Fyra
Re: Fyra.
Fyra vaker gebruikt
De tarieven voor Fyra van NS Hispeed zijn per 1 februari tijdelijk verlaagd. De eerste week laat veelbelovende resultaten zien, laat NS Hispeed weten. In vergelijking tot een zelfde week in november 2010, zijn in de eerste week van februari 3,5 keer meer tickets voor Fyra verkocht.
Ook het aantal maandabonnementen is fors gestegen. In vergelijking met november 2010 is het aantal maandabonnementen verviervuldigd. NS Hispeed is zeer tevreden met de eerste resultaten.
De keerzijde van de lagere toeslag, is dat de omzet per reiziger lager ligt. De toeslag voor de Fyra lag eerst 60% boven het normale tarief, en nu nog slechts 20%. Daar tegenover staat dat er nu minder betaald hoeft te worden voor de concessie.
Fyra gaat de komende tijd haar dienstregeling en services uitbreiden. Vanaf 4 april zal Fyra 7 dagen per week, 2 keer per uur doorrijden naar Breda. Bovendien rijdt Fyra in de avond langer door. De laatste rit vanaf Rotterdam naar Amsterdam vertrekt nu om 22.53 uur, dat wordt 23:53 uur. Deze trein vertrekt om 23.24 uur uit Breda. De laatste trein de andere kant op vertrekt elke dag om 22.56 uur uit Amsterdam. De eerste treinen zullen echter elke dag een halfuur later vertrekken dan nu.
Vanaf mei zal ook de papieren toeslag via de OV-chipkaart mogelijk gemaakt worden.
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... ikt-143379
"De keerzijde van de lagere toeslag"? In mijn ogen is de omzet per reiziger inderdaad een stukje lager, maar als er 3,5 keer meer tickets worden verkocht ligt de totaal omzet wel veel hoger dan vroeger (dus positief, terwijl in de tekst is het nogal negatief gepost vind ik).
De tarieven voor Fyra van NS Hispeed zijn per 1 februari tijdelijk verlaagd. De eerste week laat veelbelovende resultaten zien, laat NS Hispeed weten. In vergelijking tot een zelfde week in november 2010, zijn in de eerste week van februari 3,5 keer meer tickets voor Fyra verkocht.
Ook het aantal maandabonnementen is fors gestegen. In vergelijking met november 2010 is het aantal maandabonnementen verviervuldigd. NS Hispeed is zeer tevreden met de eerste resultaten.
De keerzijde van de lagere toeslag, is dat de omzet per reiziger lager ligt. De toeslag voor de Fyra lag eerst 60% boven het normale tarief, en nu nog slechts 20%. Daar tegenover staat dat er nu minder betaald hoeft te worden voor de concessie.
Fyra gaat de komende tijd haar dienstregeling en services uitbreiden. Vanaf 4 april zal Fyra 7 dagen per week, 2 keer per uur doorrijden naar Breda. Bovendien rijdt Fyra in de avond langer door. De laatste rit vanaf Rotterdam naar Amsterdam vertrekt nu om 22.53 uur, dat wordt 23:53 uur. Deze trein vertrekt om 23.24 uur uit Breda. De laatste trein de andere kant op vertrekt elke dag om 22.56 uur uit Amsterdam. De eerste treinen zullen echter elke dag een halfuur later vertrekken dan nu.
Vanaf mei zal ook de papieren toeslag via de OV-chipkaart mogelijk gemaakt worden.
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... ikt-143379
"De keerzijde van de lagere toeslag"? In mijn ogen is de omzet per reiziger inderdaad een stukje lager, maar als er 3,5 keer meer tickets worden verkocht ligt de totaal omzet wel veel hoger dan vroeger (dus positief, terwijl in de tekst is het nogal negatief gepost vind ik).
De toeslagprijzen voor Amsterdam - Schiphol zijn 35% van wat ze waren (€ 6,00 is nu € 2,10), dus hoewel de hoeveelheid reizigers weliswaar 3,5x zoveel is, is is de totale hoeveelheid inkomsten van de toeslagen slechts 22,5% hoger dan voorheen.
