Kan er dan ook een rack uit de Thalys en ICE ?
De nieuwe loks reeks 18
Re: De nieuwe loks reeks 18
Dan kunnen er blz uit opleidingsboeken gerukt, stuk uit reglement en enkele schappen wisselstukken naar het containerpark ???
Kan er dan ook een rack uit de Thalys en ICE ?
Kan er dan ook een rack uit de Thalys en ICE ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: De nieuwe loks reeks 18
Een stukje verwijderen zou ik niet echt zeggen, aanpassen zal beter klinken. Aangezien naar de bestuurder toe een aantal basisprincipes gelijk blijven. Zowel TBL2, TVM430 als ETCS laten aan een bestuurder op zijn stuurtafel zien hoe snel hij mag rijden (indien er geen beperkingen zijn). Geven allemaal de weergave van de snelheid die moet behaald worden bij een beperking en over welke afstand (aankondiging > uitvoering) die snelheid moet behaald worden. Dit basisidee zit achter veruit alle stuurpostsignalisaties. Dus moet je niet denken dat je alle besturingsregels zomaar over boord kan gooien.dentheo schreef:Dan kunnen er blz uit opleidingsboeken gerukt, stuk uit reglement en enkele schappen wisselstukken naar het containerpark ???![]()
Kan er dan ook een rack uit de Thalys en ICE ?
Trouwens het stuk signalisatie (algemeenheden/besturing) is nu niet bepaald het dikste deel van onze reglementering. Het grootste deel bestaat uit abnormaliteiten en hoe te handelen.
Maar terug over naar de HLE18.
Nu ik die loc leer kennen begint het ook interessanter te worden. Vandaag hebben we onder meer de basisschema's besproken van tractie, persluchtkringen in het theoriegedeelte. De loc bevat dus luchtgekoelde delen (remweerstanden), water gekoelde delen (vermogen elektronica) en oliegekoelde delen (vermogentransformator).
Re: De nieuwe loks reeks 18
Het moet niet weg , ETCS komt gewoon in de plaatsdentheo schreef:Dan kunnen er blz uit opleidingsboeken gerukt, stuk uit reglement en enkele schappen wisselstukken naar het containerpark ???![]()
Kan er dan ook een rack uit de Thalys en ICE ?
Re: De nieuwe loks reeks 18
Dat zit er toch al in voor rit naar Nederland en Duitsland ?Shrek schreef:Het moet niet weg , ETCS komt gewoon in de plaatsdentheo schreef:Dan kunnen er blz uit opleidingsboeken gerukt, stuk uit reglement en enkele schappen wisselstukken naar het containerpark ???![]()
Kan er dan ook een rack uit de Thalys en ICE ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: De nieuwe loks reeks 18
Neen en ja.dentheo schreef:Dat zit er toch al in voor rit naar Nederland en Duitsland ?Shrek schreef:Het moet niet weg , ETCS komt gewoon in de plaatsdentheo schreef:Dan kunnen er blz uit opleidingsboeken gerukt, stuk uit reglement en enkele schappen wisselstukken naar het containerpark ???![]()
Kan er dan ook een rack uit de Thalys en ICE ?
TBL2, ETCS, TVM zijn extra hoofdstukken die je enkel krijgt als je op die lijnen komt, is dus totaal geen basisreglementering. Er zijn een aantal basisregels die op alle lijnen van toepassing zijn. Maar de regels voor die lijnen zijn niet noodzakelijk geldig voor die andere lijnen. Dus niet iedereen zijn boekje is even dik.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Hoho, ik bedoelde zo'n elektronische schuif ( Rack 19" ) sorry.

Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: De nieuwe loks reeks 18
Alles wat tbl, memor2+, kvb, tbl2 betreft zit in 1 kast. Of dat vanbinnen afzondere delen (schuiven) zijn kan ik zo niet zeggen. Het betreft de alstomkast op de hle18.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Opvallend dat Alstom de signalisatiehardware levert voor een Siemens-loc. De BR189-locomotieven (ES64F4) hebben ook Alstom-ERTMS aan boord terwijl ze van Siemens komen.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Dat heeft met bepaalde rechten te maken. TBL(alle versies), KVB,... zijn producten van Alstom (wat vroeger acec was voor een deel) en kan een andere producent niet zomaar construeren.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Is er eigenlijk al een andere fabrikant voor ETCS in treinen ?
Of zijn het intern allemaal Alstom producten met ander merk op de buitenkant ,
Zoiets als margarine van Unilever die verkocht wordt onder vier of vijf namen...
Of zijn het intern allemaal Alstom producten met ander merk op de buitenkant ,
Zoiets als margarine van Unilever die verkocht wordt onder vier of vijf namen...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: De nieuwe loks reeks 18
Alstom, Ansaldo STS, Bombardier, Siemens, Invensys Rail, Alcatel, om er een paar op te noemen.dentheo schreef:Is er eigenlijk al een andere fabrikant voor ETCS in treinen ?
Re: De nieuwe loks reeks 18
Alle onderlijnde zijn volgens mij Alstom in vermomming, of in licentie.... enige outsider Bombardier , en dat kost hun bloed en tranen.AlexNL schreef:Alstom, Ansaldo STS, Bombardier, Siemens, Invensys Rail, Alcatel, om er een paar op te noemen.dentheo schreef:Is er eigenlijk al een andere fabrikant voor ETCS in treinen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: De nieuwe loks reeks 18
Normaal is IC 2233 al enkele weken met een 18, vandaag hing er weer een 27 voor.
Re: De nieuwe loks reeks 18
inderdaad alle onderdelen ETCS op de loc HLE18 hebben een klever van Alstom. Er zit zelfs een kast in met onderdelen gemaakt door.... Bombardier.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Vanwaar die achterdocht? Ansaldo STS is een onderdeel van Finmeccanica, een Italiaans groot industrieel concern in o.a. defensie in ruimtevaart. Ze hebben de ERTMS-standaard mee bepaald (gewoon terug te vinden in de ERTMS-documentatie die vrij verkrijgbaar is).dentheo schreef:Alle onderlijnde zijn volgens mij Alstom in vermomming, of in licentie.... enige outsider Bombardier , en dat kost hun bloed en tranen.
Bombardier wordt wel het B-merk genoemd op ERTMS, dat klopt. Bombardier-ERTMS in de trein werkt alleen prima met Bombardier-ERTMS in de baan. Bombardier-trein-ERTMS op een niet-Bombardier-ERTMS-baan levert nog wel eens problemen op (zie: HSL-Zuid, Betuweroute). Andersom is het geen probleem.