Fyra

Kristofke

Re: Fyra.

Bericht door Kristofke »

Is de NMBS er nu eigenlijk al uit of deze trein gaat rijden met verplichte reservaties op het Belgische Net of niet?

Het lijkt me niet echt praktisch moest dit niet zo zijn voor mensen die in Nederland opstappen en wel een specifiek plaatsbewijs hebben...

Richting Brussel lijkt het me niet meer dan normaal om deze vanaf Antwerpen vrij toegankelijk te maken voor alle reizigers.
kika

Bericht door kika »

Kristofke schreef:Is de NMBS er nu eigenlijk al uit of deze trein gaat rijden met verplichte reservaties op het Belgische Net of niet?

Het lijkt me niet echt praktisch moest dit niet zo zijn voor mensen die in Nederland opstappen en wel een specifiek plaatsbewijs hebben...

Richting Brussel lijkt het me niet meer dan normaal om deze vanaf Antwerpen vrij toegankelijk te maken voor alle reizigers.
Kijk naar een willekeurige IC of EC elders, daar kan je reserveren met plaatsbewijs, maar dat hoeft niet. Misschien niet altijd superpraktisch, kan soms verwarrend zijn, maar zo slecht is dat systeem niet: soms moet je een korte rit doen, of je hebt er het extra geld niet voor over of je wilt net samen kunnen zitten in de kindercoupé... enfin in mijn ogen is er niets mis met een gemengd systeem sommige mensen willen liever reserveren anderen liever niet. Wat mij betreft mag het op het ganse Belgische net voor IC's.
Steven

Bericht door Steven »

kika schreef: in mijn ogen is er niets mis met een gemengd systeem sommige mensen willen liever reserveren anderen liever niet. Wat mij betreft mag het op het ganse Belgische net voor IC's.
Idem dito.
Kristofke

Bericht door Kristofke »

En hoe gaat dat praktisch dan?

Als je een reservatie hebt zit je in een ander rijtuig of moet je dan iemand vragen ergens anders te gaan zitten?
kika

Bericht door kika »

Kristofke schreef:En hoe gaat dat praktisch dan?

Als je een reservatie hebt zit je in een ander rijtuig of moet je dan iemand vragen ergens anders te gaan zitten?
Het laatste, mocht die persoon onbekend zijn met het reservatiesysteem. Uiteraard combineer je dat om briefjes of schermpjes of iets dergelijks te hebben, zodat je mensen kunnen zien of een stoel bezet is, tussen welke stations. Bvb. bezet tussen Gent en Luik, maar ik ga er toch in Gent uit, dus kan er prima zitten.
Steven

Bericht door Steven »

De Duitsers en Zwitsers werken vlot met dat systeem. Je kan perfect op een plaats gaan zitten waar er een reservatie is aangebracht maar je moet dan wel opkrassen als die persoon komt opdagen. Ook in Engeland kennen ze een verregaand systeem met vrije reservaties voor binnenlands verkeer. Toen ik naar Edinburgh ging was ongeveer 95% van de plaatsen voorzien van een reservatie.
Als reiziger zonder reservatie kan je dus vooraf zien waar welke stoel gereserveerd is. Dit systeem is ook in gebruik op de nog drie bestaande klassieke verbindingen richting Zwitserland. Het is echter zo dat in die treinen in de meeste gevallen ergens een 15 a 20% max aan reservaties is voorzien. Deze zijn te herkennen aan de gele strookjes die in de voorziene houders zijn geschoven. Men tracht deze reservaties wel meestal te groeperen stel ik vast. Bijvoorbeeld alle reservaties tweede klasse in het eerste rijtuig.
Accelerat

Bericht door Accelerat »

In Hongarije hadden ze eens alle reserveringen in een rijtuig gezet dat er niet was, ja daar stond ik toen met m'n reservering. :mrgreen:
Robin

Bericht door Robin »

morgen komt er weer een Fyra vanuit Roosendaal ;)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
dentheo

Bericht door dentheo »

Hé vroeger was het meestal op zondag kort na de middag...
Theo
Groeten vanop de Heide
Robin

Bericht door Robin »

heb ze in september ook is weten passeren op een zaterdag ze ;)
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Ik ben meer benieuwd naar hoe het met de toelating van die dingen staat... ze zijn na anderhalf jaar nog steeds proefritjes aan het maken, Hispeed verwacht ze halverwege 2011 tot hun beschikking te krijgen. Is er iets meer bekend?
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

De pantograaf is alvast toegelaten op het net van ProRail, de rest nog niet.
Marianne

Bericht door Marianne »

Bij ons in de krant (BN/de Stem) stond het optimistische bericht van NS Hispeed dat de Fyra verbinding die vanaf Breda moet gaan rijden in april 2011 kan gaan rijden. Maar dan alleen nog maar binnen Nederland, wanneer Belgie gaat volgen wist men nog niet :wink:

Veel meer informatie gaf het artikel ook niet. Alleen de toezegging van Hispeed, dat het vanaf die datum echt ging gebeuren.......

Groetjes,
Marianne
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Marianne schreef:Bij ons in de krant (BN/de Stem) stond het optimistische bericht van NS Hispeed dat de Fyra verbinding die vanaf Breda moet gaan rijden in april 2011 kan gaan rijden. Maar dan alleen nog maar binnen Nederland, wanneer Belgie gaat volgen wist men nog niet :wink:
Dat weten ze ook echt nog niet. Dat hangt af van wanneer er genoeg toegelaten nieuwe V250-treinstellen zijn. Wel weten ze dat dat nog tot tenminste september 2012 gaat duren.

Groetjes,
Rian
Robin

Bericht door Robin »

een fyra;
Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie