GEN pas klaar in 2019
Re: GEN pas klaar in 2019
Het is de belangrijkste kritiek die je kan geven op heel het GEN: als er al plannen zijn voor de toekomstige lijnvoering, dan blijft men er heel geheimzinnig over doen. Wellicht uit schrik voor protest van 'getroffen' gemeenten en reizigers, maar die geheimzinnigheid werkt onvrede ook in de hand.
Re: GEN pas klaar in 2019
Ik weet het niet, dat lijkt beleid van NMBS. Met dienstregelingen wacht men ook altijd zeer lang.groentje schreef:Het is de belangrijkste kritiek die je kan geven op heel het GEN: als er al plannen zijn voor de toekomstige lijnvoering, dan blijft men er heel geheimzinnig over doen. Wellicht uit schrik voor protest van 'getroffen' gemeenten en reizigers, maar die geheimzinnigheid werkt onvrede ook in de hand.
Is dat om politici burgemeesters van het lijf te houden en dan te zeggen dat het niet anders kan.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: GEN pas klaar in 2019
Het laatste plan vind ik toch niet slecht, mits één belangrijke vorowaarde: een tariefintegratie met de metro !
Reizigers afleiden van Centraal/Noord naar West is een goed idee, je hebt daar immers metros naar heel Brussel. Maar als je dan nog een apart metroticket moet kopen is dat geen realistisch scenario.
Reizigers afleiden van Centraal/Noord naar West is een goed idee, je hebt daar immers metros naar heel Brussel. Maar als je dan nog een apart metroticket moet kopen is dat geen realistisch scenario.
Re: GEN pas klaar in 2019
Shrek schreef: De verbinding Haren-Luchthaven zal er zelfs vrij snel komen (tegen 2016 als ik mij niet vergis).
waarom zou men dat doen als men nu al geld tekort heeft?
vanuit Haren is Zaventem-Luchthaven immers bereikbaar via lijn36 (via Diegem en Zaventem)
Re: GEN pas klaar in 2019
Shrek schreef:Het laatste plan vind ik toch niet slecht, mits één belangrijke vorowaarde: een tariefintegratie met de metro !
Reizigers afleiden van Centraal/Noord naar West is een goed idee, je hebt daar immers metros naar heel Brussel. Maar als je dan nog een apart metroticket moet kopen is dat geen realistisch scenario.
Noord en Centraal zijn de 2 stations met het meeste reizigers, dus deze links laten liggen is geen goede oplossing.
Re: GEN pas klaar in 2019
Zoveel kost die 200 meter spoor nu ook weer niet. De brug ligt er immers al, enkel een stukje talud moet gebouwd worden.pietmol schreef:Shrek schreef: De verbinding Haren-Luchthaven zal er zelfs vrij snel komen (tegen 2016 als ik mij niet vergis).
waarom zou men dat doen als men nu al geld tekort heeft?
vanuit Haren is Zaventem-Luchthaven immers bereikbaar via lijn36 (via Diegem en Zaventem)
Het moet tegen 2016 omdat de tunnel Shuman-Josaphat daartegen ook klaar is. De nieuwe tunnel samen met deze nieuwe verbinding maken het mogelijk een groot deel van het GEN al in werking te stellen. Op lijn 36 is er vandaag immers al ruimte voor extra treinen, het is zonde die niet te gebruiken.
Re: GEN pas klaar in 2019
Je haalt oorzaak en effect door elkaarpietmol schreef:Shrek schreef:Het laatste plan vind ik toch niet slecht, mits één belangrijke vorowaarde: een tariefintegratie met de metro !
Reizigers afleiden van Centraal/Noord naar West is een goed idee, je hebt daar immers metros naar heel Brussel. Maar als je dan nog een apart metroticket moet kopen is dat geen realistisch scenario.
Noord en Centraal zijn de 2 stations met het meeste reizigers, dus deze links laten liggen is geen goede oplossing.

Het grootste deel van de reizigers moet immers niet in de directe omgeving zijn maar neemt de metro/tram naar andere plekken in Brussel. Als je die goede overstap ook kan bieden in Shuman of West wordt de reis van die reizigers niet langer.
