Ik heb traditiegetrouw weer eens een volledige verkenning van het NMBS-net ondernomen, en wel op de volgende dagen: 23 juni, 22 en 25 augustus, 6 - 7 - 12 - 16 - 20 en 26 september, 6 en 10 oktober. Elf dagen dus, samen goed voor 111 treinen.
Van die 111 treinen reden er 92 met minder dan 6 minuten vertraging, zijnde 82.9 %. Zes reden met meer dan 10 minuten vertraging: dat betekent een niet eens zo slechte 5.4 %. Misschien ook interessant: amper 47 treinen (42.3%) reden ook echt stipt of iets te vroeg. Dat cijfer is minstens zo belangwekkend als de vorige. In vergelijking met enkele jaren geleden moet dat fiks gedaald zijn. Opvallend: veel treinen rijden zo goed als de hele weg op tijd, maar worden dan plots enkele minuten opgehouden voor kleinere en grotere stati-ons als Lier, Herentals, Mechelen, Kortrijk, Namur of bij vertakkingen (Zandberg, Nazareth…). Dan kan de poging om die vertraging in te lopen, weer beginnen, tot het volgende station waar wat treinen samenko-men.
Ik heb op 6 van de 11 dagen mijn programma moeten aanpassen: ik had al meteen prijs op 23 juni toen E458 op lijn 40 defect raakte, en op 12 september veroorzaakten de problemen in Brussel-Zuid nog tot laat in de namiddag problemen, zelfs op de lijnen 25 en 12. Eén keer was de aanpassing minimaal: op 7 september kwam E1935 met 7 minuten vertraging aan in Moeskroen en de aansluitende 736 reed net buiten toen wij binnenreden. Gelukkig kon ik met E3136 de zaak redden, zodat het programma voor de rest overeind bleef. Op 26 september was E1736 afgeschaft: ik moet nog altijd proberen in Quiévrain te geraken. Eén keer (op 16 september) moest ik vanaf Binche alles met een uur opschuiven omdat de bus van lijn 108 (Erquelinnes - Binche) er niet in slaagde om de aansluiting van 6 minuten waar te maken: samen met mij moest een tiental scholieren, klaar voor de tocht naar huis op vrijdagavond, een uur zien door te brengen in het desolate station van Binche. Ten slotte had ik er ook nog opgerekend om op 6 oktober met E2336 naar Poperinge te rijden en vandaar meteen terug te keren met E2316: ik hield het in Ieper voor bekeken, want de ervaring leert me dat een trein snel kan vertrekken in Poperinge, en we hadden 2 minuten vertraging bij aankomst in Ieper. Quiévrain en Poperinge zullen dus voor een andere keer zijn.
Wie zich de vraag stelt met welke biljetten ik gereden heb: 1 rit met het cadeaubiljet, dat zijn naam eer aan deed, omdat ik het van iemand cadeau gekregen had. Vijf ritten met een Benelux Tourrail, en ik heb ook nog een validering gehad van één maand van een nettreinkaart. Onnodig te zeggen dat ik ook nog veel andere verplaatsingen gedaan heb met de nettreinkaart, want met 5 gebruikte dagen zou die niet rendabel zijn. Wat zit ik te wachten op een dagkaart van de NMBS…
netverkenning 2011
Re: netverkenning 2011
Ik ben blij dat jij dat ook ondervindt! Telkens wanneer ik beweer dat het probleem bij de inritseinen van de grote stations ligt, word ik bijna als leugenaar afgeschilderd. Iedereen maar zeuren over dat oud materiaal terwijl dat volgens mij een bijlange niet zo groot knelpunt is als de stremmingen aan de stations.overweg13 schreef:Opvallend: veel treinen rijden zo goed als de hele weg op tijd, maar worden dan plots enkele minuten opgehouden voor kleinere en grotere stati-ons als Lier, Herentals, Mechelen, Kortrijk, Namur of bij vertakkingen (Zandberg, Nazareth…). Dan kan de poging om die vertraging in te lopen, weer beginnen, tot het volgende station waar wat treinen samenko-men.
Dat laatste is dan eerder een infrabel probleem. Zij bedienen de seinen. Maar kan jammer genoeg niet anders doen da beamen wat er al staat, hoe groter het station, hoe groter de zorg mag zijn van uzelf dat uw trein vertraging zal maken.Jeroen schreef:Ik ben blij dat jij dat ook ondervindt! Telkens wanneer ik beweer dat het probleem bij de inritseinen van de grote stations ligt, word ik bijna als leugenaar afgeschilderd. Iedereen maar zeuren over dat oud materiaal terwijl dat volgens mij een bijlange niet zo groot knelpunt is als de stremmingen aan de stations.overweg13 schreef:Opvallend: veel treinen rijden zo goed als de hele weg op tijd, maar worden dan plots enkele minuten opgehouden voor kleinere en grotere stati-ons als Lier, Herentals, Mechelen, Kortrijk, Namur of bij vertakkingen (Zandberg, Nazareth…). Dan kan de poging om die vertraging in te lopen, weer beginnen, tot het volgende station waar wat treinen samenko-men.
netverkenning 2011
Dat is zéker een probleem.
Aan grote stations is het dikwijls wachten op kruisingen of ontblokking.
Ik begrijp nog altijd niet dat sommige mensen liever twee treinen een vertraging extra geven dan de trein die al in vertraging is wat bij te geven.
Uiteindelijk werkt dat eerste alleen maar in het voordeel van de bonus van de heren aan de top!
Aan grote stations is het dikwijls wachten op kruisingen of ontblokking.
Ik begrijp nog altijd niet dat sommige mensen liever twee treinen een vertraging extra geven dan de trein die al in vertraging is wat bij te geven.
Uiteindelijk werkt dat eerste alleen maar in het voordeel van de bonus van de heren aan de top!
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Is het niet eerder andersom?
Trouwens, wat ik niet begrijp, is dat er 's avonds wordt gestopt voor een inritsein van een station als er meerdere perrons zijn en links en rechts nog massa's onbezette sporen liggen zonder dat er een trein is te zien....
Trouwens, wat ik niet begrijp, is dat er 's avonds wordt gestopt voor een inritsein van een station als er meerdere perrons zijn en links en rechts nog massa's onbezette sporen liggen zonder dat er een trein is te zien....
omdat ze zo graag vasthouden aan het voorziene perron voor trein x of y.Jeroen schreef:Is het niet eerder andersom?
netverkenning 2011
Met reden.
Versporen kàn zinvol zijn.
Maar alleen als door de versporing verderop geen kruising is.
En dat is meestal het geval.
Daarom is 'laten volgen' meestal de minst slechte oplossing.
Versporen kàn zinvol zijn.
Maar alleen als door de versporing verderop geen kruising is.
En dat is meestal het geval.
Daarom is 'laten volgen' meestal de minst slechte oplossing.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.