Ticketautomaten NMBS
Re: Ticket automaten NMBS
Het feit dat ze buiten worden opgesteld: kan daaruit worden afgeleid dat er weer een resem kleinere loketten wordt afgedankt of geen vervanging bij pensionering/verlof e.d.?
Re: Ticket automaten NMBS
dentheo schreef:Werd er begin dit jaar niet gezegd dat eind 2012 overal automaten zouden staan ?
Hoeveel zijn er besteld ? Hoeveel staan er al ?
ze "staan" al op een aantal plaatsen, maar werken nog niet.
mijn (ijdele?) hoop is dat ze met de nieuwe dienstregeling van start gaan
Re: Ticket automaten NMBS
Of dat het geen nut heeft ze binnen te zetten in die stations waar je toch al met beperkte openingsuren zit.kika schreef:Het feit dat ze buiten worden opgesteld: kan daaruit worden afgeleid dat er weer een resem kleinere loketten wordt afgedankt of geen vervanging bij pensionering/verlof e.d.?
Re: Ticket automaten NMBS
Al hoop ik wel dat als ze buiten staan ze zich nog steeds onder een luifel of zo bevinden, dit om wat beschutting te hebben voor neerslag die voldoende naar beneden komt in ons landje.
Re: Ticket automaten NMBS
Er zou 1 nieuw automaat in werking zijn in het station van Waremme. Dit is een proefproject.
In Brussel-Zuid en enkele andere grote stations zouden ze starten in december. Een loketbediende zou bij de automaten staan om uitleg te geven aan de reizigers die ze willen gebruiken.
Vanaf begin 2013 zouden alle automaten moeten werken, ook deze in onbemande stopplaatsen.
De reden van de nieuwe automaten in alle stopplaatsen : invoering van het treintarief.
Iedere reiziger zou vanaf het moment dat alle automaten werken, in het bezit moeten zijn van een geldig vervoersbewijs, zelfs als ze opstappen vanuit onbemande stopplaatsen.
Als de reiziger dan nog een ticket op de trein zou willen kopen, zou dat automatisch met een toeslag van ongeveer 7 à 8 euro zijn (= het treintarief).
Omdat de nieuwe automaten alle kaarten en cash aanvaarden, zou niemand nog een excuus hebben om zonder ticket de trein op te stappen.
En de nieuw automaten zullen natuurlijk onfeilbaar zijn!
Enkele kleine stations met een omzet van minder dan 100 biljetten per dag, zouden sluiten en dus vervangen worden door die nieuwe automaten. Deze lijst van de bedreigde stations werd eind vorig jaar al bekend gemaakt.
(deze info vorige week gehoord van een ontvanger)
Ben benieuwd hoe stevig die automaten zullen zijn : zijn ze bestand tegen vandalisme?
Hoe lang gaat het duren vooraleer iemand probeert deze open te breken om het geld uit die machines te stelen...
Hopelijk werd dat ook uitvoerig getest...
In Brussel-Zuid en enkele andere grote stations zouden ze starten in december. Een loketbediende zou bij de automaten staan om uitleg te geven aan de reizigers die ze willen gebruiken.
Vanaf begin 2013 zouden alle automaten moeten werken, ook deze in onbemande stopplaatsen.
De reden van de nieuwe automaten in alle stopplaatsen : invoering van het treintarief.
Iedere reiziger zou vanaf het moment dat alle automaten werken, in het bezit moeten zijn van een geldig vervoersbewijs, zelfs als ze opstappen vanuit onbemande stopplaatsen.
Als de reiziger dan nog een ticket op de trein zou willen kopen, zou dat automatisch met een toeslag van ongeveer 7 à 8 euro zijn (= het treintarief).
Omdat de nieuwe automaten alle kaarten en cash aanvaarden, zou niemand nog een excuus hebben om zonder ticket de trein op te stappen.
En de nieuw automaten zullen natuurlijk onfeilbaar zijn!

Enkele kleine stations met een omzet van minder dan 100 biljetten per dag, zouden sluiten en dus vervangen worden door die nieuwe automaten. Deze lijst van de bedreigde stations werd eind vorig jaar al bekend gemaakt.
(deze info vorige week gehoord van een ontvanger)
Ben benieuwd hoe stevig die automaten zullen zijn : zijn ze bestand tegen vandalisme?
Hoe lang gaat het duren vooraleer iemand probeert deze open te breken om het geld uit die machines te stelen...

Hopelijk werd dat ook uitvoerig getest...
Re: Ticket automaten NMBS
De automaten worden geleverd door een bedrijf dat daarin is gespecialiseerd, Höft & Wessel, de typenaam is Almex.station. Soortgelijke automaten zijn te vinden door heel Duitsland en Zwitserland. Het lijkt me dat er al wel is getest op vandalisme.Galactic schreef:Ben benieuwd hoe stevig die automaten zullen zijn : zijn ze bestand tegen vandalisme?
Hoe lang gaat het duren vooraleer iemand probeert deze open te breken om het geld uit die machines te stelen...![]()
Hopelijk werd dat ook uitvoerig getest...

Re: Ticket automaten NMBS
Niettemin mag je niets uitsluiten: de leverancier levert wat de klant vraagt. Wil de klant de kosten bijvoorbeeld drukken en legt die geen duidelijke normen op rond vandalismebestendigheid, dan zou het bijvoorbeeld best kunnen dat de automaten lang niet altijd even schitterend zullen werken als in andere landen. Al hoop ik dat natuurlijk van harte, het zou een grote verbetering zijn. Alleen al voor de aankoop van producten als een Pass, de verlenging van de Treinkaart enzovoort, allemaal zaken die bij de TBG niet mogelijk zijn.AlexNL schreef:De automaten worden geleverd door een bedrijf dat daarin is gespecialiseerd, Höft & Wessel, de typenaam is Almex.station. Soortgelijke automaten zijn te vinden door heel Duitsland en Zwitserland. Het lijkt me dat er al wel is getest op vandalisme.Galactic schreef:Ben benieuwd hoe stevig die automaten zullen zijn : zijn ze bestand tegen vandalisme?
Hoe lang gaat het duren vooraleer iemand probeert deze open te breken om het geld uit die machines te stelen...![]()
Hopelijk werd dat ook uitvoerig getest...
Re: Ticket automaten NMBS
In Duitsland en Zwitserland zijn de zeden natuurlijk ook wel iets minder ruw - gemiddeld gesproken. Mochten er minstens 2 automaten per perron worden voorzien op ieder 'gewone' halteplaats, wordt in ieder geval een weinig 'backup' ingebouwd, zowel tegen technische storingen als vandalisme. Of, en dat systeem gebruikt men hier en daar ook in Duitsland: men kan ook een automaat in de trein inbouwen. Ideaal voor de minst drukke lijnen. Een ding lijkt me bij voorbaat al zeker: ze zullen beter werken dan de huidige modellen. En dat is op zich al positief.
Re: Ticket automaten NMBS
Dat wordt wederom een calvarietocht zonder einde. De huidige automaten kunnen al ongeveer een jaar geen biljetten met reductiekaart 50% (code 046) verkopen en de NMBS heeft destijds geweigerd die automaten te herstellen wegens een te dure investering met het zicht op de vervanging. Ik heb echter al meermaals vastgesteld dat zelfs na een jaar nog heel wat TBG's hiervan niet op de hoogte zijn! Blijkbaar worden zo een problemen niet gemeld aan het treinpersoneel. Je kan je dus al de oeverloze discussies voorstellen wanneer een reiziger zal beweren dat in een vorige stopplaats de automaat defect was, zelfs wanneer ie de TBG spontaan is gaan opzoeken in de trein! Ik heb het zelf eenmaal meegemaakt dat men dit verhaal totaal ongeloofwaardig vond en men mij een aanmaakloon heeft aangerekend omdat de TBG dacht dat ik haar blaasjes aan het wijsmaken was. Ik kreeg het vriendelijke advies dat aanmaakloon terug te vorderen van de klantendienst "want zij kunnen uw bewering zeker onderzoeken". Nu zijn we ondertussen al drie maand verder en ik krijg maar geen reactie van die mannen. Wat een klucht!Galactic schreef:De reden van de nieuwe automaten in alle stopplaatsen : invoering van het treintarief.
Iedere reiziger zou vanaf het moment dat alle automaten werken, in het bezit moeten zijn van een geldig vervoersbewijs, zelfs als ze opstappen vanuit onbemande stopplaatsen.
Als de reiziger dan nog een ticket op de trein zou willen kopen, zou dat automatisch met een toeslag van ongeveer 7 à 8 euro zijn (= het treintarief).
Omdat de nieuwe automaten alle kaarten en cash aanvaarden, zou niemand nog een excuus hebben om zonder ticket de trein op te stappen.
Re: Ticket automaten NMBS
Reactie is verplicht binnen een maand. Ombudsman al geprobeerd? Verder een klacht bij de toezichthouder wegens inbreuk de EU-verordening?Jeroen schreef:Ik kreeg het vriendelijke advies dat aanmaakloon terug te vorderen van de klantendienst "want zij kunnen uw bewering zeker onderzoeken". Nu zijn we ondertussen al drie maand verder en ik krijg maar geen reactie van die mannen. Wat een klucht!
Groetjes,
Rian
Re: Ticket automaten NMBS
Er stond maar 1 automaat en daar waren 2 jonge mijnheren aan het knoeien met al die nieuwe technologie liefste TBG, niet iedereen is zo goed mee hoor! En ik heb een kinderwagen en ne rollator en diene automaat staat aan het uiteinde van perron 1 en ik moest opstappen aan den andere kant van perron 2, ik was hier al 9 minuten van tevoren maar 'k wil mijnen trein niet missen zenne! Zomaar uit het leven van Kika gegrepen.Galactic schreef:De reden van de nieuwe automaten in alle stopplaatsen : invoering van het treintarief.
Iedere reiziger zou vanaf het moment dat alle automaten werken, in het bezit moeten zijn van een geldig vervoersbewijs, zelfs als ze opstappen vanuit onbemande stopplaatsen.
Als de reiziger dan nog een ticket op de trein zou willen kopen, zou dat automatisch met een toeslag van ongeveer 7 à 8 euro zijn (= het treintarief).
Omdat de nieuwe automaten alle kaarten en cash aanvaarden, zou niemand nog een excuus hebben om zonder ticket de trein op te stappen.
Re: Ticket automaten NMBS
Wat een onzin. Overal heb je dronkenlappen, voetbalvandalen, verveelde jeugd, gefrustreerde reizigers... noem maar op.jotie schreef:In Duitsland en Zwitserland zijn de zeden natuurlijk ook wel iets minder ruw - gemiddeld gesproken.
Ik zou er niet op hopen, de praktijk is dat ook in bvb. Duitsland daar wel mee begonnen was (2 automaten op 1 perron, en niets op het andere perron, bij de wat iets drukkere stopplaatsen) maar dat men daar grotendeels van is afgestapt. Die automaten kosten per stuk en zijn ook niet zo zuinig (thermisch papier wat continue verwarmd wordt, om maar wat te noemen). Helaas is het ook zo dat iemand die wat minder handig is met de automaat of een wat ingewikkelder ticket wilt maar ook nog de prijs vergelijken met een andere dat je trein al weg is...Mochten er minstens 2 automaten per perron worden voorzien op ieder 'gewone' halteplaats, wordt in ieder geval een weinig 'backup' ingebouwd, zowel tegen technische storingen als vandalisme.
In bvb. NRW is men daar enkele jaren geleden van teruggekomen, ze zijn simpelweg niet vervangen. Ze zijn onderhoudsgevoelig (nogal veel trillingen), nemen vrij veel ruimte in, en het zou me verbazen als er niet heel veel mensen zijn/waren die het aanschaffen van een kaartje zo lang uitstellen totdat ze een keer een controleploeg zien. En die zie je niet overal zo vaak. Maar er zijn inderdaad nog wel een aantal lijnen waar ze op de treinen geïnstalleerd zijn, ik waardeer dat zeer, helaas kan je er meestal maar een heel beperkt gamma kopen.Of, en dat systeem gebruikt men hier en daar ook in Duitsland: men kan ook een automaat in de trein inbouwen. Ideaal voor de minst drukke lijnen. Een ding lijkt me bij voorbaat al zeker: ze zullen beter werken dan de huidige modellen. En dat is op zich al positief.
Re: Ticket automaten NMBS
Ik heb nog een mail gestuurd maar bij mijn initiële klacht via e-mail kreeg ik in het automatisch antwoord GEEN volgnummer toegekend dus dat vind ik al verdacht.rvdborgt schreef:Reactie is verplicht binnen een maand. Ombudsman al geprobeerd? Verder een klacht bij de toezichthouder wegens inbreuk de EU-verordening?Jeroen schreef:Ik kreeg het vriendelijke advies dat aanmaakloon terug te vorderen van de klantendienst "want zij kunnen uw bewering zeker onderzoeken". Nu zijn we ondertussen al drie maand verder en ik krijg maar geen reactie van die mannen. Wat een klucht!