Re: GEN pas klaar in 2019
Shrek schreef:Die stations hebben nu het meeste reizigers OMDAT de treinen enkel daar stoppen.
Het grootste deel van de reizigers moet immers niet in de directe omgeving zijn maar neemt de metro/tram naar andere plekken in Brussel. Als je die goede overstap ook kan bieden in Shuman of West wordt de reis van die reizigers niet langer.
voor Noord gaat deze redenering niet op, want het hangt niet aan het metro net (wat m.i. een grote fout van MIVB is)
Re: GEN pas klaar in 2019
Ik zei metro/tram. Jij bent duidelijk nog nooit 's morgens in het tramstation van Brussel-Noord geweestpietmol schreef:Shrek schreef:Die stations hebben nu het meeste reizigers OMDAT de treinen enkel daar stoppen.
Het grootste deel van de reizigers moet immers niet in de directe omgeving zijn maar neemt de metro/tram naar andere plekken in Brussel. Als je die goede overstap ook kan bieden in Shuman of West wordt de reis van die reizigers niet langer.
voor Noord gaat deze redenering niet op, want het hangt niet aan het metro net (wat m.i. een grote fout van MIVB is)

Re: GEN pas klaar in 2019
Shrek schreef: Ik zei metro/tram. Jij bent duidelijk nog nooit 's morgens in het tramstation van Brussel-Noord geweest
ha nee, omdat daar de metro niet komt ben ik quasi verplicht om door te rijden tot zuid. (maar dan heb ik 's avonds wel plaats op de trein

Re: GEN pas klaar in 2019
Inderdaad moet een flink deel van de reizigers nog een metro op in Zuid, Centraal of Noord, maar het grote probleem is, dat in Simonis of West dat bijna iedereen zou zijn. Noord heeft een grote kantoorwijk ernaast, Centraal heeft eveneens best wat bureau's op wandelafstand, en Zuid eveneens. In Simonis is er zeer weinig in de buurt, in Weststation niets. Nu is er wel ruimte om iets te creëren, en wat vandaag het geval is, is dat niet noodzakelijk over 20 jaar, maar géén (overstapvrije) verbinding met het centrum meer aanbieden, is gewoon lachen met de mensen uit Noordwestrand, Zuidrand en Zuid-Brussel.
Re: GEN pas klaar in 2019
Daar komt nog bij dat het echt geen kwestie is van "je raakt er wel met de metro": die metro zit nu al bijna aan de limiet van z'n capaciteit. De oost-westverbinding is bijzonder druk en zou nooit in staat zijn om dergelijke grote extra reizigersstromen te slikken, zelfs met de automatisering die er de komende jaren aan zit te komen. Temeer daar bijna iederéén de metro op zou moeten, zoals vermeld door groentje zijn er amper echte "points of interests" voor pendelaars in de buurt van bijvoorbeeld Brussel-West. Wat niet wil zeggen dat er geen goede GEN-verbinding moet komen (voor de Brusselaars zelf is er wel genoeg te doen, een traject Jette - Anderlecht gaat bijvoorbeeld razendsnel via West), maar niet in zo'n extreme mate.
Re: GEN pas klaar in 2019
Als je reizigers die in Centraal de metro nemen in West de metro doet nemen zal dat niet zoveel verschil maken kwa bezetting.Steve schreef:Daar komt nog bij dat het echt geen kwestie is van "je raakt er wel met de metro": die metro zit nu al bijna aan de limiet van z'n capaciteit. De oost-westverbinding is bijzonder druk en zou nooit in staat zijn om dergelijke grote extra reizigersstromen te slikken, zelfs met de automatisering die er de komende jaren aan zit te komen. Temeer daar bijna iederéén de metro op zou moeten, zoals vermeld door groentje zijn er amper echte "points of interests" voor pendelaars in de buurt van bijvoorbeeld Brussel-West. Wat niet wil zeggen dat er geen goede GEN-verbinding moet komen (voor de Brusselaars zelf is er wel genoeg te doen, een traject Jette - Anderlecht gaat bijvoorbeeld razendsnel via West), maar niet in zo'n extreme mate.
