Spartacusplan

Smalspoor, tram en light-rail in België
ronny

Re: Spartacusplan

Bericht door ronny »

groentje schreef:Naar de aloude trajectabonnementen van vroeger wil ik niet terug, maar als je zones creëert die groot genoeg zijn, bijvoorbeeld per provincie, is dat volgens mij overzichtelijk genoeg. Creëer een overgangsgebied waar abonnementen van beide provincies geldig zijn (of zelfs 3 provincies, ik denk aan Klein-Brabant), en behoud ook de mogelijkheid voor een netabonnement aan een doenbare prijs. Maar die mag dan wel een stuk hoger zijn dan vandaag het geval is. Kortom, ik ben het helemaal eens met sippycarlito.
Daarmee is dan de kusttram het grootste deel van zijn cliënteel kwijt. Ik noem het dan ook de grijze tram :mrgreen:
groentje

Bericht door groentje »

Ik pleit wel duidelijk voor het behoud van betaalbare abonnementen, geldig over heel het net van De Lijn, naast goedkopere regionale abonnementen. En eventueel zou een abonnement als kortingskaart kunnen dienen, dat moet volgens mij uit te werken zijn.
sippycarlito

Bericht door sippycarlito »

ze moeten nog altijd betaalbaar blijven, maar €178 (buzzypas) of €232 (omnipas) is toch wel heel weinig...
neem nu eens een abonnement in zone 6 van London (niet naar het centrum dus) daar heb je het aanbod voor een gewone stad zoals Brugge en Gent met een stadsnet, daar betaalt men dan £880 en dat is dus bijna €1000 dus is het echt wel heel goedkoop in belgie
TB_worden

Bericht door TB_worden »

K V B schreef:
groentje schreef: Het openbaar vervoer heeft nu 1 groot nadeel, en dat is dat het niet in staat is een auto te vervangen. Wil je naar de cinema, kan je niet meer terug, een avondje stappen in de stad, kan je niet terug, naar het werk buiten de kantooruren: geraak je er niet. Openbaar vervoer richt zich teveel uitsluitend op pendelaars en scholieren met doorsnee uren, net omdat men ervan uitgaat dat iedereen wel een eigen wagen zal hebben, en trein en bus vooral moet dienen om de files te verminderen.
En van het OV iets maken dat wel degelijke voor een deel van de bevolking de auto kan vervangen is wel degelijk mogelijk. Dat vergt ook een beetje een mentaliteitswissel. ik woon en werk in Bern, en waar ik werk komt de meerderheid van het personeel met het OV. Meer nog, zowat een derde hier heeft niet eens een auto. En we hebben het hier over goed betaalde IT-ers...

Als het lukt om ook de middenklasse in het OV te krijgen dan kan je resultaten bereiken zoals rond Zürich, waar zo ondertussen al twee keer zoveel km met het OV afgelegd worden als met de auto.
Alleen is het OV in deze contreien van dergelijk waardeloos niveau dat ze niet eens een optie is voor mij. Ik kan niet gaan werken met het OV, ik kan niet uitgaan met OV, ik kan in Limburg niks met het OV en als de mogelijkheid er wel is, dan is die zo schamel dat ik er uren aan moet opofferen. Op mijn vorige werkplek, de luchthaven van Zaventem, heb ik eens uitgeteld wat ik er voor over zou moeten hebben om met het OV te gaan werken. Dan spreken we al over enkele uren die ik verloor op een dag, daar waar koning auto mij op iets meer dan een uurtje op het werk bracht.

