WK in België

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
groentje

Re: WK in België

Bericht door groentje »

Nu denk ik niet dat de Yankees geïnteresseerd zijn in dat soccer, maar toegegeven, het wervingsgebied in Duitsland is vaak wel iets groter dan hier. En ja, veel stadions hebben er ook minder plaatsen. Toch is het een van de weinige competities die financieel gezond is, en dat kan alleen maar aan het beleid liggen, want in de Spaanse en Engelse competitie gaat veel meer geld om.
In De Standaard vandaag stond dat het Itinera-instituut voorstelde om slechts 4 stadions in België te bouwen in plaats van 6, om zo de kosten voor ons land inderdaad draaglijker te maken. Want het is inderdaad veel geld.
Shrek

Bericht door Shrek »

Kristofke schreef: het centrale openbaar vervoer netwerk is er al, en zal enkel in capaciteit worden uitgebreid, nieuwe infrastructuur werken zullen zich enkel richten op het verbinden van de grote stadiums met een openbaar vervoer hub

en daar ben je achteraf dus niets mee, bovendien zie je het nu al aankomen dat om dit snel uit te voeren er weer een tweede investeerder nodig is, en we dus weer een kakafonie aan toeslagen gaan krijgen, en tram/trein lijnen die achteraf weinig tot geen doelpubliek hebben en dus een financieel fiasco worden
En is zo'n capaciteitsuitbreiding dan niet wenselijk? De meest opvallende projecten zijn natuurlijk die rechtstreeks naar de stadions gaan. Maar wanneer er opnieuw een tram in luik rijdt staat de deur meteen open voor op termijn een heel tramnet aan te leggen. Idem voor Brugge trouwens.

En laten we ook eens teruggaan in de geschiedenis: in 1958 vond de wereldtentoonstelling plaats in België. Hiervoor werden ook belangrijke investeringen in infrastructuur gedaan die daarna zeer nuttig blijken, denk maar aan de (toen) nieuwe luchthaven in Zaventem :wink:
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

pietje schreef:Geloven jullie echt dat sportwedstrijden (WK,Tour,Olympische spelen,...) goede reclame zijn ?
Het grootste deel van het doelpubliek kijkt daar niet eens naar, laat staan dat ze zich nog eens gaan informeren of het misschien een leuke vakantieplek is.
Euh ja. Barcelona heeft zijn status als wereldstad te danken aan de Olymische Spelen van 1992. Daar dragen ze dus nog steeds de vruchten van.

Ik vraag me af of er betere reclame bestaat voor een stad/land dan de Olympische spelen of een WK. Twee maanden ben je voortdurend (positief) in het nieuws, dat is anders ondenkbaar of onbetaalbaar.

Ik moet trouwens lachen met dat geklaag over geld. Een WK is maar een peulenschil vergeleken met het totale budget van de overheid. Er gaan jaarlijks meer subsidies naar allerlei schimmige culturele verenigingen dan de éénmalige kostprijs van een WK.

Ik begrijp dat we niet allemaal voetbalfan zijn maar iedereen moet toch toegeven dat een WK meer is dan louter het spelletje alleen.
pietje

Bericht door pietje »

Hogersluys schreef:
pietje schreef:Geloven jullie echt dat sportwedstrijden (WK,Tour,Olympische spelen,...) goede reclame zijn ?
Het grootste deel van het doelpubliek kijkt daar niet eens naar, laat staan dat ze zich nog eens gaan informeren of het misschien een leuke vakantieplek is.
Euh ja. Barcelona heeft zijn status als wereldstad te danken aan de Olymische Spelen van 1992. Daar dragen ze dus nog steeds de vruchten van.

Ik vraag me af of er betere reclame bestaat voor een stad/land dan de Olympische spelen of een WK. Twee maanden ben je voortdurend (positief) in het nieuws, dat is anders ondenkbaar of onbetaalbaar.

Ik moet trouwens lachen met dat geklaag over geld. Een WK is maar een peulenschil vergeleken met het totale budget van de overheid. Er gaan jaarlijks meer subsidies naar allerlei schimmige culturele verenigingen dan de éénmalige kostprijs van een WK.

Ik begrijp dat we niet allemaal voetbalfan zijn maar iedereen moet toch toegeven dat een WK meer is dan louter het spelletje alleen.
Iedereen komt altijd maar af met Barcelona.
Ik ben er van overtuigd dat Barcelona (waar ik vorig jaar ook geweest ben dus) ook zonder de OS een toeristische topper zou geworden zijn.
Voor de rest zie ik niet zo direct een stad die door zo'n sportevenement ineens een pak meer inkomsten gekregen heeft door de extra bekendheid.
Net zoals de meeste andere Europese grootsteden die de laatste 30 jaar geen OS gehad hebben.
We hebben hier trouwens al het EK gehad, heeft dat toen iets op langere termijn opgeleverd?

En over het geld: op dit moment zit men met een astronomisch tekort op de begroting, dus zou het beter zijn om dat eerst op orde te brengen en als men overschot heeft zijn er toch wel nuttigere dingen om geld aan te geven
Trammist

Bericht door Trammist »

Bon, we kunnen er gerust op zijn dat het WK NIET naar hier komt in 2018 of 2022...
Robin

Bericht door Robin »

joepie :)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Hogersluys

Met Rusland kan ik leven. Qatar is echter een totaal verkeerde beslissing. Het is er veel te warm (zeker gezien WK's doorgaans in de zomer gespeeld worden). Het land is veel te klein (niveau Luxemburg) waardoor de miljardeninvesteringen eigenlijk verloren geld zijn.
Steve

Bericht door Steve »

Hogersluys schreef:Met Rusland kan ik leven. Qatar is echter een totaal verkeerde beslissing. Het is er veel te warm (zeker gezien WK's doorgaans in de zomer gespeeld worden). Het land is veel te klein (niveau Luxemburg) waardoor de miljardeninvesteringen eigenlijk verloren geld zijn.
Dat lossen ze allemaal op met geld: een groot aantal nieuwe stadions, waarbij de kleine afstand trouwens juist een troef kan zijn. En wat de warmte betreft, geen probleem: we bouwen toch gewoon stadions met airconditioning! Geen grap...

Qatar is trouwens wel een pak groter dan Luxemburg: ongeveer 11.000 tegenover 2500 vierkante kilometer. Qatar is dus bijna even groot als Vlaanderen (ongeveer 13.500 km²).
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
MIVB-reiziger schreef:
Hogersluys schreef:Met Rusland kan ik leven. Qatar is echter een totaal verkeerde beslissing. Het is er veel te warm (zeker gezien WK's doorgaans in de zomer gespeeld worden). Het land is veel te klein (niveau Luxemburg) waardoor de miljardeninvesteringen eigenlijk verloren geld zijn.
Dat lossen ze allemaal op met geld: een groot aantal nieuwe stadions, waarbij de kleine afstand trouwens juist een troef kan zijn. En wat de warmte betreft, geen probleem: we bouwen toch gewoon stadions met airconditioning! Geen grap...

Qatar is trouwens wel een pak groter dan Luxemburg: ongeveer 11.000 tegenover 2500 vierkante kilometer. Qatar is dus bijna even groot als Vlaanderen (ongeveer 13.500 km²).
En véél rijker...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
bobke

Bericht door bobke »

MIVB-reiziger schreef:

Ja kheb dat ook al gelezen, stadions met airconditioning. Ik begrijp wel niet hoe dat kan. Volgens mij heeft dat weinig nut, want een stadion is open. Het heeft toch ook geen zin de airconditioning aan te zetten in de auto als de ruiten open staan! Allé ja, het wordt alvast een totaal anti-groen wk (enorm energieverbruik).

Wat betreft België; al de plannen vliegen nu wel in de koelkast zeker voor het aanleggen van nieuwe trein/ tram lijnen /haltes?
K V B

Bericht door K V B »

bobke schreef: Ja kheb dat ook al gelezen, stadions met airconditioning. Ik begrijp wel niet hoe dat kan. Volgens mij heeft dat weinig nut, want een stadion is open.
Koele lucht is zwaarder dan warme lucht en dus blijft die mooi in het stadion hangen. Airco is dus geen zo een groot probleem.
thomaslj

Bericht door thomaslj »

Gisteren op Terzake werd gezegd dat ze in Qatar de stadions dan terug gaan afbreken voor golfterreinen & dat ze daar nog nooit een voetbal van dichtbij hebben gezien, vond ik wel grappig..
Trammist

Bericht door Trammist »

Afbeelding
Bomma

Bericht door Bomma »

Ik vraag me af, wat hebben we eigenlijk overgehouden aan Euro 2000?
Hogersluys

^^Bepaalde stadiums zijn toen gevoelig uitgebreid, ik denk aan Brugge, Charleroi, Luik en het Koning Boudewijnstadion in Brussel. Meestal betrof het wat broodnodig pleisterwerk aan de stadions .Verder is een EK natuurlijk niet vergelijkbaar met een WK, voor een WK zijn grotere ingrepen in de infrastructuur nodig.

Ik las trouwens net dat België en Nederland van zins zijn opnieuw een bid in te dienen voor het EK van 2020. :P
Plaats reactie