Descheemaecker haalt zwaar uit naar de vakbonden
Descheemaecker haalt zwaar uit naar de vakbonden
Bron: VRT
Marc Descheemaeker, de topman van de NMBS, heeft zwaar uitgehaald naar de vakbonden.
"De tijd dat zij alles beslisten en dat het management dat moest uitvoeren, is voorbij", zegt Descheemaeker in "De ochtend" op Radio 1.
Het rommelt de laatste tijd bij de NMBS en dat is niet naar de zin van Descheemaeker, de topman van de spoorwegmaatschappij.
Vooral het "njet" van de socialistische vakbond tegen een sociaal akkoord voor NMBS Logistics stuit hem tegen de borst.
Hij klaagt over de versnippering bij de vakbonden en vindt dat ze hun verantwoordelijkheid niet opnemen.
"De staking van gisteren (in Charleroi) heeft weinig te maken met belangrijke zaken.
Omdat een lokaal voortaan schoongemaakt zou worden door een privébedrijf, hebben een tiental leden van de vakbond de sporen bezet.
Daardoor zijn weer duizenden mensen totaal onnodig gegijzeld.
De militanten waren leden van de CGSP (Franstalige tak van de ACOD).
We hadden daarmee afspraken gemaakt over stakingen, maar die worden niet gevolgd."
Vrijdag verloopt de deadline voor een nieuw sociaal akkoord voor NMBS Logistics, het vroegere B-cargo.
De NMBS wil er een apart filiaal van maken, maar de vakbonden vrezen dat er zal worden gemorreld aan het statuut van de werknemers.
"Het gaat om een herstructurering waarbij niemand zijn baan verliest, niemand zijn statuut verliest en er alleen een beetje flexibeler zal moeten worden gewerkt. Mensen die over 4, 5 of 6 jaar worden aangenomen zouden ook geen statutair meer zijn, maar contractueel, zoals de meerderheid in dit land."
"De bonden willen dat niet tenzij een speciale vertrekregel voor oudere werknemers bij NMBS Logistics zou gelden voor alle werknemers in alle andere afdelingen, ook die waar geen problemen zijn. Dat kan niet voor ons."
De spoorwegdirectie voelt zich echter gesterkt door de omstandigheden en waarschuwt de bonden.
De directie staat op 1 lijn "maar aan vakbondskant zijn er kleine, middelgrote en grote vakbonden. Dat is een moeilijke constructie.
Ik kom zelf uit de privé. In de jaren 90 waren de bonden de baas bij de NMBS.
Toen werd sociale vrede afgekocht met akkoorden, maar mij zint dat niet dat de bonden aangeven wat hier gebeurt.
Ik denk dat de aandeelhouders en het management een even grote macht zouden moeten hebben. De tijd dat de vakbonden alles zelf konden beslissen is voorbij."
Voor Descheemaeker is de situatie ook duidelijk.
"We hebben de bonden altijd gezegd dat we een sociaal akkoord willen en dat we hen jarenlange zekerheid willen geven dat de afdeling niet wordt verkocht. Maar als er geen sociaal akkoord mogelijk is, is er maar een mogelijkheid en dat is de vrachtactiviteiten afsluiten.
Europa verbiedt ons om geld te gooien in een bodemloze put."
Sneer naar Vande Lanotte
Descheemaeker haalde terloops ook uit naar koninklijk bemiddelaar Johan Vande Lanotte (SP.A).
Die stelt vandaag in een artikel in de Franstalige krant La Libre Belgique voor om NMBS Logistics te verkopen.
"Zijn tussenkomst bemoeilijkt de onderhandelingen over een nieuw sociaal akkoord. Hij is voogdijminister geweest, maar het verwondert mij dat hij zo veel tijd heeft voor de NMBS terwijl hij nu toch andere dingen te doen heeft."
Marc Descheemaeker, de topman van de NMBS, heeft zwaar uitgehaald naar de vakbonden.
"De tijd dat zij alles beslisten en dat het management dat moest uitvoeren, is voorbij", zegt Descheemaeker in "De ochtend" op Radio 1.
