Pendelaar moet NMBS smeken om kapot sein te herstellen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dekooiker

Re: Pendelaar moet NMBS smeken om kapot sein te herstellen

Bericht door dekooiker »

[quote="kikaIemand maakt een catastrofale fout als zij botweg ontkent dat ze fouten kan maken. Dat de reiziger zich misschien té ongerust maakte, dat deze krant het 'nieuws' niet correct brengt lijkt me allebei niet catastrofaal of idioot.[/quote]

Dàt is een essentieel gegeven bij De Lijn en Infrabel/NMBS.
Zij maken noooooooit fouten.
Als ze er niet onderuit kunnen dan geven ze 1 (één!) personeelslid de schuld en die is dan de grote boosdoener, niet het systeem.
Een probleem met een defecte seinlamp wordt normaalgezien meteen opgemerkt.
Fout in de bedrading?
Fout op de seinhuizen?
Feit is dat men de reiziger beter ernstig zou nemen, vooral bij reizigers.
Komt iemand dat aan een loket melden, bel dan verdorie naar Infrabel!
Het wordt hoe langer hoe meer 'niet meer onze winkel'.
De trein.
Alleen voor durvers.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Een gedoofd rood sein zou in principe niet uit moeten maken, want de bestuurder zou dit moeten zien als een defect sein en dus stoppen. Of, als dit niet gebeurt, zou er toch een systeem in moeten grij... oh laat maar, dat wordt nog uitgerold (TBL1+). Hoe dan ook slordig dat er niet eerder is ingegrepen door NMBS / Infrabel, en dat er een krant aan te pas moest komen om iets gedaan te krijgen.

Ik heb een goede 45 minuten terug via Twitter (!!) aan de NS doorgegeven dat er in een van hun treinen wat op de wand was geschreven (onder vermelding van het treinnummer en een fotootje) en ik kreeg vrijwel meteen antwoord dat ze het onderhoudsbedrijf hierop attent zullen maken. Ook ProRail reageert pro-actief op Twitter.

Ik ben echt oprecht verbaasd dat het zo lang heeft moeten duren.. gelukkig zijn er geen gewonden of doden gevallen.
pietje

Bericht door pietje »

Wat zeg jij daar ?? Twitter ?? is dat iets als onze moderne telegraaf of zo :lol:

Alle gekheid op een stokje: op een moment dat duidelijk is dat België zowat het laatste West-Europese land is om een veiligheidssysteem die naam waardig te installeren, moet men zeker niet arrogant doen en desnoods een keer te snel ter plaatse gaan kijken of er iets mis is.
Stel dat daar ooit een ongeval van zou gekomen zijn, en de reiziger in kwestie kan aantonen dat hij moeite gedaan heeft om het te melden, maar op deze manier werd afgescheept, dan zullen de gevolgen voor de spoorwegen niet te overzien zijn.
Hogersluys

Bericht door Hogersluys »

^^Zoals hier al zoveel gezegd is. Er was helemaal geen acuut veiligheidsgevaar. Het enige dat kan geconcludeerd worden is dat het met het journalistieke niveau in dit land dag na dag achteruitgaat.
Robin

Bericht door Robin »

pietje schreef:Wat zeg jij daar ?? Twitter ?? is dat iets als onze moderne telegraaf of zo :lol:
Is zo gek nog niet hoor.
Zo kunnen dingen mss sneller gemaakt worden.
Als het moet gaan via de ombudsdienst :roll:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Beesty

Bericht door Beesty »

Hogersluys schreef:^^Zoals hier al zoveel gezegd is. Er was helemaal geen acuut veiligheidsgevaar. Het enige dat kan geconcludeerd worden is dat het met het journalistieke niveau in dit land dag na dag achteruitgaat.
Een uitspraak die'k nogal dicht bij het onverschillig gedrag van de spoorwegen aanleunen vind. (Destemeer omdat je de verantwoordelijkheid van de spoorwegen probeert te verdoezelen in een verhaaltje..) ;)
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

Beesty schreef:
Hogersluys schreef:^^Zoals hier al zoveel gezegd is. Er was helemaal geen acuut veiligheids gevaar. Het enige dat kan geconcludeerd worden is dat het met het journalistieke niveau in dit land dag na dag achteruitgaat.
Een uitspraak die'k nogal dicht bij het onverschillig gedrag van de spoorwegen aanleunen vind. (Destemeer omdat je de verantwoordelijkheid van de spoorwegen probeert te verdoezelen in een verhaaltje..) ;)
Dat de communicatie beter kan is al langer dan vandaag geweten, maar Hogersluys heeft wel degelijk gelijk ivm de pers ... gelijk wat er is, het mag het kleinste zijn wat, en de pers krijgt er weet van ... springen ze erop en maken ze van de kleinste dingen een massale ramp. En dit stelt Infrabel en alle andere firma's natuurlijk niet in een goed daglicht en omdat ze altijd negatief in het nieuws komen denkt iedereen dat alles rond de spoorweg slecht is. De pers heeft net iets te veel invloed op de mensheid vind ik, te weinig mensen beseffen dat alles wat in het 'nieuws' komt al dan niet met een korreltje zout moet worden genomen.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
groentje

Bericht door groentje »

Er begrijpen meer dan genoeg mensen dat de pers ook maar door mensen gerund wordt, hoor. En Hogersluys, ik haal toch wel wat meer uit dit artikeltje dan het niveau van de pers. Ik ben ook een insider, en ik vond het even onbegrijpelijk als die journalist dat er zo traag werd ingegrepen, toch zeker na de melding van die reiziger.
Steven

Bericht door Steven »

De vraag die je u gewoon moet stellen is dat het bericht verder geraakt is dan de TBG of niet, indien niet heeft deze discussie totaal geen zin zoveel is zeker.
groentje

Bericht door groentje »

Mogelijk wist de treinbegeleider niet aan wie dit te melden, dat is juist. Maar is dat ook geen probleem? Dat er blijkbaar een kanaal is waarlangs personeel dat kan melden? Ik kan me immers amper voorstellen dat een tbg niet inziet dat zo'n lamp best zo snel mogelijk vervangen wordt.
Steven

Bericht door Steven »

komt er natuurlijk bij dat ze dan aan die tbg gaan vragen over welk sein het gaat en als die passagier dan vrij onvolledig is met zijn uitleg dan sta je daar ook (infrabel vraagt meestal naar de naam/litera van het sein).
groentje

Bericht door groentje »

De gegevens naar best vermogen? En 'het eerste sein voorbij SGR' is al een behoorlijk accurate beschrijving, hoor.
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Hallo,
groentje schreef:De gegevens naar best vermogen? En 'het eerste sein voorbij SGR' is al een behoorlijk accurate beschrijving, hoor.
Dat is inderdaad meer dan voldoende. Meer mag van een reiziger zeker niet verwacht worden, integendeel.

@Steven, Hogersluys, HLE 2302,...
Geef nu toch gewoon eens toe dat de spoorwegen (mij om het even of het nu de Holding, de NMBS of Infrabel is) in deze kwestie een erg slechte beurt gemaakt heeft...

(of reageer gewoon niet als jullie vrezen dat er iemand van jullie chefs hier meeleest...)

Het feit dat een krant één en ander misschien wat sensationeler voorstelt dan strikt noodzakelijk doet daar niets vanaf.
Ook het feit dat dit defect uiteindelijk geen gevaar veroorzaakt heeft praat volstrekt niets goed.

Groeten,
Bart W.
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Steven,
Steven schreef:komt er natuurlijk bij dat ze dan aan die tbg gaan vragen over welk sein het gaat en als die passagier dan vrij onvolledig is met zijn uitleg dan sta je daar ook (infrabel vraagt meestal naar de naam/litera van het sein).
Stel je nu eens voor dat dit defect wel gevaar inhield en dat er als gevolg daarvan twee treinen op elkaar zouden gebotst zijn.
Zou iemand in dit land dan begrip kunnen opbrengen voor bovenstaande uitleg ? Denk je dat echt ?

Groeten,
Bart W.
Beesty

Bericht door Beesty »

Steven schreef:De vraag die je u gewoon moet stellen is dat het bericht verder geraakt is dan de TBG of niet, indien niet heeft deze discussie totaal geen zin zoveel is zeker.
Daar kan ik je in volgen Steven, misschien is het bericht inderdaad niet verder geraakt dan de TBG.
Maar dan ook geen enkele treinbestuurder die het opgemerkt en gesignaleerd heeft? (Die wordt nochthans verondersteld wel te weten over welk sein het precies gaat he). In zo'n geval zou ik me zeker vragen gaan stellen (bij de verantwoordelijkheidszin van het NMBS personeel dan) :o
Plaats reactie