Daar is de NMBS de vervoerder ! Raar maar waar...Steven schreef:Wat doet DB dan met ICE ze stoppen in Brussel Noord en Luik.
reizigerstrein Neerpelt-Hamont-Weert
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)
Heel raar want de nmbs heeft niets aan de inkomsten zover ik tot nu toe weet. De reden waarom ze u in Brussel altijd eerst proberen een thalys ipv ICE ticket te verkopen als je niet verder gaat dan Keulen.
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)
DB heeft het commerciële risico voor de ICE en krijgt dus alle inkomsten daarvoor. Maar DB is geen vervoerder in België en betaalt dus de NMBS om de trein in België te rijden. De NMBS staat daarom ook als vervoerder op een ICE-ticket. De NMBS heeft dus wel inkomsten aan de ICE, maar die hangen niet van de verkochte tickets af...Steven schreef:Heel raar want de nmbs heeft niets aan de inkomsten zover ik tot nu toe weet. De reden waarom ze u in Brussel altijd eerst proberen een thalys ipv ICE ticket te verkopen als je niet verder gaat dan Keulen.
Alleen in de begintijd werd de ICE op de klassieke manier geëxploiteerd.
Groetjes,
Rian
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)
ze hebben geen ticketverkoopinkomsten, wat soort inkomsten dan wel? Het rijpad moet DB aan infrabel betalen. Hooguit misschien de kosten dus aan personeel voor 2 heen en terugritten waar er een Belg aan het stuur te vinden is. Maar hoe lang gaat dat nog duren?
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)
Nee, DB is geen vervoerder en heeft dus geen relatie met Infrabel. Het is de NMBS die de rijpaden betaalt en aan DB doorfactureert. Idem de kosten voor het personeel dat de NMBS moet stellen. DB betaalt de NMBS voor de diensten die nodig zijn om de ICE's in België te rijden en en die DB niet zelf uitvoert omdat ze geen vervoerder in België zijn.Steven schreef:ze hebben geen ticketverkoopinkomsten, wat soort inkomsten dan wel? Het rijpad moet DB aan infrabel betalen. Hooguit misschien de kosten dus aan personeel voor 2 heen en terugritten waar er een Belg aan het stuur te vinden is. Maar hoe lang gaat dat nog duren?
Groetjes,
Rian
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)
Wij (Infrabel) ontvangen enkel van de NMBS en van Eurostar voor passagiers-rijpaden. Alle andere treinen worden via de NMBS geregeld.Steven schreef:ze hebben geen ticketverkoopinkomsten, wat soort inkomsten dan wel? Het rijpad moet DB aan infrabel betalen. Hooguit misschien de kosten dus aan personeel voor 2 heen en terugritten waar er een Belg aan het stuur te vinden is. Maar hoe lang gaat dat nog duren?
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)
De Nederlandse invulling van deze richtlijn is dat er zonder verdere voorwaarden slechts in 1 Nederlands station gestopt mag worden. Wil een vervoerder zijn internationale trein in meerdere stations laten stoppen, dan dient dit via de mededingingsautoriteit (NMa) te lopen, die op zijn beurt zal beoordelen of de trein het eerdergenoemde economisch evenwicht niet verstoort. Hoe de Belgische invulling van deze richtlijn is is mij onbekend, ik ben niet goed genoeg op de hoogte van Belgische wet- en regelgeving.rvdborgt schreef:Cabotage is toegestaan onder voorwaarden, met name dat daardoor het economische evenwicht van bestaande openbaredienstcontracten niet in gevaar mag komen en dat de treindienst een hoofdzakelijk internationaal karakter moet hebben. Het is aan de lidstaten om die criteria verder in te vullen. Zie verder richtlijn 91/440 (incl. wijzigingen).
Een trein Weert - Hamont - Antwerpen zou denk ik zeer welkom zijn voor reizigers in beide grensregio's, omdat deze dan spreekwoordelijk een stuk dichter bij elkaar komen te liggen. Mits de trein een goed alternatief is voor de auto en er niet te lang over doet.
