bijna 40 mensen was al in het kleine gebouw verdwenen voor de grenscontrole, ik herinner me nog dat we niet eens hoefden te wachten tot iedereen terug was om mee te helpen.
Mooie tijden waren dat!