De nieuwe loks reeks 18

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

Stijn91 schreef:Ik had het gevoel dat de pantografen van de 1810 en 1815 er al vrij zwart uitzagen.
Dat is normaal, door de vonken die ontstaan tussen bovenleiding en stroomafnemer kan je niet anders dan zwarte/vuile stroomafnemers krijgen.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Stijn91 »

Steven schreef:
Stijn91 schreef:Ik had het gevoel dat de pantografen van de 1810 en 1815 er al vrij zwart uitzagen.
Dat is normaal, door de vonken die ontstaan tussen bovenleiding en stroomafnemer kan je niet anders dan zwarte/vuile stroomafnemers krijgen.
Dat dit zou gebeuren wist ik, maar zo snel had ik niet verwacht.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door nahoj »

Darko schreef:
dentheo schreef:Kan een van jullie specialisten eens nakijken welk merk motoren in de reeks 18 zit ?
Zouden NIET van Siemens zijn .
Kzal hem er es efkes uitliften zenne :p

en kweet ni wie u daarover ingelicht heeft.. maar mijn insziens is de motorfabrikant siemens.
De tractiemotoren zijn wel degelijk van Siemens makelij. Type 1TB2824.
De aandrijfgroep van de HLE18 is zoals deze die je ziet op p.5 van volgende pdf: http://lme.epfl.ch/files/content/sites/ ... ulsion.pdf Er zit een mooie blauwe Siemens sticker op de tractiemotor. Identiek dezelfde motor zit in HLE18.
Hobbes
Berichten: 760
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Hobbes »

Gisteren de 1843 zien rijden in Vorst-Rijtuigen. (zonder trein)
LML
Berichten: 1435
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door LML »

M'n vrouw stond gisteren in de vooravond te wachten in Brussel-Centraal op de trein richting thuisfront :). Ze hoorde een 'heel lawaaierige trein aankomen en vertrekken met witte rijtuigen. Enkele mensen hielden spontaan hun handen over hun oren.' Ik vroeg haar of ze gezien had welk nummer de loc had. 'Iets met 18' kreeg ik als antwoord.

Ik heb zelf nog geen kennis gemaakt met een in dienst zijnde Eloc 18, maar m'n vrouw sinds gisteren dus wel. Is het zo dat ze vrij lawaaierig zijn en hoe komt dat?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

dat komt door de ventilatie van de weerstanden. Als de loc remt zal dit voor het grootste deel op de motor zijn. Deze energie steekt men in weerstanden of stuurt men terug in de bovenleiding (of een mix van beide kan ook). Omdat deze weerstanden warm worden koelt men deze af met ventilatoren. Deze blijven tot 2 minuten draaien na gebruik van de weerstand. Jammer genoeg is dat natuurlijk hetzelfde moment dat de loc stilstaat. Het andere probleem is de akoestiek van Brussel centraal, ondanks de geluidspanelen die men geplaatst heeft tegen de palen krijg je er nog steeds die versterking van elk geluid.
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2085
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door FLV-FGSP »

Siemens plaatst normaal waterkoeling, maar de ingenieurs van B-Technics drongen aan op luchtkoeling. Dan krijg je zoiets.
Binnenkort de eerste actiegroep van buurtbewoners tegen het lawaai van de 18?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

FLV-FGSP schreef:Siemens plaatst normaal waterkoeling, maar de ingenieurs van B-Technics drongen aan op luchtkoeling. Dan krijg je zoiets.
Binnenkort de eerste actiegroep van buurtbewoners tegen het lawaai van de 18?
Het geluid is niet typische onze HLE18 is al gebleken ondertussen, het is bij de nieuwe Vectron idem.
De Portugese versie zou dus hetzelfde geluid moeten hebben.
Wat in deze film van youtube duidelijk maag zijn waar je de ventilatie hoort stilvallen na 1min10sec.

Dus het geluid op zich heeft niets te maken met het al dan niet gebruiken van waterkoeling.
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door dentheo »

FLV-FGSP schreef:Siemens plaatst normaal waterkoeling, maar de ingenieurs van B-Technics drongen aan op luchtkoeling. Dan krijg je zoiets.
Binnenkort de eerste actiegroep van buurtbewoners tegen het lawaai van de 18?
Zelfs dat warm water wordt dan gekoeld met lucht want ze hebben geen wateraansluiting :lol: :lol: :lol: :lol:
Blijf het toch een zwak punt vinden tov Traxx...
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door dentheo »

nahoj schreef:
Darko schreef:
dentheo schreef:Kan een van jullie specialisten eens nakijken welk merk motoren in de reeks 18 zit ?
Zouden NIET van Siemens zijn .
Kzal hem er es efkes uitliften zenne :p

en kweet ni wie u daarover ingelicht heeft.. maar mijn insziens is de motorfabrikant siemens.
De tractiemotoren zijn wel degelijk van Siemens makelij. Type 1TB2824.
De aandrijfgroep van de HLE18 is zoals deze die je ziet op p.5 van volgende pdf: http://lme.epfl.ch/files/content/sites/ ... ulsion.pdf Er zit een mooie blauwe Siemens sticker op de tractiemotor. Identiek dezelfde motor zit in HLE18.
Eigenaardig, want de opmerking in "Villa Politica" zou gaan over een onderaannemer van Siemens...zouden het dan de ventilatormotoren zijn die groter zijn ?
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door dentheo »

nahoj schreef: De tractiemotoren zijn wel degelijk van Siemens makelij. Type 1TB2824.
De aandrijfgroep van de HLE18 is zoals deze die je ziet op p.5 van volgende pdf: http://lme.epfl.ch/files/content/sites/ ... ulsion.pdf Er zit een mooie blauwe Siemens sticker op de tractiemotor. Identiek dezelfde motor zit in HLE18.
Bedankt, interessante link:
1)Je kan goed de bijkomende as met tandwieloverbrenging en schijfremmen duidelijk zien.
2)Anderzijds na de gelijkrichter ook de driefasige omvormers, die twee motoren in parallel voeden en toch apart slip kunnen regelen, dat blijft voor mij een vraagteken...
Theo
Groeten vanop de Heide
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Stijn91 »

De 1815 heeft vandaag een ganse dag in station Denderleeuw gestaan met 8M6 rijtuigen.
Iemand die soms weet of die een probleem had.
Misschien had het hier mee te maken: http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=HV3HCM58
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door dentheo »

Theo
Groeten vanop de Heide
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Stijn91 »

dentheo schreef:Toch nog 18en naar Velim ????

http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... tion=dview
Met een I11 stuurrijtuig. Dat zou ik raar vinden.
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 700
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door sammarco1 »

Dedensen Gummer, ligt net onder Osnabruck..., ja das wel heel curieus... Ik ben in Dedensen Gummer geweest... is een klein dorpje waar gene klop te zien valt... :? :shock: :o

Zo een foto's zijn wel de moeite...amai, :idea: ge moet het maar weten dat die langs daar komt als treinspotter, of tewel dikke "oeresjans" emme !!! :D :) :wink: :!:
Afbeelding
**********************************************************************************************************
Plaats reactie