Inderdaad... de verbinding met het centrum is in de hele zuidrand nu al zo slecht (niet alleen in Sint-Genesius-Rode, maar ook en vooral in Ukkel en Vorst), en dan zou men de enige strohalm die het GEN is dan nog eens omleiden via Brussel-West, en dus iedereen op de nu al zo verzadigde metro sturen.
Exact hetzelfde geldt ook voor het noord-westen, want diezelfde trein zou verder rijden naar Jette en Dendermonde, die dus ook elke rechtstreekse verbinding met de N-Z zouden verliezen (waar er nu tientallen treinen - volle! - per dag zijn).
In het aanvankelijke plan voor het GEN waren de zaken goed gebalanceerd, maar in de laatste versie (gemaakt door een of ander studiebureau) zijn een aantal zaken sterk scheefgetrokken. Vanuit Jette zouden er bijvoorbeeld twee verbindingen naar West-gaan (in de spits 8 treinen per uur, daar waar er nu met wat geluk eentje per uur bijna halfleeg rondrijdt!) en eentje naar Schuman, en helemaal niets meer naar de NZV. Volledig akkoord dat men de NZV ietwat moet ontzien, maar het moet redelijk blijven. De verbindingen met West en Schuman zijn zeer handig en moeten behouden blijven, maar men moet niet blindelings ALLES daarlangs sturen om de NZV zoveel mogelijk te kunnen voorbehouden voor doorgaande treinen. Een zoveelste bewijs dat het GEN amper de Brusselaars dient. In het oorspronkelijke plan zou er vanuit Jette anderhalve verbinding naar West gaan, anderhalve naar de NZV, en eentje naar Schuman, en dat zou perfect zijn.
Nog zoiets: in het oorspronkelijke plan was er een rechtstreekse verbinding Schuman - luchthaven (een van de redenen waarom heel de Schuman-Josaphattunnel gebouwd wordt!), in het nieuwe plan is daar ook geen sprake meer van. Niets van te begrijpen....
Beelden zeggen zoveel meer dan woorden:
Oorspronkelijke plan, zeer goed uitgebalanceerd:

Het nieuwe plan, dat als enige doel lijkt te hebben om de NZV bijna volledig te ontlasten en waarbij al de rest totaal wordt opgeofferd:
