Kan het eens op tijd rijden ja??

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
overweg13

Re: Kan het eens op tijd rijden ja??

Bericht door overweg13 »

Bimmer schreef: Volgende maand opent het autosalon in Brussel haar deuren denk ik? We zullen het dan wel kunnen lezen in de krant 'De Belg kiest meer en meer voor 4 wiel aangedreven wagens'. Een tweetal jaar geleden hebben we met onze wagen club een rondrit gemaakt in de Beierse Alpen. Redelijk zware sneeuwval de gemiddelde leeftijd van de wagens was 20 jaar. Het ging over wagens die volgens de stem van het volk beter konden rijden als er een zandzak in de koffer lag. Wel ondanks de zware sneeuwval geen enkele keer vastgezeten en we hebben toch steile hellingen 'beklommen'. Er valt een beetje sneeuw en iedereen klaagt al, onbegrijpelijk toch ..
In Buizingen ligt er vanmorgen 22 cm sneeuw (gemiddeld). Dat is een record sinds ik in 1983 met weerwaarnemingen begon. Dat is dus niet een beetje sneeuw... Bovendien wordt hier niet meer gestrooid.

Misschien een suggestie voor een kerstlied, op de muziek van Jingle Bells: Macho hier, macho daar, macho overal...
Met vriendelijke groet

overweg13
Bimmer

Bericht door Bimmer »

Ik erger me vooral aan die klaagzang. In de Verenigde Staten, Canada, Noorwegen, Oostenrijk en noem maar op hebben ze elk jaar strenge winters. Ons land ligt plat door een gebrek aan know-how en middelen. Ze redeneren hier de kans dat zoiets zal gebeuren is klein dus we investeren er niet in. Dat heeft enkel en alleen te maken met een falend beleid meer moeten we er niet achter zoeken.
Steven

Bericht door Steven »

Beste Bimmer, uw heilige wegen met heilige koeien zitten even goed vast. Lopen vertragingen op die groter zijn als die van het spoor of luchtverkeer. Ik geef u de raad uw klaagzang ergens anders ten derde te brengen want hier haal je bij niemand uw gram, laat zoveel duidelijk zijn. Het feit dat er vertragingen zijn zal niemand tegenspreken maar de treinen blijven rijden, hoe moeilijk ook.
Leer aanvaarden dat het zinloos is om voor twee uitzonderlijke winterse prikken in dit land miljoenen te investeren in spoorwegmaterieel. Indien dat was gebeurd had je waarschijnlijk weer komen klagen dat er te veel is gemorst met uw belastingsgeld.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Bimmer schreef:Ik erger me vooral aan die klaagzang. In de Verenigde Staten, Canada, Noorwegen, Oostenrijk en noem maar op hebben ze elk jaar strenge winters. Ons land ligt plat door een gebrek aan know-how en middelen. Ze redeneren hier de kans dat zoiets zal gebeuren is klein dus we investeren er niet in. Dat heeft enkel en alleen te maken met een falend beleid meer moeten we er niet achter zoeken.
Dat is natuurlijk een kwestie van keuzes: ik ben ondertussen 57 en de kans dat ik een winter(periode) als deze nog eens meemaak is statistisch erg klein. Bovendien zal het winterweer over pakweg 5 - 6 weken alweer vergeten zijn. Wat moeten de besturen dan doen? Investeren in loodsen waar driedubbele hoeveelheden zout kunnen opgeslagen worden? Krachtige sneeuwruimers kopen? De kans bestaat dat een hinderlijke winter als deze dan inderdaad beter aangepakt kan worden, maar de kans is nog vele keren groter dat dit een nutteloze investering blijkt in 90 % van de gevallen. Zouden we dan niet met zijn staan schreeuwen dat ze smossen met ons belastingsgeld?
We stellen ons gewoon als maatschappij veel te kwetsbaar op. Ideaal zou zijn dat je tijdens hinderlijke winterperiodes (en hittegolven!) de mensen de kans geeft om thuis te blijven (school, werk...) en de economie m.a.w. bewust gedurende een beperkte tijd op een lager pitje zet. Ik bedoel niet, verplicht zoals nu het geval is, maar berekend, zodat de "schade" vooraf ingecalculeerd is en dus eigenlijk niet eens als schade moet worden beschouwd. Spijtig genoeg is onze hele samenleving gebaseerd op een doldraaiende economie en als die stokt, zoals nu, dan hebben we daar geen verweer tegen. We berekenen duchtig het gevolg van de winter op de economische groei, en om die invloed zo klein mogelijk te houden brengen we offers, aan veiligheid en gezond verstand.
Met vriendelijke groet

