opleiding onderstationschef

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Promotie maken naar (1 ostch indien geen A1) of aostch is via interne proeven.
Waarom er zo weinig in slagen heeft meerdere oorzaken.

Er is een groep kandidaten voor NMBS en een deel Infrabel.
Als je de leerstof van die twee groepen vergelijkt snap je meteen waarom het slaagpercentage voor adjunct bij NMBS groter is.

TC wordt zoals gezegd wel eens scheef bekeken.
Vroeger moest je 10(?) jaar binnen zijn en een aanschrijving zeer goed hebben voordat je op de regionale verkeersleiding mocht komen.
Nu kan een nieuw personeelslid zich meteen opgeven voor TC.
U ziet het verschil aan ervaring en dat laat zich wel degelijk voelen bij bepaalde beslissingen.
Wat het verkeer tussen blokposten onderling betreft heeft TC het zeggenschap; ze zijn de lijnregelaars.
Ook dienen ze voor andere zaken gecontacteerd te worden en dit louter uit reglementaire bepalingen.
Dat werkt het snel oplossen van problemen in de hand terwijl noch de blokposten noch TC blij zijn met die ellenlange info-en verwerkingskettingen.

Netwerk is een onderdeel van Infrabel.
Als voorbereiding op de mondelinge proef is het zeer wenselijk te weten dat Infrabel grosso modo in 3 delen opgedeeld is: Netwerk voor het regelen van het treinverkeer, Infrastructuur voor bouw en onderhoud van exploitatiegebonden zaken en Toegang Net voor het opstellen van dienstregelingen, rijpaden en het verzinnen van reglementering.
De trein.
Alleen voor durvers.
RIDCO

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door RIDCO »

dekooiker schreef: TC wordt zoals gezegd wel eens scheef bekeken.
Vroeger moest je 10(?) jaar binnen zijn en een aanschrijving zeer goed hebben voordat je op de regionale verkeersleiding mocht komen.
U ziet het verschil aan ervaring en dat laat zich wel degelijk voelen bij bepaalde beslissingen.
Ik kan deze stelling alleen maar volledig bevestigen. Vroeger kon je alleen maar naar de toenmalige dispatching mits een een heel pak praktische ervaring in een groot station, seinhuis en derg. Sorry, maar momenteel ondergaat TC vaak de situatie in plaats van de situatie te beheersen en te beheren. Is dat de fout van het personeel van TC. Neen, dat heeft verschillende oorzaken, o.a. ook het vertrek van de ervaren medewerkers (pensioen), de mentaliteit en ook het management dat niet wil inzien dat het fout is om onervaren medewerkers op die posten te zetten. Hetzelfde geldt ook RDV en COC. Nieuw aangeworven medewerkers op TC, RDV of COC plaatsen is om problemen vragen
Ghabe

Bericht door Ghabe »

RIDCO schreef:
dekooiker schreef: TC wordt zoals gezegd wel eens scheef bekeken.
Ik kan deze stelling alleen maar volledig bevestigen. Vroeger kon je alleen maar naar de toenmalige dispatching mits een een heel pak praktische ervaring in een groot station, seinhuis en derg. Sorry, maar momenteel ondergaat TC vaak de situatie in plaats van de situatie te beheersen en te beheren. Is dat de fout van het personeel van TC. Neen, dat heeft verschillende oorzaken, o.a. ook het vertrek van de ervaren medewerkers (pensioen), de mentaliteit en ook het management dat niet wil inzien dat het fout is om onervaren medewerkers op die posten te zetten. Hetzelfde geldt ook RDV en COC. Nieuw aangeworven medewerkers op TC, RDV of COC plaatsen is om problemen vragen
Wat is RDV en COC ?

Waarom spraken ze tijdens de infosessie van een minimum anciënniteit voor promotie te postuleren ? Hier zegt men dat men meteen voor promotie kan solliciteren.

Wat voor een mentaliteit heerst er bij TC ? :mrgreen:
Ghabe

Bericht door Ghabe »

dekooiker schreef:Promotie maken naar (1 ostch indien geen A1) of aostch is via interne proeven.
Waarom er zo weinig in slagen heeft meerdere oorzaken.