Het rommelt de laatste tijd bij de NMBS en dat is niet naar de zin van Descheemaeker, de topman van de spoorwegmaatschappij.
Vooral het "njet" van de socialistische vakbond tegen een sociaal akkoord voor NMBS Logistics stuit hem tegen de borst.
Hij klaagt over de versnippering bij de vakbonden en vindt dat ze hun verantwoordelijkheid niet opnemen.
"De staking van gisteren (in Charleroi) heeft weinig te maken met belangrijke zaken.
Omdat een lokaal voortaan schoongemaakt zou worden door een privébedrijf, hebben een tiental leden van de vakbond de sporen bezet.
Daardoor zijn weer duizenden mensen totaal onnodig gegijzeld.
De militanten waren leden van de CGSP (Franstalige tak van de ACOD).
We hadden daarmee afspraken gemaakt over stakingen, maar die worden niet gevolgd."
Vrijdag verloopt de deadline voor een nieuw sociaal akkoord voor NMBS Logistics, het vroegere B-cargo.
De NMBS wil er een apart filiaal van maken, maar de vakbonden vrezen dat er zal worden gemorreld aan het statuut van de werknemers.
"Het gaat om een herstructurering waarbij niemand zijn baan verliest, niemand zijn statuut verliest en er alleen een beetje flexibeler zal moeten worden gewerkt. Mensen die over 4, 5 of 6 jaar worden aangenomen zouden ook geen statutair meer zijn, maar contractueel, zoals de meerderheid in dit land."
"De bonden willen dat niet tenzij een speciale vertrekregel voor oudere werknemers bij NMBS Logistics zou gelden voor alle werknemers in alle andere afdelingen, ook die waar geen problemen zijn. Dat kan niet voor ons."
De spoorwegdirectie voelt zich echter gesterkt door de omstandigheden en waarschuwt de bonden.
De directie staat op 1 lijn "maar aan vakbondskant zijn er kleine, middelgrote en grote vakbonden. Dat is een moeilijke constructie.
Ik kom zelf uit de privé. In de jaren 90 waren de bonden de baas bij de NMBS.
Toen werd sociale vrede afgekocht met akkoorden, maar mij zint dat niet dat de bonden aangeven wat hier gebeurt.
Ik denk dat de aandeelhouders en het management een even grote macht zouden moeten hebben. De tijd dat de vakbonden alles zelf konden beslissen is voorbij."
Voor Descheemaeker is de situatie ook duidelijk.
"We hebben de bonden altijd gezegd dat we een sociaal akkoord willen en dat we hen jarenlange zekerheid willen geven dat de afdeling niet wordt verkocht. Maar als er geen sociaal akkoord mogelijk is, is er maar een mogelijkheid en dat is de vrachtactiviteiten afsluiten.
Europa verbiedt ons om geld te gooien in een bodemloze put."
Sneer naar Vande Lanotte
Descheemaeker haalde terloops ook uit naar koninklijk bemiddelaar Johan Vande Lanotte (SP.A).
Die stelt vandaag in een artikel in de Franstalige krant La Libre Belgique voor om NMBS Logistics te verkopen.
"Zijn tussenkomst bemoeilijkt de onderhandelingen over een nieuw sociaal akkoord. Hij is voogdijminister geweest, maar het verwondert mij dat hij zo veel tijd heeft voor de NMBS terwijl hij nu toch andere dingen te doen heeft."
Re: Descheemaecker haalt zwaar uit naar de vakbonden
Je kon of kan dit gesprek opnieuw beluisteren via :
http://www.radio1.be/programmas/ochtend ... einstaking
http://www.radio1.be/programmas/ochtend ... einstaking
Re: Descheemaecker haalt zwaar uit naar de vakbonden
Hij heeft lang niet altijd gelijk, maar ik vind dat hij dit maal toch wel gelijk heeft. Beide kanten moeten water bij de wijn doen ...
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Descheemaecker haalt zwaar uit naar de vakbonden
Nu heeft hij inderdaad gelijk. Het werd tijd dat hij eens zijn mening openbaar maakte. Momenteel zien we alleen mr. Digneffe op tv.
Een directie van een bedrijf moet beslissingen nemen. Over de gevolgen voor het personeel moeten in samenspraak met de vakbonden onderhandeld worden. Met verstandige mensen aan beide zijden van de tafel, kan er altijd tot een respectabel akkoord gekomen worden. Een 100% ideale oplossing voor alle partijen bestaat er niet.
Staken moet het allerlaatste middel zijn om zware problemen proberen op te lossen. Als je ziet dat het CGSP nu al staakt voor 1 kuisploeg in 1 station, en dat het ASTB staakt voor redenen waarover er al voor 90% een akkoord bereikt werd, dan verliest een staking al zijn kracht.
Sommige toplui bij de vakbonden denken dat ze zich alles mogen permitteren. Het wordt tijd dat ze beseffen dat ze constructief moeten onderhandelen in plaats van zomaar alles wat de directie voorstelt van tafel te vegen.
Tot nu toe heeft vooral het ACOD/CGSP niks anders gedaan dan alles geweigerd en gestaakt. Bereikt men op die manier resultaten? Ik begin zelfs te denken dat het juist hun doel is om de directie te dwingen om NMBS-Logistics op te doeken. Dan kunnen al die mensen op andere plaatsen in de Holding ingezet worden en is daar het personeelstekort ook weer opgelost.
Men heeft het veel over het "imago van de NMBS bij de reiziger". Zoals men nu bezig is, lijkt dit het laatste van de zorgen van de vakbonden.
Begrijp me niet verkeerd : van het statuut moeten ze afblijven. In alle rangen, niet alleen bij de TB's. Als de directie daaraan wil raken, dan zal ik de eerste zijn om solidair te zijn met mijn collega's in welke functie dan ook.
Afwachten wat ACV-Transcom donderdag beslist. Als ook zij het akkoord verwerpen, dan vrees ik het ergste voor Logistics.
Maar zover zijn we nog niet : laat ons positief blijven!
Een directie van een bedrijf moet beslissingen nemen. Over de gevolgen voor het personeel moeten in samenspraak met de vakbonden onderhandeld worden. Met verstandige mensen aan beide zijden van de tafel, kan er altijd tot een respectabel akkoord gekomen worden. Een 100% ideale oplossing voor alle partijen bestaat er niet.
Staken moet het allerlaatste middel zijn om zware problemen proberen op te lossen. Als je ziet dat het CGSP nu al staakt voor 1 kuisploeg in 1 station, en dat het ASTB staakt voor redenen waarover er al voor 90% een akkoord bereikt werd, dan verliest een staking al zijn kracht.
Sommige toplui bij de vakbonden denken dat ze zich alles mogen permitteren. Het wordt tijd dat ze beseffen dat ze constructief moeten onderhandelen in plaats van zomaar alles wat de directie voorstelt van tafel te vegen.
Tot nu toe heeft vooral het ACOD/CGSP niks anders gedaan dan alles geweigerd en gestaakt. Bereikt men op die manier resultaten? Ik begin zelfs te denken dat het juist hun doel is om de directie te dwingen om NMBS-Logistics op te doeken. Dan kunnen al die mensen op andere plaatsen in de Holding ingezet worden en is daar het personeelstekort ook weer opgelost.
Men heeft het veel over het "imago van de NMBS bij de reiziger". Zoals men nu bezig is, lijkt dit het laatste van de zorgen van de vakbonden.
Begrijp me niet verkeerd : van het statuut moeten ze afblijven. In alle rangen, niet alleen bij de TB's. Als de directie daaraan wil raken, dan zal ik de eerste zijn om solidair te zijn met mijn collega's in welke functie dan ook.
Afwachten wat ACV-Transcom donderdag beslist. Als ook zij het akkoord verwerpen, dan vrees ik het ergste voor Logistics.
Maar zover zijn we nog niet : laat ons positief blijven!
Re: Descheemaecker haalt zwaar uit naar de vakbonden
het zou lang niet de eerste keer zijn dat een vakbond plots wel akkoord gaatGalactic schreef:Nu heeft hij inderdaad gelijk. Het werd tijd dat hij eens zijn mening openbaar maakte. Momenteel zien we alleen mr. Digneffe op tv.
Een directie van een bedrijf moet beslissingen nemen. Over de gevolgen voor het personeel moeten in samenspraak met de vakbonden onderhandeld worden. Met verstandige mensen aan beide zijden van de tafel, kan er altijd tot een respectabel akkoord gekomen worden. Een 100% ideale oplossing voor alle partijen bestaat er niet.
Staken moet het allerlaatste middel zijn om zware problemen proberen op te lossen. Als je ziet dat het CGSP nu al staakt voor 1 kuisploeg in 1 station, en dat het ASTB staakt voor redenen waarover er al voor 90% een akkoord bereikt werd, dan verliest een staking al zijn kracht.
Sommige toplui bij de vakbonden denken dat ze zich alles mogen permitteren. Het wordt tijd dat ze beseffen dat ze constructief moeten onderhandelen in plaats van zomaar alles wat de directie voorstelt van tafel te vegen.
Tot nu toe heeft vooral het ACOD/CGSP niks anders gedaan dan alles geweigerd en gestaakt. Bereikt men op die manier resultaten? Ik begin zelfs te denken dat het juist hun doel is om de directie te dwingen om NMBS-Logistics op te doeken. Dan kunnen al die mensen op andere plaatsen in de Holding ingezet worden en is daar het personeelstekort ook weer opgelost.
Men heeft het veel over het "imago van de NMBS bij de reiziger". Zoals men nu bezig is, lijkt dit het laatste van de zorgen van de vakbonden.
Begrijp me niet verkeerd : van het statuut moeten ze afblijven. In alle rangen, niet alleen bij de TB's. Als de directie daaraan wil raken, dan zal ik de eerste zijn om solidair te zijn met mijn collega's in welke functie dan ook.
Afwachten wat ACV-Transcom donderdag beslist. Als ook zij het akkoord verwerpen, dan vrees ik het ergste voor Logistics.
Maar zover zijn we nog niet : laat ons positief blijven!





Re: Descheemaecker haalt zwaar uit naar de vakbonden
MDS heeft niets meer te verliezen, hij is hoe dan ook over enkele maanden zijn job kwijt.
Re: Descheemaecker haalt zwaar uit naar de vakbonden
Deels begrijpelijk dat Descheemaecker gefrustreert is, echter heeft hij net zoals de rest een enorme jobzekerheid... als je Buizingen kan overleven, overleef je wel een paar stakingen.
Echter probeert hij zich nu te profileren als zijnde de geschikte opknapper, de perfecte opvolging van zichzelf.
Dat er iets moet gebeuren, akkoord, maar de timing van zijn eigen mening ventileren is curieus.
Echter probeert hij zich nu te profileren als zijnde de geschikte opknapper, de perfecte opvolging van zichzelf.
Dat er iets moet gebeuren, akkoord, maar de timing van zijn eigen mening ventileren is curieus.
Re: Descheemaecker haalt zwaar uit naar de vakbonden
Ik geef Descheemaecker volledig gelijk
. Een man met een sociaal-liberale visie. Nu ja de gedachtengang van de vakbonden en zeker die van het spoor dat is echt wel passé.

Re: Descheemaecker haalt zwaar uit naar de vakbonden
Ik ben niet erg vakbondsgezind noch Descheemaeckergezind.
De keer dat hij zulke uitspraken doet volg ik hem volledig.
Niet toegeven op redelijke eisen?
Divisie sluiten, ander en beter.
De manier van werken (lees: staken) kan er misschien tot leiden dat reizigers het erover vinden en de bemanning van een piket wat rammel verkopen.
Ik zou het dan nog begrijpen ook want er is bijzonder veel werk aan de winkel voor zowel NMBS als vakbonden.
De keer dat hij zulke uitspraken doet volg ik hem volledig.
Niet toegeven op redelijke eisen?
Divisie sluiten, ander en beter.
De manier van werken (lees: staken) kan er misschien tot leiden dat reizigers het erover vinden en de bemanning van een piket wat rammel verkopen.
Ik zou het dan nog begrijpen ook want er is bijzonder veel werk aan de winkel voor zowel NMBS als vakbonden.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.