Wat het OV in Limburg betreft, het is misschien een kwestie van vraag en aanbod, maar als er geen aanbod is, kan er ook geen vraag zijn.
ijzeren rijn 82

Bericht door ijzeren rijn 82 »

woon werkverkeer is niet de sterkste kant van de lijn , zij gaan meer voor schoolvervoer
bv vanaf 1 september worden in het industiegebied Geel alle lijnen afgeschaft die rijden voor ploegen (6-14.14-22.22-06) de ritten voor mensen die met de dagdienst werken blijven nog bestaan !
groentje

Bericht door groentje »

TB_worden schreef:Alleen is het OV in deze contreien van dergelijk waardeloos niveau dat ze niet eens een optie is voor mij. Ik kan niet gaan werken met het OV, ik kan niet uitgaan met OV, ik kan in Limburg niks met het OV en als de mogelijkheid er wel is, dan is die zo schamel dat ik er uren aan moet opofferen. Op mijn vorige werkplek, de luchthaven van Zaventem, heb ik eens uitgeteld wat ik er voor over zou moeten hebben om met het OV te gaan werken. Dan spreken we al over enkele uren die ik verloor op een dag, daar waar koning auto mij op iets meer dan een uurtje op het werk bracht.

Wat het OV in Limburg betreft, het is misschien een kwestie van vraag en aanbod, maar als er geen aanbod is, kan er ook geen vraag zijn.
De enige "fout" die je maakt, is dat mensen in andere landen hun woonplaats veel makkelijker aan hun werk aanpassen, ze verwachten niet dat er tot in het kleinste dorpje een feilloos, snel en frequent busvervoer is, maar gaan wonen op een plaats die goed (of beter) is ontsloten met het openbaar vervoer. In Nederland mag je zelfs bijna alleen maar bouwen op zulke plaatsen, een bouwvergunning voor een huisje in een klein dorpje, daar geraak je bijna niet aan.
Ook in Zwitserland zijn er dorpen en verbindingen met een magere bediening (enkele bussen per dag), alleen wonen veruit de meeste mensen in die grotere gemeenten en steden, relatief dicht bij het werk.
K V B

Bericht door K V B »

groentje schreef: Ook in Zwitserland zijn er dorpen en verbindingen met een magere bediening (enkele bussen per dag), alleen wonen veruit de meeste mensen in die grotere gemeenten en steden, relatief dicht bij het werk.
Ik begrijp de Zwitsers hier overigens niet helemaal. Een flink deel van het Berner Oberland ligt op minder dan een uur met het OV van Bern. En toch gaat niemand daar wonen met het idee in Bern te werken. Op een paar gekke buitenlanders na die wel bereid zijn elke dag een uur naar hun werk te pendelen om maar elke ochtend met zicht op de Niessen te kunnen ontbijten.

20 min ten zuiden van Bern raakt de bouwgrond niet eens verkocht...
TB_worden

Bericht door TB_worden »

groentje schreef:
TB_worden schreef:Alleen is het OV in deze contreien van dergelijk waardeloos niveau dat ze niet eens een optie is voor mij. Ik kan niet gaan werken met het OV, ik kan niet uitgaan met OV, ik kan in Limburg niks met het OV en als de mogelijkheid er wel is, dan is die zo schamel dat ik er uren aan moet opofferen. Op mijn vorige werkplek, de luchthaven van Zaventem, heb ik eens uitgeteld wat ik er voor over zou moeten hebben om met het OV te gaan werken. Dan spreken we al over enkele uren die ik verloor op een dag, daar waar koning auto mij op iets meer dan een uurtje op het werk bracht.

De enige "fout" die je maakt, is dat mensen in andere landen hun woonplaats veel makkelijker aan hun werk aanpassen, ze verwachten niet dat er tot in het kleinste dorpje een feilloos, snel en frequent busvervoer is, maar gaan wonen op een plaats die goed (of beter) is ontsloten met het openbaar vervoer. In Nederland mag je zelfs bijna alleen maar bouwen op zulke plaatsen, een bouwvergunning voor een huisje in een klein dorpje, daar geraak je bijna niet aan.
Ook in Zwitserland zijn er dorpen en verbindingen met een magere bediening (enkele bussen per dag), alleen wonen veruit de meeste mensen in die grotere gemeenten en steden, relatief dicht bij het werk.
Waarom zou ik een fout maken door niet dichter bij het werk te gaan wonen? Ik blijf liever wonen in het Limburg waar ik me thuis voel dan te verhuizen naar een vreemde regio. Als iedereen die in Brussel werkt, dichter bij het werk moet gaan wonen, dan moet men de volledige Brusselse rand en verder, bij wijze van spreken van Aalst tot Leuven, vol bouwen met appartementsgebouwen, niet? Zelf carpool ik en gebruik ik koning auto, door de 12-uren diensten die ik draai en een gunstige carpool moet ik zelf maar 4 tot 5 keer per maand naar Brussel rijden, maar ik heb oprecht medelijden met wie elke dag uren moet opofferen om te gaan werken.

