Hoe de NMBS er mee omgaat stinkt op z'n minst. Om een idee te geven (pdf), het document is helaas niet superactueel, maar het schetst toch geen mooi beeld.Pendelaar schreef:Word lijn 26 een beetje stiefmoederlijk behandeld ?
Na sneeuw en hitte: treinen geblokkeerd door herfstbladeren
Re: Na sneeuw en hitte: treinen geblokkeerd door herfstblade
Omdat Etterbeek maar vier sporen heeft, en momenteel zelfs voor lange tijd maar drie sporen, moeten P treinen die eindigen in Brussel-Luxemburg of Etterbeek zo snel mogelijk lijn 26 op naar Schaarbeek, anders blokkeren zij de doorgang op lijn 161 of het binnen en buitenrijden van de 33xx reeks en de CR 21xx. In de namiddag is het nog iets moeilijker dan komen de treinen van Schaarbeek over lijn 26 en moeten deze min of meer op tijd in Etterbeek zijn, niet te veel voor uur anders blokeren ze lijn 26 in Delta, iets te veel na uur en dan staan ze daar ook tot ze in Etterbeek binnen kunnen.Pendelaar schreef: Op de 2de plaats zien ik vaak dat ander materieel dan duikbrillen over de lijn rijden en die hebben nagenoeg altijd voorrang (zelfs als ze helemaal leeg zijn en het licht in de passagiersrijtuigen uit is) ; met vertraging tot gevolg voor de L treintjes.
Bovendien moeten P treinen komende van en naar de lijn 124 voorrang krijgen omdat zij zo weinig mogelijk opgehouden mogen worden op lijn 124. Ook goederentreinen komende van lijn 124 en gaande naar lijn 124 moeten voorrang krijgen omdat deze niet mogen stil staan op de vertakkingen wegens een te steile helling.
Op papier passen die dingen allemaal naadloos in elkaar. Echter leert de realiteit dat dat zelden het geval is. Vandaag stond op een bepaald moment een 33xx in Delta richting Halle via Etterbeek, in Boondaal een 33xx richting Vilvoorde via Etterbeek, en in Brussel-Luxemburg stond een 21xx richting Eigenbrakel. Die moeten allemaal langs Etterbeek. Gevolg was dat de 33xx richting Halle in Delta bijna een kwartier heeft moeten wachten eer deze mocht afzakken naar Etterbeek, terwijl deze de enige van de drie treinen was die op dat ogenblik op tijd reed.
Waarom is dit eigenlijk? Ik dacht in het begin dat ze het perron van spoor 2 gingen aanpakken (aangezien perrons van spoor 3 en 4 al verhoogd zijn). Maar blijkbaar is het toch iets anders. Ik vermoed dat ze verder op de lijn aan het werken zijn.Omdat Etterbeek maar vier sporen heeft, en momenteel zelfs voor lange tijd maar drie sporen
Ik vraag mij alleen af waarom ze dan tegelijkertijd het perron niet kunnen verhogen. Dat betekent dus dat als ze dat perron gaan verhogen dat het spoor weer zal gesloten worden.
De laatste 2 à 3 weken is het in etterbeek tijdens de spits al vertraging wat de klok slaat.
momenteel is spoor 2 volledig buiten dienst, men is gestart met het herconfigureren van de sporen net voorbij Etterbeek kant Watermael. Alle IC/IR en CR treinen Brussel Ottignies moeten dus over dat spoor 3 waar ook al die L treinen Halle Mechelen en die P treinen moeten stoppen dit kan niet anders dan vertraging geven.
Men is nu bezig aan de perrons van Watermaal. Omdat er pas achter de perrons van Watermaal richting Ottignies een wissel ligt, en aan de andere kant momenteel bij de uitrit van Brussel-Luxemburg ligt zit je dus met twee enkel sporen op de 161 zonder wisselmogelijkheid tussen Luxemburg en Watermaal.
Op termijn moeten er vanaf Watermaal vier sporen liggen met wisselverbindingen. Om dit te realiseren moet spoor A van de lijn 161 omgeleid worden. Aangezien het omleidingsspoor een nieuw spoor is met een eigen nieuwe bovenleiding zal in de nabije toekomst de bovenleiding van de "oude" lijn 161 A en B vervangen kunnen worden. De omleiding is voorzien tot november 2012. Het buiten dienst zijn van perron 2 in Etterbeek en Watermaal is normaalgezien tot midden 2011.
Over perronwerken in Etterbeek weet ik niets, maar ik neem aan dat het wel in het GEN plan zit verwerkt.
Lijn 26/3 (verbinding Lijn 161 met Lijn 26 van Watermaal naar Delta) is intussen ook geëlektrificeerd en in dienst.
Op termijn moeten er vanaf Watermaal vier sporen liggen met wisselverbindingen. Om dit te realiseren moet spoor A van de lijn 161 omgeleid worden. Aangezien het omleidingsspoor een nieuw spoor is met een eigen nieuwe bovenleiding zal in de nabije toekomst de bovenleiding van de "oude" lijn 161 A en B vervangen kunnen worden. De omleiding is voorzien tot november 2012. Het buiten dienst zijn van perron 2 in Etterbeek en Watermaal is normaalgezien tot midden 2011.
Over perronwerken in Etterbeek weet ik niets, maar ik neem aan dat het wel in het GEN plan zit verwerkt.
Lijn 26/3 (verbinding Lijn 161 met Lijn 26 van Watermaal naar Delta) is intussen ook geëlektrificeerd en in dienst.
Idd, en als er dan al eens regelmatig een trein zijn tijd neemt, of het begeeft, dan is het dikke dikke miserieSteven schreef:momenteel is spoor 2 volledig buiten dienst, men is gestart met het herconfigureren van de sporen net voorbij Etterbeek kant Watermael. Alle IC/IR en CR treinen Brussel Ottignies moeten dus over dat spoor 3 waar ook al die L treinen Halle Mechelen en die P treinen moeten stoppen dit kan niet anders dan vertraging geven.

Ok, bedankt voor de info.
Ik vrees dat die vele vertragingen momenteel in Etterbeek dus nog een tijdje zullen duren.
Ik vrees dat die vele vertragingen momenteel in Etterbeek dus nog een tijdje zullen duren.
-
- Contacteer:
ik ben eens benieuwd wat het voor de rest van deze week gaat zijn met die temperaturen en die sneeuw:-)
Fan van de 55'ers en de 18'ers!
http://users.telenet.be/eagleheartstori ... elkom.html
http://users.telenet.be/eagleheartstori ... elkom.html
-
Vorige week hebben er 3 dagen geen sneltreinen gereden tussen Maastricht-Heerlen. Scheelt weer dat de stoptreinen nog wel reden.
Daarnaast stond er gisteravond zo'n 900 km file in Nederland (een normale maandagavondspits is 200km), terwijl op het spoor vrij weinig aan de hand was (Ja, een wisselstoring Arnhem-Nijmegen later op de avond, daardoor vielen enkele treinen uit en vertragingen tot +20, maar dag mag geen naam hebben)
Daarnaast stond er gisteravond zo'n 900 km file in Nederland (een normale maandagavondspits is 200km), terwijl op het spoor vrij weinig aan de hand was (Ja, een wisselstoring Arnhem-Nijmegen later op de avond, daardoor vielen enkele treinen uit en vertragingen tot +20, maar dag mag geen naam hebben)
Vanmorgen heel wat problemen tussen Utrecht en Gouda/Rotterdam/Den Haag, vanmiddag tussen Amsterdam en Schiphol en vanavond zag ik toch weer heel wat in de + op A'dam CS (maar dat is eigenlijk bijna elke avond). Enschede Almelo boeit me nu niet zoMaartendeJ schreef:Vorige week hebben er 3 dagen geen sneltreinen gereden tussen Maastricht-Heerlen. Scheelt weer dat de stoptreinen nog wel reden.

Rondom Gouda waren de problemen vanwege een defecte voeding, niet per se winterweer dus.