RTL Nieuws schreef:SCHULTZ: NS BLIJFT NUMMER 1 OP HET SPOOR
16 november 2011
De hoge snelheidslijn (HSL) blijft voor problemen zorgen. Minister Schulz van verkeer moet nog eens 300 miljoen euro extra uittrekken om de HSL uit de kosten te helpen. De minister is bereid dat te betalen, maar wil dan wel offers van de NS.
Om de problemen op te lossen gaan er op het HSL-spoor, dat eigenlijk uitsluitend voor hogesnelheidstreinen was, ook 'gewone' treinen rijden. Ook moeten de NS hun monopoliepositie op meer plaatsen opgeven. Er komt dus meer concurrentie op het spoor. Dat bevestigen bronnen aan RTL Nieuws.
Flop tussen Schiphol en Antwerpen
De Hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Antwerpen is de grootste flop uit de Nederlandse treingeschiedenis. De staat heeft bij de aanbesteding teveel geld gevraagd voor het spoor en er zijn nauwelijks passagiers, waardoor het bedrijf (HSA, High Speed Alliance) achter deze trein failliet is. De oplossing: het traject van de HSL was exclusief voor hogesnelheidstreinen, maar straks mogen er gewone treinen over rijden, zodat de NS de lijn weer rendabel wordt.
Gat van 300 miljoen
Het gedoe met de HSL zadelt verkeersminister Schultz met een fikse tegenvaller op, namelijk meer dan 300 miljoen euro. Volgens bronnen kan Schultz de tegenvaller binnen 10 jaar oplossen op haar begroting.
Concessies op het spoor
De oplossing van de HSL-problemen is onderdeel van een grotere deal met de NS. Schultz moet namelijk ook een besluit nemen over de spoorconcessie voor de periode van 2015 tot 2025. De minister heeft besloten dat de Nederlandse Spoorwegen ook na 2015 de belangrijkste spoorvervoerder blijven. Maar er komt meer concurrentie in de uithoeken van ons land, in het zuiden, oosten en noorden.
Treinen van de concurrent
In Limburg worden alle stoptreinen openbaar aanbesteed. Een paar lijnen waren in handen van een regionale vervoerder, maar straks kan iedereen een bod op alle stoptreinen doen. In het oosten worden in geval de stoptreinen Apeldoorn – Enschede en Zwolle – Groningen aanbesteed. Limburg wordt zo snel mogelijk aanbesteed, het oosten en noorden volgt later. Dat is nog onderdeel van de onderhandelingen.
Fyra
Re: Fyra.
Ziet er toch uit dat bovenstaand scenario werkelijkheid wordt.
Re: Fyra.
Crosspost van Skyscrapercity over de V250:
Als dit allemaal waar is (het is tenslotte een 'van horen zeggen'-post) is het de vraag waarom de stekker er niet meteen uit wordt getrokken, ongeacht de prijs. Een levensduur van slechts 15 jaar?!Ik heb gisteren die vriend weer gesproken, die als veiligheidsdeskundige verantwoordelijk is voor de toelating van de V250. Hij verwacht de toelating nog steeds niet voor december 2012
Een kleine greep wat hij zoal aan problemen tegen komt op een gemiddelde testrit;
In ALLE ritten waren er problemen met de software, waardoor de treinen stil kwamen te staan. De software geeft onbekende foutcodes aan, of verwijst naar defecten aan onderdelen die helemaal niet bestaan. In één geval moest de trein zelfs volledig stroomloos gemaakt worden, voordat de software gereset kon worden. Dit was midden op een wisselstraat bij Watergraafsmeer, waardoor het stel het complete nachttreinverkeer gedurende een uur lam legde.
In 20% van alle ritten brandde de printplaten van de tractie door. Hierdoor is nog maximaal 50% tractie beschikbaar. Door het gebrek aan tractie is het al eens voor gekomen dat een stel de Groene Harttunnel niet meer uit kon rijden. Dit probleem speelt al 2 jaar en er lijkt nog geen oplossing in zicht.
De ATB geeft onbekende foutcodes, waardoor de trein zonder aanwijsbare oorzaak stil komt te staan.