overweg13
Bimmer

Bericht door Bimmer »

Steven schreef:Beste Bimmer, uw heilige wegen met heilige koeien zitten even goed vast. Lopen vertragingen op die groter zijn als die van het spoor of luchtverkeer. Ik geef u de raad uw klaagzang ergens anders ten derde te brengen want hier haal je bij niemand uw gram, laat zoveel duidelijk zijn. Het feit dat er vertragingen zijn zal niemand tegenspreken maar de treinen blijven rijden, hoe moeilijk ook.
Leer aanvaarden dat het zinloos is om voor twee uitzonderlijke winterse prikken in dit land miljoenen te investeren in spoorwegmaterieel. Indien dat was gebeurd had je waarschijnlijk weer komen klagen dat er te veel is gemorst met uw belastingsgeld.
Ik heb het deze keer niet alleen over de spoorwegen. Maar gewoon over de manier hoe men in België zoiets aanpakt. Ik heb er trouwens geen enkel probleem mee dat belastingsgeld wordt geïnvesteerd in de spoorwegen. Nieuwe infrastrutuurprojecten juich ik alleen maar toe. Als de nood om rollend materieel aan te kopen hoog is dan moet dit ook kunnen gebeuren met belastingsgeld. Waar ik wel problemen mee heb is het feit dat de spoorwegen het speelgoed is van sommige politici en vakbonden. De spoorwegen worden gefinancierd met geld van de burger. De spoorwegen moeten het maatschappelijke belang dienen en niet het individuele belang.
trainfreak

Bericht door trainfreak »

Bimmer schreef:Ik erger me vooral aan die klaagzang. In de Verenigde Staten, Canada, Noorwegen, Oostenrijk en noem maar op hebben ze elk jaar strenge winters. Ons land ligt plat door een gebrek aan know-how en middelen. Ze redeneren hier de kans dat zoiets zal gebeuren is klein dus we investeren er niet in. Dat heeft enkel en alleen te maken met een falend beleid meer moeten we er niet achter zoeken.
In de VS, Canada, Noorwegen, Oostenrijk en noem maar op zijn ze strenge winters ook gewoon.
Het is hier tientallen jaren geleden dat het nog zo streng winterde!
Normaal hebben we 3 dagen sneeuw per jaar en that's it
overweg13

Bericht door overweg13 »

trainfreak schreef: Normaal hebben we 3 dagen sneeuw per jaar en that's it
Ik weet niet in welk deel van het land jij woont, maar over de periode 1983 - 2010 genomen, hebben we hier in het centrum zo', 16 dagen met sneeuw per jaar... Onnodig te zeggen dat we daar voor 2010 al ruimschoots over zitten...
Met vriendelijke groet

overweg13
trainfreak

overweg13 schreef:
Ik weet niet in welk deel van het land jij woont, maar over de periode 1983 - 2010 genomen, hebben we hier in het centrum zo', 16 dagen met sneeuw per jaar... Onnodig te zeggen dat we daar voor 2010 al ruimschoots over zitten...
Ochja, maar je snapt wel wat ik wil zeggen he :wink:
Wat is het gemiddelde sneeuwdagen 1983-2008?
overweg13

Bericht door overweg13 »

trainfreak schreef:
overweg13 schreef:
Ochja, maar je snapt wel wat ik wil zeggen he :wink:
15. Als je over zo een lange periode waarneemt, verandert dat gemiddelde natuurlijk nauwelijks als je daar een wat hoger getal aan toevoegt. Overigens hadden we in 2009 24 sneeuwdagen, dus dat maakt nog minder uit. Voor 2010 zitten we aan 48.
Met vriendelijke groet

overweg13
trainfreak

overweg13 schreef:
trainfreak schreef: Ochja, maar je snapt wel wat ik wil zeggen he :wink:
15. Als je over zo een lange periode waarneemt, verandert dat gemiddelde natuurlijk nauwelijks als je daar een wat hoger getal aan toevoegt. Overigens hadden we in 2009 24 sneeuwdagen, dus dat maakt nog minder uit. Voor 2010 zitten we aan 48.
Ja dat klopt, maar de laatste jaren heb ik eigenlijk (bijna) nooit sneeuw geweten, naast enkele dagen dan.
Vorig jaar was de eerste keer dat het echt zo erg was (voor mij, ik ben geboren in 1989 :wink:)
bobke

Bericht door bobke »

krachtiger sneeuwruimers kopen? hebben ze sneeuwruimers in België? ik heb er alvast nog nooit één zien rijden !!!, het enige dat men doet is zout strooien (de dommeriken). Als het sneeuwt, bv 10 cm, een dikke pak zout op strooien :( (geen wonder dat het zout overal op is) en dan hopen dat de sneeuw wel wegsmelt. Als men eens gezond verstand zou gebruiken en een keer sneeuwruimers gebruiken om al het sneeuw van de baan te doen en dan mss een klein beetje zout strooien om aangevroren/aangereden sneeuw te ontdooien. Mijn grootouders zeiden het nog twee dagen geleden ook; ze gebruiken geen sneeuwruimers, gevolg? geen zout (wat boven massa's slecht is voor de wegen zelf en plantengroei, terwijl met een sneeuwruimer doe je niets kwaad)
tomdg

Bericht door tomdg »

bobke schreef:hebben ze sneeuwruimers in België?
ja dat hebben wij toch? Vooral in Wallonië denk ik.
trainfreak

tomdg schreef:
bobke schreef:hebben ze sneeuwruimers in België?
ja dat hebben wij toch? Vooral in Wallonië denk ik.
Hier heb ik er al zien voorbijrijden. Maar het kunnen ook 'gewone' wagens geweest zijn waarop ze vooraan gewoon zo'n ruimer bevestigd hebben..
overweg13

Bericht door overweg13 »

trainfreak schreef:
Ja dat klopt, maar de laatste jaren heb ik eigenlijk (bijna) nooit sneeuw geweten, naast enkele dagen dan.
Vorig jaar was de eerste keer dat het echt zo erg was (voor mij, ik ben geboren in 1989 :wink:)
Ja inderdaad, dan heb je enkele schitterende winters gemist halfweg de jaren 1980. Overigens: voor ons (amateur-)meteorologen is een sneeuwdag een dag waarop minstens 1 vlok is waargenomen. Maar het zal wel duidelijk zijn dat ze meestal met meer dan 1 komen aanwaaien.
Met vriendelijke groet

overweg13
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

trainfreak schreef:
In de VS, Canada, Noorwegen, Oostenrijk en noem maar op zijn ze strenge winters ook gewoon.
Het is hier tientallen jaren geleden dat het nog zo streng winterde!
Normaal hebben we 3 dagen sneeuw per jaar en that's it
Tientallen jaren geleden... vorige winter viel er ook aan de lopende band sneeuw.

In de jaren '40 en '50 van vorige eeuw waren er geregeld zeer strenge winters met grote hoeveelheden sneeuw, waren er toen ook zulke grote problemen? Hoe dan ook, ook al hebben we niet iedere winter elke dag sneeuw, toch vind ik dat ze wel wat meer zouden mogen investeren in middelen om dergelijk winterweer aan te kunnen. Zeker omdat we vorige winter ook dergelijk weer hadden.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie