Infrabel maakt het weer bont op Railtime

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
gysev

Re: Infrabel maakt het weer bont op Railtime

Bericht door gysev »

Jeroen schreef:Ik denk dat men nu toch niet in alle ernst kan gaan beweren dat het Frans van de Vlaamse excellenties even dramatisch is als het Nederlands van sujetten als een Chastel of een Donfut.
Misschien niet die twee, maar het Frans van een De Wever, Beke of Verhofstadt is zeker niet beter dan het Nederlands van bv Demotte, Reynders, Magnette, Javaux, Michel... Verhofstadt heeft begin deze maand in een interview trouwens zelf toegegeven dat hij zijn Frans pas echt geleerd heeft toen hij premier werd. Zelfs Di Rupo vind ik meevallen. Zijn accent is inderdaad erg, maar hij begrijpt het perfect. Taalhoffelijkheid houdt ook respect voor inspanningen van een anderstalige in, en daar mankeert het in Vlaanderen jammer genoeg wel eens aan. Wie probeert en daarna belachelijk wordt gemaakt heeft er nadien waarschijnlijk nog weinig zin in.
Jeroen schreef:Het is al België wat de klok slaat bij die mensen maar elke maatregel om het (zogezegde) wederzijdse respect voor elkaars taal/cultuur te verankeren (een verplicht taalexamen voor de topambtenaren zodat ze de twee belangrijkste landstalen moeten begrijpen, eindelijk komaf maken met het Brusselse taalhoffelijkheidsakkoord --> mooi woord voor anti-tweetaligheidsakkoord, zodat er nu eens echt tweetalige politiemensen in Brussel werken etc etc) wordt steevast afgeschoten.
Alsof die tweetaligheidstesten iets garanderen. Ik werk zelf in een tweetalige omgeving en kan vaststellen dat de laatste (Nederlandstalige !!) collega die er bij gekomen is weliswaar zijn Selor niveau 2 Frans heeft, maar in de praktijk geen enkel werkwoord kan vervoegen en spreekt van "le femme"... Daarentegen werk ik met een Franstalige die 7 talen spreekt (ja, ook Nederlands). Als jij denkt dat alle Vlamingen beter talen leren dan Franstaligen kan ik je in mijn omgeving gemakkelijk het tegendeel bewijzen.
Jeroen schreef:Je mag daar echter geen opmerking over maken of er conclusies aan vastknopen want dan ben je een 'verzuurde Vlaming'. Onbegrijpelijk dat men zo weinig zelfrespect kan hebben als het gaat over de eigen ontwikkeling...
Dat mag je wel, maar zoals het er bij sommigen in topic aan toe gaat (een taalfout op de website = complot/overheersing/knechting...) is er zodanig over dat Vlaanderen wel de zuurste regio van Europa lijkt. Er zijn blijkbaar Vlamingen die pas gelukkig zijn wanneer ze zich ongelukkig over een kleinigheid kunnen voelen :roll:
dentheo

Bericht door dentheo »

Jeroen schreef: Bij de overheidsinstellingen waar ik heb gewerkt met anderstaligen hadden we steevast de afspraak dat de communicatie deels in het Nederlands, deels in het Frans zou verlopen wat mij een eerbaar compromis lijkt als je moet samenwerken in een tweetalig overheidsbedrijf en moet samenwonen in een drietalig land als België. Steeds opnieuw liep dat systeem binnen de kortste keren op de klippen door de onwil of de totale taalkundige onkunde van de betrokken Franstaligen (niet alleen in het Nederlands maar eigenlijk in elke taal). Je mag daar echter geen opmerking over maken of er conclusies aan vastknopen want dan ben je een 'verzuurde Vlaming'. Onbegrijpelijk dat men zo weinig zelfrespect kan hebben als het gaat over de eigen ontwikkeling...
Is volgens mij de situatie bij elk groot bedrijf in België....
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix

Bericht door Asterix »

gysev schreef:Misschien niet die twee, maar het Frans van een De Wever, Beke of Verhofstadt is zeker niet beter dan het Nederlands van bv Demotte, Reynders, Magnette, Javaux, Michel... Verhofstadt heeft begin deze maand in een interview trouwens zelf toegegeven dat hij zijn Frans pas echt geleerd heeft toen hij premier werd. Zelfs Di Rupo vind ik meevallen. Zijn accent is inderdaad erg, maar hij begrijpt het perfect. Taalhoffelijkheid houdt ook respect voor inspanningen van een anderstalige in, en daar mankeert het in Vlaanderen jammer genoeg wel eens aan. Wie probeert en daarna belachelijk wordt gemaakt heeft er nadien waarschijnlijk nog weinig zin in.
Daar heb je natuurlijk wel een punt. Het Nederlands van de nieuwe generatie Franstalige toppolitici lijkt een stuk beter dan dat van de oudere generatie. Ik vind het inderdaad nogal minnetjes om à la Geert Hoste die mensen hun dialect vervolgens belachelijk te maken. Als Vlaming minder snel overschakelen naar het Frans en 'eisen' dat er Nederlands wordt gesproken, kan ook helpen in het leerproces. Echter, als je een Duitstalige minister-president als Karl-Heinz Lambert in het Nederlands hoort spreken, denk ik toch dat we de lat gerust wat hoger mogen leggen. Die man heeft geen banden met Vlaanderen maar hij spreekt toch maar mooi Nederlands. Als Duitstalige zal het wellicht wel iets gemakkelijker zijn maar moeilijk gaat ook. Omgekeerd vind ik het N-VA-voorstel om ministers/staatssecretarissen een taalexamen FR-NL (en dus zonder Duits) te laten afleggen, een belediging voor de Duitstaligen. Ofwel niets, ofwel de drie talen. Helaas lijken de Franstalige partijen elke taaleis resoluut af te wijzen, buiten dan de eis dat er op de 100-centrale van Leuven ook Frans wordt gesproken...
gysev schreef:Alsof die tweetaligheidstesten iets garanderen. Ik werk zelf in een tweetalige omgeving en kan vaststellen dat de laatste (Nederlandstalige !!) collega die er bij gekomen is weliswaar zijn Selor niveau 2 Frans heeft, maar in de praktijk geen enkel werkwoord kan vervoegen en spreekt van "le femme"... Daarentegen werk ik met een Franstalige die 7 talen spreekt (ja, ook Nederlands). Als jij denkt dat alle Vlamingen beter talen leren dan Franstaligen kan ik je in mijn omgeving gemakkelijk het tegendeel bewijzen.
Als "le femme" het grootste probleem is, valt het nog mee, denk ik. Ik heb het zelf ook meegemaakt, Franstalige collega's die lachen met een verkeerd lidwoord maar zelf in het Nederlands niet méér kennen dan de lidwoorden. Soit, die Selor-testen zijn inderdaad lachwekkend. Bij mijn weten worden er ook niet meteen consequenties aan vastgeknoopt, hooguit een taalpremie of een bevordering die wordt uitgesteld. Ik ken er die tot 8 keer hetzelfde examen hebben afgelegd en uiteindelijk er zijn doorgesparteld omdat ze de oplossingsrebus inmiddels van buiten kenden.
gysev schreef:Dat mag je wel, maar zoals het er bij sommigen in topic aan toe gaat (een taalfout op de website = complot/overheersing/knechting...) is er zodanig over dat Vlaanderen wel de zuurste regio van Europa lijkt. Er zijn blijkbaar Vlamingen die pas gelukkig zijn wanneer ze zich ongelukkig over een kleinigheid kunnen voelen :roll:
Hiermee ben ik het niet eens. Akkoord, de Vlaming zeurt al eens graag maar we zijn nog ver verwijderd van toestanden als die in Frankrijk waar in Bretoense scholen bordjes hangen met "Défense de cracher sur le sol et de parler le bréton". Of die in het Canadese Québec waar er boetes worden opgelegd als je in het Engels en niet in het Frans reclame maakt! De overheid daar maakt er gewoonweg korte metten mee, er valt weing over te zeuren. Hier is het hooguit adviserend. Ik denk dat er ook weinig regio's in Europa zijn waar je als immigrant naar een ander land/taalgebied kan verhuizen om dan simpelweg te stellen "En nu zou ik graag mijn eigen taal blijven hanteren om te communiceren met de lokale overheid en als ik hier al tien jaar woon ben ik volgens mij van oorsprong een minderheid die doorheen de tijd rechten op dit stuk land kan claimen". Ik denk dat andere (echte) minderheden zoals de Bretoenen of de Corsicanen daar eens goed mee lachen :wink:
dentheo

Bericht door dentheo »

Jeroen schreef: Akkoord, de Vlaming zeurt al eens graag maar we zijn nog ver verwijderd van toestanden als die in Frankrijk waar in Bretoense scholen bordjes hangen met "Défense de cracher sur le sol et de parler le bréton".
Heb je een idee hoe lang dat hier in Vlaanderen geleden is ? 100-75-50 jaar ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Bibke

Bericht door Bibke »

dentheo schreef:
Jeroen schreef: Akkoord, de Vlaming zeurt al eens graag maar we zijn nog ver verwijderd van toestanden als die in Frankrijk waar in Bretoense scholen bordjes hangen met "Défense de cracher sur le sol et de parler le bréton".
Heb je een idee hoe lang dat hier in Vlaanderen geleden is ? 100-75-50 jaar ?
Tot begin jaren 70 werd men in bepaalde winkels in Leopoldsburg eerst aangesproken in het Frans (door kampenaars) omdat de officieren tot die tijd Franstalig moesten zijn.
......et pour les flamands la même chose!!!!
gysev

Bericht door gysev »

Bibke schreef:Tot begin jaren 70 werd men in bepaalde winkels in Leopoldsburg eerst aangesproken in het Frans (door kampenaars) omdat de officieren tot die tijd Franstalig moesten zijn.
......et pour les flamands la même chose!!!!
Dat is ook het probleem in Brussel: niet de "Walen" weigeren Nederlands te verstaan, maar enkel een kleine kliek bourgeois die zich superieur wanen. En als je naar hun naam kijkt zijn het van afkomst dan nog dikwijls Vlamingen (zie Maingain - Vlaamse moeder - en Spaak bv).
gysev

Bericht door gysev »

Jeroen schreef:Helaas lijken de Franstalige partijen elke taaleis resoluut af te wijzen, buiten dan de eis dat er op de 100-centrale van Leuven ook Frans wordt gesproken...
Dat hulpdiensten aan de taalgrens tweetalig zijn zou eigenlijk een verplichting moeten worden. Er is al een Franstalige overleden omdat de hulpdiensten geen Frans wilden begrijpen. Je moet bedenken dat een GSM in een Waals dorp aan de taalgrens ongewild door Leuven gecapteerd wordt (of omgekeerd) aangezien die golven zich natuurlijk niets aantrekken van taalgrenzen. In zulke gevallen zijn mensenlevens belangrijker dan taalwetten. Zie ook Pécrot.
Jeroen schreef:Als "le femme" het grootste probleem is, valt het nog mee, denk ik.
Goed lezen: over dat detail valt niemand, maar een werkwoord kunnen vervoegen zou de conversatie veel eenvoudiger maken, nee?
Jeroen schreef:Hiermee ben ik het niet eens. Akkoord, de Vlaming zeurt al eens graag maar we zijn nog ver verwijderd van toestanden als die in Frankrijk waar in Bretoense scholen bordjes hangen met "Défense de cracher sur le sol et de parler le bréton". Of die in het Canadese Québec waar er boetes worden opgelegd als je in het Engels en niet in het Frans reclame maakt! De overheid daar maakt er gewoonweg korte metten mee, er valt weing over te zeuren. Hier is het hooguit adviserend.
Ik wou dat ik dat kon geloven maar de feiten zijn anders. De ultra's in Vlaanderen maken ook een heel spel van handelaars die het "durven" om hun klanten in het Frans te bedienen (Halle, Merchtem...), kinderen van 5 jaar (!) op een "Vlaams" speelplein die Frans durven spreken (Liedekerke) ed. Kwestie van als volk symphatiek over te komen blijkbaar :roll: Dan vergeet ik nog de herdenking van de slachtoffers van de ramp in Buizingen (vrijwel allemaal Franstaligen) waartegen NVA klacht heeft ingediend omdat die in Halle gedeeltelijk in het Frans verliep. Hoe laag kan je zinken? Zo maak je het voor het FDF natuurlijk heel gemakkelijk om ons allemaal als extremisten te portretteren. Als ik dat vergelijk met de burgemeesters in Waals-Brabant die Vlaamse inwijkelingen verwelkomen en soms zelfs - eigenlijk illegaal - Nederlandstalige folders ter beschikking stellen.
Asterix

Bericht door Asterix »

gysev schreef:Dat hulpdiensten aan de taalgrens tweetalig zijn zou eigenlijk een verplichting moeten worden. Er is al een Franstalige overleden omdat de hulpdiensten geen Frans wilden begrijpen. Je moet bedenken dat een GSM in een Waals dorp aan de taalgrens ongewild door Leuven gecapteerd wordt (of omgekeerd) aangezien die golven zich natuurlijk niets aantrekken van taalgrenzen. In zulke gevallen zijn mensenlevens belangrijker dan taalwetten. Zie ook Pécrot.
Wanneer de oproep van over de taalgrens komt, wordt er normaal gezien doorgeschakeld naar de bveoegde centrale als die in een ander taalgebied ligt. Dat verhaal over die dode is mij persoonlijk onbekend maar er zijn inderdaad zeer vaak problemen met Franstaligen die al jaren in Vlaanderen wonen en nog steeds geen simpele uitleg in het Nederlands kunnen doen. Vaak gaat het dan inderdaad om Franstalige Brusselaars die niet hebben willen leren en zijn de Walen doorgaans veel gematigder. Zij vallen dan echter weer door de mand door hun gebrek aan kennis van het Nederlands (vaak kiest men voor het Engels als tweede taal in het secundair onderwijs -> die vrije keuze valt wellicht onder de bejubelde l'union fait la force-gedachte die dan wel weer onverenigbaar leek met het voorstel om eventueel in Vlaanderen het Frans van plaats 2 naar plaats 3 te verwijzen...) maar positief is dat steeds meer en meer lessen aldaar in een vreemde taal worden gegeven.

Eenzelfde probleem heb je ook met Franstalige hulpdiensten die in Vlaanderen komen optreden en waardoor een Vlaming in zijn eigen Vlaams huisje niet eens in zijn eigen taal kan worden geholpen door een overheidsdienst. Daar mogen we als 'ontwikkeld' land bijzonder fier op zijn. Trouwens, de Franstaligen hebben zich altijd verzet tegen de doorschakeling van noodoproepen vanuit Voeren naar de centrales in Limburg, niettegenstaande men op de centrale in Luik vaak in gebreke bleef.
gysev schreef:Goed lezen: over dat detail valt niemand, maar een werkwoord kunnen vervoegen zou de conversatie veel eenvoudiger maken, nee?
Natuurlijk maar dat geldt in beide richtingen en ik denk dat Franstaligen hier door de band genomen nòg slechter in scoren. Het is trouwens opvallend hoe vaak Franstaligen in de schrijftaal niet kunnen vervoegen en de infinitief hetzelfde als het voltooid deelwoord lijkt te zijn.
gysev schreef:Ik wou dat ik dat kon geloven maar de feiten zijn anders. De ultra's in Vlaanderen maken ook een heel spel van handelaars die het "durven" om hun klanten in het Frans te bedienen (Halle, Merchtem...), kinderen van 5 jaar (!) op een "Vlaams" speelplein die Frans durven spreken (Liedekerke) ed. Kwestie van als volk symphatiek over te komen blijkbaar :roll: Dan vergeet ik nog de herdenking van de slachtoffers van de ramp in Buizingen (vrijwel allemaal Franstaligen) waartegen NVA klacht heeft ingediend omdat die in Halle gedeeltelijk in het Frans verliep. Hoe laag kan je zinken? Zo maak je het voor het FDF natuurlijk heel gemakkelijk om ons allemaal als extremisten te portretteren. Als ik dat vergelijk met de burgemeesters in Waals-Brabant die Vlaamse inwijkelingen verwelkomen en soms zelfs - eigenlijk illegaal - Nederlandstalige folders ter beschikking stellen.
Het verschil is dan wel dat die Waalse burgemeesters zich niet permanent schrap moeten zetten tegen een vernederlandsing. Dat is het probleem met de francofonie: van zodra je eens vriendelijk wil zijn en de mensen in het Frans tegemoet wil komen, lijkt dat het sein om te denken 'Ah voila, hier kunnen we vanaf nu probleemloos en onbeperkt in onze eigen taal terecht.' Dat arrogant gedrag zorgt er dan voor dat je inderaad de streep moet trekken en iedereen die er over gaat meteen moet terechtwijzen. Ik vind dat zelf ook zeer kleintjes maar je kan niet anders. Wanneer ik vroeger eens een Franstalige mail in het Frans beantwoordde, kreeg ik vanaf dan steevast alle communicatie in het Frans 'want jij begrijpt dat toch?' Men lijkt niet te beseffen dat het gaat om een kwestie van respect voor de andere zijn (erkende) moedertaal. Uit henzelve zal het dus niet komen want de doorsnee-Franstalige is nog liever stomverbaasd om vast te stellen dat er in Duitsland niet overal Frans wordt gepraat dan dat hij eens een cursus Duits zal gaan volgen. Trouwens, die acties op gemeentelijk niveau zijn - zoals al gezegd - louter adviserend en kleinschalig en dus nog helemaal andere koek dan het beleid van pakweg de Franse overheid of de situatie in Canada.
Steven

Bericht door Steven »

Jeroen schreef: Het verschil is dan wel dat die Waalse burgemeesters zich niet permanent schrap moeten zetten tegen een vernederlandsing. Dat is het probleem met de francofonie: van zodra je eens vriendelijk wil zijn en de mensen in het Frans tegemoet wil komen, lijkt dat het sein om te denken 'Ah voila, hier kunnen we vanaf nu probleemloos en onbeperkt in onze eigen taal terecht.' Dat arrogant gedrag zorgt er dan voor dat je inderaad de streep moet trekken en iedereen die er over gaat meteen moet terechtwijzen. Ik vind dat zelf ook zeer kleintjes maar je kan niet anders. Wanneer ik vroeger eens een Franstalige mail in het Frans beantwoordde, kreeg ik vanaf dan steevast alle communicatie in het Frans 'want jij begrijpt dat toch?' Men lijkt niet te beseffen dat het gaat om een kwestie van respect voor de andere zijn (erkende) moedertaal. Uit henzelve zal het dus niet komen want de doorsnee-Franstalige is nog liever stomverbaasd om vast te stellen dat er in Duitsland niet overal Frans wordt gepraat dan dat hij eens een cursus Duits zal gaan volgen. Trouwens, die acties op gemeentelijk niveau zijn - zoals al gezegd - louter adviserend en kleinschalig en dus nog helemaal andere koek dan het beleid van pakweg de Franse overheid of de situatie in Canada.
Dat is inderdaad een groot verschil in mentaliteit tussen een Franstalige en een Vlaming. De grootste plaats waar ze in Wallonie kans maken op vernederlandsing zijn hun campings om het zo cru te zeggen.
gysev

