Aankondiging haltes

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
trainman

Aankondiging haltes

Bericht door trainman »

In deze tijd van het jaar, zou het aankondigen van de haltes meer dan welkom zijn.
Dikwijls zijn de plaatsnaamborden onverlicht of slecht leesbaar, of ontbreken ze nog omwille van de recente verhogingswerken aan de perrons.
Ik vroeg dus vorige week aan de TBG of het niet mogelijk was om telkens de trein een stopplaats naderde, aan te kondigen welke halte dit was.
Antwoord : "wij moeten dat niet doen, dat staat niet in onze opdrachtfiche. Maar ik ga 'het' noteren en doorgeven".
Elke dag wordt bij het buitenrijden van Brussel in 2 talen omgeroepen op welke trein je je bevindt, met haltes te ... enzoverder. Dat staat blijkbaar wel in de fiche, maar is weinig bruikbaar, want als je op de verkeerde trein zit, is het te laat om nog af te stappen.
Elke dag zie ik ook reizigers door het raam turen om te zien waar de trein zich bevindt. Deze klanten een beetje tegemoetkomen, is blijkbaar teveel moeite ?
Kristofke

Re: Aankondiging haltes

Bericht door Kristofke »

Begrijpelijk. Als je bij het donkere een onbekend traject afrijdt is het handig te weten welke stopplaatsen de trein aan doet, en dan moet je nog weten of bij een stop je aan het perron staat of ergens in the middle of nowhere ;)

Bij sommige treinen heb je ook geen mogelijkheid tot aankondigingen. Zoals een klassiekjes samenstelling. Daar zijn alleen de gemoderniseerde versies voorzien van een audiokabel van stel tot stel.

Voor L/CR treinen moet er echt dringend werk gemaakt worden van infoschermen of een automatische halte afroep.

Ik heb net in Etterbeek om 22u08 de CR naar Louvain-La-Neuve gezien waarvan bij de infoschermen aan de buitenkant bv. al werkten. Geen idee eigenlijk of er binnenin iets hangt boven de doorgangen...

Ik kan mij best goed inbeelden dat een TBG op bv. lijn 26 of bv. de CR Eigenbrakel-Aalst het niet echt geweldig vinden om elke halte te moeten omroepen... ik denk ook niet dat de installatie het lang zal uithouden als men dit vanaf morgen systematisch gaat doen.

In vele treinen is het momenteel al niet veel meer dan een hoop gekraak a la: "dames en .... *kraak kraak* de *kraak* trein *kraak* haltes in *kraak*"
Bordensteker

Bericht door Bordensteker »

Bij onze noorderburen is het aankondigen van de volgende stopplaats wel standaard.

Ik meen dat het daar in beginsel als volgt gaat:

Grote stations worden omgeroepen door de treinbegeleider (die daar conducteur, of hoofdconducteur, “hc”, heet), en de kleinere stopplaatsen worden aangekondigd door de treinbestuurder (machinist).

De TBG geeft voor die grote stations tevens informatie over de overstapmogelijkheden op aansluitende treinen.
Voor de kleinere stopplaatsen is het laten omroepen door de TBG minder praktisch, omdat deze zijn andere werk dan erg vaak moet onderbreken om naar een omroepmicrofoon te gaan. Daarom neemt de TB die andere stops, waar geen bijkomende informatie aan de orde is, voor zijn rekening.

Bericht door HLE 2302 »

trainman schreef:In deze tijd van het jaar, zou het aankondigen van de haltes meer dan welkom zijn.
Dikwijls zijn de plaatsnaamborden onverlicht of slecht leesbaar, of ontbreken ze nog omwille van de recente verhogingswerken aan de perrons.
Ik vroeg dus vorige week aan de TBG of het niet mogelijk was om telkens de trein een stopplaats naderde, aan te kondigen welke halte dit was.
Antwoord : "wij moeten dat niet doen, dat staat niet in onze opdrachtfiche. Maar ik ga 'het' noteren en doorgeven".
Elke dag wordt bij het buitenrijden van Brussel in 2 talen omgeroepen op welke trein je je bevindt, met haltes te ... enzoverder. Dat staat blijkbaar wel in de fiche, maar is weinig bruikbaar, want als je op de verkeerde trein zit, is het te laat om nog af te stappen.
Elke dag zie ik ook reizigers door het raam turen om te zien waar de trein zich bevindt. Deze klanten een beetje tegemoetkomen, is blijkbaar teveel moeite ?
Dus u kan ticketten knippen, op de gesleepte treinen de deuren lossen en omroepen te gelijk ? Vergeet niet als een trein in een stopplaats komten de treinbegeleider is bezig aan zijn ronde, hij direct naar de deur gaat om het vertrekbevel te geven, daarbij is ook niet in elk compartiment een intercom aanwezig. Als echt alle stopplaatsen moeten worden aangekondigd moet men werken met een automatisch omroepsysteem. Dus dat heeft niets te maken met teveel moeite.

Daarbij, als je op de trein stapt en de stapt en de bestemming + tussen gelegen stations worden omgeroepen, dan weet je normaal wel waar je moet afstappen en tel je toch gewoon de voorliggende haltes ? En als je het dan nog echt niet weet kan je het ook nog steeds aan de treinbegeleider zelf vragen.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Hallo,
HLE 2302 schreef:En als je het dan nog echt niet weet kan je het ook nog steeds aan de treinbegeleider zelf vragen.
Oh ? Ik dacht dat die elders op de trein aan zijn ronde bezig was ?

Groeten,
Bart W.
Robin

Bericht door Robin »

deze ochtend de IR ( M5m ) naar mechelen genomen om 7hr06 te Antwerpen.
Alle aankondigen gebeurde automatisch, na elke station riep het systeem af welke haltes er nog kwamen. Zodra we ergens kwamen werd dat ook afgeroepen.
Knap systeem wel
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

bw494674 schreef:Hallo,
HLE 2302 schreef:En als je het dan nog echt niet weet kan je het ook nog steeds aan de treinbegeleider zelf vragen.
Oh ? Ik dacht dat die elders op de trein aan zijn ronde bezig was ?

Groeten,
Bart W.
U kan het vragen voor u instapt hoeveel keer de trein stopt voor u uw halte bereikt. Je moet zelf ook een beetje initiatief nemen natuurlijk, anders kom je nergens.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
trainman

Bericht door trainman »

Op de betrokken trein zijn elke dag 2 TBG's aanwezig. De trein rijdt vanaf Brussel-Zuid in één beweging tot in Liedekerke. Gedurende dat traject hebben ze alle tijd om de vervoerbewijzen te controleren, dus tegen dat ze aan de verschillende stops beginnen is dat werk al achter de rug. Rest dus nog enkel halte aankondigen, deuren openen, deuren weer sluiten, volgende halte aankondigen, deuren ...
Lijkt mij niet echt een onmogelijke combinatie van werkzaamheden.
En dan nog iets. Ik gebruikte in mijn eerste post wel degelijk het woord "klanten". Maar ik vermoed dat een treinreiziger niet echt als een klant wordt aanzien.
groentje

Bericht door groentje »

Ik heb het ook al voorgehad. Vooral op lijnen waar ik niet bekend was, natuurlijk, maar ook op bekende lijnen ben ik al mijn bedoelde halte voorbij gereden.
Ik ben voorstander van automatische omroepen, inderdaad om die reden. Niet iedereen is een gewoontereiziger, en op een lang traject raak je snel de tel kwijt.
kika

Bericht door kika »

groentje schreef:Ik heb het ook al voorgehad. Vooral op lijnen waar ik niet bekend was, natuurlijk, maar ook op bekende lijnen ben ik al mijn bedoelde halte voorbij gereden.
Ik ben voorstander van automatische omroepen, inderdaad om die reden. Niet iedereen is een gewoontereiziger, en op een lang traject raak je snel de tel kwijt.
Helemaal met je eens. Wat trouwens geen excuus mag zijn om niet te investeren in visuele herkenning van de stopplaatsen, want ook dat is belangrijk.
K V B

Bericht door K V B »

HLE 2302 schreef: Dus u kan ticketten knippen, op de gesleepte treinen de deuren lossen en omroepen te gelijk ? Vergeet niet als een trein in een stopplaats komten de treinbegeleider is bezig aan zijn ronde, hij direct naar de deur gaat om het vertrekbevel te geven, daarbij is ook niet in elk compartiment een intercom aanwezig.
Sommige conducteurs blijken dat toch te kunnen...
Als echt alle stopplaatsen moeten worden aangekondigd moet men werken met een automatisch omroepsysteem. Dus dat heeft niets te maken met teveel moeite.
Een automatisch systeem heeft wel het voordeel dat je een duidelijk verstaanbare stem kan gebruiken. Niet elke conducteur of treinbestuurder is namelijk een "voice talent"...
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

Persoonlijk zou ik het erg irritant vinden dat elke stopplaats uitgebreid met de intercom aangekondigd zou worden. Bij trajecten die je elke dag aflegt begin ik zelfs de welkomsbooschap met de lijst van de stopplaatsen al vrij vervelend te vinden. Zeker bij stoptreinen met 8 of meer haltes.

Dan zie ik meer heil in een schermje waar de volgende stopplaats op weergegeven wordt.

K V B schreef: Een automatisch systeem heeft wel het voordeel dat je een duidelijk verstaanbare stem kan gebruiken. Niet elke conducteur of treinbestuurder is namelijk een "voice talent"...
Al eens de computerstem in Nederland gehoord? :lol:
AlexNL

Bericht door AlexNL »

"Dames en heren, goedemorgen. Deze.. Sprinter gaat naar Tilburg, 's-Hertogenbosch, Geldermalsen en Utrecht Centraal. Het volgende station is Tilburg.. Universiteit." goed verstaanbaar, dat zeker, maar klinkt af en toe wel een beetje houterig.
groentje

Bericht door groentje »

Ik kan me voorstellen dat het voor de geoefende reiziger inderdaad wat irritant kan worden, op den duur, maar nogmaals, je doet het niet voor hen, maar voor de gelegenheidsreiziger die amper de trein durft op te stappen, uit schrik verloren te lopen. Tesamen met tijdsverlies is dat de meest frequente redenen die ik hoor in mijn familie en vriendenkring om niet het OV te nemen.
En niet iedereen ziet even goed, dus omroepen blijven wat mij betreft wel noodzakelijk. Dat dat kort en zakelijk gebeurt, zonder teveel poespas, mag een evidentie heten. Dus niet zoals in de Duitse IC(E)'s, waar het treinpersoneel zich voorstelt, je hartelijk (en vooral uitgebreid) welkom heet op de trein, alle aansluitingen met hun vertrekspoor aangeeft, alle haltes aankondigt, en ook nog eens het menu in het restauratierijtuig door de luidsprekers doet galmen, dat is voor mij ook overdreven. Een korte welkomstfrase (welkom in trein X naar Y), de eerstvolgende halte(s) en de aansluitingen in de grotere stations, daar heb ik geen problemen mee.
LML

Bericht door LML »

Omroepen in welke trein je zit (IC, IR, L, P, HST's,...), naar waar 'm rijdt (van... naar...) en in welke stations/stopplaatsen 'm stopt, vind ik niet meer dan normaal en (eigenlijk) zelfs een verplichting. Niet alleen de recreant/gelegenheidsreiziger zou dit op prijs stellen, ook de blinden/slechtzienden zullen een heel stuk verder geholpen zijn, wat dus groentje hierboven al omschreven heeft, merk ik juist... :)
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Plaats reactie