Duitse hst niet gemaakt voor temperatuur boven 32 graden
Duitse hst niet gemaakt voor temperatuur boven 32 graden
De Duitse hogesnelheidstreinen ICE zijn niet gemaakt voor temperaturen boven 32 graden. Dat melden twee kranten die citeren uit officiële documenten.
De afgelopen weken vielen de airco's in de treinen van Deutsche Bahn regelmatig uit bij warm weer, waardoor reizigers puffend hun reis moesten voortzetten. De spoorwegmaatschappij verzekerde telkens dat het om geïsoleerde incidenten ging.
32 graden
De regionale krant Hannoversche Allgemeine kon echter de hand leggen op een brief van de voorzitter van het Duitse spoorwegagentschap Gerald Hörster. Daarin reageert hij woedend op een antwoord van Deutsche Bahn over de aircoproblemen: Deutsche Bahn erkent namelijk dat er bij temperaturen hoger dan 32 graden geen garantie is dat de airco in de trein werkt.
Bild op haar beurt kon beslag leggen op een communiqué van Deutsche Bahn aan alle treinconducteurs en -personeel: "Als de temperaturen de 32 graden overstijgt, moet de temperatuur in de trein op 'warm" gezet worden. Dat verkleint het risico op een oververhitting van de airconditioning", luidt het.
Onderhoud verwaarloosd
De bouwer van de ICE-treinen, Siemens, legt alle verantwoordelijkheid voor de problemen bij Deutsche Bahn. Die zou het onderhoud van de treinen verwaarloosd hebben. Afgelopen weekend kregen veertig ICE-treinen te maken met een falend aircosysteem. De temperaturen in de trein liepen daarbij op tot 50 graden. Verschillende mensen werden onwel en moesten naar het ziekenhuis gebracht worden.
http://www.demorgen.be/dm/nl/2907/Magaz ... aden.dhtml
De afgelopen weken vielen de airco's in de treinen van Deutsche Bahn regelmatig uit bij warm weer, waardoor reizigers puffend hun reis moesten voortzetten. De spoorwegmaatschappij verzekerde telkens dat het om geïsoleerde incidenten ging.
32 graden
De regionale krant Hannoversche Allgemeine kon echter de hand leggen op een brief van de voorzitter van het Duitse spoorwegagentschap Gerald Hörster. Daarin reageert hij woedend op een antwoord van Deutsche Bahn over de aircoproblemen: Deutsche Bahn erkent namelijk dat er bij temperaturen hoger dan 32 graden geen garantie is dat de airco in de trein werkt.
Bild op haar beurt kon beslag leggen op een communiqué van Deutsche Bahn aan alle treinconducteurs en -personeel: "Als de temperaturen de 32 graden overstijgt, moet de temperatuur in de trein op 'warm" gezet worden. Dat verkleint het risico op een oververhitting van de airconditioning", luidt het.
Onderhoud verwaarloosd
De bouwer van de ICE-treinen, Siemens, legt alle verantwoordelijkheid voor de problemen bij Deutsche Bahn. Die zou het onderhoud van de treinen verwaarloosd hebben. Afgelopen weekend kregen veertig ICE-treinen te maken met een falend aircosysteem. De temperaturen in de trein liepen daarbij op tot 50 graden. Verschillende mensen werden onwel en moesten naar het ziekenhuis gebracht worden.
http://www.demorgen.be/dm/nl/2907/Magaz ... aden.dhtml
Re: Duitse hst niet gemaakt voor temperatuur boven 32 graden
Ik heb het willen merken, ja. Maandag reisde ik van Hannover naar Berlijn in een ICE waar de airco deels was uitgevallen. De reizigers in de betreffende rijtuigen werden zo goed als mogelijk verdeeld over de eerste klasse en het bistrorijtuig. Aankomst in Berlijn met +20 min.
Dinsdag reisde ik dan terug van Berlijn naar Brussel. De ICE tussen Berlijn en Köln zou wegens technische problemen vertrekken vanuit Hannover, tussen Berlijn en Hannover werd daarom een vervangende trein ingelegd, die bestond uit niet-geklimatiseerde IR-rijtuigen. Wel werd er meteen water uitgedeeld (en daarna zowat ieder uur). Net voor Hannover wist de treinchef evenwel te vertellen dat de ICE naar Köln stipt was vertrokken en niet op de 'aanbrengende' trein had gewacht. De vervangdienst werd dan ook verlengd tot Köln-Messe, maar zonder stop in Köln Hbf. In Düsseldorf de vervangende IR gewisseld voor een ICE die wel in Köln Hbf stopte. Daar aangekomen was ik net 20 minuten te laat voor de ICE 10 richting Brussel. Gevolg: hotelovernachting op kosten van DB. Gisterenochtend dan toch op de eerste Thalys naar Brussel kunnen stappen...
Dinsdag reisde ik dan terug van Berlijn naar Brussel. De ICE tussen Berlijn en Köln zou wegens technische problemen vertrekken vanuit Hannover, tussen Berlijn en Hannover werd daarom een vervangende trein ingelegd, die bestond uit niet-geklimatiseerde IR-rijtuigen. Wel werd er meteen water uitgedeeld (en daarna zowat ieder uur). Net voor Hannover wist de treinchef evenwel te vertellen dat de ICE naar Köln stipt was vertrokken en niet op de 'aanbrengende' trein had gewacht. De vervangdienst werd dan ook verlengd tot Köln-Messe, maar zonder stop in Köln Hbf. In Düsseldorf de vervangende IR gewisseld voor een ICE die wel in Köln Hbf stopte. Daar aangekomen was ik net 20 minuten te laat voor de ICE 10 richting Brussel. Gevolg: hotelovernachting op kosten van DB. Gisterenochtend dan toch op de eerste Thalys naar Brussel kunnen stappen...
Siemens Velaro D in de windtunnel
Op volgende tekst beetje tekst en mooie foto's van de Velaro D in de windtunnel.
http://www.treinennieuws.nl/siemens-vel ... #more-7838
http://www.treinennieuws.nl/siemens-vel ... #more-7838
Re: Duitse hst niet gemaakt voor temperatuur boven 32 graden
Ook gisteren waren er weer enkele ICE's uitgevallen omwille van airco die de warmte niet aankon. Ondanks alle mooie woorden en beloofde inspanningen dus.
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23
Re: Duitse hst niet gemaakt voor temperatuur boven 32 graden
Niet gewoon door het noodweer?
Gister waren zowel de ICE's Amsterdam C-Frankfurt-Basel maar ook Schiphol-Berlin behoorlijk vertraagd. Die eerste rijden met ICE's, maar die laatste juist met een 1700/101 + rijtuigen. (Avmz, Bvmsz-achtigen)
Gister waren zowel de ICE's Amsterdam C-Frankfurt-Basel maar ook Schiphol-Berlin behoorlijk vertraagd. Die eerste rijden met ICE's, maar die laatste juist met een 1700/101 + rijtuigen. (Avmz, Bvmsz-achtigen)
Re: Duitse hst niet gemaakt voor temperatuur boven 32 graden
Schiphol-Berlijn was vertraagd vanwege een blikseminslag bij Apeldoorn en in Arnhem stond de halve stad onder water inderdaad.
Re: Duitse hst niet gemaakt voor temperatuur boven 32 graden
Nope, bij ons stond inderdaad alles blank, maar in het noorden, zuiden en oosten was het nog steeds warm, de onweders en hagelbuien kwamen pas later. Tijdens Pasen waren er reeds één of 2 problemen. Dit weekeinde waren er in 16-20 ICE's met klima-problemen, volgens een woordvoerdster van de Bahn. Hoeveel IC's of RE's gelijkaardige problemen hadden weet ik uiteraard niet.MaartendeJ schreef:Niet gewoon door het noodweer?
Gister waren zowel de ICE's Amsterdam C-Frankfurt-Basel maar ook Schiphol-Berlin behoorlijk vertraagd. Die eerste rijden met ICE's, maar die laatste juist met een 1700/101 + rijtuigen. (Avmz, Bvmsz-achtigen)
Re: Duitse hst niet gemaakt voor temperatuur boven 32 graden
In leuven stond er gisteren ook nen ICE op de parking
Re: Duitse hst niet gemaakt voor temperatuur boven 32 graden
Amaai op de parking nog wel, hoe was die daar geraaktDarko schreef:In leuven stond er gisteren ook nen ICE op de parking



Re: Duitse hst niet gemaakt voor temperatuur boven 32 graden
Het zal toch niet de ondergrondse parking zijn aan de voorkant van het station, want die is maar tot max 2 meter en een sikSteven schreef:Amaai op de parking nog wel, hoe was die daar geraaktDarko schreef:In leuven stond er gisteren ook nen ICE op de parking![]()
![]()


Re: Duitse hst niet gemaakt voor temperatuur boven 32 graden
Had zoiets wel gedacht kon het gewoon niet laten even op het woord parking in te spelenDarko schreef:Parking = bundel voor het TB depot :p

Re: Duitse hst niet gemaakt voor temperatuur boven 32 graden
Idd :p ma wij noemen da de parking :pSteven schreef:Had zoiets wel gedacht kon het gewoon niet laten even op het woord parking in te spelenDarko schreef:Parking = bundel voor het TB depot :p
Re: Duitse hst niet gemaakt voor temperatuur boven 32 graden
Inderdaad. Met dit verschil dat de defecten nog 'telbaar' waren en beperkt bleven tot een viertal compleet uitgevallen ICE's. Voor de Duitskundigen: http://www.faz.net/-01wuaykika schreef:Ook gisteren waren er weer enkele ICE's uitgevallen omwille van airco die de warmte niet aankon. Ondanks alle mooie woorden en beloofde inspanningen dus.
Bahn wil een vlekkeloze werking van de airco verzekerd zien tot 38°C buitentemperatuur. Waar die gemeten wordt, weet ik niet, maar heel erg veel vertrouwen heb ik er toch niet in

Re: Duitse hst niet gemaakt voor temperatuur boven 32 graden
Anderen (o.a. Spiegel) hebben het over een 20-tal ICE's, precieze aantal doet er uiteraard niet toe. Bijna uitsluitend ICE2s.jotie schreef:Inderdaad. Met dit verschil dat de defecten nog 'telbaar' waren en beperkt bleven tot een viertal compleet uitgevallen ICE's. Voor de Duitskundigen: http://www.faz.net/-01wuay