Bericht door gysev »

Jeroen schreef:Dat arrogant gedrag zorgt er dan voor dat je inderaad de streep moet trekken en iedereen die er over gaat meteen moet terechtwijzen.
Waarbij je vergeet dat in bv Halle heel wat mensen uit Tubize, Rebecq ed gaan winkelen - die wonen dus niet in Vlaanderen. Hetzelfde geldt bv voor Geraardsbergen en Ronse. Betekent dat dan dat plaatselijke handelaars klanten van over de taalgrens niet mogen helpen? Inderdaad zeer kleintjes. Erger is nog dat enkelen denken dat ze hun frustraties moeten uitwerken op kleine kinderen (ken jij veel Vlaamse kinderen die perfect tweetalig zijn?) of op nabestaanden van een treinramp. Sorry, maar daarvoor bestaat geen enkel excuus, dat is puur en blind extremisme. In Pécrot gebeurde de herdenkingsdienst ook in twee talen en is zelfs de gedenkplaat tweetalig. En stel je voor: niemand die daar over valt in Wallonië, zelfs het FDF niet.

En wat te denken van die burgemeester die eigenaars wou verbieden hun huis aan Franstaligen te verkopen? In andere landen wordt zoiets apartheid of erger genoemd. Die wil zich dus ook bemoeien met wat mensen thuis in hun eigen huis doen. Zeer democratisch allemaal...

Laten we wel wezen: een "cultuur" die zich tot dat soort gedoe moet verlagen om zichzelf te "beschermen" stelt eigenlijk niets voor en kan op termijn enkel maar verliezen.
gysev

Bericht door gysev »

Steven schreef:Dat is inderdaad een groot verschil in mentaliteit tussen een Franstalige en een Vlaming. De grootste plaats waar ze in Wallonie kans maken op vernederlandsing zijn hun campings om het zo cru te zeggen.
Dan zou je toch dringend eens de meest recente statistieken in bv Jodoigne, Waver, Edingen... moeten bekijken. In sommige dorpen wonen al meer Vlamingen dan autochtonen. En wat die campings betreft: dat zijn 95% Nederlanders, geen Vlamingen. Je moet je eigen volk ook niet gaan beledigen hé :mrgreen:
Steven

Bericht door Steven »

gysev schreef:
Steven schreef:Dat is inderdaad een groot verschil in mentaliteit tussen een Franstalige en een Vlaming. De grootste plaats waar ze in Wallonie kans maken op vernederlandsing zijn hun campings om het zo cru te zeggen.
Dan zou je toch dringend eens de meest recente statistieken in bv Jodoigne, Waver, Edingen... moeten bekijken. In sommige dorpen wonen al meer Vlamingen dan autochtonen. En wat die campings betreft: dat zijn 95% Nederlanders, geen Vlamingen. Je moet je eigen volk ook niet gaan beledigen hé :mrgreen:
Ik sprak dan ook van vernederlandsing en niet van vervlaamsing :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: , door de meeste Walen allicht nog meer verguisd dan door ons :p hihihihi af en toe een klein beetje humor in deze droge materie brengen.
deadlock

Bericht door deadlock »

Jeetje jongens. Waar je je allemaal druk over kan maken 8)
Steven

Bericht door Steven »

deadlock schreef:Jeetje jongens. Waar je je allemaal druk over kan maken 8)
kom in België wonen en ervaar de problemen dat dat met zich meebrengt voor u is zoiets een ver van uw bedshow.
deadlock

Bericht door deadlock »

Ach, ik volg het nieuws in België dagelijks op zowel Vlaamse als Waalse dagbladen en ook het Journaal Laat kijk ik iedere dag. Daarnaast heb ik veel vrienden daar, van Tienen en Bilzen tot Gent en Brugge.

Het gaat er bij mij gewoon slecht in waarom je over zoiets arbitrairs als een taal zoveel ruzie zou maken.
Plaats reactie