Jij zou meer dan je handen vol hebben bij De Lijn, en daar gaat het lang niet over 2-3 minuten, maar over 7-8 en meer. En dan klagen die chauffeurs nog dat ze te weinig rittijd hebben.Kristofke schreef:Dat kan al eens gebeuren, maar als ik merk dat een TBG systematisch 2 tot 3 minuten voor zijn uur aan het rijden is als omnibus op bv. L26 dan zal ik deze even telefoneren om te vragen of hij het zelf wel weet dat zijn klok niet juist staat.
De nmbs gaat samen met infrabel werken aan de stiptheid
Re: De nmbs gaat samen met infrabel werken aan de stiptheid
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: De nmbs gaat samen met infrabel werken aan de stiptheid
Vanaf 8 minuten te vroeg rijden wordt er via GPS een "code rood" op de dispatching gegenereerd voor betrokken bus. Dat wordt normaal gezien zeker niet blauw-blauw gelaten. 8 minuten vind ik persoonlijk al wel heel veel!overweg13 schreef:Jij zou meer dan je handen vol hebben bij De Lijn, en daar gaat het lang niet over 2-3 minuten, maar over 7-8 en meer. En dan klagen die chauffeurs nog dat ze te weinig rittijd hebben.
Re: De nmbs gaat samen met infrabel werken aan de stiptheid
Als je de reiziger aanraadt om 5 minuten te vroeg te komen, maar pas ingrijpt vanaf 8 minuten, dan leg je die reiziger dus in de luren... Ik heb het onlangs nog meegemaakt.Jeroen schreef:Vanaf 8 minuten te vroeg rijden wordt er via GPS een "code rood" op de dispatching gegenereerd voor betrokken bus. Dat wordt normaal gezien zeker niet blauw-blauw gelaten. 8 minuten vind ik persoonlijk al wel heel veel!overweg13 schreef:Jij zou meer dan je handen vol hebben bij De Lijn, en daar gaat het lang niet over 2-3 minuten, maar over 7-8 en meer. En dan klagen die chauffeurs nog dat ze te weinig rittijd hebben.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: De nmbs gaat samen met infrabel werken aan de stiptheid
@Steven: De meeste reizigers melken niet over een te laat vertrokken trein, enkel bij een trein die te laat aankomt.
@overweg13: De misstanden bij De Lijn zijn natuurlijk geen excuus voor de spoorwegen.

@overweg13: De misstanden bij De Lijn zijn natuurlijk geen excuus voor de spoorwegen.
Re: De nmbs gaat samen met infrabel werken aan de stiptheid
Je zou er alvast van verschieten op wat reizigers zoals zagen. Als je te laat vertrekt (ook al is dat maar tien seconden zijn er al die zagen want die zien de extra vertraging zo al afkomen. opmerkingen in de stijl van "nu al tien seconden en straks weer tien minuten" zijn niet van vandaag of gisteren.groentje schreef:@Steven: De meeste reizigers melken niet over een te laat vertrokken trein, enkel bij een trein die te laat aankomt.![]()
Re: De nmbs gaat samen met infrabel werken aan de stiptheid
@Steven: blijft wel dat ze vooral zagen omdat ze vrezen dat ze straks veel vertraging zullen hebben. Als je op tijd was vertrokken, zouden die mensen wellicht ook vrezen dat het niet zo zal blijven. Spijtig genoeg geven we hen maar al te vaak gelijk.
Re: De nmbs gaat samen met infrabel werken aan de stiptheid
ik geef maar mee wat ik zelf hoor, de wand tussen reizigersafdeling en stuurpost is niet dik (bij een motorstel) in tegendeel zelfs. In vele gevallen versta ik dus perfect wat er daar als gesprek de ronde doet.
Re: De nmbs gaat samen met infrabel werken aan de stiptheid
Nee, voor de reiziger is de trein te laat als hij te laat *aankomt*.Steven schreef:Dat is juist, maar evengoed is voor de reiziger een trein te laat als hij niet stipt op het aangegeven uur vertrekt.
Ik vind het bij de NMBS op het randje, 20 seconden voor de aangekondigde vertrektijd fluiten (= instappen beëindigen = trein is vertrokken voor de reiziger). Sommige andere spoorwegen doen het nog een graadje erger, zoals de SNCF (2 minuten). Principieel vind ik dat je dan maar een eerdere vertrektijd moet publiceren.
Groetjes,
Rian
Re: De nmbs gaat samen met infrabel werken aan de stiptheid
Nee, dat besef ik ook wel. En ik ging wat onbesuisd off-topic, waarvoor mijn excuses. En om even opnieuw on-topic te komen: het valt toch wel op dat te vroeg rijden nu ook vaker bij de NMBS voorkomt dan pakweg 20 jaar geleden. Al die gerekte dienstregelingen werken dat in de hand, maar het is geen excuus. Anderzijds kun je ook meemaken dat door afronding een trein die precies wacht op de vertrekminuut in een tussenstation het gevaar loopt uiteindelijk toch vertraging te maken in het volgende station. Maar dan gaat het uiteraard niet over grote vertragingen.groentje schreef: @overweg13: De misstanden bij De Lijn zijn natuurlijk geen excuus voor de spoorwegen.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: De nmbs gaat samen met infrabel werken aan de stiptheid
Een akkoord over wat ?Brent schreef:Is er al een akkoord bij de Spoortop?
Re: De nmbs gaat samen met infrabel werken aan de stiptheid
welke p-treinen er geschrapt wordenAdler schreef:Een akkoord over wat ?Brent schreef:Is er al een akkoord bij de Spoortop?
Re: De nmbs gaat samen met infrabel werken aan de stiptheid
Ha dat. "Men is het aan het onderzoeken" zegt Vervotte altijd in de commissie van de Kamer.Brent schreef:welke p-treinen er geschrapt worden
En vermits een onderzoek bij de NMBS toch altijd minstens 3 jaar duurt, kunnen we nog wel even gerust zijn denk ik.
Re: De nmbs gaat samen met infrabel werken aan de stiptheid
Jah, da's waar xDAdler schreef:Ha dat. "Men is het aan het onderzoeken" zegt Vervotte altijd in de commissie van de Kamer.Brent schreef:welke p-treinen er geschrapt worden
En vermits een onderzoek bij de NMBS toch altijd minstens 3 jaar duurt, kunnen we nog wel even gerust zijn denk ik.