bobke schreef:De moeilijke weg uit het dal van NMBS Logistics
17 november 2010
Wil dat zeggen dat er al die tijd niets is veranderd bij de goederendivisie?
Geert Pauwels: ‘Integendeel. Om u een idee te geven van wat al gerealiseerd is: het aantal afgelegde trein-kilometer per bestuurder is de eerste maanden van dit jaar 28 procent gestegen tot 24.900. Dat is natuurlijk te danken aan de daling van het aantal machinisten met 39 procent in twee jaar en een vermindering van het aantal benutte locomotieven in die periode met 30 procent.’
Hoe kan dat daling van aantal machinisten met 39 procent in twee jaar zonder ontslagen ?
bobke schreef:De moeilijke weg uit het dal van NMBS Logistics
17 november 2010
Wil dat zeggen dat er al die tijd niets is veranderd bij de goederendivisie?
Geert Pauwels: ‘Integendeel. Om u een idee te geven van wat al gerealiseerd is: het aantal afgelegde trein-kilometer per bestuurder is de eerste maanden van dit jaar 28 procent gestegen tot 24.900. Dat is natuurlijk te danken aan de daling van het aantal machinisten met 39 procent in twee jaar en een vermindering van het aantal benutte locomotieven in die periode met 30 procent.’
Hoe kan dat daling van aantal machinisten met 39 procent in twee jaar zonder ontslagen ?
ze hebben het over de daling van het aantal cargo treinbestuurders. Je hebt mensen die op pensioen gaan en vele andere zitten nu bij de reizigers.
De leeftijd van een belangrijk aantal personeelsleden biedt een mooie kans om herstructureringen door te voeren zonder met de hakbijl tewerk te gaan.
Vraag is of de vakbonden dat zien zitten!
dekooiker schreef:De leeftijd van een belangrijk aantal personeelsleden biedt een mooie kans om herstructureringen door te voeren zonder met de hakbijl tewerk te gaan.
Vraag is of de vakbonden dat zien zitten!
Dat is de vraag! Leeftijd = op pensioen stelling of te voet stelling door medische redenenen. En ook de normale pensioenregeling.
dentheo schreef:Hé, 39% dat is meer dan een derde, dat geloof ik niet.
Hoe zat dat met die "operatoren" of hoe heten die ?
Rangeerbestuurders en dergelijke worden daar niet bijgeteld normaal.
De meeste van die treinbestuurders zijn dus gewoon verdwenen via het pensioen en via overplaatsingen naar reizigersverkeer.
dentheo schreef:Ha dan is de nood aan machinisten bij reizigers wel gedaald ?
Dat is een feit maar ook daar gaan veel mensen op pensioen, het zijn vooral de kleinere depots die meestal in de problemen blijven zitten aangezien deze weinig gevraagd zijn.