railtime schreef: Lijn 36 Brussel-Zuid - Luik-Guillemins: Zwaar verstoord verkeer.
15:23 Er is een persoon gemeld langs het spoor in het station van Kortenberg.
Zwaar verstoord verkeer.
Incident kortenberg
Incident kortenberg
net op de radio, zwaar verstoord verkeer, meer weet ik ook niet...
- trainfreak
Re: Incident kortenberg
Volgens het nieuwsblad is er een persoon aangereden, hij is ter plaatse overleden.
Rond 15u heb ik telefoon gehad dat de vertragingen in Brussel voelbaar waren, de treinen hadden een vertraging dan een onbekend aantal minuten, dat beloofd voor de spits...
Rond 15u heb ik telefoon gehad dat de vertragingen in Brussel voelbaar waren, de treinen hadden een vertraging dan een onbekend aantal minuten, dat beloofd voor de spits...
Jup ligt iemand onder den ICk komende uit leuventrainfreak schreef:Volgens het nieuwsblad is er een persoon aangereden, hij is ter plaatse overleden.
Te Kortenberg is er een instelling voor mensen met allerlei problemen, het is best mogelijk (het zou niet de eerste keer zijn) dat het iemand is die van daar afkomstig is.
inderdaad.. en wat naar mijn mening een factor is... ze hadden beter op gans dat stukje de perrons aan de buitenkant geplaatst (wat het is daar dat de stoptreintjes stoppen) ipv in het midden van 2 sporen.. want waar nu de directs rijden sluit het perron ook op aan. Als ze dit al eens moeilijker maakten met de perrons te verplaatsen naar de buitenkant was het misschien minder evident voor deze mensen om zich eronder te gooien onder een directSteven schreef:Te Kortenberg is er een instelling voor mensen met allerlei problemen, het is best mogelijk (het zou niet de eerste keer zijn) dat het iemand is die van daar afkomstig is.
idd, ik had ook gedacht dat ze het eerder zoals in station Noorderkempen op L4 zouden doen:Darko schreef: inderdaad.. en wat naar mijn mening een factor is... ze hadden beter op gans dat stukje de perrons aan de buitenkant geplaatst (wat het is daar dat de stoptreintjes stoppen) ipv in het midden van 2 sporen.. want waar nu de directs rijden sluit het perron ook op aan.
2 perrons aan de buitenzijde met tussenin 4 sporen, waardoor de 2 middelste sporen geen perrons hebben.
om de zoveel stations kan je eventueel een eiland in het midden voorzien met noodperrons, maar waarbij de trappen naar de onderdoorgang normaal gezien afgesloten zijn.
zou toch veiliger zijn, maar omdat we van dit voorval de details niet kennen, weet ik niet of het hier een verschil zou uitgemaakt hebben.
Het was onder de ICk dus was het op het snelspoor in het middenpietje schreef:idd, ik had ook gedacht dat ze het eerder zoals in station Noorderkempen op L4 zouden doen:Darko schreef: inderdaad.. en wat naar mijn mening een factor is... ze hadden beter op gans dat stukje de perrons aan de buitenkant geplaatst (wat het is daar dat de stoptreintjes stoppen) ipv in het midden van 2 sporen.. want waar nu de directs rijden sluit het perron ook op aan.
2 perrons aan de buitenzijde met tussenin 4 sporen, waardoor de 2 middelste sporen geen perrons hebben.
om de zoveel stations kan je eventueel een eiland in het midden voorzien met noodperrons, maar waarbij de trappen naar de onderdoorgang normaal gezien afgesloten zijn.
zou toch veiliger zijn, maar omdat we van dit voorval de details niet kennen, weet ik niet of het hier een verschil zou uitgemaakt hebben.

Ik denk dat Infrabel zoiets niet wilt.Darko schreef:inderdaad.. en wat naar mijn mening een factor is... ze hadden beter op gans dat stukje de perrons aan de buitenkant geplaatst (wat het is daar dat de stoptreintjes stoppen) ipv in het midden van 2 sporen.. want waar nu de directs rijden sluit het perron ook op aan. Als ze dit al eens moeilijker maakten met de perrons te verplaatsen naar de buitenkant was het misschien minder evident voor deze mensen om zich eronder te gooien onder een direct
Nu kunnen ze bij problemen immers gemakkelijk een stoptreintje over de middelste sporen sturen. Als daar geen perrons zouden zijn moesten ze bij het minste onderhoud of panne al vervangbussen inleggen.
Ik heb wel gezien dat de toegang tot de middelste perrons al bemoeilijkt is door een hek met enkele deuren in. Als ze nu die deuren nog zouden kunnen vergrendelen vanop afstand is het ook in orde he

Ik doelde op de vraag of het om zelfdoding of een ongeval gaat, iemand die zich van het leven wil beroven hou je niet tegen met enkele meters extra afstand, maar in geval van een ongeval had het op die manier vermeden kunnen worden.Darko schreef:Het was onder de ICk dus was het op het snelspoor in het middenpietje schreef:idd, ik had ook gedacht dat ze het eerder zoals in station Noorderkempen op L4 zouden doen:Darko schreef: inderdaad.. en wat naar mijn mening een factor is... ze hadden beter op gans dat stukje de perrons aan de buitenkant geplaatst (wat het is daar dat de stoptreintjes stoppen) ipv in het midden van 2 sporen.. want waar nu de directs rijden sluit het perron ook op aan.
Als die sporen dan om de een of andere reden defect is kan de stoptrein niet meer rijden. En daarbij, iemand die een zelfdoding wil plegen houd je niet tegen met een hek, springt hij niet in het station, dan springt hij wel een paar km verderop ...Darko schreef:Steven schreef:Ze hadden beter op gans dat stukje de perrons aan de buitenkant geplaatst (wat het is daar dat de stoptreintjes stoppen) ipv in het midden van 2 sporen.. want waar nu de directs rijden sluit het perron ook op aan. Als ze dit al eens moeilijker maakten met de perrons te verplaatsen naar de buitenkant was het misschien minder evident voor deze mensen om zich eronder te gooien onder een direct
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
-
De meeste mensen plegen zelfmoord in een opwelling.
In Nederland heb je ook "populaire" plaatsen; nabij Etten=Leur, Den Dolder, Oss-Wijchen, Vught, Bergen op Zoom en Helmond gebeuren vaak aanrijdingen met personen. Helaas, uiteraard.
Over het plaatsen van perrons, in Nederland zijn ze daar niet overuit:
Utrecht C-Amsterdam Bijlmer ArenA: alleen binnensporen hebben perrons
Utrecht C-Woerden: alleen buitensporen hebben perrons
Gouda Goverwelle-Gouda: alle sporen hebben perrons; ook beide in gebruik
Dordrecht-RotterdamC: alle sporen perrons, binnenste worden gebruikt
Rijswijk-Leiden CS: alle sporen perrons, beiden in gebruik, meestal de westelijkste sporen (dus ri Leiden (gezien) het linker Rechterspoor, ri Delft (gezien) het rechter rechterspoor)
(Utrecht-)Houten-Houten Casstellum: alleen binnensporen hebben perrons,
Weesp: IC's binnensporen, Stoptreinen aan de buitenkant halterend
Boxtel-Eindhoven: Perrons aan beide kanten (Boxtel* zelf is 2x 4-sporig station; daar alleen binnenste sporen hebben perrons) alleen binnenste worden gebruikt in normale dienst.
Verder heb je niet zo veel 4-sporigheid...
In Nederland heb je ook "populaire" plaatsen; nabij Etten=Leur, Den Dolder, Oss-Wijchen, Vught, Bergen op Zoom en Helmond gebeuren vaak aanrijdingen met personen. Helaas, uiteraard.
Over het plaatsen van perrons, in Nederland zijn ze daar niet overuit:
Utrecht C-Amsterdam Bijlmer ArenA: alleen binnensporen hebben perrons
Utrecht C-Woerden: alleen buitensporen hebben perrons
Gouda Goverwelle-Gouda: alle sporen hebben perrons; ook beide in gebruik
Dordrecht-RotterdamC: alle sporen perrons, binnenste worden gebruikt
Rijswijk-Leiden CS: alle sporen perrons, beiden in gebruik, meestal de westelijkste sporen (dus ri Leiden (gezien) het linker Rechterspoor, ri Delft (gezien) het rechter rechterspoor)
(Utrecht-)Houten-Houten Casstellum: alleen binnensporen hebben perrons,
Weesp: IC's binnensporen, Stoptreinen aan de buitenkant halterend
Boxtel-Eindhoven: Perrons aan beide kanten (Boxtel* zelf is 2x 4-sporig station; daar alleen binnenste sporen hebben perrons) alleen binnenste worden gebruikt in normale dienst.
Verder heb je niet zo veel 4-sporigheid...
Een eilandperron voor de snelle sporen ware inderdaad makkelijker af te sluiten geweest, in plaats van nu die hekkens over de gehele lengte van de perrons, die de nuttige ruimte toch wel behoorlijk inperken. Maar daar zijn we nu wel wat laat mee.
Zo kan je natuurlijk tot in het oneindige maatregelen blijven nemen om zulke dingen te voorkomen. Het valt me toch op dat het altijd Infrabel/NMBS is die maatregelen moet nemen tegen mensen die zich voor een trein willen werpen, tegen bestuurders die zouden kunnen slalommen over overwegen, enz.,...
SF05 is tenslotte een maatregel die de nmbs moet nemen zodat autobestuurders die de verkeersregels NIET naleven toch maar niet onder een trein terecht komen.
Idem met de perrons op de lijn 36/36N, als ze zich voor de trein willen gooien doen ze dat toch en anders gaan ze wel een stuk verderop of naar een andere lijn, of moeten we elke lijn omheinen en om de 100 meter een bewakingsagent zetten?
SF05 is tenslotte een maatregel die de nmbs moet nemen zodat autobestuurders die de verkeersregels NIET naleven toch maar niet onder een trein terecht komen.
Idem met de perrons op de lijn 36/36N, als ze zich voor de trein willen gooien doen ze dat toch en anders gaan ze wel een stuk verderop of naar een andere lijn, of moeten we elke lijn omheinen en om de 100 meter een bewakingsagent zetten?
Nee, je moet weloverwogen tot zinnige beslissingen komen. Een eilandperron zonder onderdoorgang met op 200 meter lopen een psychiatrisch instituut (Den Dolder) geeft gewoon problemen. Wat voor lijn is het, wat voor intensiteit is er, hoe groot is het bereik van het station en wat zijn de kosten om bepaalde zaken aan te passen? Als er een nieuwe lijn wordt aangelegd, heb je misschien het meeste ruimte aan beide buitenzijden en bespaar je een beetje door bestaande perrons te gebruiken.Jani schreef:Idem met de perrons op de lijn 36/36N, als ze zich voor de trein willen gooien doen ze dat toch en anders gaan ze wel een stuk verderop of naar een andere lijn, of moeten we elke lijn omheinen en om de 100 meter een bewakingsagent zetten?
Oh en het hek naast Den Dolder richting parking en psychiatrische instelling is regelmatig kapot. Dus misschien is omheinen niet altijd zo praktisch.