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt. De Nederlandse uitwerking staat het pas dit jaar (slechts 2,5 jaar te laat...) gepubliceerde Besluit Liberaliseringsrichtlijn:AlexNL schreef:De Nederlandse invulling van deze richtlijn is dat er zonder verdere voorwaarden slechts in 1 Nederlands station gestopt mag worden. Wil een vervoerder zijn internationale trein in meerdere stations laten stoppen, dan dient dit via de mededingingsautoriteit (NMa) te lopen, die op zijn beurt zal beoordelen of de trein het eerdergenoemde economisch evenwicht niet verstoort.rvdborgt schreef:Cabotage is toegestaan onder voorwaarden, met name dat daardoor het economische evenwicht van bestaande openbaredienstcontracten niet in gevaar mag komen en dat de treindienst een hoofdzakelijk internationaal karakter moet hebben. Het is aan de lidstaten om die criteria verder in te vullen. Zie verder richtlijn 91/440 (incl. wijzigingen).
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 2-271.html
De NMa komt pas in actie als er een betrokken partij bezwaar maakt.
Groetjes,
Rian
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)
Kan je met een kaartje Brussel -Luik ook de ICE?Steven schreef: Wat doet DB dan met ICE ze stoppen in Brussel Noord en Luik.
Met Cabotage bedoel ik niet meerderen keren stoppen in België, daarmee bedoel ik met een internationale trein ook binnenlandse reizigers vervoeren.
Voor zover ik weet mag dat niet zomaar.
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)
normaal kan je dat wel heb al met vrienden via de ice van luik naar brussel gereden (kwamen van maastricht met de stopper)
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)
Oh, dan is dat veranderd sinds de laatste keer, de documenten die ik toen bekeek verkeerden nog in conceptfase. Bedanktrvdborgt schreef:Ik weet niet waar je dat vandaan haalt. De Nederlandse uitwerking staat het pas dit jaar (slechts 2,5 jaar te laat...) gepubliceerde Besluit Liberaliseringsrichtlijn:AlexNL schreef:De Nederlandse invulling van deze richtlijn is dat er zonder verdere voorwaarden slechts in 1 Nederlands station gestopt mag worden. Wil een vervoerder zijn internationale trein in meerdere stations laten stoppen, dan dient dit via de mededingingsautoriteit (NMa) te lopen, die op zijn beurt zal beoordelen of de trein het eerdergenoemde economisch evenwicht niet verstoort.rvdborgt schreef:Cabotage is toegestaan onder voorwaarden, met name dat daardoor het economische evenwicht van bestaande openbaredienstcontracten niet in gevaar mag komen en dat de treindienst een hoofdzakelijk internationaal karakter moet hebben. Het is aan de lidstaten om die criteria verder in te vullen. Zie verder richtlijn 91/440 (incl. wijzigingen).
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 2-271.html
De NMa komt pas in actie als er een betrokken partij bezwaar maakt.
Groetjes,
Rian
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)
Ja, als je een toeslag koopt:K V B schreef:Kan je met een kaartje Brussel -Luik ook de ICE?Steven schreef:Wat doet DB dan met ICE ze stoppen in Brussel Noord en Luik.
http://www.b-europe.com/Reizen/Praktisc ... CE-toeslag
Dat mag onder de voorwaarden die ik al genoemd heb.K V B schreef:Met Cabotage bedoel ik niet meerderen keren stoppen in België, daarmee bedoel ik met een internationale trein ook binnenlandse reizigers vervoeren.
Voor zover ik weet mag dat niet zomaar.
Groetjes,
Rian
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)
Ticketys kopen op bahn.de, dan wordt de reiziger niet richting Thalys gestuurd
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)
PARDON ACHT EURO :/rvdborgt schreef:Ja, als je een toeslag koopt:
http://www.b-europe.com/Reizen/Praktisc ... CE-toeslag
Groetjes,
Rian
Hier is het €2,- voor de reis van A'dam naar Arnhem en gratis voor OV-chipkaart abonnementhouders m.u.v. studentenOV-jaarkaarten.
Re: reizigerstrein Neerpelt-Hamont-(Weert)
Is inderdaad exorbitant duur zeg! Aangezien de nota ivm NMBS-personeel er zo expliciet tussen staat: hebben je vrienden en jezelf die toeslag dan allemaal betaald, Steven??