Op welke EU-verordening zou er een inbreuk zijn gepleegd?
Re: Ticket automaten NMBS
@Jeroen : uw bewering dat de huidige automaten geen korting 046 meer kunnen geven klopt niet. Deze Vera-biljetten kom ik nog dagelijks tegen. Als er een Vera-biljet met een kortingscode aan mij getoond wordt, dan vraag ik altijd de kortingskaart. En 046 zit daar 100% zeker tussen.
Betreffende het maakloon van 3,00 euro : in een station waar zowel automaten als loketten zijn, en die loketten zijn open, wordt dit maakloon ook door mij altijd aangerekend. Het is niet omdat er automaten zijn (al dan niet defect), dat men niet naar het loket kunt gaan. Als de loketten open zijn, kan men een defect automaat niet als excuus inroepen. Wees op tijd in het station : zo kan men al heel wat problemen vermijden. En ja, als je het maakloon in discussie wil trekken, klop dan aan bij de klantendienst. Snelste manier is via de website ; traagste via papier. Via papier kan dit minstens een maand duren. (tja, NMBS heeft idd een trage administratieve structuur...) Als u na 3 maanden geen reactie kreeg, dan is er duidelijk iets misgelopen. Al gebeld naar de klantendienst in die 3 maanden? Trouwens, als uw klacht over de 3,00 euro ging, en u stapte op in een station met een open loket, dan wordt uw klacht sowieso verworpen. Het reglement zegt duidelijk dat die 3 euro aangerekend moet worden.
Ook wij weten niet hoe degelijk die nieuwe automaten zullen zijn. De toekomst zal het uitwijzen. Maar ik hoop ten zeerste dat de nieuwe automaten wel degelijk en betrouwbaar zullen zijn. Denkt u dat wij achter dit treintarief staan? Nee hoor! Het zal alleen maar meer discussies met zich meebrengen.
@Kika : de oude automaten zijn idd niet zo makkelijk om mee te werken. Hopelijk wordt dit opgelost met de nieuwe. En 9 minuten vooraf pas aankomen, terwijl u nog uw ticket moet kopen, is toch wat krap. Zelfs aan het loket. Als er een 5-tal mensen voor u in de rij staan, dan hebt u zeker niet genoeg met 9 minuten. Biljetten kunnen via het internet gekocht worden (home-printing), via sms, aan het loket 30 dagen (!) voor reisdatum, op de id-card geladen worden, .... Mogelijkheden zat. Ik begrijp dat u uw trein niet wil missen, maar als u vooraf al weet dat u die dag gaat reizen, waarom koopt u uw ticket niet de dag of enkele dagen vooraf? Als u zou weten hoeveel keer we dat excuus horen ("automaat defect, te lange rij aan loket, heb geen tijd gehad, bus was te laat, auto stond in panne, ....") dan begrijpt u ook dat het voor ons moeilijk is de echte en eerlijke reiziger te onderscheiden van de valsspeler. Ik wil hier zeker niet beweren dat u een valsspeler bent, integendeel. Ik geloof u op uw woord. Maar probeer ook ons standpunt te begrijpen : wij proberen enkel de regels te volgen. Regels die iedere werkgever aan zijn personeel oplegt, zowel in de privé als bij een staatsonderneming. Schiet dus niet op de persoon die gewoon zijn werk probeert te doen.
@MIVB-reiziger : Wij kunnen geen passes verkopen, dat klopt. Dit is zeer simpel op te lossen : reiziger koopt een gewoon ticket aan de tbg, die daarbij een document C853 afgeeft (onmogelijkheid tot verkoop). Daarop vermeld hij dat het ticket omgewisseld moet worden voor een pass. Dezelfde dag gaat de reiziger met zijn biljet en de C853 naar het loket en koopt zijn pass. De prijs van het biljet wordt in mindering gebracht. Dit heb ik al meermaals gedaan. Zelfde systeem zoals bij een B-dagtrip. Ik weet dat niet alle collega's zich daarmee bezighouden, wat ik alleen maar kan betreuren. Dit neemt slecht 10 seconden extra werk in beslag. Zo'n documenten heb ik altijd bij. Betreffende verlenging van treinkaarten : dit kan ook al 30 dagen vooraf gebeuren, dus een vaste reiziger met een treinkaart kan dit reeds voorzien. Als de treinkaart slechts 1 werkdag vervallen is, wordt de C170 gratis geregeld (max. 2 keer per jaar). De nieuwe validatie moet dan wel vanaf de datum van de C170 ingaan.
Betreffende het maakloon van 3,00 euro : in een station waar zowel automaten als loketten zijn, en die loketten zijn open, wordt dit maakloon ook door mij altijd aangerekend. Het is niet omdat er automaten zijn (al dan niet defect), dat men niet naar het loket kunt gaan. Als de loketten open zijn, kan men een defect automaat niet als excuus inroepen. Wees op tijd in het station : zo kan men al heel wat problemen vermijden. En ja, als je het maakloon in discussie wil trekken, klop dan aan bij de klantendienst. Snelste manier is via de website ; traagste via papier. Via papier kan dit minstens een maand duren. (tja, NMBS heeft idd een trage administratieve structuur...) Als u na 3 maanden geen reactie kreeg, dan is er duidelijk iets misgelopen. Al gebeld naar de klantendienst in die 3 maanden? Trouwens, als uw klacht over de 3,00 euro ging, en u stapte op in een station met een open loket, dan wordt uw klacht sowieso verworpen. Het reglement zegt duidelijk dat die 3 euro aangerekend moet worden.
Ook wij weten niet hoe degelijk die nieuwe automaten zullen zijn. De toekomst zal het uitwijzen. Maar ik hoop ten zeerste dat de nieuwe automaten wel degelijk en betrouwbaar zullen zijn. Denkt u dat wij achter dit treintarief staan? Nee hoor! Het zal alleen maar meer discussies met zich meebrengen.
@Kika : de oude automaten zijn idd niet zo makkelijk om mee te werken. Hopelijk wordt dit opgelost met de nieuwe. En 9 minuten vooraf pas aankomen, terwijl u nog uw ticket moet kopen, is toch wat krap. Zelfs aan het loket. Als er een 5-tal mensen voor u in de rij staan, dan hebt u zeker niet genoeg met 9 minuten. Biljetten kunnen via het internet gekocht worden (home-printing), via sms, aan het loket 30 dagen (!) voor reisdatum, op de id-card geladen worden, .... Mogelijkheden zat. Ik begrijp dat u uw trein niet wil missen, maar als u vooraf al weet dat u die dag gaat reizen, waarom koopt u uw ticket niet de dag of enkele dagen vooraf? Als u zou weten hoeveel keer we dat excuus horen ("automaat defect, te lange rij aan loket, heb geen tijd gehad, bus was te laat, auto stond in panne, ....") dan begrijpt u ook dat het voor ons moeilijk is de echte en eerlijke reiziger te onderscheiden van de valsspeler. Ik wil hier zeker niet beweren dat u een valsspeler bent, integendeel. Ik geloof u op uw woord. Maar probeer ook ons standpunt te begrijpen : wij proberen enkel de regels te volgen. Regels die iedere werkgever aan zijn personeel oplegt, zowel in de privé als bij een staatsonderneming. Schiet dus niet op de persoon die gewoon zijn werk probeert te doen.
@MIVB-reiziger : Wij kunnen geen passes verkopen, dat klopt. Dit is zeer simpel op te lossen : reiziger koopt een gewoon ticket aan de tbg, die daarbij een document C853 afgeeft (onmogelijkheid tot verkoop). Daarop vermeld hij dat het ticket omgewisseld moet worden voor een pass. Dezelfde dag gaat de reiziger met zijn biljet en de C853 naar het loket en koopt zijn pass. De prijs van het biljet wordt in mindering gebracht. Dit heb ik al meermaals gedaan. Zelfde systeem zoals bij een B-dagtrip. Ik weet dat niet alle collega's zich daarmee bezighouden, wat ik alleen maar kan betreuren. Dit neemt slecht 10 seconden extra werk in beslag. Zo'n documenten heb ik altijd bij. Betreffende verlenging van treinkaarten : dit kan ook al 30 dagen vooraf gebeuren, dus een vaste reiziger met een treinkaart kan dit reeds voorzien. Als de treinkaart slechts 1 werkdag vervallen is, wordt de C170 gratis geregeld (max. 2 keer per jaar). De nieuwe validatie moet dan wel vanaf de datum van de C170 ingaan.