In de handbediening van de deuren aan de buitenzijde van de treinen zit een veertje. Dit veertje is al een aantal keer gebroken, waardoor tijdens de rit de deuren open floepten. Één keer was dit bij een snelheid van 250km/u, waardoor een van de Italianen van Ansolda Breda bijna uit de trein werd gezogen.
Twee treinstellen hebben schade opgelopen, nadat het koppelen van de stellen te hardhandig gebeurde. Hierbij zijn de koppelingen naar boven verbogen.
In één van de cabines moest een paneel worden verwijderd, om een print te vervangen. Tijdens het demonteren van het paneel, kwam er een 25kV kabel naar beneden vallen. Deze bleek los op het plafond te liggen.
Behalve de problemen met de testritten, spelen er nog een aantal andere problemen. Zo blijkt de V250 zeer duur te zijn in onderhoud. Onderdelen verslijten ongekend snel en de verwachtte levensduur van de stellen is al naar beneden bijgesteld naar slechts 15 jaar!! Het is nu al besloten dat er na die 15 jaar geen revisie zal plaatsvinden. Doordat deze trein speciaal voor NS Hispeed is ontwikkeld, zijn onderdelen schaars en daardoor erg duur. Bovendien moet alles op maat gemaakt worden, wat lange levertijden betekend.
Er is een discussie gaande tussen de keuringsinstantie en de Italianen over de deurvergrendeling. De Italianen zijn van mening dat het veilig is dat de deurvergrendeling pas tijdens de rit in werking treedt. De keuringsinstantie is het hier niet mee eens.
Maar ook op simpelere vlakken gaat het mis. In de coupe's komt een vrij/bezet aanduiding voor de wc's. Deze bestaat uit een gegraveerde glasplaat, met daarachter groene en rode leds. De leds zijn echter zo fel, dat de tekst niet te lezen is. De Italiaan die hier verantwoordelijk voor is, hoopte zelfs dat de keuringsinstantie dit afkeurde. Alleen dan kon hij er iets aan veranderen.
We hebben ons hier vaak afgevraagd waarom in godsnaam voor Ansolda Breda is gekozen. Deze keuze blijkt te zijn opgelegd door de fineuten en accountants van NS Hispeed. In ieder geval door mensen zonder enig verstand van techniek. Ansolda Breda voldeed aan het bestek en kwam als goedkoopste uit de bus. Dan ben je conform de Europese aanbestedingsregels verplicht Ansolda de opdracht te gunnen. Je mag conform deze regels een partij niet op basis van referenties (Denemarken) afwijzen. Vanuit de techniek is er veel protest geweest tegen de keuze voor Ansolda, omdat andere aanbieders een product konden leveren dat zich al heeft bewezen.
De afdeling commercie eiste een speciaal voor Nederland ontworpen trein. Dit zou goed zijn voor het imago van Nederland en de NS. Alleen Ansolda was bereid een volledig nieuwe trein te ontwerpen, waarvan er uiteindelijk maar 19 worden gebouwd. Andere partijen boden aangepaste varianten van bekende treinen aan, maar de afdeling commercie nam daar geen genoegen mee.
Het ziet er dus bijzonder slecht uit voor de V250. Er bestaan zelfs serieuze twijfels of deze ooit worden toegelaten.
Re: Fyra.
^^ Grotendeels klopt het wel, maar:
Het vasthouden aan een specifiek op maat gemaakt ontwerp is niet alleen dom en kortzichtig omwille van de genoemde nadelen, maar het zou ook nog geen enkel voordeel opleveren omdat alle ontwikkelingen ergens ver weg gebeurd zijn en dus niet echt het chauvinisme zullen aanspreken.
In bv. Frankrijk en Duitsland is dat dan weer een heel andere zaak.
Dit klopt niet helemaal: je kan eisen dat een constructeur bewijst dat hij binnen een verleden van X jaren gelijkaardige projecten goed voltooid heeft, maar als je er op staat om een prototype te krijgen, dan wordt zoiets wel moeilijk vol te houden.Ansolda Breda voldeed aan het bestek en kwam als goedkoopste uit de bus. Dan ben je conform de Europese aanbestedingsregels verplicht Ansolda de opdracht te gunnen. Je mag conform deze regels een partij niet op basis van referenties (Denemarken) afwijzen.
Het vasthouden aan een specifiek op maat gemaakt ontwerp is niet alleen dom en kortzichtig omwille van de genoemde nadelen, maar het zou ook nog geen enkel voordeel opleveren omdat alle ontwikkelingen ergens ver weg gebeurd zijn en dus niet echt het chauvinisme zullen aanspreken.
In bv. Frankrijk en Duitsland is dat dan weer een heel andere zaak.
Re: Fyra.
NS heeft er 16 besteld, NMBS 3. Er zijn er geen geschrapt. Er was een optie voor meer stellen maar die optie is niet gelicht.
Waarom men blijft wachten en niet het contract ontbindt?
- Ontbinden van het contract kost veel geld, of lange juridische procedures
- Een nieuwe trein uitzoeken, laten bouwen en toegelaten krijgen kost veel geld (een deel van het geld is immers 'weg')
- Ook bij een andere trein loop je het risico op vele kinderziektes en vertraging
- Imagoschade voor zowel AnsaldoBreda als NS ("die prutsers hebben zo'n slechte leverancier uitgezocht dat ze nu wel naar een ander moeten")
En zo zijn er vast legio andere redenen waarom wachten op AnsaldoBreda voor NS kennelijk de beste optie is. 'Met de kennis van nu' had men waarschijnlijk in 2007 het contract al laten ontbinden, maar in 2007 verwachtte men dat in 2008/2009 de treinstellen in dienst zouden zijn.
Ik had al mijn bedenkingen toen ik de eerste woorden van de eerste zin van dit artikel las - "Als alles goed gaat". Duidelijk is dat niet alles goed gaat, NS Hispeed geeft op Twitter geen prognose nauwkeuriger dan "tweede helft van 2012".
Waarom men blijft wachten en niet het contract ontbindt?
- Ontbinden van het contract kost veel geld, of lange juridische procedures
- Een nieuwe trein uitzoeken, laten bouwen en toegelaten krijgen kost veel geld (een deel van het geld is immers 'weg')
- Ook bij een andere trein loop je het risico op vele kinderziektes en vertraging
- Imagoschade voor zowel AnsaldoBreda als NS ("die prutsers hebben zo'n slechte leverancier uitgezocht dat ze nu wel naar een ander moeten")
En zo zijn er vast legio andere redenen waarom wachten op AnsaldoBreda voor NS kennelijk de beste optie is. 'Met de kennis van nu' had men waarschijnlijk in 2007 het contract al laten ontbinden, maar in 2007 verwachtte men dat in 2008/2009 de treinstellen in dienst zouden zijn.
Ik had al mijn bedenkingen toen ik de eerste woorden van de eerste zin van dit artikel las - "Als alles goed gaat". Duidelijk is dat niet alles goed gaat, NS Hispeed geeft op Twitter geen prognose nauwkeuriger dan "tweede helft van 2012".
Re: Fyra.
Op dit moment is alleen Thalys PBA en PBKA toegelaten op de HSL voor reizigersvervoer, naast de ICRm PRIO-rijtuigen die daar nu de Fyra-diensten uitvoeren. De ICE-3-stellen waarmee naar o.a. Brussel en Amsterdam wordt gereden zijn nog niet voorzien van ERTMS en kunnen daardoor dus ook niet op de HSL-Zuid / Lijn 4 rijden. Inbouw van ERTMS in die stellen loopt nog.
Daarnaast staat NS erom bekend dat ze maatwerk willen voor hun treinen. Alle treinen die NS in binnenlandse dienst heeft rijden zijn of volledig ontworpen naar eisen van NS (ICM, VIRM), of een zwaar aangepaste versie van een bestaande trein (SLT). De kans dat NS een standaardproduct zou kiezen voor het paradepaard - Fyra - is nihil.