Neemt niet weg dat een masterplan om die buurt te ontwikkelen geen slecht idee zou zijn.
Wat ik wel vind is dat als je treinen in naar West laat rijden je het wel meteen goed moet doen. Dus ofwel elk kwartier Jette - West en verder, of laat het anders maar gewoon zitten.
Re: GEN pas klaar in 2019
Er nemen veel mensen de metro in Centraal, dat klopt, maar er zijn er ook heel veel die in de buurt moeten zijn. Posteer je maar eens in de spits in de buurt van het station en kijk naar de mensenmassa's die te voet aan- en afkomen. Zoals groentje al aangaf, zijn er bijzonder veel grote kantoorgebouwen, hoofdzetels en andere points of interest nabij de drie grote stations. Door vrijwel alles via West of Schuman te sturen, moet iederéén plots de metro op. Of nog eentje: van de mensen die nu de metro nemen in Centraal stappen er veel al af in de nabije omgeving (Kunst-Wet en Schuman bijvoorbeeld). Daardoor wordt de echte overbezetting (voorlopig) beperkt tot een niet al te groot stuk. Als iedereen echter nu al vanaf een pak verder komt, zal de overbezetting ook een veel groter deel van de metro beslaan en creëer je problemen waar die er tot nu toe (nog) niet echt zijn.K V B schreef:Als je reizigers die in Centraal de metro nemen in West de metro doet nemen zal dat niet zoveel verschil maken kwa bezetting.Steve schreef:Daar komt nog bij dat het echt geen kwestie is van "je raakt er wel met de metro": die metro zit nu al bijna aan de limiet van z'n capaciteit. De oost-westverbinding is bijzonder druk en zou nooit in staat zijn om dergelijke grote extra reizigersstromen te slikken, zelfs met de automatisering die er de komende jaren aan zit te komen. Temeer daar bijna iederéén de metro op zou moeten, zoals vermeld door groentje zijn er amper echte "points of interests" voor pendelaars in de buurt van bijvoorbeeld Brussel-West. Wat niet wil zeggen dat er geen goede GEN-verbinding moet komen (voor de Brusselaars zelf is er wel genoeg te doen, een traject Jette - Anderlecht gaat bijvoorbeeld razendsnel via West), maar niet in zo'n extreme mate.
Neemt niet weg dat een masterplan om die buurt te ontwikkelen geen slecht idee zou zijn.
Wat ik wel vind is dat als je treinen in naar West laat rijden je het wel meteen goed moet doen. Dus ofwel elk kwartier Jette - West en verder, of laat het anders maar gewoon zitten.
Re: GEN pas klaar in 2019
Ik moet wel bekennen dat omleiden via Schuman minder erg is dan via het westerringspoor. Ja, de grote 3 laat je links liggen, maar Schuman is, in tegenstelling tot Weststation en Simonis, wél een belangrijke bestemming, die bovendien beter en sneller zou mogen worden bediend, ook en net om die metro te ontlasten.
Westerringspoor en omgeving hebben meer tijd nodig om zich te ontwikkelen. Een goede bediening is daarbij van vitaal belang, maar overkill is ook nutteloos, zeker als daarbij geen enkele grote bestemming wordt aangedaan. En massaal lege treinen laten rijden, op een moment dat er zwaar wordt bespaard, het is een heikele beslissing... Kortom, een doorgedreven halfuursdienst die bovendien doorrijdt naar Brussel-Zuid (de kruisingen zijn weliswaar niet ideaal, maar wel haalbaar), zou moeten volstaan, de eerstkomende tijd.
Westerringspoor en omgeving hebben meer tijd nodig om zich te ontwikkelen. Een goede bediening is daarbij van vitaal belang, maar overkill is ook nutteloos, zeker als daarbij geen enkele grote bestemming wordt aangedaan. En massaal lege treinen laten rijden, op een moment dat er zwaar wordt bespaard, het is een heikele beslissing... Kortom, een doorgedreven halfuursdienst die bovendien doorrijdt naar Brussel-Zuid (de kruisingen zijn weliswaar niet ideaal, maar wel haalbaar), zou moeten volstaan, de eerstkomende tijd.