La SNCB vient d'abandonner le programme d'équipement en TBL1+ de la série 11, car la mise hors service complète de la série pourrait intervenir d'ici la fin de l'année 2012!



Ik wens de reeks Elf alvast een paar mooie laatste maanden
Idd, beter investeren in ETCS dan het onnodige TBL1+...dentheo schreef:Lijkt mij niet onlogisch, want weggegooid geld.
De T21 heeft nog de stuurstandrijtuigen van de M4 en M5 als 'levensverzekering'. Dat is onze hoop. Voor de T27 bestaat zoiets natuurlijk nietHLE 2302 schreef:En dan te bedenken dat de T11 locomotieven van de jaren '90 zijn.![]()
De variëteit van locomotieven met HKV treinen op het net gaat echt naar een triest hoogtepunt.
T23, T26, T20, T13 en T11 zijn verdwenen/zullen verdwijnen. En zelfs op de P-treinen neemt de T18 nu bijna alle diensten van de T21 over, wat ze nu met de T21 zullen doen is een even groot vraagteken. Ik hoop dat T21/27 het nog eventjes volhoud, of anders zal het toch wel héél monotoon worden op gebied van locomotieven in ons land.
Nou, de T27 kan nu prima werken met de MUX-stuurstandrijtuigen (M6 en I11 - al is dat laatste minder waarschijnlijk gezien de HSL) en kan indien nodig ook opnieuw compatibel gemaakt worden met de M4 en M5, neem ik aan. Of omgekeerd zouden de M4 en M5 misschien "gemuxt" kunnen worden (mogelijk??) en kunnen er alsnog 27'en voor gehangen worden. Het zou alvast zonde zijn om de zwakke reeks te behouden en de sterke reeks te schrappen, in een tijdperk waar snel inhalen van vertragingen en een zo eenvormig mogelijke rittijd (meekunnen met alle treinstellen en 18'en) zo belangrijk geworden zijn...Retard schreef:De T21 heeft nog de stuurstandrijtuigen van de M4 en M5 als 'levensverzekering'. Dat is onze hoop. Voor de T27 bestaat zoiets natuurlijk nietHLE 2302 schreef:En dan te bedenken dat de T11 locomotieven van de jaren '90 zijn.![]()
De variëteit van locomotieven met HKV treinen op het net gaat echt naar een triest hoogtepunt.
T23, T26, T20, T13 en T11 zijn verdwenen/zullen verdwijnen. En zelfs op de P-treinen neemt de T18 nu bijna alle diensten van de T21 over, wat ze nu met de T21 zullen doen is een even groot vraagteken. Ik hoop dat T21/27 het nog eventjes volhoud, of anders zal het toch wel héél monotoon worden op gebied van locomotieven in ons land.
De reeks 18 kan ook op die M6 en I11 rijden.MIVB-reiziger schreef:Nou, de T27 kan nu prima werken met de MUX-stuurstandrijtuigen (M6 en I11 - al is dat laatste minder waarschijnlijk gezien de HSL) en kan indien nodig ook opnieuw compatibel gemaakt worden met de M4 en M5, neem ik aan. Of omgekeerd zouden de M4 en M5 misschien "gemuxt" kunnen worden (mogelijk??) en kunnen er alsnog 27'en voor gehangen worden. Het zou alvast zonde zijn om de zwakke reeks te behouden en de sterke reeks te schrappen, in een tijdperk waar snel inhalen van vertragingen en een zo eenvormig mogelijke rittijd (meekunnen met alle treinstellen en 18'en) zo belangrijk geworden zijn...Retard schreef:De T21 heeft nog de stuurstandrijtuigen van de M4 en M5 als 'levensverzekering'. Dat is onze hoop. Voor de T27 bestaat zoiets natuurlijk nietHLE 2302 schreef:En dan te bedenken dat de T11 locomotieven van de jaren '90 zijn.![]()
De variëteit van locomotieven met HKV treinen op het net gaat echt naar een triest hoogtepunt.
T23, T26, T20, T13 en T11 zijn verdwenen/zullen verdwijnen. En zelfs op de P-treinen neemt de T18 nu bijna alle diensten van de T21 over, wat ze nu met de T21 zullen doen is een even groot vraagteken. Ik hoop dat T21/27 het nog eventjes volhoud, of anders zal het toch wel héél monotoon worden op gebied van locomotieven in ons land.
Is dat zo? Zijn de T27 problemen niet eerder Mux/M6 gerelateerd? Lijkt mij dat de T21/27 beiden ook geen eeuwig leven meer beschoren hebben, gezien dat hun T11 broertjes al na 20 jaar tot op de draad versleten waren, en de T21 het nu toch ook niet altijd feilloos doet. Maar vooralsnog is T21 idd de enige locreeks die met M4/M5 overweg kan, en die laatste zullen nog niet niet zo snel afgevoerd worden. M.a.w. ze zijn wel redelijk verplicht om de T21 nog lang "gezond" te houden door voldoende onderhoud.Retard schreef: De reeks 18 kan ook op die M6 en I11 rijden.
En een T21 valt minder in panne dan een T27.
Als dat klopt (waar baseer je je op??), wat zou daar de oorzaak van zijn? Iets fundamenteel aan de machine zelf (die nochtans in zeer grote mate overeenkomt met de 21), of veeleer alle snufjes die er later aan aangebracht zijn (maar wellicht ook weer zonder veel gedoe te verwijderen) zoals de MUX, GF-koppeling, enzovoort?Retard schreef:De reeks 18 kan ook op die M6 en I11 rijden.MIVB-reiziger schreef: Nou, de T27 kan nu prima werken met de MUX-stuurstandrijtuigen (M6 en I11 - al is dat laatste minder waarschijnlijk gezien de HSL) en kan indien nodig ook opnieuw compatibel gemaakt worden met de M4 en M5, neem ik aan. Of omgekeerd zouden de M4 en M5 misschien "gemuxt" kunnen worden (mogelijk??) en kunnen er alsnog 27'en voor gehangen worden. Het zou alvast zonde zijn om de zwakke reeks te behouden en de sterke reeks te schrappen, in een tijdperk waar snel inhalen van vertragingen en een zo eenvormig mogelijke rittijd (meekunnen met alle treinstellen en 18'en) zo belangrijk geworden zijn...
En een T21 valt minder in panne dan een T27.
Ze zijn van de jaren 80HLE 2302 schreef:En dan te bedenken dat de T11 locomotieven van de jaren '90 zijn. .
Ik heb, onder meer op dit forum, toch een aantal meldingen gezien van een HLE 11 die toch ingezet werd op de Benelux bij gebrek aan een (werkende) 28.wattman schreef:Hoezeer het vanuit het perspectief van de liefhebber te betreuren valt dat ze verdwijnen, nu ze niet meer ingezet worden in het grensoverschrijdend verkeer met Nederland lijkt mij het handhaven van zo'n kleine reeks merkwaardig.
Op de wikipedia pagina http://nl.wikipedia.org/wiki/HLE_11 zie ik nog vermeld staan dat ze zouden invallen bij een defecte reeks 28. Daarvan is geen sprake meer. Ik kan mij eigenlijk niet (meer) herinneren dat dat gebeurde.