Fyra
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23
Re: Fyra.
Je hebt 3 soorten proefritten:
-Type-toelatingsproefritten
-afleverproefritten/overnameproefritten
-testritten met passagiers.
Op het moment is men bezig om de V250 een typetoelating te krijgen. Stellen zijn nog niet van NS-Hispeed maar nog van de fabrikant. Daarna gaat men een keer over op afleverproefritten (heeft gemoderniseerde ICM'men, VIRM4 en SLT ook gehad) en dan -als dat goed gaat- wordt het stel overgenomen en klaar voor dienst.
Daarna mag je eerst alle kinderziekten eruit rijden met passagiers op een bepaald traject.
-Bij ICM was dat de 1500 (IC Amsterdam-Amersfoort-(Deventer(spits)) was dat toen nog), omdat dichtbij Haarlem zat en verder geen geschikte serie daar was.
-Bij SLT was dat de 9800 (SPR Den Haag CS-Utrecht CS) en later ook de 9700 (SPR (Spits) Rotterdam CS-Gouda Goverwelle) en de 19800 (SPR Gouda Goverwelle-Den Haag CS), omdat dat lekker dichtbij Leidschendam was, waar de experts zaten in daar in onderhoud waren.
-VIRM: 3600 (IC Roosendaal-Zwolle), omdat dat in Zwolle uitliep en dichtbij Onnen/Groningen lag waar de VIRM-experts zaten in onderhoud waren. En daar verder geen geschikte serie was.
-Type-toelatingsproefritten
-afleverproefritten/overnameproefritten
-testritten met passagiers.
Op het moment is men bezig om de V250 een typetoelating te krijgen. Stellen zijn nog niet van NS-Hispeed maar nog van de fabrikant. Daarna gaat men een keer over op afleverproefritten (heeft gemoderniseerde ICM'men, VIRM4 en SLT ook gehad) en dan -als dat goed gaat- wordt het stel overgenomen en klaar voor dienst.
Daarna mag je eerst alle kinderziekten eruit rijden met passagiers op een bepaald traject.
-Bij ICM was dat de 1500 (IC Amsterdam-Amersfoort-(Deventer(spits)) was dat toen nog), omdat dichtbij Haarlem zat en verder geen geschikte serie daar was.
-Bij SLT was dat de 9800 (SPR Den Haag CS-Utrecht CS) en later ook de 9700 (SPR (Spits) Rotterdam CS-Gouda Goverwelle) en de 19800 (SPR Gouda Goverwelle-Den Haag CS), omdat dat lekker dichtbij Leidschendam was, waar de experts zaten in daar in onderhoud waren.
-VIRM: 3600 (IC Roosendaal-Zwolle), omdat dat in Zwolle uitliep en dichtbij Onnen/Groningen lag waar de VIRM-experts zaten in onderhoud waren. En daar verder geen geschikte serie was.
Re: Fyra.
Maar ze doen nu al jaren proefritten. Ik kan niet begrijpen dat de frabicant, dus ansaldo breda, geenn treinstel kan maken dat voldoet aan het Nederlands en Belgisch net. Is die trein dan zo speciaal, dat ie zoveel afwijkt van een standaardtrein (buiten de hogere snelheid dan)?
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23
Re: Fyra.
Elektronica he...
SLT (volgens mij was het eerste stel de 2602) kwam op 18 februari het land in, en sinds 6 september 2010 is het massaal ingezet. (En nog hebben we problemen, op het hoogste punt 85 van de 95 stellen defect).
SLT (volgens mij was het eerste stel de 2602) kwam op 18 februari het land in, en sinds 6 september 2010 is het massaal ingezet. (En nog hebben we problemen, op het hoogste punt 85 van de 95 stellen defect).
Re: Fyra.
HahaRobin schreef:http://www.demorgen.be/dm/nl/2907/Magaz ... ngen.dhtml
op de foto zie je de vervanger van de Fyra

Betrouwbaar zal het dan i.i.g zijn

Mvg,
S.




Re: Fyra.
Moest Belgie nog geen V250 bestellen voor die dienst.....?
Ik ben benieuwd of eind van dit jaar inderdaad de volledige dienst gereden kan gaan worden en de Benelux dan ook echt verdwijnt.
Zal zo'n Klassiek stel weleens over de HSL willen zien razen
Groetjes,
Marianne
Ik ben benieuwd of eind van dit jaar inderdaad de volledige dienst gereden kan gaan worden en de Benelux dan ook echt verdwijnt.
Zal zo'n Klassiek stel weleens over de HSL willen zien razen

Groetjes,
Marianne



-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Fyra.
Ik heb daarjuist gelezen dat de HLE 13, die nu al op de HSL 4 rijdt, eigenlijk 200 km/u kan rijden. Waarom gebruiken ze die niet om de Fyra dienst te rijden totdat de V250 geleverd is?
De HLE 13 heeft wel geen RTMS, maar voor de dienst A'pen Centraal-Noorderkempen hebben ze dit opgelost door de locomotief in het midden te zetten en te rijden met de stuurstandrijtuigen die wel ERTMS hebben. Helaas zijn die stuurstandrijtuigen dubbeldekkers die maar 160 km/h mogen rijden, maar zouden ze die niet kunnen vervangen door I11 stuurstandrijtuigen die wel 200 km/u kunnen? M.a.w. hebben de I11 stuurstandrijtuigen ERTMS?
De HLE 13 heeft wel geen RTMS, maar voor de dienst A'pen Centraal-Noorderkempen hebben ze dit opgelost door de locomotief in het midden te zetten en te rijden met de stuurstandrijtuigen die wel ERTMS hebben. Helaas zijn die stuurstandrijtuigen dubbeldekkers die maar 160 km/h mogen rijden, maar zouden ze die niet kunnen vervangen door I11 stuurstandrijtuigen die wel 200 km/u kunnen? M.a.w. hebben de I11 stuurstandrijtuigen ERTMS?
Re: Fyra.
Zo'n groot probleem lijkt het mij niet om op moderne rijtuigen als de I11 ETCS te zetten. Maar dan nog zijn er een pak te weinig rijtuigen om alle binnenlandse hogesnelheidsdiensten te doen als ze allemaal internationaal gaan rijden.
Dat lijkt me dus geen oplossing
Dat lijkt me dus geen oplossing

Re: Fyra.
Ze kunnen de huidige Beneluxstammen laten rijden op Maastricht-Brussel en de I11 op de Fyra route zetten, dan hebben ze al wel het grootste deel van de benodigde rijtuigen.Shrek schreef:Zo'n groot probleem lijkt het mij niet om op moderne rijtuigen als de I11 ETCS te zetten. Maar dan nog zijn er een pak te weinig rijtuigen om alle binnenlandse hogesnelheidsdiensten te doen als ze allemaal internationaal gaan rijden.
Dat lijkt me dus geen oplossing
Maar nu zijn we natuurlijk al vrij ver in een "what if" scenario afgedaald

Toch vind ik het straf dat ze voor de Fyra dienst ook gewoon kant en klare locomotieven en rijtuigen konden kopen die wel 50 km/h trager ging (over hoeveel reistijd verschil zou het gaan?) maar waarschijnlijk een stuk goedkoper waren, flexibeler waren, onmiddellijk de Beneluxtreinen op de oude route konden vervangen en onmiddellijk overschakelen op de HSL de dag dat ie klaar was.