Fyra

AlexNL

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Met nog iets meer dan een maand te gaan voordat dienstregeling 2013 ingaat is het nog allesbehalve zeker dat die Fyra gaat rijden. Het is nu een politiek spelletje geworden...

Als je echt naar Nederland moet met de trein zou ik niet meer wachten op de Fyra, en een Thalys-ticket boeken. Het is wellicht iets duurder, maar dan heb je wel zekerheid.
kika

Bericht door kika »

Er zijn nog meer mogelijkheden, afhankelijk van waar je heen moet/vandaan komt/hoe flexibel je bent, op een treinforum als dit, zijn er misschien meer kandidaten om gewoon via Liège of via Duitsland te gaan ;-) Zelf ook net weer wat zig-zagkaartjes gehaald: Amsterdam -Den Haag - Utrecht-Dusseldorf-Luxemburg-Brussel-Gent-Antwerpen-Köln Heerlijk, zonder Fyra 8)
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Dat is natuurlijk ook een optie, maar als je van Brussel naar Rotterdam moet is het een beetje overdreven om via Keulen en Utrecht te gaan reizen. Al is het wel een leuke rit. :lol:
jotie

Bericht door jotie »

Toen ik zo-even een ticket via de NMBS-website wou kopen, viel mijn oog op de vermelding van twee bijzondere opties: "Fyra Flex" en "10 supplementen Fyra". Dat doet me (1) verdacht denken aan een 10-rittenkaart klasverhoging en (2) stel ik me de vraag hoe ze dat via het internet willen gaan aanbieden. In ieder geval lees ik daarin een bekentenis van de NMBS dat de voorgenomen reserveringsplicht een grap is. Een prijs van al dat fraais kon ik helaas nog niet achterhalen.

P.S. Ik kan het niet nalaten op te merken dat volgens mij ene MDS nog niet zo lang geleden verkondigde dat er een wildgroei was in de tarieven die de NMBS aanbood en dat er daarom fors 'vereenvoudigd' moest worden. Ik wil het lijstje tariefformules van pakweg 2000 wel eens naast dit lijstje geplaatst zien.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

jotie schreef:Toen ik zo-even een ticket via de NMBS-website wou kopen, viel mijn oog op de vermelding van twee bijzondere opties: "Fyra Flex" en "10 supplementen Fyra". Dat doet me (1) verdacht denken aan een 10-rittenkaart klasverhoging en (2) stel ik me de vraag hoe ze dat via het internet willen gaan aanbieden. In ieder geval lees ik daarin een bekentenis van de NMBS dat de voorgenomen reserveringsplicht een grap is.
Ik vermoed dat "Fyra Flex" een binnenlands ticket Antwerpen - Brussel is en die 10 supplementen ook voor Antwerpen - Brussel zullen zijn. Voor Antwerpen - Roterdam willen ze absoluut vasthouden aan reserveringplicht.

Groetjes,
Rian
TMTHALYS

Bericht door TMTHALYS »

rvdborgt schreef:
jotie schreef:Toen ik zo-even een ticket via de NMBS-website wou kopen, viel mijn oog op de vermelding van twee bijzondere opties: "Fyra Flex" en "10 supplementen Fyra". Dat doet me (1) verdacht denken aan een 10-rittenkaart klasverhoging en (2) stel ik me de vraag hoe ze dat via het internet willen gaan aanbieden. In ieder geval lees ik daarin een bekentenis van de NMBS dat de voorgenomen reserveringsplicht een grap is.
Ik vermoed dat "Fyra Flex" een binnenlands ticket Antwerpen - Brussel is en die 10 supplementen ook voor Antwerpen - Brussel zullen zijn. Voor Antwerpen - Roterdam willen ze absoluut vasthouden aan reserveringplicht.

Groetjes,
Rian
Klopt. Deze tarieven zijn voor de trajecten Brussel - Antwerpen en vv.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Het wordt wel steeds belachelijker zo...

Van Amsterdam naar Rotterdam kun je zonder reservering, enkel een kwestie van een NS-ticket en een Fyra-toeslag. Vervolgens, terwijl je op dezelfde stoel blijft zitten, moet je ineens een reservering voor Rotterdam - Antwerpen. Na aankomst in Antwerpen kun je vrolijk op je stoel blijven zitten, en heb je ineens geen reservering meer nodig, slechts een ticket Antwerpen - Brussel en een Fyra-toeslag.

Duidelijk verhaal :roll:
Steve

Bericht door Steve »

jotie schreef:Toen ik zo-even een ticket via de NMBS-website wou kopen, viel mijn oog op de vermelding van twee bijzondere opties: "Fyra Flex" en "10 supplementen Fyra". Dat doet me (1) verdacht denken aan een 10-rittenkaart klasverhoging en (2) stel ik me de vraag hoe ze dat via het internet willen gaan aanbieden. In ieder geval lees ik daarin een bekentenis van de NMBS dat de voorgenomen reserveringsplicht een grap is. Een prijs van al dat fraais kon ik helaas nog niet achterhalen.
Die prijs kun je wel achterhalen door gewoon verder te klikken (ik heb Brussel - Antwerpen als traject ingegeven), maar veel wijzer word je er niet van: 9 euro voor de Fyra Flex en 4 euro voor de "10 supplementen". Zou die 9 euro echt een binnenlands ticket Antwerpen-Brussel zijn (2,10 euro duurder dan het normale tarief) terwijl je dan voor 4 euro een 10-beurtenkaart hebt? Of kloppen die prijzen van geen kanten?
wattman

Bericht door wattman »

Ik denk dat er nog heel wat wat pas op het laatste nippertje bekend gaat worden. De site van http://www.nshispeed.nl geeft op dit moment voor reizen vanaf 9 december tussen Amsterdam en Brussel alleen de mogelijkheid van de Thalys of binnenlandse treinen in combinatie met een overstap op de stoptrein tussen Roosendaal - Antwerpen (per abuis op die site als een IR aangeduid).
Bijlagen
11december2012.jpg
jotie

Bericht door jotie »

MIVB-reiziger: je hebt absoluut gelijk. Ik had blijkbaar een verkeerde datum ingegeven, zodat ik niet tot die prijs kon geraken. Nu, het wordt alleen geestiger want je kan dus effectief een 10x supplement aankopen. Je kan doorklikken tot je uiteindelijk bij de betaalserver van Ogone terecht komt, en daar is de geafficheerde prijs nog altijd 4 euro als totaalbedrag (en dus niet 40).

Zucht... Je kan voor of tegen de Fyra zijn, en daar lang over strijden, maar dit is toch weer een proeve van hoe het niet moet. Enkele maanden geleden zagen we ook zo'n 'fraai' spelletje toen het Aachner Verkehrsverbund het leuk vond om affiches op te hangen met de nieuwe 'binnenlandse' tarieven van de NMBS, terwijl ze bij de NMBS zogezegd nog van niets wisten. Nu kan je dus ticketten kopen waarvan je niet weet waarvoor ze dienen, en zonder spoor daarvan in de algemene voorwaarden. Leuke boel.
Robin

Bericht door Robin »

gisterenavond was op Vier (VT4) reclame te zien van NMBS Mobilty met een Fyra te Antwerpen-Centraal.
Daarvoor dienen dus die testritten :roll:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
dentheo

Bericht door dentheo »

MIVB-reiziger schreef: Die prijs kun je wel achterhalen door gewoon verder te klikken (ik heb Brussel - Antwerpen als traject ingegeven), maar veel wijzer word je er niet van: 9 euro voor de Fyra Flex en 4 euro voor de "10 supplementen". Zou die 9 euro echt een binnenlands ticket Antwerpen-Brussel zijn (2,10 euro duurder dan het normale tarief) terwijl je dan voor 4 euro een 10-beurtenkaart hebt? Of kloppen die prijzen van geen kanten?
Zomaar een idee...voor die 2 euro supplement heb je een reservatie, ben je dus zeker.
De toeslag van 0,4 euro is alleen goed als er vrije plaatsen zijn of een klapstoeltje ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Steve

Bericht door Steve »

dentheo schreef:
MIVB-reiziger schreef: Die prijs kun je wel achterhalen door gewoon verder te klikken (ik heb Brussel - Antwerpen als traject ingegeven), maar veel wijzer word je er niet van: 9 euro voor de Fyra Flex en 4 euro voor de "10 supplementen". Zou die 9 euro echt een binnenlands ticket Antwerpen-Brussel zijn (2,10 euro duurder dan het normale tarief) terwijl je dan voor 4 euro een 10-beurtenkaart hebt? Of kloppen die prijzen van geen kanten?
Zomaar een idee...voor die 2 euro supplement heb je een reservatie, ben je dus zeker.
De toeslag van 0,4 euro is alleen goed als er vrije plaatsen zijn of een klapstoeltje ?
Misschien... maar ik sluit niet uit dat het gewoon imaginaire tarieven zijn en dat de werkelijke prijzen nog in het systeem moeten worden gezet. En natuurlijk moet de Fyra nog gaan rijden tout court... :lol:

Overigens lijkt me een kaartje zonder reservering me tussen Brussel en Antwerpen vrij interessant, omdat er geen tussenliggende haltes meer zijn. Als je een vrij plaatsje vindt, ben je tenminste zeker dat er in een tussenliggend station niemand zal opduiken die jouw plaats gereserveerd blijkt te hebben. Elk nadeel heb ze voordeel, zou Cruijff gezegd hebben.
wattman

Bericht door wattman »

Gelet op de 2 uurs frequentie op het grootste deel van de dag vraag ik mij af of je wel een vrij plaatsje gaat vinden... :?
wattman

Bericht door wattman »

Interessant is dat in de digitale nieuwsbrief van Ns Hispeed die ik zojuist in de digitale brievenbus mocht ontvangen met geen woord over de Fyra naar Brussel wordt gesproken. Wel wordt de Intercity Brussel en de bekende tarieven zoals het superdagretour aangeprezen.
Plaats reactie