Er is een groep kandidaten voor NMBS en een deel Infrabel.
Als je de leerstof van die twee groepen vergelijkt snap je meteen waarom het slaagpercentage voor adjunct bij NMBS groter is.
Wat is het verschil tussen beide opleidingen ?

Zijn er ook adjunct stationchef's NMBS en Infrabel ? Of bestaat deze functie enkel in één van de twee bedrijven ?
Olivier

Bericht door Olivier »

Kan mij iemand eens vertellen wat zo ongeveer het niveau is van de opleiding ostch? Bijv. de omvang van de cursus die je moet kennen voor het examen na de verschillende fases (waarvan je een examen moet afleggen natuurlijk). Wordt alles duidelijk uitgelegd of moet je het vooral zelf ontdekken door zelfstudie?
Misschien kan iemand die de opleiding gevolgd heeft dat eens vertellen want dikwijls hoor je vanalles en dit is dan ook nog van horen zeggen...
Ghabe

Bericht door Ghabe »

...van horen zeggen is het waar dat alle tussentijdse testen meetellen in de punten van het eindexamen ? :?:
Olivier

Bericht door Olivier »

Ghabe schreef:...van horen zeggen is het waar dat alle tussentijdse testen meetellen in de punten van het eindexamen ? :?:
Tijdens de infosessie beweerden ze toch van wel.
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Het verschil in opleiding: er is één en dezelfde opleiding voor adjunct-onderstationschef, onderstationschef en eerste onderstationschef.
De aostch zijn dikwijls mensen van Cargo die de titel ooit eens cadeau hebben gekregen (werkelijk waar!).
Zij hebben ervaring binnen de spoorwereld.
(En dan komt er iemand van buitenaf als eerste ostch binnen...misschien is het met dit voorbeeld beter te begrijpen dat personeel met jaren dienst soms afgunstig zijn op nieuwkomers die meteen een pak meer verdienen.)

Er is een opleiding voor ostch bij NMBS en een opleiding voor Infrabel.
De eerste module is dezelfde leerstof en nadien splitst dat op in de eigen specialiteiten.
Let wel, de groep NMBS zit nooit samen met de groep Infrabel voor die eerste module.

De graad adjunct-stationschef bestaat zowel voor Infrabel als voor NMBS.
Daar is geen opleiding voor zoals voor onderstationschef; het is zelfstudie van de reglementering.

Het niveau van de opleiding voor Infrabel is eerder hoog.
Op korte tijd moet je je compleet nieuwe dingen eigen maken.
Zorg dat je alles goed kent want er wordt naderhand op verdergebouwd.
Alles samen volg je 83 dagen les plus sinds kort een aantal dagen extra voor twee informaticatoepassingen.
Reken op het niveau van een stevige richting in het hoger onderwijs met zo goed als elke lesdag minstens een uur studeren en herhalen.

De cursus is zo'n twee dikke kaften vol.
Goed om weten is dat wat je krijgt al een samenvatting is dus zinnen schrappen en overslaan van leerstof is er niet bij.
De trein.
Alleen voor durvers.
Ghabe

Bericht door Ghabe »

dekooiker schreef: De cursus is zo'n twee dikke kaften vol.
Goed om weten is dat wat je krijgt al een samenvatting is dus zinnen schrappen en overslaan van leerstof is er niet bij.
Is het studeermateriaal dat je krijgt van goede kwaliteit of moet je beter een zelfgemaakte kopie bijhouden ?

In het begin gaat het er eerst zachtjes aan voor ze serieus beginnen of vliegen ze er meteen in ? Ben namelijk al een twintig jaar van school ! Moet opnieuw leren leren ! :oops: :cry:
markske

Bericht door markske »

Op TC werken in totaal 136 OSCHen en E/OSCHen waarvan er een 40 tal functie ASCH waarnemen.
Er zijn ook 4 posten E/ASCH deze worden echter bemand door ASCHen met hogere bediening.
Hiernaast zijn er nog 8 posten IPB waarvan er 2 inderdaad IPB zijn 1 E/ASCH en 5 ASCH.
Er is ook nog een AE/IPB en de afdelingschef die E/IPB is.
Men kan enkel voor E/OSCH, ASCH en E/ASCH examen doen al de hogere posten worden aangeboden.

ASCH: adjunct stationschef
E/ASCH: eerst ...
IPB: inspecteur van de beweging
AE/IPB: adjunct eerste ...
E/IPB eerste ...

Ik was 44 toen ik aan de opleiding OSCH statte. Nu ben ik E/OSCH en was ik een van de ongelukkige die vorig jaar 9/20 behaalde bij het examen ASCH.
Ghabe

Bericht door Ghabe »

markske schreef: Ik was 44 toen ik aan de opleiding OSCH statte. Nu ben ik E/OSCH en was ik een van de ongelukkige die vorig jaar 9/20 behaalde bij het examen ASCH.
Hoeveel tijd heb je erover gedaan om van OSCH naar E/OSCH te gaan ? Het examen gaat over dezelfde materie dan die voor OSCH te worden ?

Is dat ook dezelfde materie als voor ASCH te worden ? Of is het compleet andere materie ?

Niet te moeilijk gehad om op je 44ste opnieuw beginnen studeren ?
markske

Bericht door markske »

Na 2 jaar E/OSCH.

De reglementering is voor iedereen hetzelfde een rood licht is een rood licht, een BV is een BV en ...
Het examen voor E/ASCH is enkel uitgebreider dan Voor ASCH maar je moet de zelde stof kennen als voor OSCH.
Daarom is het ook wel goed dat je zo snel mogelijk meedoet, de opleiding zit dan nog fris in het geheugen.
Of je dan wel al de nodige ervaring hebt is weer een ander paar mouwen maar wij stellen de voorwaarden om deel te nemen niet op.
Iemand uit mijn opleiding, dus een kleine 5 jaar geleden, is ondertussen al E/ASCH. De ervaring is zeker beperkt maar het is niet de man die de functie maakt, de functie maakt de man.

Of ik het moeilijk had om terug te beginnen te studeren, gemakkelijk is anders.
Het komt er voornamelijk op aan je mogelijkheden te kennen, iemand van +/- 25 jaar heeft misschien maar 1 of 2 uren nodig per dag.
Voor iemand van 44 zal dat waarschijnlijk niet zo vlot gaan.
Ghabe

Bericht door Ghabe »

markske schreef:Na 2 jaar E/OSCH.

De reglementering is voor iedereen hetzelfde een rood licht is een rood licht, een BV is een BV en ...
Het examen voor E/ASCH is enkel uitgebreider dan Voor ASCH maar je moet de zelde stof kennen als voor OSCH.
Daarom is het ook wel goed dat je zo snel mogelijk meedoet, de opleiding zit dan nog fris in het geheugen.
Of je dan wel al de nodige ervaring hebt is weer een ander paar mouwen maar wij stellen de voorwaarden om deel te nemen niet op.
Iemand uit mijn opleiding, dus een kleine 5 jaar geleden, is ondertussen al E/ASCH. De ervaring is zeker beperkt maar het is niet de man die de functie maakt, de functie maakt de man.

Of ik het moeilijk had om terug te beginnen te studeren, gemakkelijk is anders.
Het komt er voornamelijk op aan je mogelijkheden te kennen, iemand van +/- 25 jaar heeft misschien maar 1 of 2 uren nodig per dag.
Voor iemand van 44 zal dat waarschijnlijk niet zo vlot gaan.
Is de beste raad dan, van het moment dat je een graad/functie behaald hebt meteen voor de volgende inschrijven ?

Zetten ze daar bij de NMBS/INFRABEL geen stop voor ?
groentje

Bericht door groentje »

Niet voor elke functie. Voor een aantal heb je wel een paar jaar anciënniteit nodig en de aanschrijving 'zeer goed' vooraleer kans te maken op promotie, maar dat geldt dus niet voor die eerste stappen op de carrièreladder.
Ghabe

Bericht door Ghabe »

groentje schreef:Niet voor elke functie. Voor een aantal heb je wel een paar jaar anciënniteit nodig en de aanschrijving 'zeer goed' vooraleer kans te maken op promotie, maar dat geldt dus niet voor die eerste stappen op de carrièreladder.
Tot waar geraak je "gemakkelijk" in de carrièreladder ?

Wat is de aanschrijving "zeer goed" ? Een evaluatie van uw chef ? Hoe verdien je die ?

Heb ook iets gelezen over en bonus systeem op het loon. Als men een opleiding volgt krijgt men 0,9 ... of begrijp ik het slecht ?
Plaats reactie