Spartacusplan

Smalspoor, tram en light-rail in België
KB

Re: Spartacusplan

Bericht door KB »

TB_worden schreef:Ik vind het Spartacusplan persoonlijk een draak van een plan. Veel te omslachtig en duur.
Misschien is dat wel zo, maar het is ten eerste al een "allesomvattend" plan. Ten tweede is er al wat geld aan uitgegeven (studies, etc.) en als men weer helemaal opnieuw zou beginnen, is dat zeker weggegooid geld.
L'union fait la force.
dentheo

Bericht door dentheo »

KB schreef:ten tweede is er al wat geld aan uitgegeven (studies, etc.) en als men weer helemaal opnieuw zou beginnen, is dat zeker weggegooid geld.
Dat is pas "politieke" praat.
Als iets getekend en uitgerekend is, dan MOET het niet gebouwd worden.
Beter paar procent verliezen.... die paar procent is éénmalig en waarschijnlijk zelfs een stuk kleiner dan jaarlijkse uitbatingskost.
Theo
Groeten vanop de Heide
TB_worden

Bericht door TB_worden »

groentje schreef:Of het ding een sneltram heet, dan wel een trein, maakt niet zoveel uit. En wie het uitbaat, al evenmin. Dat Limburg al geruime tijd wordt genegeerd, is een feit, maar heeft net deels te maken met die lage bevolkingsdichtheid. En openbaar vervoer is net uitermate geschikt voor het vervoer in meer stedelijke gebieden...
Enig verschil is wel dat de lijnen die ik voorstel, behalve voor reizigersvervoer vooral ook voor goederenvervoer een enorm potentieel hebben. Je hebt het industrieterrein Genk-Zuid met o.a. Ford en Arcelor en nog steeds gigantisch veel industrieruimte vrij. Daarnaast heb je ook de Albertknoopterminal in Lanaken die tot nu toe quasi ongebruikt is gebleven.

Het is daarnaast relatief simpel om een reizigerslijn uit te baten die langs Genk-Goederen loopt tot in Waterschei waar binnen afzienbare tijd het Thor Park opent. De sporen liggen er nog, zijn in redelijk goede staat en je moet ze in eerste instantie enkel maar wat opmaken en voorzien van spoorbeveiliging. En met minimaal 5.000 werknemers in het Thor Park heb je daar een enorm potentieel.

Ik wil maar zeggen dat je met de lijnen die ik vermeld, naast reizigersvervoer ook het goederenvervoer kan optimaliseren, daar waar je met Spartacus volledig afhankelijk bent van reizigersvervoer.
Shrek

Bericht door Shrek »

KB schreef:
TB_worden schreef:Ik vind het Spartacusplan persoonlijk een draak van een plan. Veel te omslachtig en duur.
Misschien is dat wel zo, maar het is ten eerste al een "allesomvattend" plan. Ten tweede is er al wat geld aan uitgegeven (studies, etc.) en als men weer helemaal opnieuw zou beginnen, is dat zeker weggegooid geld.
Een nieuwe studie met eventueel nieuw plan lijkt mij dan toch slimmer hoor. Op 10 jaar tijd kan er heel wat veranderen in de transportnoden in een regio ...
Junkie88

Bericht door Junkie88 »

Mijn vriendin woon(de) in Maasmechelen, en voor het behalen van mijn rijbewijs ging ik met de trein.

Traject: Poperinge - Brussel --> Brussel-Landen-Genk. (3 u 50 minuten, wat je al niet doet voor de liefde hé)

De bussen naar Maasmechelen (waar Eisden een deelgemeente van is) zaten overvol. Niet te doen, zelfs om 9 u 's avonds kon je nauwelijks zitten. Dan denk ik dat die lighttrain toch een goed ding is. Zeker in de spitsuren, als die kost dan toch zo hoog ligt. Ik heb het over spoorlijn 21B

Kost dat dan zoveel geld om een trein door te duwen van Genk naar Eisden, vraag ik me af?
Steve

Bericht door Steve »

Junkie88 schreef:Mijn vriendin woon(de) in Maasmechelen, en voor het behalen van mijn rijbewijs ging ik met de trein.

Traject: Poperinge - Brussel --> Brussel-Landen-Genk. (3 u 50 minuten, wat je al niet doet voor de liefde hé)

De bussen naar Maasmechelen (waar Eisden een deelgemeente van is) zaten overvol. Niet te doen, zelfs om 9 u 's avonds kon je nauwelijks zitten. Dan denk ik dat die lighttrain toch een goed ding is. Zeker in de spitsuren, als die kost dan toch zo hoog ligt. Ik heb het over spoorlijn 21B

Kost dat dan zoveel geld om een trein door te duwen van Genk naar Eisden, vraag ik me af?
Met bediening van het huidige station Genk: erg veel geld, als je kijkt naar de ligging van het station... :wink:

Als je met een boogje rond de stad rijdt: doenbaar voor een pak minder geld (maar nog steeds niet te verwaarlozen), de bedding ligt er nog volledig en de sporen ook voor een groot deel (maar de staat ervan is een andere zaak).
Junkie88

Bericht door Junkie88 »

Wat is de nettokost om een locomotief met 3 rijtuigen 30 km te laten rijden? Ligt dat dan zo hoog? (deze vraag komt waarschijnlijk amateuristisch over)
groentje

Bericht door groentje »

Genoeg om in het verleden ervan af te willen. En materieel is misschien wel zuiniger geworden (je rijdt dan nog beter met motorwagens dan met een zware baandiesel en 3 wagonnetjes..), Overigens, aan max 30 km moet je niet proberen een trein te laten rijden. Zelfs de meeste museumlijnen zijn tegenwoordig sneller. Een goede snelbusverbinding is dan interessanter én goedkoper.
Een sneltram kan nog leuker zijn, maar er zijn misschien wel belangrijker prioriteiten.
K V B

Bericht door K V B »

Junkie88 schreef: De bussen naar Maasmechelen (waar Eisden een deelgemeente van is) zaten overvol. Niet te doen, zelfs om 9 u 's avonds kon je nauwelijks zitten. Dan denk ik dat die lighttrain toch een goed ding is. Zeker in de spitsuren, als die kost dan toch zo hoog ligt. Ik heb het over spoorlijn 21B
Wat ook een goed idee geweest zou zijn is om voor dergelijke bussen een redelijke prijs te vragen, zodat het loont om meer en betere bussen op die lijn in te zetten...
Junkie88

Bericht door Junkie88 »

K V B schreef:
Junkie88 schreef: De bussen naar Maasmechelen (waar Eisden een deelgemeente van is) zaten overvol. Niet te doen, zelfs om 9 u 's avonds kon je nauwelijks zitten. Dan denk ik dat die lighttrain toch een goed ding is. Zeker in de spitsuren, als die kost dan toch zo hoog ligt. Ik heb het over spoorlijn 21B
Wat ook een goed idee geweest zou zijn is om voor dergelijke bussen een redelijke prijs te vragen, zodat het loont om meer en betere bussen op die lijn in te zetten...
Dus gij zou die kinderen nog meer pluimen?
Openbaar vervoer zou een publieke dienst zonder winstbejag moeten zijn (dat vind ik toch). Er rijden trouwens al veel moderne bussen (airco enzo), maar die zitten overvol. Er rijden er 4 per uur. 2 naar maastricht & lanaken, 2 naar Mmechelen en Maaseik.

allez, overvol. Ik lieg. De bus van 5.30 was nooit vol. En zo rond 11.30 kon ge ook zitten.
K V B

Bericht door K V B »

Junkie88 schreef:
K V B schreef:
Dus gij zou die kinderen nog meer pluimen?
Een buzzypass kost minder dan wat een gemiddelde jongere aan telefoneren uitgeeft.
Openbaar vervoer zou een publieke dienst zonder winstbejag moeten zijn (dat vind ik toch). Er rijden trouwens al veel moderne bussen (airco enzo), maar die zitten overvol. Er rijden er 4 per uur. 2 naar maastricht & lanaken, 2 naar Mechelen en Maaseik.
Als een bus overvol is, is ie te goedkoop. Dat zou jij als master met 18 credits in economie toch wel moeten weten.
Junkie88

Bericht door Junkie88 »

Als een bus overvol is, is ie te goedkoop. Dat zou jij als master met 18 credits in economie toch wel moeten weten.
Al gezegd: voor mij is dat het punt niet van openbaar vervoer. Maak hem duurder en dan maak je meer winst en zit hij niet zo vol, idd, maar dan vallen de mensen er tussenuit die de bus mss het meest nodig hebben.
dentheo

Bericht door dentheo »

Junkie88 schreef:Maak hem duurder en dan maak je meer winst en zit hij niet zo vol, idd, maar dan vallen de mensen er tussenuit die de bus mss het meest nodig hebben.
Dit houdt in dat jij denkt dat ze nu al winst maken ? Anders kan je niet meer winst maken, maar alleen minder verlies.
Anderzijds zijn er volgens mij andere prioriteiten dan vervoer bv. eten.
Theo
Groeten vanop de Heide
K V B

Bericht door K V B »

Junkie88 schreef: Al gezegd: voor mij is dat het punt niet van openbaar vervoer. Maak hem duurder en dan maak je meer winst en zit hij niet zo vol, idd, maar dan vallen de mensen er tussenuit die de bus mss het meest nodig hebben.
Maak hem duurder en er komt meer geld beschikbaar om meer bussen in te leggen. Waarom hebben we in België nauwelijks snelbussen, terwijl men die in andere landen volop heeft? Antwoord: Omdat de Lijn voor een enkel rit maar 2,00 vraagt... Dat maakt het aanbieden van kwaliteit onmogelijk.

Het probleem van de "mensen die er tussenuit vallen" los je beter op andere manieren op dan door OV waardeloos te maken.
giuseppe

Bericht door giuseppe »

Junkie88 schreef:.Er rijden er 4 per uur. 2 naar maastricht & lanaken, 2 naar Mmechelen en Maaseik.
Vind je dat veel? Op Maastricht - Aken rijden er over een groot gedeelte van het traject al 6 per uur. Of kijk eens naar de frequentie in Utrecht van CS naar de Uithof, op zo'n lijn is een vertramming wel meer op zijn plaats.

Overigens is de snelbus die ingezet werd op Maastricht - Hasselt nooit een succes geweest, de reden daarvan zou ik niet zo weten.
Plaats reactie