Interessante cijfers. Dat het in het begin hoog ligt, is logisch. Alles moet nog aangelegd worden. Er werd immers met niets begonnen.
Forse dalingen na de zestiger jaren. Dat verklaart wellicht dat er rond de jaren '60 zo ontzettend veel spoorlijnen zijn gesloten in België.
1,5% is niet extreem hoog. Met slim bezuinigen (lees: stoppen met linkse hobbies) ligt dat zo op tafel. Dat is geen hoge prijs voor fijne treinen en goede stations, ook buiten de steden.
Die HST's zouden de gemeenschap geen geld moeten kosten, maar zouden eigenlijk commercieel uit moeten kunnen.
Steven schreef:Het nieuwe station van Luik was wel degelijk nodig. Het vorige station was niet praktische en niet veilig (te smalle perrons, te smalle trappen, te lage snelheid voor de doorgaande treinen). De oplossing was wel degelijk een nieuw station dat aan al deze punten verandering bracht, doch wil dat niet zeggen dat ze er natuurlijk een draak van moeten maken door bombastisch veel geld uit te geven. Brugge heeft ook een bijna volledig nieuw station gekregen en voor amper een deel van de prijs van Luik (goedkopere architect, goedkopere luifels, ....) Nieuwbouw is links en rechts wel degelijk nodig, doch met een bescheiden budget kan men soms heel prachtige zaken realiseren.
Als het nodig is, dan moet er wat vernieuwd worden, maar dat kan ook in een lager tempo. Bijvoorbeeld maximaal 1 groot station en 1 klein station per jaar.
Als je een huis hebt waar veel aan moet gebeuren, en je hebt niet de beschikking over een grote som geld, dan geldt ook dat je pas wat kan doen na een tijdje sparen. Dus eerst de keuken, een tijdje later de badkamer etc.. En niet allemaal tegelijk. De NMBS doet echter alles tegelijk, en moet om dat te financieren onacceptabele maatregelen nemen zoals de sluiting van loketten.