Dat zijn naar mijn weten slechts geruchten geweest, ik heb daar in ieder geval nooit een officieel bericht over gezien. Ook lijkt het mij onwaarschijnlijk dat Siemens 19 Velaro's zou hebben gebouwd zonder daar een klant voor te hebben.Hobbes schreef:De Duitse ICE...
Siemens had naar het schijnt al voorgesteld om stellen te leveren, die stonden klaar...
Maar contract blijft contract natuurlijk...
Daarnaast staat NS erom bekend dat ze maatwerk willen voor hun treinen. Alle treinen die NS in binnenlandse dienst heeft rijden zijn of volledig ontworpen naar eisen van NS (ICM, VIRM), of een zwaar aangepaste versie van een bestaande trein (SLT). De kans dat NS een standaardproduct zou kiezen voor het paradepaard - Fyra - is nihil.
Re: Fyra.
Ik denk dat er nog maar weinig positiefs van gevoel komt bij het woord Fyra, laat staan paradepaardje.
Door de zure appel bijten en degelijk materiaal bestellen, nieuwe naam geven, en proberen juridisch zoveel mogelijk te recupereren van het Italiaanse contract.
Maar ook hier zijn weer aanbestedingen nodig, en dat is weer een jaar verloren.
Door de zure appel bijten en degelijk materiaal bestellen, nieuwe naam geven, en proberen juridisch zoveel mogelijk te recupereren van het Italiaanse contract.
Maar ook hier zijn weer aanbestedingen nodig, en dat is weer een jaar verloren.
Re: Fyra.
Mee eens, Fyra is een enorme flop geworden. Reizigers hebben een haat/liefdeverhouding ermee: de tijdwinst is fijn maar er is zo vaak vertraging en uitval dat Fyra enorm vervloekt wordt (kijk maar op Twitter).
Het vervelende is dat als men nu de contracten met AnsaldoBreda zou ontbinden er zeker voor half 2014 geen echte HST zal sporen van Amsterdam naar Breda en Brussel (behalve Thalys). Blijven aanmodderen met AnsaldoBreda lijkt dan toch nog de beste optie, zelfs als het nog meer dan een half jaar duurt.
Het vervelende is dat als men nu de contracten met AnsaldoBreda zou ontbinden er zeker voor half 2014 geen echte HST zal sporen van Amsterdam naar Breda en Brussel (behalve Thalys). Blijven aanmodderen met AnsaldoBreda lijkt dan toch nog de beste optie, zelfs als het nog meer dan een half jaar duurt.
Re: Fyra.
Maar het probleem gaat niet opgelost zijn eenmaal de treinen rijden, als we de "geruchten" mogen geloven.
Die dingen gaan hun gehele leven problemen geven die op de lange termijn enorm veel geld gaan kosten.
Maar eenigsinds is er ook enig leedvermaak langs deze kant omdat ze het warm water weer opnieuw wilden uitvinden. De NMBS wil dat ook telkens doen, maar gaat dan meestal toch in zee met betrouwbare partners.
Die dingen gaan hun gehele leven problemen geven die op de lange termijn enorm veel geld gaan kosten.
Maar eenigsinds is er ook enig leedvermaak langs deze kant omdat ze het warm water weer opnieuw wilden uitvinden. De NMBS wil dat ook telkens doen, maar gaat dan meestal toch in zee met betrouwbare partners.
Re: Fyra.
Die kan je helaas niet meer bestellen.Hobbes schreef:De Duitse ICE...
Siemens had naar het schijnt al voorgesteld om stellen te leveren, die stonden klaar...
Maar contract blijft contract natuurlijk...
Alex: in januari 2011 werd 8 december 2011 voorgesteld, toen werden de stellen in de zomer van 2011 verwacht. Eind oktober werd de verwachting van levering van het rollend materieel uitgesproken voor eind 2011... maar toch pas 'De prognose is tweede helft 2012. Kan het helaas niet preciezer zeggen.' Misschien dat ze er nog wel een keer komen. Met een vmax van 160 o.i.d.
En nog iets: de IC-stellen die enkele jaren geleden teveel waren in Duitsland, waren toch ook overgenomen door NS Reizigers zonder alteveel poeha?