AlexNL schreef:Retard schreef:En hoe gaan jullie dan al die Jannie Haeken wegkrijgen?
Heel simpel, door ze te ontslaan. "Hem z'n C4 geven," zo zeggen jullie dat toch?
En waarom hebben ze dat dan al die jaren niet gedaan? Jij zou dat doen, maar de tweedelige structuur geeft ons allerminst de zekerheid dat ze dat zouden doen.
Waar kan ik die studie vinden?
Het ik hier al eens gezet:
Europese studie spreekt plan scheiding NMBS tegen
Een Europese studie over het spoor lijkt het niet eens te zijn met de voorstellen van minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) voor een tweedeling van de spoorweggroep. Dergelijk model zou niet aangepast zijn aan de dichtheid van het Belgische spoornet, zo schrijft L'Echo vandaag.
Volgens de studie die werd uitgevoerd in opdracht van de Europese spoororganisatie CER, kan een "verticale" scheiding in twee afzonderlijke entiteiten "leiden tot extra kosten ten gevolge van onder andere de complexiteit van de interfaces, de ontdubbeling van diensten en de onderhandelingskosten". De studie ziet dus weinig financiële voordelen aan een tweedeling.
Uit: Het Laatste Nieuws
Ik geloof er niet in dat een splitsing niet zou kunnen werken: De Lijn is niet de beheerder van de wegen waar zij over rijden en Air France is niet de eigenaar van de luchthavens waar ze landen. Toch werkt dat allemaal goed. Het spoor is een complex systeem, wat het meeste van belang is is dat men durft om over de eigen muren heen te kijken en actief samen te werken met de ander.
Kijk, een weg, waar de autobus over rijdt, is niet gestructureerd, getuige de files, ongelukken (vorig jaar 40 Buizingens!) Een treinspoor wel. Hier zijn communicatie en structuur zeer belangrijk. De zeven jaar dat we al gesplitst zijn, heeft enkel negatieve gevolgen gehad.
Sinds de splitsing gaat de stiptheid naar beneden, het meerdendeel van het personeel (ook in NL) zegt dat de splitsing vooral niet werkt, de splitsing kost geld, de splitsing heeft geen invloed op het aantal Jeannie Haeken... Om dit te verhelpen formuleerde ik bovenstaand voorstel. De reden waarom het volgens jou mijn voorstel niet zou voldoen, zijn een hoop hypothetische problemen (sommige gaan zich misschien maar over 20 jaar stellen), waar enkel het slechte in een mens wordt aangehaald. De spoorvervoer zou een egoïst zijn, de infrastructuur wordt een machtsmiddel, de ene zal de andere boycotten...
De huidige problemen zijn zonneklaar. Stiptheid, efficiëntie, te veel Jannie Heaken. Hetgeen waar iedere reiziger en belastingbetaler iets wil aan gedaan zien. Met Infrabel creeër je een marktvaccuüm waar men dit allemaal zo kan laten. Als jullie van de politiek willen afzijn, hebben ze met Infrabel evenveel vingers in de pap te brokken, zeker omdat volgens Cipallieter de efficiëntie in zo van die Belgische bedrijven ver te zoeken is.
Overigens: Zoals Shrek schrijft, ben ik niet tegen hypothetische vragen, maar als we over hypothetische problemen gaan beginnen, daarintegen...
Het beste voorbeeld van waar dit wél werkt is Engeland: de verschillende vervoerders, Network Rail, en verschillende regionale en landelijke belanghebbenden werken hier goed samen. Ook bij problemen wordt er goed samengewerkt om de problemen zo ver mogelijk te minimaliseren.
Waarom hebben ze dat in die acht jaar dat we al gesplitst zijn bij ons dan niet gedaan?
Ook: Waarom moet je om af te zijn van een maatschappij die enkel de treinen laat rijden, er vooral één oprichten die enkel treinen laat rijden? Je zou kunnen stellen dat Europa dit gedaan heeft om juist de Jeannie Haeken te beschermen!