Ik vraag ook geen feilloos, snel en frequent busvervoer tot in het kleinste dorpje, maar mijn inziens voldoet de overheid in Limburg absoluut niet aan de vereisten voor een minimaal openbaar vervoer. Treinen zijn een zeldzaamheid en busritten duren urenlang. Dat is toch niet meer serieus? Bovendien staan er in Limburg ook enkele projecten op stapel die een betere interne OV-ontsluiting verantwoorden, zoals het Thorpark in Genk (duizenden jobs voorzien) en links en rechts nog enkele kleinschaligere projecten.

Maar, om terug te keren naar Spartacus, het is een megalomaan waanidee van Steve Stunt(el), een draak van een plan en veel te omslachtig. Had men indertijd begonnen met het opwaarderen van bestaande, heractiveren van oude en aanleggen van nieuwe spoorlijnen, dan stond met nu véél verder.
groentje

Bericht door groentje »

Het was een fout in je redenering, openbaar vervoer is in het buitenland vaak goed ontwikkeld in steden en hun ruime hinterland, maar veel minder daarbuiten. Het alternatief voor velen onder hen, is dus verhuizen.
Niemand die je trouwens dwingt om te verhuizen, hoor. Het moet een vrije keuze blijven voor de mensen. Maar een mens kan zich aanpassen aan een nieuwe woonomgeving, zoals niet alleen die paar mensen die voor het werk verhuizen, aantonen, maar ook de talloze 'gemengde' koppels, die elkaar leren kennen op de universiteit bijvoorbeeld. Minstens 1 van beide wederhelften moet zich aanpassen aan een nieuwe streek...
Dat het openbaar vervoer in Limburg beter kan, dat ben ik volmondig met je eens.
dentheo

Bericht door dentheo »

groentje schreef:Het was een fout in je redenering, openbaar vervoer is in het buitenland vaak goed ontwikkeld in steden en hun ruime hinterland, maar veel minder daarbuiten. .
Een deel van het verschil "zou te wijten" zijn aan het instellen door de spoorwegen in Belgie van een sociaal week- werkabonnement. 1930 ? of vroeger ?
Daardoor is de vlucht uit het platteland naar de steden sterk afgeremd.
In sommige litteratuur ziet men daarin ook een politieke zet.
Theo
Groeten vanop de Heide
Junkie88

Bericht door Junkie88 »

groentje schreef:Het was een fout in je redenering, openbaar vervoer is in het buitenland vaak goed ontwikkeld in steden en hun ruime hinterland, maar veel minder daarbuiten. Het alternatief voor velen onder hen, is dus verhuizen.
Niemand die je trouwens dwingt om te verhuizen, hoor. Het moet een vrije keuze blijven voor de mensen. Maar een mens kan zich aanpassen aan een nieuwe woonomgeving, zoals niet alleen die paar mensen die voor het werk verhuizen, aantonen, maar ook de talloze 'gemengde' koppels, die elkaar leren kennen op de universiteit bijvoorbeeld. Minstens 1 van beide wederhelften moet zich aanpassen aan een nieuwe streek...
Dat het openbaar vervoer in Limburg beter kan, dat ben ik volmondig met je eens.
Jup, daar val ik helemaal onder. Het OV was een van de hoofdredenen om dicht bij Aarschot te wonen. Directe verbinding naar Leuven & Brussel met de trein.

Als ge per se in Limburg wilt wonen, tja, dan moeten daar offers voor worden gebracht.
giuseppe

Bericht door giuseppe »

Nou ja, het kan toch ook anders ;)
Limburger.nl schreef:Elk kwartier een intercity naar Randstad

Treinreizigers op het spoor tussen Zuid-Limburg en de Randstad kunnen voortaan elk kwartier op een intercity stappen. Vanaf december worden de stations van Sittard, Roermond en Weert vier keer per uur door een intercity bediend, een verdubbeling ten opzichte van de huidige situatie
http://www.limburger.nl/article/2012082 ... 29728/1008
groentje

Bericht door groentje »

Tja, zelfs als je elk kwartier op de trein kan stappen, dan nog ben je een pokke-eind onderweg richting Randstad... Toegegeven, ik ben alleenstaande, wat verhuizen makkelijker maakt, maar op minder dan een kwartiertje sta ik thuis.
TB_worden

Bericht door TB_worden »

Een bijkomend voordeel van de heractivatie van oude spoorlijnen in Limburg, zou ook op het goederengebied liggen.

De heropening van een klein stuk spoor tussen Houthalen en Winterslag (lijn 18) bijvoorbeeld zou een geheel nieuwe verbinding tussen Antwerpen en het Ruhrgebied betekenen, als alternatief voor de Ijzeren Rijn die er toch nooit meer komt. In plaats van te rekenen op 'middeleeuwse' verdragen met Nederland kan men zo alles in België houden. Bovendien zou deze lijn passeren langs de goederenbundel in Winterslag en langs het industrieterrein Genk-Zuid en zo kan er ook in deze gebieden extra werkgelegenheid gecreëerd worden door beiden te positioneren als hubs voor (inter)lokaal vervoer en overslag spoor/weg voor Winterslag en spoor/weg/water voor Genk-Zuid (Haven Genk). Op deze manier zouden ook geen ellenlange goederentreinen meer langs het station van Hasselt moeten denderen wat op zijn beurt weer goed is voor de exploitatie voor het reizigersvervoer.

Bovendien blijkt Spartacus 1 nu al 400 miljoen euro te gaan kosten (!). Voor dat geld heb je ook veel bestaande spoorlijnen geheractiveerd.
giuseppe

Bericht door giuseppe »

tramvlaanderenmaastricht.nl schreef:Informatieavond woensdag 5 september vanaf 19.00 uur

De afgelopen maanden heeft Arcadis onderzocht hoe de tram ingepast kan worden in de stad. Het gaat bijvoorbeeld over de vraag of de tram met het verkeer mee rijdt, of een aparte rijbaan krijgt. Ook is bekeken hoe zich dat verhoudt tot fietsers en andere weggebruikers. De reacties van de vorige twee bijeenkomsten zijn zo veel mogelijk meegenomen. Deze derde informatiebijeenkomst vindt plaats op woensdag 5 september. Deze bijeenkomst is in het Infocentrum Belvédère (Boschstraat 24; onder de poort, volg het blauwe asfalt) en duurt van 19.00 tot 21.00 uur.

Afgelopen maanden hebben gemeente en provincie gekozen voor de meest optimale oplossing voor ieder deel van de route. Die oplossingen en de uitwerking daarvan willen we u graag voorleggen.

Opzet van de avond

Om 19.00 uur is er een korte inleiding over de stand van zaken en hoe we verder gaan. Daarna knippen we de route -net als in de eerste twee bijeenkomsten- op in vier stukken en kunt u op vier plekken in de zaal vragen stellen, informatie krijgen of de route nalopen op grote tekeningen.

Medewerkers van de gemeente, de provincie en Arcadis vertellen u meer over de uitwerkingen van elk deel van de route.

Lees hier de uitnodiging aan de bewoners.
Krantenartikel uit de Limburger vandaag:
http://www.tramvlaanderenmaastricht.nl/ ... asselt.pdf
Plaats reactie