Slechts 22,5%? vind je dat "slechts"? Ik toch alvast niet, als een bedrijf plots meer dan 20 % meer inkomsten heeft, is toch wel een uitstekende zaak.AlexNL schreef:De toeslagprijzen voor Amsterdam - Schiphol zijn 35% van wat ze waren (€ 6,00 is nu € 2,10), dus hoewel de hoeveelheid reizigers weliswaar 3,5x zoveel is, is is de totale hoeveelheid inkomsten van de toeslagen slechts 22,5% hoger dan voorheen.
Maar de reizigers moeten dus ongeveer 4 euro minder toeslag betalen. Maar wordt hier niet vergeten dat wanneer er 3,5 keer meer reizigers zijn, er dus ook 3,5 keer meer inkomsten zijn van de basisprijs (een ticket is toch een basisprijs + een toeslagprijs? ik weet niet hoeveel de basisprijs is om bv Amsterdam - Schiphol is, maar stel nu bv 10 euro (plus dan die toeslagprijs van 2,10) Dan zijn er toch 3,5 keer meer mensen die bv die 10 euro moeten betalen? In mijn ogen is de opbrengst dan toch imens veel groter. Of zie ik het hier allemaal verkeerd?
Zolang die reizigers al met de trein gingen, en nu de Fyra pakken, maakt dat niets uit. De basisticketprijs gaat naar NS, de inkomsten van de toeslagen gaan naar NS Hispeed (HSA). Pas wanneer een (groot) deel van die reizigers nieuwe reizigers zijn (en voorheen de auto pakten) is het echt extra inkomsten.
22,5% meer is zeker geen slechte score op zich, maar wanneer je kijkt naar de oude toeslagprijs en de torenhoge bedragen die HSA betaalt aan de overheid voor de concessie, valt het best wel in het niet en zie je ook wel in dat ze met 22,5% meer inkomsten nog niet eens kostendekkend kunnen opereren, laat staan winst maken.
22,5% meer is zeker geen slechte score op zich, maar wanneer je kijkt naar de oude toeslagprijs en de torenhoge bedragen die HSA betaalt aan de overheid voor de concessie, valt het best wel in het niet en zie je ook wel in dat ze met 22,5% meer inkomsten nog niet eens kostendekkend kunnen opereren, laat staan winst maken.
Dat is denk ik een goed idee. In januari zat de Fyra regelmatig vol (toeslagvrij) dus reizigers weten 'm wel te vinden maar zijn gewoonweg niet bereid om meer te betalen. Het is nu even wat drukker in de Fyra, maar de vraag is of dat over een paar maanden nog steeds zo is. En of de toeslagen dan op het huidige prijsniveau blijven of weer teruggaan naar het oude prijsniveau, Hispeed heeft immers aangekondigd dat dit tijdelijk is...
-
Het aantal spoorlijnen die winst genereren is op één hand te telen.AlexNL schreef:
Maar het aantal HSL's in heel Europa die nooit uit de kosten gaan geraken is evenzeer heel klein.Hogersluys schreef:Het aantal spoorlijnen die winst genereren is op één hand te telen.AlexNL schreef:
Tot nu toe dan toch, de andere veelgebruikte lijnen zullen op termijn ook wel opbrengen hoordentheo schreef:Voor zaover ik weet is er slechts één HSL uit de kosten geraakt..... de allereerste lijn in Frankrijk.
Daarna geen enkele meer.

-
^^Opbrengen wel, maar winstgevend zijn en uit de kosten geraken? Niet veel. Succes en de winstgevendheid gaan niet altijd samen. Kijk maar naar Eurostar dat virtueel failliet is maar wel enorm veel reizigers trekt.
Laatst gewijzigd door Hogersluys op 06 mar 2011, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Waarschijnlijk NOOIT, de bouwkosten zijn stukken hoger dan de eerste TGV lijn.Shrek schreef:Tot nu toe dan toch, de andere veelgebruikte lijnen zullen op termijn ook wel opbrengen hoordentheo schreef:Voor zaover ik weet is er slechts één HSL uit de kosten geraakt..... de allereerste lijn in Frankrijk.
Daarna geen enkele meer.
Ik denk dat ze met moeite hun interest kunnen betalen, terugbetalen duurt dan wel heel erg lang.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide