Trein in nood wegslepen duurt meer dan een uur
Trein in nood wegslepen duurt meer dan een uur
Deze ochtend stond trein 2207 (T27 met M6) op lijn 50A, net aan de inrit van Brussel Zuid "in nood".
Je zou verwachten dat de trein in nood wegslepen daar toch snel moet kunnen, gezien de nabijheid van Vorst, waar een aantal rangeerlocomotieven actief zijn.
In de realiteit duurde het meer dan een uur en een kwart, vooraleer men er in slaagde de defecte trein te verplaatsen.
Intussen stonden er nog 2 achterkomende treinen al die tijd geblokkeerd.
Je zou verwachten dat de trein in nood wegslepen daar toch snel moet kunnen, gezien de nabijheid van Vorst, waar een aantal rangeerlocomotieven actief zijn.
In de realiteit duurde het meer dan een uur en een kwart, vooraleer men er in slaagde de defecte trein te verplaatsen.
Intussen stonden er nog 2 achterkomende treinen al die tijd geblokkeerd.
Re: Trein in nood wegslepen duurt meer dan een uur
staat er in brussel-zuid niet altijd een 77 aan een perron met doodlopend spoortje naas kant vorst? en een HLE aan de andere kant?trainman schreef:Deze ochtend stond trein 2207 (T27 met M6) op lijn 50A, net aan de inrit van Brussel Zuid "in nood".
Je zou verwachten dat de trein in nood wegslepen daar toch snel moet kunnen, gezien de nabijheid van Vorst, waar een aantal rangeerlocomotieven actief zijn.
In de realiteit duurde het meer dan een uur en een kwart, vooraleer men er in slaagde de defecte trein te verplaatsen.
Intussen stonden er nog 2 achterkomende treinen al die tijd geblokkeerd.



Re: Trein in nood wegslepen duurt meer dan een uur
En een locomotief is niet voldoende. Je moet ook een bestuurder kennen die ermee mag rijden, naar de plaats mag rijden (lijnkennis), de voorgeschreven procedures volgen voor het rijden naar een trein in nood (al of niet met rijden op zicht, overschrijdingsbevelen van hand tot hand), en vergeet ook niet het opstarten van de locomotief. Met een 77-er weet ik het niet, maar de oude diesels hebben wel even nodig om opgewarmd te raken.
Re: Trein in nood wegslepen duurt meer dan een uur
Starten en opwarmen zal op dat ogenblik - tussen 8 en 9 uur 's morgens - wel geen probleem geweest zijn denk ik. Ook "lijnkennis" - we stonden net naast het spoor dat naar de opstelbundel van Vorst leidt.
Re: Trein in nood wegslepen duurt meer dan een uur
de volledige klaarmaking zoals voorzien in de boeken voor een dieselloc is 30 min indien dat de bestuurder al op slag aanwezig is op de loc. Anders moet je er nog de tijd bijtellen dat hij te voet van op de depot naar de locomotief moet gaan.
Re: Trein in nood wegslepen duurt meer dan een uur
Ruimte voor verbetering dus. De SBB gebruikt voor het wegslepen van defecte treinen haar "brandweer" treinen, en die zullen zeker geen 30 minuten nodig hebben om opgestart te geraken.Steven schreef:de volledige klaarmaking zoals voorzien in de boeken voor een dieselloc is 30 min indien dat de bestuurder al op slag aanwezig is op de loc. Anders moet je er nog de tijd bijtellen dat hij te voet van op de depot naar de locomotief moet gaan.
Re: Trein in nood wegslepen duurt meer dan een uur
een soort locotractor zou handig zijn.
Of die sterk genoeg gaat zijn of z'n ganse trein mee te pakken...
Of die sterk genoeg gaat zijn of z'n ganse trein mee te pakken...



-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Trein in nood wegslepen duurt meer dan een uur
In feite niet, Robin.Robin schreef:een soort locotractor zou handig zijn.
Of die sterk genoeg gaat zijn of z'n ganse trein mee te pakken...
Maar alles hangt af, waar hij stond en hoeveel reiswegen hij stoorde bij stilstand en hoeveel bij aankopeling met een hulploc.TTz als hij stilstond juist voor een sein stoort hij bv geen enkele andere inrit. Gaa we daar een oc naar toe sturen om te kopelen gaat hij gedurende de koppeling meerdere strategische reiswegen storen of belemeren. Dan heb je ook nog het principe van "opoffereing" gaan we 30 treinen vertragen met x minuten of 1 met 1 uur?Zoalng de reiziger verwarming enz hebben zijb ze in veiligheid natuurlijk, maar is moeilijk uit te leggen aan zij die aan boord zitten op het moment.
Ik sluit natuurlijk geen andere scenarios uit bv planton bestuurder zoek enz enz
Re: Trein in nood wegslepen duurt meer dan een uur
Het aantal plantonbestuurders is wel fel geslonken in vergelijking met vroeger, nighttrain. Heel vaak zijn er gewoon geen meer. In dit specifieke geval kan ik niet oordelen, maar algemeen is het geen sinecure om een bestuurder te vinden, tegenwoordig.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Trein in nood wegslepen duurt meer dan een uur
Los vab de details die ik niet ken, als je planton bestuurder bent in FBMZ, is toch het eerst wat je gaat doen , nl je loc klaarmeken om in het geval je hem moet of gaat verlaten je klaar bent om te vertrekken. Dus alle klaarmakingsproeven zijn achter de rug! En laten we eerlijk zijn los van het feit dat hij een andere opdracht hheft gekregen , is toch op de loc blijven gedurend de spits , om zo snel mogelijk te kunnen vertrekken. Hebben die locs geeen hulpmotor die de temp altijd startensklaar houdt of via shore supply?Steven schreef:de volledige klaarmaking zoals voorzien in de boeken voor een dieselloc is 30 min indien dat de bestuurder al op slag aanwezig is op de loc. Anders moet je er nog de tijd bijtellen dat hij te voet van op de depot naar de locomotief moet gaan.
Re: Trein in nood wegslepen duurt meer dan een uur
officieel bestaan er geen planton bestuurders meer in Brussel zuid, je hebt enkel nog reserve of stand by, je krijgt dus geen materieel meer toegewezen om te gebruiken in geval van incident omdat dat meestal gewoonweg niet beschikbaar is met dezelfde uren dan de bestuurder in kwestie.
De diesels die je in Brussel zuid aan de kant zien staan hebben geen bedoeld van standby staan die staan er gewoon buiten dienst omdat de bestuurders die er mee werken hun diensten in Brussel Zuid beginnen en eindigen.
Aangezien die uitzonderlijke standby of reserve bestuurders geen loc of motorstel krijgen toegewezen kunnen ze dat evenmin klaarmaken. Er zijn trouwens dagen genoeg dat het weinige personeel dat reserve of standby zat al verkocht is voor de dag begonnen is. Een zieke, laatkomer, een tractieverdeler die vraagt voor een dringende overbrenging van een loc of ms naar een werkplaats.
Dan mogen we nog blij zijn dat we in Brussel zuid al is reserve hebben of zo, in de meeste depots zit er totaal niemand meer standby of reserve waardoor in geval van een laattijdige zieke of andere zorgen gewoon niemand is. Afschaffen is blijkbaar goedkoper dan iemand een hele dienst klaar houden voor calamiteiten.
De diesels die je in Brussel zuid aan de kant zien staan hebben geen bedoeld van standby staan die staan er gewoon buiten dienst omdat de bestuurders die er mee werken hun diensten in Brussel Zuid beginnen en eindigen.
Aangezien die uitzonderlijke standby of reserve bestuurders geen loc of motorstel krijgen toegewezen kunnen ze dat evenmin klaarmaken. Er zijn trouwens dagen genoeg dat het weinige personeel dat reserve of standby zat al verkocht is voor de dag begonnen is. Een zieke, laatkomer, een tractieverdeler die vraagt voor een dringende overbrenging van een loc of ms naar een werkplaats.
Dan mogen we nog blij zijn dat we in Brussel zuid al is reserve hebben of zo, in de meeste depots zit er totaal niemand meer standby of reserve waardoor in geval van een laattijdige zieke of andere zorgen gewoon niemand is. Afschaffen is blijkbaar goedkoper dan iemand een hele dienst klaar houden voor calamiteiten.
Re: Trein in nood wegslepen duurt meer dan een uur
Vandaag op lijn 26 één zieke TB en 4 treinen afgeschaft. Kortom zijn gehele dienstfiche is afgeschaft geweest.
Re: Trein in nood wegslepen duurt meer dan een uur
groentje schreef:Het aantal plantonbestuurders is wel fel geslonken in vergelijking met vroeger, nighttrain. Heel vaak zijn er gewoon geen meer. In dit specifieke geval kan ik niet oordelen, maar algemeen is het geen sinecure om een bestuurder te vinden, tegenwoordig.
Dit is zowat overal het geval. En indien er toch eens één opgesteld is, wordt die al eens heel snel op pad gezonden.
En er zijn ook al een pak minder "reserve" diensten t.o.v. een paar jaar terug.
En enkel tijdens de daluren is er reizigersmath. beperkt beschikbaar.
Want iets later zijn de reizigersbundels zo leeg als 'vliegpleinen'
Re: Trein in nood wegslepen duurt meer dan een uur
En afgeschafte treinen komen dan weer niet voor in de 'tabellen' van "treinen met vertraging".Steven schreef: Afschaffen is blijkbaar goedkoper dan iemand een hele dienst klaar houden voor calamiteiten.