“Bij het tractiegebouw wordt druk gewerkt om de stoomlocomotieven in alle soorten en maten klaar te krijgen voor de dienst.
Terwijl de eerste stoomlocomotief vanuit het “depot” richting haar trein vertrekt laden twee landarbeiders op een naastgelegen veld de eerste boomstam van die dag op hun raamzaag. Over de keien hoort men een paard en wagen aankomen, op weg naar de weegbrug om daar zijn lading te laten wegen. Even stopt het geluid omdat de man op de bok zijn paard en wagen in de berm tot stilstand brengt, angstig kijkt hij naar de grote zware stoomtrekker die vanuit de andere richting op hem afkomt…..”
Deze sfeer wil de SGB oproepen tijdens haar jaarlijks terugkerend evenement Sporen naar het Verleden, dit jaar in het teken van haar 40 jarig jubileum en speciaal voor deze gelegenheid heeft de SGB vier gasten uitgenodigd op haar sporen:
Het spoorwegmuseum zal aanwezig zijn met haar fraai gerestaureerde treinstel Plan U 114, bouwjaar 1960.
![Afbeelding](http://img19.imageshack.us/img19/5888/planugeknipt.jpg)
foto: P. Lengkeek
Wat stoom betreft heeft de SGB dit jaar twee locomotieven uitgenodigd die niet vreemd zijn in het Zeeuwse. De MBS uit Haaksbergen zal aanwezig zijn met hun twee assige Cockerill uit 1926. Deze locomotief heeft voor haar museumcarrière altijd dienst gedaan bij de firma Zuid-Chemie in Sas van Gent. Voor het eerst sinds 1969 zal zij weer goederenwagens trekken door Zeeland!
![Afbeelding](http://img708.imageshack.us/img708/9722/cockerillverkleind.jpg)
De tweede locomotief die de SGB zal verwelkomen is de TSP 64.169, een locomotief van de serie P8. Van dit type locomotieven is na de Eerste Wereldoorlog een groot aantal machines als vergoeding aan België overgedragen hier werden ze in de reeks 64 ondergebracht. In deze hoedanigheid kwamen de machines met goederentreinen tot diep in Zeeuws Vlaanderen. Met deze twee stoomgasten wordt dan ook het vroegere spoorvervoer in dit gedeelte van Zeeland goed weergegeven.
De 64.169 zal samen met een bijpassende stam rijtuigen te bewonderen zijn tussen Goes en Hoedekenskerke. Het is overigens voor het eerst dat de SGB een buitenlandse club op haar sporen zal verwelkomen.
![Afbeelding](http://img687.imageshack.us/img687/4300/64169verkleind.jpg)
De laatste spoorgast die we zullen verwelkomen op het terrein in Goes houden we nog even geheim. Om hier op het forum een tipje van de sluier op te lichten: Deze gast komt zeer goed tot zijn recht in het tijdsbeeld dat de SGB probeert op te roepen. Ondanks dat ze aardig wat plek inneemt is ze daarom een zeer welkome gast.....
Uiteraard zal ook het materieel van de SGB zelf van stal gehaald worden en worden ingezet op de spoorlijn en het terrein in Goes.
Op het museumterrein in Goes bruist het van de activiteiten. Jong en oud kunnen de ogen uitkijken. Rangerende treinen, stoomtrekkers (ware grootte en schaalmodellen), een stoomwals en een oude raamzaag aangedreven door een historische dieselmotor zijn de eyecatchers op het terrein. U waant zich echt even terug in de jaren 30 van de vorige eeuw.
![Afbeelding](http://img62.imageshack.us/img62/445/stoomtrekkerzaag.jpg)
foto's: E. Schipper
Handig om te weten:
- Van 17 tot en met 20 mei 2012, elke dag open van 10.00-18.00 uur
- Ingang museumterrein en vertrek treinen: Albert Plesmanweg 23, Goes (Zie Contact & route).
- Dagkaart voor toegang terrein en treinen: Volwassenen (13+) € 15,-, kinderen (4-12) €7,50
- Onze normale tarieven en normale kortingsregelingen zijn deze dagen niet geldig
- Programmawijzigingen door onvoorziene omstandigheden voorbehouden
Kijk voor verdere informatie zoals de dienstregeling voor de 4 dagen op
http://www.destoomtrein.nl en ga in het menu naar evenementen